Het gendersterretje

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Het gendersterretje

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 14:35

Ik heb net een interessant artikel gelezen over een gendersterretje dat Duitsland splijt.
Ik dacht aan een bekende Duitse vrouw die transgender is of zoiets.
Sterretje staat voor beroemdheid dacht ik.
Maar jeetje wat loop ik achter in de maatschappij. :oops:
Want het sterretje is een schrijf/leesteken.

En sommige mensen praten ook zo door minieme pauze in te lassen ? :shock:


Ik moet dit artikel denk ik nog 10 keer lezen voordat ik het enigszins ga snappen.
Nu zie ik dat ik achterop raak.
Maar met geduld ga ik het leren.
Vraagje : is er ook zoiets in Nederland ?
Ik heb geen flauw idee.

Is heel lang artikel dus ik plaats stukje en de rest kan je lezen in de link.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Hoe het gendersterretje Duitsland splijt.

Een glansrijke stap in de richting van een taal die niemand buitensluit? Of een idiote verminking van het Duits? Het 'gendersterretje' splijt Duitsland.

Van universiteitsblaadjes en pamfletten tot vacatures en reclameborden: het *-teken rukt op, vooral in Berlijn. Het 'gendersterretje' dient om niet alleen mannelijk en vrouwelijk maar alles ertussenin te benoemen, de trans- en interseksuelen. Dat levert dan Student*innen of Migrant*innen op. Er zijn mensen die het sterretje zelfs gebruiken als ze praten: ze spreken het uit door een minieme pauze in te lassen.

Komt nu de landelijke doorbraak? Op 8 juni buigt de Rat für Deutsche Rechtschreibung (vertaald: de raad voor Duitse spelling) zich over de praktijk van het gendern, zoals genderneutraal schrijven genoemd wordt. Mocht de raad het sterretje aanbevelen, dan belandt het waarschijnlijk in ambtelijke teksten, wetten, schoolboeken, andere landelijke kranten dan de linkse Tageszeitung (Taz) én - meest symbolisch - Duden. Dat woordenboek heeft een vergelijkbare status als de Dikke van Dale in Nederland.

Wat in Duden staat, is Duits: zo beleeft de doorsnee-Duitser dat. Het vooruitzicht dat het gendersterretje mogelijk ook in die canon komt, wekt de woede van tegenstanders. De spellingsraad overschrijdt een grens, zeggen zij: ze wordt een 'taalpolitie' die de ideologie van een groepje activisten aan iedereen oplegt.
Het gendersterretje is de twistappel in een bredere strijd over sekse en taal in Duitsland. Een greep uit recente controverses: moet er in het geboorteregister een extra hokje komen voor een 'derde geslacht', zoals het grondwettelijk hof in december bepaalde? En wat moet daar dan staan?

Moet in het volkslied Vaterland vervangen worden door Heimatland en brüderlich door couragiert, zoals de 'gelijkstellings-afgevaardigde' van de regering in maart bepleitte? Moeten banken het mannelijke Kunde (klant) vervangen door Kundin als hun brieven aan een vrouw gericht zijn? Dat eist de 80-jarige Marlies Krämer van Sparkasse. Duitse rechters verwierpen haar eis maar ze stapt nu naar het Europese Gerechtshof.

En nu begeeft de spellingsraad zich in dit mijnenveld. "Het wordt onze eerste zitting over gender en taal", vertelt Sabine Krome, een van de veertig leden. De raad werd in 2005 opgericht ter vervanging van een kleiner comité van taalwetenschappers dat in de jaren negentig een spellingshervorming doorvoerde - befaamd omdat die grotendeels mislukte. Maatschappelijk draagvlak ontbrak. Journalisten en schrijvers verzetten zich, vooral tegen het voorstel de ringel-s af te schaffen. De raad leerde zijn lessen: aan tafel zitten nu niet alleen wetenschappers, maar ook docenten, journalisten en literatoren.

Dat maakt de kans op een nieuwe crisis gering, hoopt Krome. De raad gaat bovendien niet over één nacht ijs. "We moeten meebewegen met ontwikkelingen in de samenleving, dit is een thema waar we niet omheen kunnen. Maar taal is het belangrijkste middel dat mensen hebben om zich uit te drukken, je moet er heel voorzichtig mee omgaan. We staan nog maar aan het begin van onze bezinning en zullen politieke correctheid en leesbaarheid zorgvuldig tegen elkaar afwegen."

Zes jaar *

Het *-teken popte zo'n zes jaar geleden voor het eerst op in Duitse teksten. Het kwam uit de wereld van computers. Op internet wordt het in zoekopdrachten ingezet als joker. Het betekent 'alles'. Typ in Google de naam van een website met daarachter .* en je krijgt alle extensies te zien. In transgenderkringen in Berlijn begonnen mensen het in teksten toe te passen. Tot dan toe gebruikten progressieven andere schrijfwijzen, zoals de 'binnen-i': StundentInnen. Maar trans- en intergenders voelden zich daardoor buitengesloten.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Het gendersterretje

Bericht door Arminius » 04 jun 2018, 14:45

Ze stoppen het maar lekker in hun *

Diese welt is krank
Laatst gewijzigd door Arminius op 04 jun 2018, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het gendersterretje

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 14:49

Arminius ik hoef geen stomme Duitse rapper te horen met die rotmuziek als ik een topic over taal open.
Als je het niks vind kan je de topic gewoon overslaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Het gendersterretje

Bericht door Arminius » 04 jun 2018, 15:13

Zeg doe eens niet zo aangebrand. Ik mag mijn mening toch wel geven over die genderneutrale bullshit of hoe zit dat??

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het gendersterretje

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 15:17

Noem je dat een mening geven ?
Je plaatst 1 zin en een rapper die de wereld ziek vind ?
Laat maar Arminius.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het gendersterretje

Bericht door taigitu » 04 jun 2018, 15:17

Hallo, moet ik nog meer studeren....
Als ik een sterretje ergens plaats dan is dat meestal een verwijzing naar het
sterretje dat in helemaal onderaan het verhaal plaats, waar ik uitleg geef
over wat daar staat geschreven/beschreven. Het heeft dan dat doel.

Maar wiki weet meer als ik:

Asterisk

Icoontje doorverwijspagina Zie Asterisk (doorverwijspagina) voor andere betekenissen van Asterisk.
*asterisk ( * )

Een asterisk (van Grieks asteriskos, "sterretje")[1] is een typografisch symbool in de vorm van een sterretje met vijf of zes punten (* of ٭). Oorspronkelijk was het symbool in superscript geplaatst, maar tegenwoordig vindt men het in alle posities. De ASCII- en Unicode-waarde van het symbool is 42. De EBCDIC-waarde is 92.

Het symbool heeft verschillende toepassingen:

- In teksten, direct na een woord en in superscript geplaatst, is het een voetnootteken. Dit is de oorspronkelijke functie van het symbool. Tegenwoordig wordt hiervoor veelal een getal in superscript gebruikt, zeker als er veel voetnoten zijn.
- Van oudsher wordt het gebruikt om de geboortedatum van iemand aan te duiden. Tegenwoordig wordt daarvoor soms ook het symbool voor graden (°) gebruikt.
- In veel programmeertalen staat het voor vermenigvuldiging, ter vervanging van het maalteken "×" uit de rekenkunde en de halfhoge punt "·" uit de wiskunde.
- In de informatica wordt de asterisk gebruikt als jokerteken in zoekopdrachten. Bij het zoeken naar bestanden in bijvoorbeeld MS-DOS of een Unix-shell betekent de asterisk dat het jokerteken door geen, een of meer willekeurige andere karakters mag worden vervangen. Een zoekopdracht "boom*" zal "boom" en "boomgaard" als resultaat geven maar niet "appelboom". -
- In reguliere expressies betekent de asterisk dat het teken dat er direct vóór staat nul, een of meer keren voor mag komen: "bo*m" past op "bm", "bom", "boom", "bodem" enzovoorts.
- In de historische taalkunde wordt een asterisk geplaatst voor gereconstrueerde woorden en zinnen in uitgestorven talen, om aan te geven dat deze nooit zo zijn aangetroffen. In de theoretische taalkunde worden twee asterisken gebruikt om aan te geven dat een hypothetische woordvorm grammaticaal niet mogelijk is.
- In e-mails en chatrooms wordt het aan weerszijden van een woord geplaatst om aan te geven dat dat woord de nadruk krijgt. Dit vervangt het vet drukken van woorden, wat in een dergelijk systeem vaak niet mogelijk is.
- De asterisk wordt ook gebruikt om scheldwoorden te censureren. Soms door alleen de klinker te censureren (k*t in plaats van kut) of het hele woord censuur te geven.
- De asterisk wordt ook gebruikt om een wachtwoord onleesbaar weer te geven tijdens het intypen.
- Bij het chatten wordt de asterisk gebruikt om in het volgende bericht een schrijffout te herstellen. Bijvoorbeeld: "Hoi hoe gaat hte?" Volgende bericht meteen erachteraan: "*het". Dat vervangt dan de typefout "hte". Ook wordt de asterisk daar wel gebruikt om emoties, handelingen en geluiden uit te drukken. Bijvoorbeeld: " *zucht* " of " *valt in slaap* ".
- Bij invulformulieren op webpagina's wordt vaak een asterisk achter een veldnaam geplaatst om aan te geven dat dat veld verplicht is. Dit is afgeleid van het gebruik van de asterisk als voetnootteken. Oorspronkelijk werd namelijk op zo'n webpagina bijvoorbeeld aangegeven: "* verplicht veld". Deze voetnoot wordt tegenwoordig soms weggelaten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Asterisk
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het gendersterretje

Bericht door Tammy » 04 jun 2018, 15:31

Dank je Arminius , ik hoor liever wat jij zelf te zeggen hebt dan een rapper.

Taigitu , nooit geweten dat het sterretje Asterisk word genoemd.
Ik heb het nooit gebruikt.
Ik merk nu pas dat ik niet zoveel over taal weet dan ik dacht.
Tekens gebruik ik nooit in zinnen wel soms een woord tussen " teken.
Maar voor de rest ben ik merk ik best armoedig op taalgebied.
Weer wat geleerd over mezelf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Het gendersterretje

Bericht door Gast1 » 05 jun 2018, 08:53

Tammy schreef:
04 jun 2018, 14:49
Arminius ik hoef geen stomme Duitse rapper te horen met die rotmuziek als ik een topic over taal open.
Als je het niks vind kan je de topic gewoon overslaan.
:post: :post: :post:

Goed geschreven Tammy.
Arminius heeft interessante visies en levert 'aardige bijdragen', maar zijn veroordelende en halsstarrige onsmakelijke reacties verdient dit forum en haar leden niet.

Mijn onderbuikgevoel was weer helemaal juist ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het gendersterretje

Bericht door Tammy » 05 jun 2018, 10:00

Gast1 ik wil het hier bij laten.
Arminius is hier niet meer om een antwoord daarop te kunnen geven.

Vanaf hier graag weer ontopic.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het gendersterretje

Bericht door Tammy » 08 jun 2018, 12:58

Afbeelding
Grote replica's van Duden, de Duitse versie van De Dikke van Dale .

In Duitsland is iedereen die dit leest straks misschien een lezer*es.

Vooraf een kort gedachtenexperiment waarbij u gevraagd wordt te overdenken door welke aanhef u zich het best vertegenwoordigd voelt: ‘lezer’, ‘lezer of lezeres’, ‘lezer*es’, of ‘lezer_es.’ Er bestaat natuurlijk een kans dat u zich vanaf de derde optie heeft afgevraagd waar dit in hemelsnaam over gaat.
Het gaat over de Duitse taal. Vandaag vergadert in Wenen de Rat für Deutsche Rechtschreibung, de raad voor Duitse spelling. Deze jaarlijks terugkerende gebeurtenis, waarbij taalkundigen praten over kommaplaatsing en de ringel-s, mag zich doorgaans verheugen in het volledige ontbreken van media-aandacht.
Dat het dit jaar anders is, komt door één agendapunt: ‘de rol van de spelling in de verhouding tussen de geslachten’. De achterliggende vraag is: moeten de Duitsers genderneutraal gaan schrijven. En zo ja, hoe dan?

Net als in het Nederlands, wordt ook in het Duits de mannelijke vorm generiek gebruikt. Dus als je binnenloopt bij der Zahnarzt, kan die tandarts zowel een vrouw als een man zijn. Dat zit sommige Duitsers dwars. Strijders voor gendergelijkheid willen dat de aangesprokenen zo specifiek mogelijk worden benoemd, zodat niemand wordt buitengesloten.
Opvallend is dat in Nederland precies andersom wordt gedacht. Bij ons pleiten feministen juist voor de afschaffing van begrippen als doktersassistente, of rectrix.

Politieke hoogspanning.

Het thema gender staat in Duitsland, waar het homohuwelijks pas een jaar geleden is ingevoerd, onder politieke hoogspanning. Dat bleek nog eens toen het grondwettelijke gerechtshof vorige winter wees op de noodzaak een derde, onbestemd, geslacht op te nemen in het geboorteregister. ‘Genderwaan’ noemen ze zulke ontwikkelingen in rechts-conservatieve kringen.
Minstens zoveel fanatisme is er aan de andere kant, zo was te zien in de rechtszaak van Marlies Krämer (80), die weigert rekeningen te betalen waarop ze door bank haar wordt aangesproken met het mannelijke woord voor klant, Kunde , en niet als Kundin. Feministen verzonnen in de jaren zeventig een mengvorm: KundInnen. In 2006 is er in die geest zelfs een versie van de bijbel verschenen, waarin sprake is van ‘Farizeeërs en Farizeeërinnen.’

Gendersterretje.

Maar dat is voor de gender-avantgarde alweer achtherhaald. Om aan te geven dat er meer geslachten zijn dan alleen vrouw en man, raakte de afgelopen vijf jaar geleden het zogeheten ‘gendersterretje’ in zwang. De asterix tussen de stam van het woord en de vrouwelijke uitgang, Kund*innen, staat voor alle andere opties en is dus populair in de queerscene, maar wordt sinds drie jaar ook door de Groenen gebruikt.
Er zijn ook alternatieven, zoals het liggende streepje. En op de universiteit van Leipzig wordt de vrouwelijke vorm generiek gebruikt. Krijgt een mannelijke professor daar een e-mail, dan luidt de aanhef ‘Sehr geehrte Herr Professorin.’ Maar het sterretje lijkt het meest praktisch in gebruik.

En vanwege het genderpunt op de agenda van de spellingraad, hopen fans dat het sterretje binnenkort in Duden staat. Duden is Duitsland wat de Dikke Van Dale in Nederland is, de heilige graal van de taal. De implicatie daarvan zou zijn dat ook overheidsinstanties en media het sterretje zouden moeten gebruiken.
Maar zover is het nog niet. Want niet alleen rechtse kringen, ook taalkundigen zijn verdeeld over genderneutrale taal, zo bleek op de feuilletonpagina’s van de kranten. Daar willen voorstanders door middel van de taal de maatschappij veranderen, tegenstanders vinden dat de verkeerde volgorde, vinden dat de taal daarmee te veel een politiek instrument wordt.

Daarvoor waarschuwt in die Zeit ook taalwetenschapper Anatol Stefanowitsch, voorstander van het verminderen van de mannelijke dominantie in de taal, maar niet van het sterretje. ‘Achter het sterretje zit, neutraal gesteld, ook een ideologie. Daarover moet je op z’n minst eerst discussiëren.’

BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Ik wil graag volledige woorden lezen zonder onderbreking van een sterretje als dat kan.
Ik wil niet meegesleurd worden in een groep mensen die zich geen man en ook geen vrouw voelen.
Ik wens ze allemaal good luck in hun zoektocht naar wat ze dan wel zijn , maar laat het geschrevene woord daarbuiten a.u.b.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het gendersterretje

Bericht door univers » 08 jun 2018, 13:10

Als je het goed beschouwd heeft ieder levend individu hier op aarde een gendersterretje.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie