De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 07:31

Interessant interview over overbevolking op deze planeet door Peter Singer.
Iets wat nog vaak een taboe is om over te praten.

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Elf miljard bewoners, dat kan de planeet niet aan.

De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer, bekend geworden als godfather van de dierenrechten, wil af van het taboe op praten over overbevolking. ‘Het gaat de verkeerde kant op. Ik maak me echt zorgen.’
‘Ho ho, ik ben een aardige man’, protesteert ­Peter Singer (71), als hem gevraagd wordt om vanonder zijn hood (capuchon) over zijn schouder te kijken, voor de foto. De Australiër, een van de invloedrijkste filosofen van onze tijd en hoogleraar bio-ethiek aan de bekende universiteit van Princeton, vindt zijn imago al controversieel genoeg. Als godfather van de dierenrechten heeft hij een grote schare fans en vijanden gekweekt. Maar Singer zelf wijst gewelddadig protest af, omdat dit de in zijn ogen superieure morele positie van dierenactivisten ondermijnt. Liever geen boze rapperspose dus.

Iets anders is de confrontatie: die heeft hij nooit geschuwd. ‘Ik vind dat elk taboe bespreekbaar moet zijn, mits de discussie op beschaafde wijze plaatsvindt, op basis van argumenten.’ Precies daarom is Singer nu in Nijmegen, voor een lezing aan de Radboud Universiteit over een voor hem nieuw thema: hij wil het taboe doorbreken om het te hebben over overbevolking. Pikanter nog: dreigende overbevolking in ontwikkelingslanden. Vrienden wezen hem op dit ‘onderbelichte’ probleem en vorig jaar kwamen de VN met nieuwe, hogere ramingen van de bevolkingsgroei tot het jaar 2100. ‘We moeten dat opnieuw durven bespreken, want het gaat de verkeerde kant op. Ik maak me echt zorgen.’
In een Indiaas restaurant, waar de rustig formulerende denker voor een – uiteraard – vegetarische curry kiest, bespreken we zijn nieuwe missie.

Wacht eens even, wanneer spreken we eigenlijk van ‘overbevolking’?
‘Goed punt. Als het kan, probeer ik die term te vermijden, omdat het woord ‘over’ al een oordeel inhoudt. Waar het mij om gaat, is de enorme groei van de wereldbevolking tussen nu en het jaar 2100, volgens de laatste berekeningen van de Verenigde Naties: elf miljard zielen zal de aarde dan tellen. De vraag is of de planeet – en niet te vergeten het klimaat – die groei wel aankan, en dat geldt zeker voor ontwikkelingslanden.’

Lees verder op onderstaande link :


https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... -niet-aan/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13641
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Fenna » 01 jul 2018, 10:33

Die man heeft gelijk. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 10:57

Ja dat heeft hij zeker Fenna.
Ik roep dit al jaren ook.
Maar moeilijk om te praten met mensen hierover want velen zeggen dan in de wereld dat mensen zelf mogen bepalen hoeveel kinderen ze willen.
Mogen regeringen niet mee bemoeien.
China heeft het wel gedaan.

Ik vind de rechten van de mens een goed iets natuurlijk.
Maar soms als we gaan zien dat de aarde kapot gaat door overbevolking en dus ook samenlevingen dan mogen daar van mij best regels voor komen.
Zodat het leefbaar blijft voor iedereen.
Maar als je dat zegt gaan mensen al steigeren.
Is nog echt een taboe.


En er zijn ook veel mensen die zeggen dat als alles eerlijk verdeeld was er voor iedereen genoeg eten is enz.

Ik geloof daar niet in want ik weet hoe de mens is.
Een planeet bevolkt door in dit geval het menselijke ras zal nooit alles eerlijk verdelen.
De mens is daar te egoistisch voor , ik heb het over de machtige lieden in de wereld.
Dus dat mooie wereldbeeld zal nooit werken.

Daarnaast veel mensen zorgt voor veel huizen en banen en auto`s enz.
Zeer slecht voor het klimaat uiteindelijk.
Zo`n Klaver figuur kan wel alles groen willen, maar hij zou zich beter met zijn collega`s zich gaan concentreren op de bevolkingsexplosie in Afrika.
Maar met die eenzijdige blik van hem zal hij niet snappen hoe slecht die bevolkingsgroei is voor deze planeet uiteindelijk.

Wie weet zeggen zijn kleinkinderen later tegen hem : waarom heb je niks gedaan toen opa ?
Want dan ga je pas merken wat overbevolking echt betekend.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13641
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Fenna » 01 jul 2018, 11:20

Laten ze daar maar wereldwijd veel aandacht aan besteden i.p.v. global warming.
Als de wereldbevolking af zou nemen ben je ook van dat probleem af.
Minder mensen zou voor de aarde een win win situatie zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Mypos » 01 jul 2018, 11:20

Tammy schreef:
01 jul 2018, 10:57
Ja dat heeft hij zeker Fenna.
Ik roep dit al jaren ook.
Maar moeilijk om te praten met mensen hierover want velen zeggen dan in de wereld dat mensen zelf mogen bepalen hoeveel kinderen ze willen.
Mogen regeringen niet mee bemoeien.
China heeft het wel gedaan.

Ik vind de rechten van de mens een goed iets natuurlijk.
Maar soms als we gaan zien dat de aarde kapot gaat door overbevolking en dus ook samenlevingen dan mogen daar van mij best regels voor komen.
Zodat het leefbaar blijft voor iedereen.
Maar als je dat zegt gaan mensen al steigeren.
Is nog echt een taboe.


En er zijn ook veel mensen die zeggen dat als alles eerlijk verdeeld was er voor iedereen genoeg eten is enz.

Ik geloof daar niet in want ik weet hoe de mens is.
Een planeet bevolkt door in dit geval het menselijke ras zal nooit alles eerlijk verdelen.
De mens is daar te egoistisch voor , ik heb het over de machtige lieden in de wereld.
Dus dat mooie wereldbeeld zal nooit werken.

Daarnaast veel mensen zorgt voor veel huizen en banen en auto`s enz.
Zeer slecht voor het klimaat uiteindelijk.
Zo`n Klaver figuur kan wel alles groen willen, maar hij zou zich beter met zijn collega`s zich gaan concentreren op de bevolkingsexplosie in Afrika.
Maar met die eenzijdige blik van hem zal hij niet snappen hoe slecht die bevolkingsgroei is voor deze planeet uiteindelijk.

Wie weet zeggen zijn kleinkinderen later tegen hem : waarom heb je niks gedaan toen opa ?
Want dan ga je pas merken wat overbevolking echt betekend.
Die man heeft absoluut geen gelijk. De planeet kan prima meer mensen aan. Je moet het systeem gewoon totaal anders inrichten.

Iedereen een eigen moestuin. Auto's op zonne-energie etc etc.

We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them. Albert Einstein
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/albe ... ein_121993

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Mypos » 01 jul 2018, 11:22

Fenna schreef:
01 jul 2018, 11:20
Laten ze daar maar wereldwijd veel aandacht aan besteden i.p.v. global warming.
Als de wereldbevolking af zou nemen ben je ook van dat probleem af.
Minder mensen zou voor de aarde een win win situatie zijn.
Dus dat we deze wereld totaal naar de knoppen helpen door milieuvervuiling vind jij niet belangrijk?

En hoe wil je het voor elkaar krijgen dat er minder baby's geboren worden?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 11:30

Mypos schreef :
Die man heeft absoluut geen gelijk. De planeet kan prima meer mensen aan. Je moet het systeem gewoon totaal anders inrichten.

Iedereen een eigen moestuin. Auto's op zonne-energie etc etc.

Iedereen een moestuin en dan hebben we allemaal eten nietwaar ?
Wat een heerlijke onschuldig kijk heb jij nog op de wereld. :mrgreen:
Normaal erger ik me kapot aan dit soort uitspraken Mypos, maar vandaag vind ik het best schattig en grappig komt denk ik door de warmte.
Als ik geirriteerd raak krijg ik het nog warmer. :-P
Dat er mensen zijn die dat echt nog geloven en overbevolking niet zien als iets negatiefs.
Wonderbaarlijk.

Maarre Mypos, deze man heeft wel degelijk helemaal gelijk.
Maakt niet uit dat jij dat niet snapt, als anderen het maar snappen. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Mypos » 01 jul 2018, 11:44

Tammy schreef:
01 jul 2018, 11:30
Mypos schreef :
Die man heeft absoluut geen gelijk. De planeet kan prima meer mensen aan. Je moet het systeem gewoon totaal anders inrichten.

Iedereen een eigen moestuin. Auto's op zonne-energie etc etc.

Iedereen een moestuin en dan hebben we allemaal eten nietwaar ?
Wat een heerlijke onschuldig kijk heb jij nog op de wereld. :mrgreen:
Normaal erger ik me kapot aan dit soort uitspraken Mypos, maar vandaag vind ik het best schattig en grappig komt denk ik door de warmte.
Als ik geirriteerd raak krijg ik het nog warmer. :-P
Dat er mensen zijn die dat echt nog geloven en overbevolking niet zien als iets negatiefs.
Wonderbaarlijk.

Maarre Mypos, deze man heeft wel degelijk helemaal gelijk.
Maakt niet uit dat jij dat niet snapt, als anderen het maar snappen. :peace:
Tja leuke reactie met 0,0 inhoud en argumenten. Het enige wat je daadwerkelijk zegt is dat ik geen gelijk heb en jij wel.

Jij hebt waarschijnlijk nooit zelf een moestuin gehad. Maar met zelfs een ieniemienie klein moestuintje kun je al bijna genoeg groente en fruit kweken voor jezelf of een gezin. Je hebt zelfs van bepaalde groentes veel te veel. Dus als iedereen een eigen moestuin zou hebben heb je het probleem mbt eten al opgelost.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 11:54

Mypos schreef :
Jij hebt waarschijnlijk nooit zelf een moestuin gehad.

Daar ga je weer...….

Laat ik nu toch vroeger een moestuin hebben gehad .
Maar dit terzijde, je zat er weer naast zoals gewoonlijk.

Vraagje aan jou :

Ben jij wel eens in grote steden geweest ?
Met piepkleine balkonnetjes waar je je amper kan keren?
En daar moet een moestuintje dus komen.
En al die miljarden mensen over heel de wereld willen ook dat moestuintje natuurlijk volgens jou, of niet Mypos ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Mypos » 01 jul 2018, 11:56

Tammy schreef:
01 jul 2018, 11:54
Mypos schreef :
Jij hebt waarschijnlijk nooit zelf een moestuin gehad.

Daar ga je weer...….

Laat ik nu toch vroeger een moestuin hebben gehad .
Maar dit terzijde, je zat er weer naast zoals gewoonlijk.

Vraagje aan jou :

Ben jij wel eens in grote steden geweest ?
Met piepkleine balkonnetjes waar je je amper kan keren?
En daar moet een moestuintje dus komen.
En al die miljarden mensen over heel de wereld willen ook dat moestuintje natuurlijk volgens jou, of niet Mypos ?
Daar hebben we moestuincomplexen voor.

Als ze willen overleven dan zullen ze wel moeten....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 12:00

Er is niks mis met een moestuincomplex.

Maar dan de volgende vraag :

Moestuincomplexen en dat over heel de wereld ?
Dus in elk land bedoel je Mypos ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Mypos » 01 jul 2018, 12:06

WHAT WOULD HAPPEN IF WE ALL GREW FOOD?
Posted on May 13, 2015 by pmlydon 5 Comments
A Fall sunset in California's Central Valley (photo: P.M. Lydon, Final Straw)
A Fall sunset in California’s Central Valley (photo: P.M. Lydon, Final Straw)

I’d like to start off with a story about a woman I know who works full time, takes home a below-median income, and raises two kids in Silicon Valley. This woman also has an organic garden in her tiny back yard, partially for her own enjoyment, and partially so she can afford to eat good food.

Every year, her tiny part time garden produces far more than she needs. She shares the excess, and I mean huge excess. She shares peppers and lettuce and lemons and cucumbers and spinach and beets and all else with dozens of people. This full-time worker, part time farmer produces more food than her and her friends know what to do with.

And her story is not unique.

Let’s pause here to think about what this means for a moment, about this woman, her part time passion, and how much she and those around her receive from it.

Now, think about this single instance of plentiful food, and multiply it across your block. How many people could all the empty yards in a suburban block feed if they were put to use growing food?

Now multiply that across your neighborhood, all the empty yards, lawns, abandoned lots. How much of a bounty in food could you have?

Now think further, across your entire city, your entire region. Imagine yards and blocks and rivers and valleys filled perennials, fruits, berries, filled with lush vegetable gardens.

A silly agrarian dream? The United Nations Doesn’t Think So, nor does its Food and Agriculture Organization, or decades of research by Rodale Institute, or the millions of Regenerative Farmers, Natural Farmers, and Permaculturists who are working today to feed most of the world.

The Myth that We Need Industrial Agriculture has been debunked, and the only ones who are holding onto this myth, are the industry giants who helped create it.

Ecologically speaking, we have the ability to grow much of our own food while also enriching the land around us, assuming we understand and follow somewhat seasonal diets; biologically speaking, this way of eating can contribute great benefits to our body’s health; psychologically speaking, the garden is therapeutic, our minds are put more at ease and operate more clearly and peacefully after time spent working in the garden.

Again, replicate this view across your neighborhood, city, and region. How different does your world look? More peace? More good food? More neighborly neighbors?


Not only is there a benefit to the human world, but there is great ecological benefit to our earth as a whole. Through regenerative growing methods such as permaculture and natural farming, the process of growing food – and flowers and shrubs and trees alongside – is also a process of regenerating land and wildlife in our cities, and a process of reducing the need for destructive industrial agriculture.

Once more, replicate this view across the land where you live; envision the process of making humanity more healthy and peaceful, and making our earth more beautiful, more healthy, and more resilient at the same time.

When you see the reality of how our current food system works – and how it works against health, peace, and resilience at every turn – you begin to wonder how we were ever tricked into believing that we need industrial agriculture. Or pesticide. Or synthetic chemicals. Or a food system where global distribution is the rule and not the exception.


This view of industrial agriculture as our savior has of course been debunked both by scientific and anecdotal evidence over the past several decades. So one wonders, why we are still operating our food systems in such a way?

The real reason why we need GMOs, synthetic fertilizers, pesticides, and industrial agriculture is because it increases profit, scarcity, and control of food as a commodity. Make no mistake, there is little to no benefit for us as individuals in this reasoning, and myriad pitfalls.

The real reason we need GMOs, synthetic fertilizers, pesticides and industrial agriculture is, by any measure of social or biological wellness, a lie; one invented and carefully maintained to benefit a few very wealthy people.

Show the heads of the food industry that you know the truth. Grow a garden. Show them your power.

http://www.finalstraw.org/the-real-need ... cale-food/

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Susan » 01 jul 2018, 12:10

Al heel lang denk ik dat het voorál aan onze welvaart ligt, en steeds maar meer en meer te willen hebben...en dat kan alleen
maar doorgaan door de wel degelijk oneerlijke handelswijze van het gebruik van grondstoffen waar mijn inziens vooral in de derde wereldlanden zoals dit heet, de armere mensen de dupe van zijn. Maar dat horen de meesten niet graag, als het 'hier' maar goed
gaat, de rest is ver van mijn bed...(ik bedoel met 'hier' niet alleen Nederland mee natuurlijk)

Zij worden uitgebuit en delen niet in de 'rijkdom'...lees geld!...die dit opbrengt voor
rijke landen. In die rijkere landen komen er ook minder kinderen, terwijl het nog steeds in heel veel armere landen zo is dat de bevolking
geen uitzicht heeft op een goede voorziening wanneer ze oud zijn, maar ook hun jonge kinderen al veel eerder mee moeten werken om het hoofd boven water te houden. Dát is imo nog steeds de grootste reden dat velen zoveel kinderen krijgen, met daarbij dat er niet goed aan geboorteregeling wordt gedaan.

Hier is meer te lezen over overbevolking en anticonseptie:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/i ... anden.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door univers » 01 jul 2018, 12:15

:post: :loveU:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 12:16

Now think further, across your entire city, your entire region. Imagine yards and blocks and rivers and valleys filled perennials, fruits, berries, filled with lush vegetable gardens.

A silly agrarian dream?

Geen silly agrarian dream maar een naieve droom.

Met naief bedoel ik niet dat het geen mooi idee is ( gebeurd elders in America ook in bepaalde arme wijken in grote steden. ) maar het is niet haalbaar als oplossing voor de wereld.
Ik heb jou een vraag gesteld Mypos en je laat een finalstraw organisatie in dat artikel het antwoord geven.


Maar ik ben geinteresseerd in jouw antwoord.

Want denk jij dat heel de wereld en dus elk land en dus elke stad dit gaat doen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Mypos » 01 jul 2018, 12:40

Susan schreef:
01 jul 2018, 12:10
Al heel lang denk ik dat het voorál aan onze welvaart ligt, en steeds maar meer en meer te willen hebben...en dat kan alleen
maar doorgaan door de wel degelijk oneerlijke handelswijze van het gebruik van grondstoffen waar mijn inziens vooral in de derde wereldlanden zoals dit heet, de armere mensen de dupe van zijn. Maar dat horen de meesten niet graag, als het 'hier' maar goed
gaat, de rest is ver van mijn bed...(ik bedoel met 'hier' niet alleen Nederland mee natuurlijk)

Zij worden uitgebuit en delen niet in de 'rijkdom'...lees geld!...die dit opbrengt voor
rijke landen. In die rijkere landen komen er ook minder kinderen, terwijl het nog steeds in heel veel armere landen zo is dat de bevolking
geen uitzicht heeft op een goede voorziening wanneer ze oud zijn, maar ook hun jonge kinderen al veel eerder mee moeten werken om het hoofd boven water te houden. Dát is imo nog steeds de grootste reden dat velen zoveel kinderen krijgen, met daarbij dat er niet goed aan geboorteregeling wordt gedaan.

Hier is meer te lezen over overbevolking en anticonseptie:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/i ... anden.html
Oh ja hier ben ik het volmondig mee eens. In het verleden buitte het westen de arme landen uit door alles leeg te roven door geweld en kraaltjes. Tegenwoordig gebeurt dat nog steeds maar dan door verfijndere technieken. Doordat het IMF leningen uitgeeft aan armere landen tegen belachelijke condities zodat westerse bedrijven daar binnen kunnen komen en met monopolies die landen leeg kan roven.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Mypos » 01 jul 2018, 12:42

Tammy schreef:
01 jul 2018, 12:16
Now think further, across your entire city, your entire region. Imagine yards and blocks and rivers and valleys filled perennials, fruits, berries, filled with lush vegetable gardens.

A silly agrarian dream?

Geen silly agrarian dream maar een naieve droom.

Met naief bedoel ik niet dat het geen mooi idee is ( gebeurd elders in America ook in bepaalde arme wijken in grote steden. ) maar het is niet haalbaar als oplossing voor de wereld.
Ik heb jou een vraag gesteld Mypos en je laat een finalstraw organisatie in dat artikel het antwoord geven.


Maar ik ben geinteresseerd in jouw antwoord.

Want denk jij dat heel de wereld en dus elk land en dus elke stad dit gaat doen ?
Als ze een oplossing willen dan gaan ze dat doen ja. Maar dan moet er eerst meer bewustzijn komen bij mensen dat ze door krijgen dat ze zelf de boel kunnen veranderen. Maar dat geldt voor elke verandering. :peace:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 13:17

Dat is een mooie gedachte Mypos. :grin:
Alleen geloof ik niet dat alle mensen op deze planeet en we praten over miljarden mensen dat bewustzijn allemaal zullen krijgen.
Dus jouw mooie kijk op het voedselprobleem is niet realistisch.
Dat gaat nooit werken .
Daarom reageer ik op jouw visie , het is niet haalbaar.
Dat heeft niks te maken met gelijk willen hebben, dat interesseerd mij niet.

Maar jij praat zo makkelijk over dit soort wereldproblemen alsof het zo op te lossen is.
De wereld is groot Mypos , dit soort oplossingen gaan niet werken alleen op kleine schaal dan wel.

Jij en ik verschillen gigantisch over de wereldbevolking.
Ik snap niet hoe jij zo kunt denken en jij denkt hetzelfde over mij.
Moet kunnen ook natuurlijk.

Voor jou mag het explosief groeien, maar vind jij echt dat dat geen effect heeft op het klimaat ?
Jij zegt dat auto`s op zonne energie gaan rijden.
Mypos er zijn landen in de wereld die nog vervoer hebben met paard en wagen.
Die lopen 100 jaar achter ons.
Er zijn landen waar men in auto`s rijd uit de jaren zestig en dan bedoel ik niet die mooie opgepoetste oldtimers.
Ik heb het over oude roestbakken vol stinkende diesels die elke keer opgelapt worden.
En dat gaat echt niet via de APK regels die wij hier hebben.

Dat zijn landen die nog lang niet zo ontwikkeld zijn als het westen.
Die moeten overleven elke dag om eten te krijgen, die niet kijken naar het milieu aspect.
Ze hebben wel wat anders te doen.

Als die explosiegroei begint moeten al die mensen later een huis en alles wat erbij hoort.
En die stoken nog niet milieuvriendelijk en al die mensen maken afval.
Net als wij hier alleen proberen wij het afval zo milieuvriendelijk te scheiden en te verwerken.
Doen we nog niet zo lang, kan je nagaan hoe dat in ontwikkelingslanden gaat die jaren op ons achter lopen.

Ik denk dat het klimaat ontiegelijk te lijden heeft van overbevolking uiteindelijk.
En ook moeder aarde.
Niet alleen door Afrika waar de grootste groei gaat plaatsvinden maar ook op anderen continenten/landen waar grote gezinnen normaal zijn.
No way dat elk mens dat bewustzijn waar jij het over hebt zal krijgen.
En dan komt er een tijd dat het te laat is als we nu niet ingrijpen te beginnen met de Paus.
Die anticonceptie moet geaccepteerd worden door dat Vaticaan.
En gegeven worden aan die landen waar de bevolkingsexplosie word verwacht.
Maar uiteindelijk over heel de wereld moet de Paus dit middel goedkeuren.

Want we hebben zoveel gelovigen die naar die man luisteren dat anticonceptie niet mag.
Dat moet veranderen, dat is de eerste stap.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door univers » 01 jul 2018, 13:54

Tam. :post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80551
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Australische hoogleraar bio-ethiek Peter Singer over overbevolking

Bericht door Tammy » 01 jul 2018, 13:56

Grazie Univers. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie