Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door Tammy » 03 jun 2018, 09:40

Jullie hoeven nu niet meteen te gaan roepen dat Italia op nummer 1 staat want dat is niet zo.
Staan pas op nummer 2 . :lekkapuh: :mrgreen:

Wanneer gingen jullie uit huis ?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding
Gabriele Vilardi.

Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa.

Een week geleden was de 30-jarige Michael Rotondo wereldwijd in het nieuws. Zijn ouders sleepten hem toen voor de rechter omdat hij zijn ouderlijk huis maar niet wilde verlaten. Maar hoe uitzonderlijk is het eigenlijk om op die leeftijd nog niet op jezelf te wonen?

Wanneer Europese jongeren bij hun ouders uitvliegen, verschilt enorm per land. De redenen zijn uiteenlopend: van culturele waarden tot financiële noodzaak.
In Scandinavië zijn jongeren gemiddeld het vroegst uit huis, zo rond hun 21ste. Volgens onze correspondente Rolien Creton heeft dat te maken met het feit dat studeren op kosten van de overheid is. "Studenten houden gemiddeld dus meer geld over, waardoor ze een eigen woning kunnen huren of kopen. In de Scandinavische cultuur wordt van jonge mensen verwacht dat ze snel op eigen benen kunnen staan. Doe je dat niet, dan word je al snel als 'watje' bestempeld."
In Denemarken staan jongeren het vroegst op eigen benen, minder dan 5 procent tussen de 25 en 34 woont nog thuis. De 22-jarige Amalie Skoven is een van hen.

Ze woont sinds ze haar gymnasium heeft afgerond op zichzelf in Kopenhagen. Daarvoor woonde ze met haar vader op een boerderij, ver buiten de stad.
Volgens haar gaan veel Deense jongeren op zichzelf omdat ze niet overal kunnen studeren. Je hebt lang niet overal in het land universiteiten in het kleine land. "Je ontvangt een toelage van de overheid als je op jezelf gaat wonen, wat jongeren dus stimuleert op zichzelf te gaan", zegt Amalie.

In Macedonië blijven jongeren gemiddeld het langst hangen, zes op de tien jongeren tussen de 25 en 34 woont er nog thuis. De familieband is daar heel belangrijk. Het is dan ook heel gewoon dat iemand pas na het trouwen uit huis gaat.
Bij de ouders blijven wonen heeft dus ook een culturele oorzaak, en dat is in andere Balkanlanden ook terug te zien, zegt correspondent Mitra Nazar. "Gezinnen zijn vaak groter op de Balkan. De kans dat één kind thuis blijft zitten is dus groter. Jongetjes worden ook verwend, die blijven dan lekker lang bij hun ouders wonen."

Mammismo's.

Maar ook financiën spelen op de Balkan een rol. Bijvoorbeeld in Griekenland, waar 55 procent van de jongeren nog thuis woont. "De economische situatie in het land is nog steeds zo slecht, dat jongeren toch thuis blijven wonen", zegt correspondent Conny Keesen. Ook is studentenhuisvesting niet zo populair als in het westen van Europa. Er zijn maar een paar campussen, die vaak ook geen kamer beschikbaar hebben.
En dan Italië, het land dat bekend staat om zijn mammismo's, oftewel moederskindjes. De relatie tussen moeder en zoon is er heel belangrijk. "Zelfs als jonge mannen verhuizen, gaan ze vaak twee straten verderop wonen", zegt onze Italië-correspondent Mustafa Marghadi.

Bijna zes op de tien mannen woont nog thuis - tegenover vier op de tien jonge vrouwen. Dat geldt overigens voor meerdere landen: mannen blijven vaker thuiswonen dan vrouwen, bijvoorbeeld omdat vrouwen sneller bij een partner intrekken dan andersom.

De 26-jarige Gabriele zegt dat niet iedereen die thuis blijft wonen het doet uit liefde voor de familie. "We houden veel van onze ouders, maar er is gewoon geen geld om op eigen benen te staan."
Door de hoge werkloosheid is het voor veel Italiaanse jongeren niet haalbaar een eigen woning te betrekken. Zolang hij onderdak heeft bij zijn ouders, kan Gabriele blijven zoeken naar werk.
En Nederlanders dan? Die zijn er gemiddeld ook vroeg bij, voor ons 25e zijn 'we' het huis uit. Zo'n 10 procent van de jongeren tussen de 25 en 34 woont nog thuis.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Op onderstaande link is een video en zie je hoe lang jongeren in Europa blijven thuiswonen en waarom:

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door Kristof Piessens » 03 jun 2018, 09:58

Net daarom moet er eens een herziening komen op de opvoedingsmanier, als je al jong kinderen krijgt kan de opvoeding niet door de ouders gedaan worden en dat schept moeilijkheden, in de meeste culturen heb je niet de vrijheid om nog te genieten van je jonge leeftijd nadat je je kinderen op de wereld hebt gezet, in sommige culturen is de opvoedingstaak weggelegd voor de ouderen immers zij leven dan ook het langst en hebben vaak al wat meer wijsheid opgedaan in hun leven, echter deze manier van opvoeden sluit niet uit dat de ouders hun kind mogen opzoeken en er tijd mee doorbrengen....


De westerse wereld is toch totaal anders dan wat er opvoedkundig in de aziatische wereld gebeurd, toch stel ik vast dat de ouders verantwoordelijk blijven voor dat kind en dat is een uitsluitende mechanisme die de binding en ontwikkeling van dat kind gaat verstoren op termijn...ik mag dan geen verstand hebben van opvoeden, ik heb voorlopig gekozen om bewust kinderloos te zijn vanwege mijn overerfbare ziekte...ik wil niet dat mijn nakomelingen hetzelfde pad door moeten zoals ik nu doormoet.

Daarnaast door die kloof heb ik een artikel gelezen waarin steeds meer koppels kinderloos zijn en de maatschappij daarover verbolgen en negatief reageren;

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/bizar/ ... spartanntp
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Arminius

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door Arminius » 03 jun 2018, 10:18

Ik werd op mijn 6 jaar het huis uit geschopt. Eerst naar internaten [mijn ouders waren schippers] daarna op mijn 12 naar kindertehuizen. [want ik was moeilijk opvoedbaar] Ik ben dus niet echt representatief

Ik heb als het ware mijzelf opgevoed :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door univers » 03 jun 2018, 10:22

Mijn vrouw, komt ook van een schippers familie, op verschillende internaten gezeten.
Was geen leuke tijd van haar.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door Arminius » 03 jun 2018, 10:46

univers schreef:
03 jun 2018, 10:22
Mijn vrouw, komt ook van een schippers familie, op verschillende internaten gezeten.
Was geen leuke tijd van haar.
Tegenwoordig gaat dat allemaal een beetje anders Uni. Vroeger woonde je tot wel 6 weken achter elkaar in een internaat. Zeker als je ouders een helemaal diep Duitsland in moesten. Met die sleepschepen ging het allemaal niet zo snel, en duurde een reis wel tot 6 weken. En dat was geen leuke tijd voor een kind. Je sliep met zijn 10en op een slaapzaal, een eigen kamer was er niet bij. Althans bij mij niet. Als je geluk had, dan had je een eigen kastje voor je speelgoed. Ik kijk er niet echt met plezier op terug. Ik zat ook nog eens op een christelijk internaat, met allemaal valse nonnen. :evil: Tegenwoordig hebben bijna alle schippers een auto aan boord en halen de kinderen ieder weekeinde op. Of moeders gaat gewoon aan de wal wonen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door univers » 03 jun 2018, 11:09

De vader zat op een sleepschip,(toen ik haar leerde kennen) en de opa had een eigen schip.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door Arminius » 03 jun 2018, 11:12

univers schreef:
03 jun 2018, 11:09
De vader zat op een sleepschip,(toen ik haar leerde kennen) en de opa had een eigen schip.
Toch niet bij Damco he? :shock:
http://sleepschepen.nl/damco.htm

Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door univers » 03 jun 2018, 11:18

Hij heeft op de 23 gezeten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door Arminius » 03 jun 2018, 11:27

univers schreef:
03 jun 2018, 11:18
Hij heeft op de 23 gezeten.
Dat meen je niet? :shock:

http://sleepschepen.nl/21.00227.htm

Wereld is klein :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door univers » 03 jun 2018, 11:46

mijn vrouw heeft in Vreeswijk op internaat gezeten.

Afbeelding

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door Arminius » 03 jun 2018, 11:54

univers schreef:
03 jun 2018, 11:46
mijn vrouw heeft in Vreeswijk op internaat gezeten.

Kippenkast

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... 2&start=30

Ik hier

Afbeelding
Sint Theresia Stichting
Amstelveenseweg 760
Amsterdam
Tuin met achtergevel ong. 1963

https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 000043_013
Laatst gewijzigd door Arminius op 03 jun 2018, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door univers » 03 jun 2018, 12:02

Had jij ook een nummer?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Hier zitten de meeste moederskindjes in Europa

Bericht door Arminius » 03 jun 2018, 12:12

univers schreef:
03 jun 2018, 12:02
Had jij ook een nummer?
Ongetwijfeld. Maar ik heb al het slechte verbannen uit mijn gedachten. Weet er eigenlijk nog maar heel weinig van. Weet nog wel dat we in de vakantieperioden met de Damcotrein meegingen Ouders konden dan in Duitsland hun kinderen van het station halen.


Plaats reactie