De kartonnen taart als verjaardags traktatie op school

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De kartonnen taart als verjaardags traktatie op school

Bericht door Tammy » 10 jul 2018, 13:50

Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe blij ik ben dat ik de tijd nog ken waarin trakteren voor een verjaardag op school leuk was.
Lekker snoep uitdelen in de klas want je bent jarig en dat is feest ! :grin:
Later kwam er een tijd dat gewoon uitdelen wat saai was, nu moesten de snoepjes verpakt worden op een creatieve manier zoals bijvoorbeeld een spiesje maken waar je verschillende soorten snoep aan reeg net als bij een barbecue of op andere manieren.
Maar het was nog altijd lekker snoep.

Maar nu is de eerste school in Nederland begonnen met een verjaardagstaart voortaan te introduceren als standaard lekkernij.
Klinkt leuk nietwaar ?

Alleen is deze taart van …………….karton.

De hysterie van de volwassen wereld over voedsel dat altijd maar dan ook altijd gezond moet zijn heeft geleid tot de eerste kartonnen taart.
Want stel je toch voor dat je als kind echt snoep eet, dan ben je er bijna zeker van dat je aan het eind van de week dood bent.
Tenminste dat denken die overspannen en totaal in een hype wereld levende moeders namelijk, die natuurlijk de hele dag kijken via hun Facebook meldingen waar weer een yoghurt tentje is geopend met links draaiend melkzuur en waar je blauwe besjes in moet gooien en waar je niet te vreten produkten eet waar alles is uitgehaald wat eten echt eten maakt.
Maar ooh wat zijn we gezond bezig.
Wel met de vriendinnen volop aan de Rose gezien de volle wijnglas fotootjes op Facebook wat schijnbaar erg belangrijk is om te plaatsen, maar hun kids snoep uit laten delen kan niet.
Die moeders zullen blij zijn met de kartonnen taart.
Gelukkig zijn niet alle moeders zo maar ze bestaan deze vrouwen ik ken er een paar.
Zijn compleet doorgeslagen op dit gebied.

Met gezond eten is niks mis mee, dat is juist goed.
Maar naast gezond eten zijn er ook niet zulke gezonde dingen en die laatste zijn lekker en daar is niks mis mee.
Dat is geen doodzonde, af en toe snoepen is niet erg heel de dag wel maar niet af en toe.
Een ijsje eten wat niet door moeder zelf is gemaakt van aardbeiensap of gepureerd fruit of geblendeerde spinazie in Tupperware ijshoudertjes , maar een ijsje waar suiker in zit en waar slagroom op zit met snoepjes is geen wereldramp en je hoeft daarna echt niet naar de dokter.
Taart is lekker voor kinderen op de verjaardag.
Snoep trakteren is leuk op school , worteltjes trakteren is geen klap aan.

De balans in de eetwereld is compleet weg, en de kartonnen taart is daar het trieste voorbeeld van.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

School is discussie over gezonde traktaties beu: alleen nog een taart van karton.

Het klinkt als een aflevering van De Luizenmoeder: geen zoetigheid, oppassen voor gluten en het moet vooral mooier dan de traktatie van het klasgenootje. De Gelderse basisschool Het Talent maakt daar nu een einde aan. Vanaf volgend schooljaar zijn traktaties niet meer welkom bij de school in Lent.

In plaats van de ouderwetse cupcakes of zakjes snoep viert de school kinderverjaardagen voortaan met zelfgekozen slingers en een kartonnen taart. Als alternatieve traktatie mag het kind kiezen uit een paar activiteiten, zoals langer buitenspelen, een spelletje in de klas of de hele dag naast een vriendinnetje zitten.

Na de inmiddels ingeburgerde 'gezonde traktatie' gaat Het Talent een stap verder. ,,We willen zo het dilemma weghalen bij ouders’’, vertelt schooldirecteur Carla van den Bosch. ,,Vooral de keuze voor de juiste traktatie is moeilijk. Want wat is nog gezond? Een blokje kaas? Fruit?’’

Snoep en koek.

Afgelopen week kregen ouders een brief in de bus. Daarin wordt het besluit toegelicht. De gezonde traktatie is lastig vol te houden, concludeert de school. Juffen en meesters zien dat traktaties 'vaak erg groot zijn, ongezond (waaronder snoep en koek) en soms cadeaus voor de kinderen bevatten'.

Een logische tegenreactie als kinderen van klasgenootjes horen dat ze hun traktatie niet lusten als ze versierde komkommers voorgeschoteld krijgen. Vooral voor oudere kinderen is het niet prettig als ze met zo'n gezonde traktatie naar school worden gestuurd. Van den Bosch: ,,Die denken dan: kom ik daar aan met mijn wortelen.’’

Reacties.

Het probleem werd het afgelopen jaar voorgelegd aan leraren en een aantal ouders. De alternatieve traktatie werd daar goed ontvangen, stelt de directeur. Wel vreesde ze de reacties nu de knoop is doorgehakt. ,,Tot nu toe zijn ze nog positief, maar er komen ongetwijfeld nog negatieve reacties. En dat snap ik ook.’’

De school beseft dat niet iedereen hier blij mee zal zijn. Het gaat er niet om snoep compleet uit te bannen, zo valt te lezen in de brief. 'We willen alleen een dilemma oplossen dat al zeer lang bestaat.'

BRON.



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De kartonnen taart als verjaardags traktatie op school

Bericht door Fenna » 10 jul 2018, 15:31

Kartonnen taart???
Zijn ze nu helemaal gek geworden?
Wat krijgen die kinderen thuis op hun verjaardag feestje, wortels en water?
Ik de tijd dat ik op school trakteerde was het net als bij jou Tam, snoep en een paar mandarijntjes voor een meisje met suikerziekte, maar dat was leuk en betaalbaar.
Later toen mijn zoon op school zat, kwam hij thuis met het verhaal dat het gezond moest zijn.
Kaas, worst en fruit mocht en moest er ook nog leuk uitzien.
Ik ben naar zijn juf gegaan en heb haar gevraagd of zij dat dan ook wel even wilde betalen want ik had het toen niet breed.
Ze zei "dan trakteer je maar niet".
Ik heb op de verjaardag van mijn zoon toen snoep en satéprikkers gekocht en snoepspiesjes gemaakt van spekkies.
Deed er voor de juf een briefje n een radijsje bij, kon zij lekker gezond doen :wink:
In het briefje schreef ik dat hij er niets aan kon doen dat ik niet meer kon betalen en dat zij niet het recht had hem dit te weigeren.
Achteraf zeiden de kinderen dat ze de traktatie veel lekkerder vonden dan de vorige traktaties (kinderen zijn eerlijk hè)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De kartonnen taart als verjaardags traktatie op school

Bericht door Tammy » 10 jul 2018, 15:47

Geweldig wat je hebt gedaan Fenna, natuurlijk vonden die kinderen jouw traktaties lekkerder.
Maar wat een vreselijke juf die zegt dan trakteer je maar niet.
Wat een vreselijk antwoord zeg.
Bij mijn dochter op school begonnen ze ook heel langzaam over gezonde traktaties maar nog niet heel erg.
Je mocht dat combineren wat ik ook deed.
Ook die mandarijntjes in combinatie met snoep dat was prima.
Maar we zijn jaren verder en het is zo overdreven geworden dat de kartonnen taart een feit is.
En dat vind ik toch echt niet normaal meer hoor.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie