Woorden die niet meer kunnen

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 15:09

Afbeelding
Het Rijksmuseum heeft dit schilderij van Simon Maris uit 1906 in 2015 een andere naam gegeven: ‘Jonge vrouw met waaier’, met vermelding van de voormalige titels ‘Indisch type’ en ‘Negerinnetje’.

'Bosneger' kan niet meer, maar hoe zit het met 'slaaf'?

‘Bosneger’, ‘dwerg’ en ‘kaffer’ zijn duidelijk passé. Maar hoe zit het met ‘slaaf’, ‘stam’ of ‘gekleurd’? Ook die termen liggen in toenemende mate onder vuur. Veel musea worstelen daardoor met teksten op bordjes en in catalogi. Welke termen zijn nog acceptabel, welke te zeer besmet? Het Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW) kreeg er veel vragen over en komt daarom met een handleiding ‘gevoelige woorden’ voor musea.

De publicatie ‘Words Matter’, wereldwijd de eerste in zijn soort, is zowel in het Engels als Nederlands uitgebracht. Na een aantal essays volgt een lijst van 56 omstreden woorden, waaronder ‘afkomst’, ‘allochtoon’ en ‘blank’.

“We verbieden niets, want we zijn niet van de taalpolitie”, zegt NMVW-directeur Stijn Schoonderwoerd. “We laten alleen per woord zien waarom sommige mensen er aanstoot aan nemen. En we reiken alternatieven aan. Zo krijgen musea alle informatie om zelf te kunnen beslissen of ze een term wel of niet willen gebruiken.”

Tot slaaf gemaakt.

De term ‘slaaf’ oogst bijvoorbeeld steeds meer kritiek van activisten, wetenschappers en het publiek, meldt de gids. Het woord normaliseert iets wat ‘niet inherent is aan iemands identiteit’: je bént geen slaaf, maar wordt onder dwang tot slaaf gemaakt. Daarom komen de samenstellers met de alternatieven ‘tot slaaf gemaakt’ en ‘mensen in slavernij’, in navolging van het Engelse ‘enslaved’.

Maar moet je ‘werkloze’ dan ook niet veranderen in ‘tot werkloze gemaakte’, en ‘gedetineerde’ in ‘tot detentie veroordeelde’? Nee, zegt Schoonderwoerd. “Het gaat ons om het creëren van historische bewustwording. Slaaf zijn was geen natuurlijke conditie, er was een dader bij betrokken. Dat vinden we een belangrijke boodschap.” ‘Werkloze’ en ‘gedetineerde’ missen zo’n bijzondere lading, vindt hij, dus die woorden kun je zo laten.
Critici zullen aanvoeren dat de alternatieve termen binnen de kortste keren net zo besmet zijn als de oorspronkelijke. Zo is ‘allochtoon’ inmiddels minstens zo negatief geladen als zijn voorganger ‘immigrant’. De handleiding adviseert daarom weer nieuwe woorden: termen die groepen zelf respectvol vinden, zoals ‘Marokkaans-Nederlands’ of ‘persoon met een … achtergrond’.

Gebed zonder eind.

Het voelt misschien als een gebed zonder eind, maar toch is het nodig, vindt Schoonderwoerd. “Het is niet zo gek dat je woorden om de zoveel tijd tegen het licht houdt. De samenleving verandert en taal verandert mee. Daarom benadrukken we ook dat de handleiding incompleet is. Het is werk in uitvoering dat nooit af is.”
Van geschiedvervalsing is geen sprake, vindt hij. De vier NMVW-musea (Tropenmuseum, Afrika Museum, Museum Volkenkunde, Wereldmuseum) hebben de afgelopen jaren weliswaar al veel omstreden woorden geschrapt van hun bordjes, maar de termen blijven bewaard in de database. En als een woord op een schilderij is geverfd of in een houten lijst staat gekerfd, dan gaan musea er niet met Tipp-Ex of een vijl overheen, verzekert de directeur.

Sinds 2015 houdt een werkgroep zich bij het Rijksmuseum bezig met het kritisch beoordelen van de terminologie in het museum. Alle kwetsende etnische aanduidingen moeten worden vervangen door neutrale termen. Een ongetiteld schilderij uit 1906 van Simon Maris werd bijvoorbeeld daarom in 2015 omgedoopt tot 'Jonge vrouw met waaier',. De oude namen 'Indisch type' (uit 1922) en 'Negerinnetje' (jaren 70) worden nog wel vermeld.
Is dit geen tijd van politieke hypercorrectheid, waar mensen over vijftig jaar lachend op terugkijken? “Ik denk zeker dat ze met een grote glimlach zullen terugkijken”, zegt Schoonderwoerd. “Maar dan vooral omdat ze zien welke rare verdwenen woorden wij nog gebruikten. Ze zullen denken: Tjonge, dat daar toen zoveel opwinding over was!”


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 15:22

De term ‘slaaf’ oogst bijvoorbeeld steeds meer kritiek van activisten, wetenschappers en het publiek, meldt de gids. Het woord normaliseert iets wat ‘niet inherent is aan iemands identiteit’: je bént geen slaaf, maar wordt onder dwang tot slaaf gemaakt. Daarom komen de samenstellers met de alternatieven ‘tot slaaf gemaakt’ en ‘mensen in slavernij’, in navolging van het Engelse ‘enslaved’.

Hier kan ik me iets bij voorstellen je bent slaaf gemaakt inderdaad.

Maar moet je ‘werkloze’ dan ook niet veranderen in ‘tot werkloze gemaakte’, en ‘gedetineerde’ in ‘tot detentie veroordeelde’? Nee, zegt Schoonderwoerd. “Het gaat ons om het creëren van historische bewustwording. Slaaf zijn was geen natuurlijke conditie, er was een dader bij betrokken. Dat vinden we een belangrijke boodschap.” ‘Werkloze’ en ‘gedetineerde’ missen zo’n bijzondere lading, vindt hij, dus die woorden kun je zo laten.

Bij werkelozen is er wel een dader bij vind ik.
Dat woord dader is te zwaar dus gewoon een baas zoals ik het zie, maar die heeft ervoor gezorgd dat je ontslagen bent.
Dus tot werkloze gemaakte kan eigenlijk prima niet dan ?

Allochtonen en immigranten zie ik niet wat daar mis mee is.
Toen ik begin jaren 60 in de trein zat uit het zuiden naar Nederland was ik een immigrant en een allochtoon.
Hoezo is dat nu niet meer goed ?
De publicatie ‘Words Matter’, wereldwijd de eerste in zijn soort, is zowel in het Engels als Nederlands uitgebracht. Na een aantal essays volgt een lijst van 56 omstreden woorden, waaronder ‘afkomst’, ‘allochtoon’ en ‘blank’.

Waarom is afkomst niet goed ?
En blank ook fout ?
Ik ben van Italiaanse afkomt en ik ben blank.
Wat is daar in vredesnaam verkeerd aan.
Waardoor moet ik mij beledigd over voelen ? :roll:

Voor de rest vind ik hoe men nu kijkt vaak erg overdreven in die zin dat alles onder de loep word genomen.
Het valt me nog mee dat we volledige zinnen nog mogen uitspreken zoals we die altijd uitspraken.
Dat daar nog geen boete op staat, want ik hou het bijna niet meer bij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 15:40

Hier een stukje uit een artikel wat je in de link verder kan lezen en ook het interview met Stijn Schoonderwoerd, directeur van het NMvW :

Gewenst idioom volgens Words Matter.

Barbaar. Afkomstig uit de klassieke oudheid. Verwijzing naar mensen met een onbekende taal of cultuur. Later, in de 16de eeuw, verwees het naar Barbarije (Noord-Afrika), waarvan de bewoners Barbaren werden genoemd. Deze woorden werden geassocieerd met piraterij en slavenhandel. ‘Barbaars’ ontwikkelde zich tot equivalent van ‘onbeschaafd’.
Suggesties:
•Er bestaat geen alternatief voor deze term.
•Het woord kan wel worden gebruikt in een beschrijvende of historische context. Gebruik in dat geval aanhalingstekens.
Blank. In Nederland vaak gebruikt in plaats van ‘wit’. De term komt voort uit de raciale wetenschappen in de 18de en 19de eeuw. Van Dale definieert ‘blank’ onder andere als ‘niet bevlekt’ en ‘niet gekleurd’. De associatie met zulke ‘neutrale’ en zelfs positieve connotaties heeft tot kritiek geleid van de antiracismebeweging, die ervoor pleit om de term te vervangen door ‘wit’.

Dwerg. Dwerggroei (achondroplasie) is een medische of genetische aandoening van kleine mensen. Als de term ‘dwerg’ niet binnen de medische context wordt gebruikt, wordt het als een belediging opgevat. De term ‘dwerg’ wordt in het Nederlands gebruikt sinds de 14de eeuw. Toen had het de connotatie van monsterlijk. Vergelijkbare beledigende termen zijn ‘lilliputter’ en ‘pygmee’.

Suggesties:
•‘Dwerg’ is van toepassing indien gebruikt in een medische diagnose of beschrijving. In andere gevallen, gebruik ‘van kleine lengte’, ‘kleine mensen’ of ‘iemand met dwerggroei’.
•‘Dwerg’ en ‘pygmee’ kunnen gebruikt worden in een historische of beschrijvende context. Gebruik in dat geval aanhalingstekens.



https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bda29ed7/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Witte wel » 28 jun 2018, 15:51

Mensen hebben te veel tijd over Tammy en houden zich bezig met dergelijke onzin. Een woord of een naam is wat het is. Als het een negroïde volk is dat leeft in het bos dan spreekt men over bosneger. Simpel toch. De negerzoen was gerelateerd aan een donker volk, in dit geval negroïde, en als je die wat gretig eet dan is het net of je een zoen krijgt. In dit geval een negerzoen.
Een slaaf. Dat is iemand die gevangen is genomen of in bezit is genomen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Nou dat is een slaaf. Een benaming voor.
Een dwerg behoort tot de kleinere mythologische mensen en kent de families trollen, kobolden, elfjes en wat nog meer. Allemaal stuk voor stuk klein. Dus als een klein mens dwerg genoemd wordt zegt dat iets over de afmeting. Verder niets.
Het woordje allochtoon. In de tweede kamer spreekt men nog gewoon over allochtone gemeenschappen. Men bedoeld dan mensen met een allochtone afkomst. Maar niemand rept of roert daarover.
Alleen als het uit komt.
En dat men in musea de namen aan het wijzigen is dat is helemaal een verdwaasde actie. Men heeft gewoon te veel vrije tijd over en moet dat op een of andere manier in gaan zitten vullen.
Noem het beestje bij de naam en gebruik die naam gewoon en ga overal eens niet van alles achter liggen zoeken.
Een alternatief zou zijn wat meer positiviteit in de maatschappij brengen en wat doen met die overtollige vrije tijd. Nuttig besteden zodat we weer mens kunnen zijn.
Dat is waar naar de samenleving verlangt, maar niet deze taal onzin.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 16:22

Het is niet alleen in Nederland Witte wel, ook in het buitenland is men hiermee bezig.
Ik vind het ook te ver gaan maar sommige woorden zoals slaaf kan ik me wel iets bij voorstellen.
Maar neger heb ik ook altijd gezegd maar nu gekleurde ofzoiets.
Maar als ik dat schrijf voelt het niet goed, neger is van negroide ras , dus wat is er fout aan.

Het is verwarrend , dit boekje wat men nu uitbrengt gaat wel erg ver vind ik.
In de link staan wat voorbeelden zoals je al zag.
Een alternatief zou zijn wat meer positiviteit in de maatschappij brengen en wat doen met die overtollige vrije tijd. Nuttig besteden zodat we weer mens kunnen zijn.
Dat is waar naar de samenleving verlangt, maar niet deze taal onzin.

Dat zeg je mooi. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door gusteman » 28 jun 2018, 17:47

Witte wel schreef:
28 jun 2018, 15:51
Men heeft gewoon te veel vrije tijd over en moet dat op een of andere manier in gaan zitten vullen.
Ik heb in de loop van de voorbije decennia een bepaald patroon ontdekt in dit soort gedrag.
Het heeft, naar mijn mening, vooral te maken met een vorm van erkenning en/of waardering.
En die wordt gewenst door mensen die jarenlange studies hebben gevolgd en daarmee dan ook ronkende diploma's hebben behaald.
Met die diploma's achter de hand lukt het hen om "belangrijke" functies in te vullen.
Daaruit volgt dan weer dat het voor hen erg logisch is wanneer waardering wordt opgebracht voor de resultaten van hun inzet in die functie.
Maar je kan natuurlijk pas waardering/erkenning krijgen wanneer je ook werkelijk iets realiseert, wanneer je iets vernieuwt of verbetert.

En daar komen al die nieuwigheden vandaan.

Ik heb dit proces gedurende dik dertig jaar kunnen bestuderen gedurende mijn "carrière" als beroepsmilitair.
Daar zag ik hoe om de vier jaar een nieuwe, pas aan de militaire academie afgestudeerde, commandant werd aangesteld.
Die kreeg dan vier jaar de tijd om een reeks ingrepen uit te voeren om zodoende een dossier van verwezenlijkingen samen te stellen.
Aan de hand van dat dossier werd dan beslist of de officier geschikt of ongeschikt was voor promotie.

Nodig, aangewezen, gewenst, vereist of niet, telkens werden ingrijpende veranderingen doorgevoerd die een vlotte werking van het geheel op de helling zetten en meer problemen creëerden dan er oplossingen voorhanden waren.

Naar mijn mening zien we dezelfde werking binnen heel wat overheidsdepartementen.

Die lui met hun dikke diploma's willen ook wel eens benadrukt zien dat hun inspanningen hoogst noodzakelijk zijn voor het welzijn van de burger.
En zeg nu zelf: ook de burger wil af en toe wel eens verantwoording zien voor de lonen van die lui, dus moeten zij af en toe veranderingen door voeren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 28 jun 2018, 17:58

Gusteman schreef :
k heb dit proces gedurende dik dertig jaar kunnen bestuderen gedurende mijn "carrière" als beroepsmilitair.
Daar zag ik hoe om de vier jaar een nieuwe, pas aan de militaire academie afgestudeerde, commandant werd aangesteld.
Die kreeg dan vier jaar de tijd om een reeks ingrepen uit te voeren om zodoende een dossier van verwezenlijkingen samen te stellen.
Aan de hand van dat dossier werd dan beslist of de officier geschikt of ongeschikt was voor promotie.

Nodig, aangewezen, gewenst, vereist of niet, telkens werden ingrijpende veranderingen doorgevoerd die een vlotte werking van het geheel op de helling zetten en meer problemen creëerden dan er oplossingen voorhanden waren.

Dat is ook een interessante benadering Gusteman.
Waren die nieuwe ingrepen in het leger groot ?
Ik begrijp het als je er niet over mag praten.

Ik weet niet of jouw benadering ook van toepassing is om de woorden te veranderen.
Want dit is niet alleen in Nederland gaande, maar een kettingreactie is gauw gebeurd natuurlijk.
Wat je zegt is iets om over na te denken. [think]

En zeg nu zelf: ook de burger wil af en toe wel eens verantwoording zien voor de lonen van die lui, dus moeten zij af en toe veranderingen door voeren. :mrgreen:

Dat mag ook wat minder ingrijpend hoor Gusteman. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door MetalPig » 29 jun 2018, 08:32

Tammy schreef:
28 jun 2018, 15:22
Waardoor moet ik mij beledigd over voelen ? :roll:
Je moet niks.
“We verbieden niets, want we zijn niet van de taalpolitie”, zegt NMVW-directeur Stijn Schoonderwoerd.
Laatst gewijzigd door MetalPig op 29 jun 2018, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door MetalPig » 29 jun 2018, 08:35

Witte wel schreef:
28 jun 2018, 15:51
Een alternatief zou zijn wat meer positiviteit in de maatschappij brengen <...>
Dat is waar naar de samenleving verlangt, maar niet deze taal onzin.
Het zoeken naar alternatieven voor woorden met een negatieve connotatie zorgt m.i. wel voor meer positiviteit.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Tammy » 29 jun 2018, 14:46

MetalPig schreef :
Tammy schreef:

Waardoor moet ik mij beledigd over voelen ?

MetalPig schreef :

Je moet niks.
Dat snap ik. :mrgreen:
Maar waar zit het beledigende element in die woorden ?
Want die woorden schijnen iets te hebben waardoor ze in dat boekje komen.
Wat is er mis met de woorden blank-allochtoon en afkomst ?

Blank had ik ergens gelezen misschien fout omdat het puurheid ofzoiets uitdraagt ?
De anderen twee snap ik helemaal niet waar de drukte over gaat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Gast1 » 30 jun 2018, 08:57

MetalPig schreef:
29 jun 2018, 08:35
Witte wel schreef:
28 jun 2018, 15:51
Een alternatief zou zijn wat meer positiviteit in de maatschappij brengen <...>
Dat is waar naar de samenleving verlangt, maar niet deze taal onzin.
Het zoeken naar alternatieven voor woorden met een negatieve connotatie zorgt m.i. wel voor meer positiviteit.
Dat is zo, maar toch ...
Laten we het woord 'neger' eens bekijken op de definitie:
Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara.
Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, dat "zwart" betekent.
Wikipedia

Wat is daar mis mee?
Ik ben blank en evenmin blauw zoals mijn zwarte medemens.

Afbeelding

Mag 'blondje' dadelijk ook niet meer?
'Dik' kan ook beledigend zijn, maar 'dun' ook.

Afbeelding

Hiervan zou ik zomaar zonder enige gedachte van discrimaliteit ( :mrgreen: ) kunnen zeggen:

"Wat een prachtig geportretteerd negermeisje, kijk eens wat ze mooi straalt."

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Susan » 30 jun 2018, 09:28

Iedereen moet zelf maar uitmaken of hij ook zo krampachtig mee gaat doen
aan 'correcte' benamingen, al vind ik het prima hoor om eens heel goed stil
te staan bij wat we eigenlijk zeggen in bepaalde uitdrukkingen, maakt ook
uit natuurlijk in welke context dit is. Hoeft helemaal niet beledigend bedoeld
te zijn, maar dat werd dus oa met neger wél zeker door sommige lieden alleen
negatief bedoeld, ook heden ten dage roepen ze iemand dit na die een heel
donkere huid heeft, dus als scheldwoord en zeer denigrerend, een zwager van
heeft dat z'n leven lang regelmatig naar zijn hoofd gekregen.

CITAAT:

WAT BETEKENT NEGER?

Begin zeventiende eeuw begonnen de Nederlanders met het bevaren van de zeeën naar nieuw ontdekte continenten. Daar ontmoetten ze de Spaanse en Portugese mogendheden die eveneens actief bezig waren met het verhandelen van zwarte mensen. ‘Negro’, noemden die Zuid-Europeanen een zwarte slaaf: negro betekent zwart. De Nederlanders leenden het woord: in 1602 werd ‘negro’ voor het eerst aangetroffen in Nederlandse geschriften. En in 1644 werd de zwarte slaaf voor het eerst op papier ‘neger’ genoemd, in Suriname. Dat komt, vertelt etymoloog Nicoline van der Sijs, omdat negro een vreemd woord is voor Nederlanders. „We hebben geen woorden die eindigen op ‘ro’, maar wel veel woorden die eindigen op ‘er’, zoals moeder.”
WAT ZIJN DE ALTERNATIEVEN?

‘Zwarte’, oppert de Van Dale. En een internetwoordenboek weet nog: ‘kleurling’, ‘Afrikaan’ en ‘nikker’.

Maar voor Roy Groenland van de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers in Suriname is er maar één geschikt alternatief: Afro-Nederlander, naar analogie van het Amerikaanse ‘Afro-American’. Groenland: „Want ik ben een Nederlander met Afrikaanse roots, omdat mijn voorouders uit Afrika zijn weggehaald en in de kolonie Suriname tot slaaf zijn gemaakt. Ik vind dat je mensen benoemt op basis van hun geografische achtergrond.” En ja, hij heeft een mooie zwarte kleur, zegt hij zelf, maar helaas heeft het woord zwart in de Nederlandse taal een negatieve connotatie: denk aan zwartrijden en zwart geld. De samenleving, vindt Groenland, moet hem noemen zoals hij dat wil. „Zo zijn er Turkse Nederlanders, Hollandse Nederlanders en Afrikaanse Nederlanders.”

Antropoloog Francio Guadaloupe vindt ook dat mensen zelf mogen kiezen hoe ze genoemd willen worden. „In het Papiaments is er geen woord voor ‘neger’. Men kijkt er waar je vandaan komt, waar je geboren bent. Dat is veel neutraler.” Maar hij is het niet helemaal eens met de term Afro-Nederlander van Groenland. „Mensen die geboren zijn in Suriname of op Curaçao, zijn geen Afrikanen. Die zijn onderdeel van een nieuwe groep geworden. Een Caribische Nederlander, of een Surinaamse Nederlander in het geval van Groenland, zou een goede en non-raciale term zijn. Het zegt: daar is je leven begonnen, en het betekent niet per se dat je zwart bent. We moeten af van die raciale connotatie. En Afro-Nederlander heeft dat voor mij.”

WAAROM WERD HET NEGATIEF?

Neger was lange tijd geen negatief woord, maar gewoon een constatering. Het betekende zowel zwart persoon als zwarte slaaf. Van der Sijs: „Het werd pas negatief in de tweede helft van de twintigste eeuw, ver na de afschaffing van de slavernij en in de tijd dat de politieke correctheid opspeelde. Tot die tijd was neger gewoon weer alleen zwart persoon.”

Die negatieve bijklank kwam overwaaien uit de Verenigde Staten, waar in de jaren tachtig het woord neger taboe werd, vertelt racismedeskundige Louk Hagendoorn. „Negro ging nog wel, dat betekent gewoon ‘zwart’, maar nigger werd kleinerend gevonden. Het deed te veel denken aan het slavernijverleden.” Als het gaat om de emancipatie van de zwarte bevolking, loopt Nederland volgens hem een paar decennia achter op Amerika. Maar inmiddels is het ‘negertaboe’ ook hier min of meer gearriveerd. „Er zit een gevoel van vernedering aan vast, omdat het kleeft aan een verleden waarin zwarte mensen ondergeschikt waren aan blanken.” Zo voelden de Surinamers dat ook, vandaar dat de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers in Suriname in 2002 een klacht indiende. De stichting vond dat de woorden ‘neger’ en ‘creool’ de Afrikaans-Surinaamse Nederlanders aan de koloniale onderdrukking herinnerden en daarom pijn bij hen teweegbrengen, maar de Commissie Gelijke Behandeling besliste dat die woorden niet hoefden te worden geschrapt uit de Dikke Van Dale, omdat Van Dale geen onderscheid maakt op grond van ras. De functie van een woordenboek is, besloot de commissie, niet meer dan het registreren van de betekenis van woorden in overeenstemming met het feitelijk woordgebruik.

Door Anne dohmen

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/02/ma ... 27-a365534
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door gusteman » 30 jun 2018, 19:54

Eerlijk, héél erg eerlijk?

Voor zover het mij betreft: ik gebruik de woorden welke ik verkies te gebruiken.

Is iemand het er niet mee eens? Prima, ze doen maar.

Voelt iemand zich gekwetst of geschoffeerd? Prima, ze doen maar.

Ben ik voornemens mijn woordgebruik te veranderen omdat ergens iemand vindt dat ik woord zus of zo niet meer mag gebruiken? Ben je gek? Ik gebruik de woorden welke ik verkies te gebruiken ... punt.

Ik ben trouwens een voorstander van de democratische gedachte: de meerderheid beslist. Van zodra meer dan de helft van de wereldbevolking vindt dat ik een bepaald woord niet meer mag gebruiken zal ik mij daar probleemloos naar voegen. En tot dan ...... zie hierboven :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door univers » 30 jun 2018, 20:53

:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Fenna » 30 jun 2018, 21:11

gusteman :post:
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Gast1 » 01 jul 2018, 05:14

Ja, helemaal mee eens: :post:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door MetalPig » 02 jul 2018, 13:38

Gast1 schreef:
30 jun 2018, 08:57
MetalPig schreef:
29 jun 2018, 08:35
Witte wel schreef:
28 jun 2018, 15:51
Een alternatief zou zijn wat meer positiviteit in de maatschappij brengen <...>
Dat is waar naar de samenleving verlangt, maar niet deze taal onzin.
Het zoeken naar alternatieven voor woorden met een negatieve connotatie zorgt m.i. wel voor meer positiviteit.
Dat is zo, maar toch ...
Laten we het woord 'neger' eens bekijken op de definitie:
Neger is een aanduiding voor de oorspronkelijke, donkerhuidige bewoners van Afrika ten zuiden van de Sahara.
Neger is afgeleid van het Spaanse en Portugese negro, dat "zwart" betekent.
Wikipedia

Wat is daar mis mee?
Met de definitie is niets mis.
Ik schreef niet voor niets 'connotatie'. De wiki-pagina die je quote heeft er een hoofdstukje over.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door MetalPig » 02 jul 2018, 13:44

gusteman schreef:
30 jun 2018, 19:54
Voor zover het mij betreft: ik gebruik de woorden welke ik verkies te gebruiken.

Voelt iemand zich gekwetst of geschoffeerd? Prima, ze doen maar.

Ben ik voornemens mijn woordgebruik te veranderen omdat ergens iemand vindt dat ik woord zus of zo niet meer mag gebruiken? Ben je gek? Ik gebruik de woorden welke ik verkies te gebruiken ... punt.

Ik ben trouwens een voorstander van de democratische gedachte: de meerderheid beslist. Van zodra meer dan de helft van de wereldbevolking vindt dat ik een bepaald woord niet meer mag gebruiken zal ik mij daar probleemloos naar voegen. En tot dan ...... zie hierboven :mrgreen:
Weet je wel hoe akelig dat overkomt?
Je kiest ervoor om minderheden te blijven kwetsen dan wel schofferen omdat er niet een meerderheid te vinden is om je op sympathiekere gedachten te brengen...

Ik dacht altijd dat je geen moeite had om tegen de meerderheid in te gaan maar je blijkt nu (op het gebied van kwetsend taalgebruik althans) toch een nare meeloper te zijn.

En dan de steunbetuigingen... Brrrr... Akelig volk.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door MetalPig » 02 jul 2018, 13:45

Susan schreef:
30 jun 2018, 09:28
Iedereen moet zelf maar uitmaken of hij ook zo krampachtig mee gaat doen
aan 'correcte' benamingen
Gek idee misschien, maar probeer het eens niet krampachtig. Da's veel makkelijker. Mensen niet beledigen zou niet een moeilijk iets moeten zijn.

Gast1

Re: Woorden die niet meer kunnen

Bericht door Gast1 » 02 jul 2018, 13:52

MetalPig schreef:
02 jul 2018, 13:38
Gast1 schreef:
30 jun 2018, 08:57
Wat is daar mis mee?
Met de definitie is niets mis.
Ik schreef niet voor niets 'connotatie'. De wiki-pagina die je quote heeft er een hoofdstukje over.
Dat heb ik zeker gelezen, zoals bijvoorbeeld ook:
"Antropoloog Francio Guadaloupe stelt daarentegen voor de raciale connotatie Afro-Nederlander niet te gebruiken maar iemand te benoemen op grond waar iemand geboren is of vandaan komt zoals Caribische en Surinaamse Nederlander."
Als je het woord "Turk" gebruikt, kan dát al als een belediging overkomen.
Francio slaat de plank dus mis, maar jij zit met jou opmerking wel correct.
Het gaat erom 'hoe' er gesproken wordt, dus ik ga met je mee in dezen.

Plaats reactie