Je gaat het pas zien als je het doorhebt

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Bericht door Susan » 30 jul 2018, 09:27

Het is verschrikkelijk hoe onnadenkend mensen kunnen zijn en klaar staan met een oordeel én veroordeling over medemensen.
Ze kennen hen niet eens, weten niets over hun achtergrond en levensgeschiedenis, en/of aandoening door ziekte of ongeval,
maar vellen door keiharde uitspraken over iedereen een oordeel...Voorál ook nog vaak (ver)oordelen op uiterlijke dus zichtbare
of hoorbare kenmerken die niet in hun bekrompen denkwereldje en kokervisie passen.

Een vriend van ons is inmiddels ook niet meer volledig mobiel
door een neurologische aandoening, die als gevolg onduidelijk articuleren en waggelend lopen tot gevolg heeft, met soms door zijn
benen zakken, wat zonder 'waarschuwing' onverwachts kan gebeuren. Op een terrasje en even gezellig een pilsje drinken of een
wijntje drinken bijvoorbeeld bij het eten in restaurants doet hij niet meer. Omdat mensen onheroepelijk aankomen met misselijke
opmerkingen als: "nou meneer, volgende keer maar iets minder nemen" en meer van dit 'fraais' zodra hij opstaat en zijn evenwicht
probeerd te bewaren.

Spreek je die kortzichtige lui er op aan en vraag je ze eens minder snel hun oordeel te vellen, mét uitleg waarom onze vriend zo
loopt, zijn er maar weinig mensen die hun verontschuldiging aanbieden, de meesten worden nog pissig ook notabene en zeggen dan, dát kon
ik toch niet weten! (alsof wij het hun even hadden moeten vertellen...zodat zij niet zo'n beschamende flater konden slaan....) :shock:
Hoe dom kan een mens zijn.

* * * *

CITAAT:

Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Dat er in de ochtend om 10 uur al voorbijgangers informeerden of ik dronken was, terwijl ik broodnuchter mijn hondje uitliet: het was kwetsend

Mijn vriend Gerrit, die inmiddels is overleden aan ALS, klaagde nauwelijks tijdens zijn ziekte. Misschien dat ik me daarom zo goed herinner hoe hij foeterde over de reacties die hij kreeg op de rolstoel, waar zijn ziekte hem toe veroordeeld had. ‘Ze gaan harder tegen je praten en ze denken ook nog dat je zwakbegaafd bent,’ zei hij hierover. En dan vat ik het beleefd samen.
Ik kon me er iets bij voorstellen en bevestigde zijn uitlating. Als arts wist ik waar hij het over had, het gevoel dat hij beschreef kende ik uit mijn studie en gelukkig niet uit eigen ervaring.

Dat is inmiddels veranderd, en op grond van wat ik heb meegemaakt zal ik nooit meer beweren dat het wel meevalt met wat je beleeft als gehandicapte. Het valt namelijk helemaal niet mee. Je wordt beoordeeld op wat je NIET kunt, ongeacht alles wat je nog wel beheerst.

Gerrit was een slimme man, zijn spierziekte veranderde hier niets aan. Ook al zat hij noodgedwongen in een rolstoel, tot zijn veel te vroege einde kon hij heel goed nadenken. De mensen die denken dat je geen normale intelligentie bezit als je niet meer zelfstandig kunt lopen, zaten er niet alleen naast, ze beledigden hem enorm. Dat er tegen hem werd geschreeuwd in plaats van normaal gesproken, omdat hij het anders wel niet zou begrijpen… Het is slechts een klein voorbeeld van alles wat hij onnodig heeft moeten doorstaan, los van de onvermijdelijke last die ALS hem al bezorgde.

Helaas heb ik hetzelfde aan den lijve moeten ervaren. Hoewel ik aan een veel minder ernstige ziekte leed, resulteerde moeizaam lopen ook in de conclusie dat mijn intelligentie gerelateerd was aan mijn tred: niet erg best dus…

Behalve dat veel mensen zich gedroegen alsof ik zwakbegaafd was, stuitte ik ook nog op vooroordelen over alcohol. Toegegeven: oppervlakkig beschouwd liep ik alsof ik dronken was, maar dat dan wel gedurende het hele etmaal. Dat er in de ochtend om 10 uur al voorbijgangers informeerden of ik dronken was, terwijl ik broodnuchter mijn hondje uitliet: het was kwetsend en ver van mijn realiteit.

Later begreep ik dat je nog blij mag zijn dat mensen hun verdenkingen expliciet benoemden. De mensen die niets zeggen, maar het je wel laten voelen, zijn vele malen pijnlijker. Een spontane ontkenning bevestigt slechts het vooroordeel, en is daarmee volstrekt zinloos. Ik herinner me opluchting toen de vragen onschuldiger werden; “Bent u bevangen door de hitte tijdens het hardlopen?” Ineens vatte ik het op als een teken van vooruitgang.

Zelfs partners blijft weinig bespaard. De weduwe van Gerrit vertelde over meewarige blikken die haar ten deel vielen terwijl ze haar man voortduwde. Alsof ze zijn verzorgster was in plaats van de trotse geliefde van een ernstig zieke man..

Ook mijn vriendin maakte van alles mee naast deze zatlap. Misschien maakt het onbegrip dat ook haar trof, terwijl ze volstrekt onschuldig was, me nog wel het meest boos. Je zou iedereen een paar dagen zitten in een rolstoel of het duwen daarvan toewensen.

Bram Bakker
Psychiater
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Bericht door Fenna » 30 jul 2018, 09:34

:post:
Mensen oordelen vaak te snel.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Bericht door Gast1 » 30 jul 2018, 10:01

Continu zelfs ... 'goeie post' Susan!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Bericht door MetalPig » 30 jul 2018, 11:35

Fenna schreef:
30 jul 2018, 09:34
Mensen oordelen vaak te snel.
Nounou, is dat niet een beetje snel geoordeeld?

:wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Bericht door taigitu » 30 jul 2018, 12:49

Ik kan zeggen dat ik ook regelmatig te snel oordeel....
Ik kan als ik op straat loop iemand beoordelen, alhoewel ik het niet laat merken.
Maar dan popt er af en toe dat innerlijke stemmetje omhoog die me tot de orde roept.
Dit besef zorgt er voor dat ik steeds minder oordeel en de verschillende kanten van iets
kan zien en ook wil meenemen in mijn beoordeling van situaties.
Ik leer om makkelijker dingen loslaten en daardoor valt het oordelen vaak weg.

Wel wil ik hierbij aanmerken dat mensen die met een beperking moeten leven
af en toe net zo vervelend/lastig kunnen doen als ieder ander.
Zoals twee rolstoelen op het fietspad naast elkaar, en ik er achter.
Ik mocht er mooi achter blijven rijden, wat ik ook gedaan heb. Ik had alle tijd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Bericht door Fenna » 30 jul 2018, 13:04

MetalPig schreef:
30 jul 2018, 11:35
Fenna schreef:
30 jul 2018, 09:34
Mensen oordelen vaak te snel.
Nounou, is dat niet een beetje snel geoordeeld?

:wink:
Grapjas. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie