Nederlanders storen zich steeds meer aan elkaar

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Nederlanders storen zich steeds meer aan elkaar

Bericht door Tammy » 28 aug 2018, 11:18

Afbeelding

Steeds meer Nederlanders ervaren overlast van buren of andere mensen. Dat blijkt uit cijfers die het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CVV) dinsdag heeft gepresenteerd.

Het CVV registreert het aantal keren per jaar dat buurtbemiddeling voor eerste hulp bij een burenruzie wordt ingeschakeld. In 2017 steeg het aantal meldingen bij buurtbemiddelingsorganisaties van dertienduizend naar vijftienduizend.
Volgens een woordvoerster komt dit enerzijds doordat buurtbemiddeling steeds bekender is geworden. Maar ook blijkt uit de cijfers dat mensen sneller overlast van elkaar ervaren.
"Dat de lontjes korter worden is al een tijdje aan de gang", legt de woordvoerster uit. "Mensen leven in hun eigen bubbel en vinden dat alles moet kunnen, maar hebben wel steeds meer last van anderen."

Veel burenruzies over geluidsoverlast en tuinproblemen.

Ook uit de Veiligheidsmonitor van het CBS blijkt deze trend. Een op de twintig Nederlanders zegt vaak last te hebben van anderen; bijna een op de drie Nederlanders spreekt van "regelmatige" overlast door anderen.
De meeste burenruzies gaan over geluidsoverlast, pesterijen en tuin- of buitenproblemen, zoals onenigheid over een schutting, overhangende takken en rookoverlast door een barbecue of vuurkorf. Deze onderwerpen staan al jaren bovenaan de lijst met veel voorkomende ergernissen, stelt het CVV.
De toenemende cijfers zijn niet vast te pinnen op een bepaalde provincie, grote steden of bepaalde wijken, stelt de zegsvrouw. "Ruzies komen voor in steden en dorpen door het hele land, en bij sociale huurwoningen of luxe villa's. Mensen ervaren vaak last van elkaar."

Steeds meer gemeenten bieden bemiddeling aan.

Steeds meer gemeenten in Nederland bieden buurtbemiddeling aan. Sinds begin 2017 zijn er 54 nieuwe gemeenten bijgekomen, waarmee het totaal nu op 286 staat. Dat is drie kwart van het aantal Nederlandse gemeenten. Dat het overige kwart nog geen buurtbemiddeling heeft, vindt het CCV een gemiste kans.
"Het is een toegankelijke en goedkope dienst die ervoor zorgt dat bewoners zich weer thuis voelen in hun eigen huis. In zeven op de tien gevallen worden burenruzies naar tevredenheid opgelost", aldus de woordvoerster. Zij raadt buren met een probleem echter met klem aan "eerst een keer normaal met elkaar te gaan praten''.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlanders storen zich steeds meer aan elkaar

Bericht door Tammy » 28 aug 2018, 11:28

Ik heb 23 jaar ok gewoond in mijn huis totdat mijn buurvrouw haar huis verkocht aan haar dochter met 2 kleine kinderen.
Sindsdien hoop ik op een wonder dat ik ooit een vrijstaand huisje kan kopen.
Maar die kans is zeer klein.
Deze vrouw en haar gezin wonen nu 7 jaar naast ons.
Vreselijk en die kids ook.
Mijn man is er een keer heen gegaan na 2 jaar toen waren we het helemaal zat met dat gekrijs van die kinderen en haar gedrag zoals om 7 uur in de ochtend in de tuin kletsen met haar sigaretje tegen de kids en vaak haar moeder die er dan al is voor weet ik wat.

Ik woon in een blok van vijf, alle kinderen zijn groot geworden geen enkel probleem gehad.
Tot dit gezin , ze denken dat ze op een camping wonen volgens mij.

Heb ik ook gezegd tegen haar, het smijten van kliko`s en deuren enz word minder.
We hebben tijd terug aanvaring gehad, ik was toen al ziek anders zat ze nu op de maan met haar gezin.
Ja ik weet het er zijn ergere dingen in de wereld maar als mijn irritatiegrens is bereikt dan is het afgelopen.

Hoop eens te verhuizen.

Hoe zit het met jullie ?
Hebben jullie overlast ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederlanders storen zich steeds meer aan elkaar

Bericht door Fenna » 28 aug 2018, 11:45

Heb twee deuren naast ons ook zo'n stel krijsers wonen.
Ik was blij dat ze vijf weken weg waren op vakantie.
Ik kan heel veel verdragen van kinderen, maar als je de ouders aanspreekt op het gedrag van hun kinderen en je krijgt dan een reactie van 'zo zijn ze nu eenmaal', dan krijg ik de neiging om de ouders een fikse schop onder de kont te geven.
Kinderen moet je opvoeden en daar zijn zij verantwoordelijk voor, maar dit zijn van die types die de kindjes dumpen op de créche en het opvoeden aan due mensen overlaat.
Ze hebben ook een kat.
Die word als ze naar het werk gaan de deur uit geschopt en die moet zich dan maar redden, 's nachts mag het beestje ook het huis niet in en houd als volgt mij de halve nacht wakker met geknok en gejammer.
Ze mag alleen in de schuur slapen en als de deur van de schuur dan dicht waait, want van een haakje hebben ze blijkbaar nooit gehoord, komt het beestje bij mij onder het afdak op een tuinstoel slapen.
Ook daarover kan je niet met ze praten.
Ze snappen niet dat dat beest een huisdier is en aandacht nodig heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie