Het proces !

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Het proces !

Bericht door Kristof Piessens » 03 jun 2018, 10:55

Ik ben inmiddels aan herlezing van bepaalde boeken toe en zit in het derde deel van de trilogie "gesprekken met god" van NDW.

In de loop van het derde deel ging het gesprek over buitenaards leven en dergelijke maar het punt is nog steeds de verwarring in bepaalde woorden die als zodanig begrepen werden/worden.

Daarom ga ik een stuk uitlichten dat een licht moet werpen op onze manier van communiceren.

NDW;
Ja, maar hoe werkt 'het proces' ?

GOD;
Om die vraag te beantwoorden moet ik iets aan de orde stellen waarover ik het al eerder heb gehad - eigenlijk herhaaldelijk - in deze dialoog.
Alles hangt af van Wie je denkt te zijn en Wat je probeert te doen.
Als het je doel is een leven van vrede, geluk en liefde te leiden, dan werkt geweld niet. Dat is al aangetoond.
Als het je doel is om een lang en gezond leven te leiden, dan werken dood vlees eten, bekende kankerverwekkende dingen roken en grote hoeveelheden zenuwdodende, hersencellenslopende drankjes drinken niet. Dat is al aangetoond.
Als het je doel is je nakomelingen vrij van geweld en woede op te voeden, dan werkt het niet om hen jarenlang vlak voor levensechte beelden van geweld en woede te zetten. Dat is al aangetoond.
Als het je doel is om goed voor de aarde te zorgen en zuinig om te springen met haar natuurlijke rijkdommen, dan werkt het niet om te doen alsof die grondstoffen onuitputtelijk zijn. Dat is al aangetoond.
Als het je doel is een relatie met een liefhebbende God te ontdekken en te koesteren zodat religie er wel toe doet bij menselijke zaken, dan werkt het niet om te leren over een God van straf en wraak. Dat is al aangetoond.

Hierachter is nog een heel stuk wat ik niet ga overschrijven/typen, de punten die ik wil bespreken komen samen uit op 1 vraag, was/is dat nodig geweest, en waarom houdt men daar nog steeds aan vast want dit is een wereldwijd probleem.

Ik kan concluderen dat er maatschappelijk geen evolutie is op te merken daar wij volgens die boeken nog steeds geen hoger ontwikkelde wezens zijn omdat de beginselen en of basisprincipes nog steeds in primitieve vorm blijven standhouden !

Nu is de vraag is er een uitweg ? Ja, dan zouden we beter onze denkwijze tot de problemen moeten veranderen verplicht, en eens nadenken over onze werkelijke waarden op verschillende vlakken binnen onze samenleving.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het proces !

Bericht door taigitu » 04 jun 2018, 13:00

Kristof Piessens schreef:
03 jun 2018, 10:55
Ik ben inmiddels aan herlezing van bepaalde boeken toe en zit in het derde deel van de trilogie "gesprekken met god" van NDW.

In de loop van het derde deel ging het gesprek over buitenaards leven en dergelijke maar het punt is nog steeds de verwarring in bepaalde woorden die als zodanig begrepen werden/worden.

Daarom ga ik een stuk uitlichten dat een licht moet werpen op onze manier van communiceren.

NDW;
Ja, maar hoe werkt 'het proces' ?


Hierachter is nog een heel stuk wat ik niet ga overschrijven/typen, de punten die ik wil bespreken komen samen uit op 1 vraag, was/is dat nodig geweest, en waarom houdt men daar nog steeds aan vast want dit is een wereldwijd probleem.

Ik kan concluderen dat er maatschappelijk geen evolutie is op te merken daar wij volgens die boeken nog steeds geen hoger ontwikkelde wezens zijn omdat de beginselen en of basisprincipes nog steeds in primitieve vorm blijven standhouden !

Nu is de vraag is er een uitweg ? Ja, dan zouden we beter onze denkwijze tot de problemen moeten veranderen verplicht, en eens nadenken over onze werkelijke waarden op verschillende vlakken binnen onze samenleving.
Mijn vraag is dan naar jouw conclusie dat er geen maatschappelijke evolutie is op te merken en nog steeds geen hoger ontwikkelde wezens.....
Waar moet een wezen volgens jouw idee aan voldoen om hoger ontwikkeld te zijn, een voorbeeld van maatschappelijke evolutie?
En als die hoger ontwikkelde wezen er zijn, zijn dat mensen of buitenaardsen?
En hoe zou de maatschappij er dan uit moeten zien als die wezens/mensen op aarde rond lopen.
Voor mij (als ik je goed begrijp) zijn mensen zoals o.a. een Gandhi en Mandela voorbeelden die ons vóórleefden
hoe we naar hoger ontwikkelde wezens kunnen groeien en dus maatschappelijk evolueren.
Hun erfenis hierin is voor velen nog steeds relevant.

Als ik zo op wiki lees over NDW:
Godsbeeld

De gesprekken met god zijn geformuleerd alsof God rechtstreeks met Walsch spreekt en pleit voor een moderne, persoonlijke en zelfs rechtstreekse relatie met Hem/Haar. Zijn godsbeeld is erg verschillend van dat van het jodendom, het christendom of de islam. Het is God die onvoorwaardelijk liefheeft, geen gebiedende, straffende of wrekende God. Dat is volgens Walsch het beeld van de machthebbers, de beheersing-van-bovenaf-structuren, de georganiseerde religies die een moraal of een wet willen opleggen, en die willen dat de mensen aan hen gebonden blijven; voor hen werken, lijden, vechten, bommen leggen. In het boek De God van morgen stelt Walsch dat religie en spiritualiteit steeds meer in elkaar opgaan. Het is daarentegen een God die niets verlangt van de mensen: het kernhoofdstuk in het boek Wat God wil bestaat veelbetekenend uit vijf lege pagina's. "Zelfs Hitler gaat naar de hemel", provoceert hij ergens anders. De menselijke vrije wil is écht vrij, niet zomaar de vrijheid om de geboden na te leven, op straffe van eeuwige verdoemenis, als je ze veronachtzaamt.

Wat volgens Walsch God dan wel is, legt hij uit in de eerste boeken. God is "Alles": De Schepper én het Geschapene; "Alles Wat Is", én "Alles Wat Niet Is". God is geen man of geen vrouw, of beide. Walsch' visie toont sterke overeenkomsten met elementen uit de oude en nieuwe spiritualiteit en gnostiek, waarin het "Wij Zijn Allen Eén" wereldbeeld centraal staat. Hij formuleert ook liberale standpunten over ethische kwesties, een "authentieke" moraal zonder angst of schuld, zonder gezag af te staan aan enig instituut of autoriteit. Volgens hem creëer je zélf je eigen realiteit zodat je de oorzaak van alles wat je overkomt niet buiten jezelf kunt vinden. Hierin vertoont zijn werk veel overeenkomsten met dat van Deepak Chopra, Steve Rother, Louise Hay en Mike Dooley.

Reacties
Vele lezers van zijn werk stellen dat zijn werk hun leven in positieve zin veranderd heeft. Commentatoren klasseren Walsch' theorieën als pantheïsme, panentheïsme, New Age, naïef anarchisme of zelfs als verborgen atheïsme of verkapt satanisme: ook Satan zei tegen Adam en Eva dat ze als God waren en niet naar de regels moesten leven. Walsch stelt dat duivel in het algemeen gelijkstaat met het menselijke ego, en derhalve een menselijke uitvinding is.

In hoofdstuk 19 van het boek 'Vriendschap met God' uit Neale Donald Walsch zijn kritiek op de New-Age theologie. In dit hoofdstuk openbaart Neale Donald Walsch de kerngedachte van het nieuwe evangelie: “wij zijn allen één”, met de kernconcepten eerlijkheid, bewustzijn en verantwoordelijkheid.
Wat we in de maatschappij zien is het feit dat weinig mensen hun verantwoordelijkheid (willen/durven) nemen voor iets waar ze wel, totaal of gedeeltelijk, verantwoordelijk voor zijn.
Dat hebben we onlangs kunnen meemaken met het gedraai van Rutte over het afschaffen van de dividendbelasting ( https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/25/he ... s-a1600928 ). Zolang we niet onze verantwoordelijkheid willen nemen voor dat wat we zelf creëren in ons leven, of met de vinger naar de ander blijven wijzen, dan is er nog heel veel werk voor een ieder van ons. Maatschappelijk evolutie zal dus niet ontstaan vanuit een geïnstitutioneerde GOD, religie, moraal, autoriteit, enz.
Maar het is wel belangrijk en nodig dat er mensen zijn die inspirerend zijn en ons laten delen in hun gedachten en leefwereld.
En de nadruk leggen op eigen verantwoordelijkheid voor je eigen leven.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie