Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
gusteman

Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

Bericht door gusteman » 07 sep 2018, 10:46

Met augiasstal wordt bedoeld dat een fenomeen het karakter heeft van een rommelige bedoening, of zoals Wikipedia het schrijft: een ongeordende bende, een puinhoop (klik).

De term vinden we meestal terug wanneer die samen gaat met het begrip "uitmesten" waarmee dan weer wordt bedoeld dat er in zekere zin "orde op zaken wordt gezet".

Vandaag las ik (BRON) dat de heer Alex Jones, al enkele decennia toonaangevend alternatief nieuwsbezorger op sociale media, werd buiten gewipt bij niet enkel Facebook maar ook bij YouTube, Spotify, Apple en Twitter.
In het artikel wordt een heel summier beeld geschetst van iemand die op zijn zachtst gezegd kan worden omschreven als een behoorlijk kleurrijke figuur.

Je bent voor- of tegenstander van Alex Jones en/of gelijkaardige "roependen in de woestijn", je kiest er voor om hun beweringen als betrouwbare informatie op te nemen of je legt ze naast je neer; dat staat je vrij omdat je leeft in een democratie waar je bepaalde vastgelegde vrijheden hebt.

En daar gaat het mij wel om, daarom ook heb ik in de titel de verwijzing "wordt vervolgd" mee opgenomen.

Omdat deze gebeurtenis tot nadenken stemt.
Is deze ingreep, het op bepaalde gebieden monddood maken van iemand, verantwoord?

We kunnen er niet naast kijken: op de diverse websites/podcasts van Alex Jones wordt een ontiegelijke hoeveelheid onzin aan de man, of als u dat verkiest aan de vrouw, of zelfs aan "het" gebracht.
Heel wat van die standpunten kunnen leiden tot gevaarlijke situaties, het kan zelfs zo ver gaan dat de maatschappij erdoor wordt ontwricht ... waardoor een fundament wordt gelegd om dergelijke personen een publicatieverbod op te leggen.

Het blijft echter een vorm van censuur waardoor grondwettelijke rechten worden ontnomen.

Ook dat is op zich geen probleem indien dit gebeurt nadat een vonnis van een bevoegde rechter hierover dit heeft gerechtvaardigd.

In dit geval echter werd gecensureerd door bedrijven waarbij de motivering niet echt duidelijk werd verwoord ... en dus aanvechtbaar is.

Voor wat mij persoonlijk betreft zie ik de heer Jones als een héél erg rotte appel die, als het aan mij zou liggen, meteen een spreekverbod mag opgelegd krijgen.

Dit gaat echter verder: de grondwettelijk gewaarborgde vrijheden van de heer Jones worden opzij gezet om tot nog toe onduidelijke redenen, en als aanhanger van de democratische waarden kan en mag ik dit niet goedkeuren.

Het risico bestaat dat hierdoor een precedent wordt gecreëerd en we evolueren naar een maatschappij waarin de belangen van bedrijven voorrang genieten op grondwettelijke rechten en zoiets wens ik niet als toekomst voor mijn kinderen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

Bericht door Tammy » 07 sep 2018, 14:28

Ik kende Alex Jones niet voor zover ik weet Gusteman tot jouw bericht.
Heb net een YouTube filmpje gezien waarin hij te keer gaat tegen CNN-verslaggever Oliver Darcy.
Ik ga wat verder speuren over deze Jones.
Want als ik een antwoord wil geven op jouw topic/bericht moet ik wel weten over wie het gaat precies.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

Bericht door gusteman » 07 sep 2018, 20:10

Tammy schreef:
07 sep 2018, 14:28
Ik kende Alex Jones niet voor zover ik weet Gusteman tot jouw bericht.
Osiris zal hem wel kennen denk ik, en Witte wel ook, net zoals Gast1 trouwens en zelfs MetalPig kent hem nog wel uit de discussies rond 9/11.

Hij is de verdediger van zowat alle complottheorieën en is er bij elke terreurdaad als de kippen bij om het over een valse vlag operatie te hebben.
Zo verknipt als een dolgedraaide koekoek maar heeft wel miljoenen aanhangers.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

Bericht door univers » 07 sep 2018, 22:14

Zo verknipt als een dolgedraaide koekoek maar heeft wel miljoenen aanhangers.
Doet hij het beter dan ik. :mrgreen:

Het is een irritant mannetje, als ik zijn kop zie, schakel ik al over naar een ander kanaal.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

Bericht door Osiris » 07 sep 2018, 22:37

Ken Alex Jones inderdaad.
Maar in tegenstelling tot bijv. David Icke resoneert deze persoon totaal niet met me, een Amerikaanse blaaskaak ala Trump ( trouwens is Jones daar een fervent aanhanger van ).
Ook al hebben hij en Icke het vaak over dezelfde zaken, is Jones voor mij een fake, een acteur.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80380
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

Bericht door Tammy » 08 sep 2018, 10:28

Ik ben de enigste die hem niet kent volgens mij. :mrgreen:
Tenminste ik herinner me hem niet.
Heb wat filmpjes bekeken maar wat een schreeuwert zeg.
Zag dat hij een zekere Rubio onder vuur nam bij een persconferentie.
Jeetje wat is die man druk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

Bericht door Kristof Piessens » 08 sep 2018, 11:02

Ik heb hem (alex jones) ook een tijdje gevolgd, maar ben mede door icke en consorten volledig afgehaakt omdat framing onder welke omstandigheden ook een naar techniek teweegbracht, leverde dat inderdaad heel wat aanhang op, wetende dat wij onze eigen belgische alex jones zullen hebben, alhoewel ik de bewuste pano reportage niet heb gezien (iets met schild en vriend(en)), principe is ongeveer hetzelfde alleen is het verschil in de manier waarop je aanhang meekrijgt...

In ieder geval als ik denk aan augiasstal, is er inderdaad een puinhoop in de hoofden van deze "leiders", ze spreken in de taal dat in hun eigen kraam past en passen vaak/dikwijls cherry picking toe, alles wat maar overtuigend genoeg is voor de aanhang...

Zet de verschillen tussen alle sprekers eens naast elkaar en je zult zien dat ze zelf er van overtuigd zijn dat er iets gebeurd met het oogpunt om klaar te staan, dreigingslevel kan zwaar doorwegen als je onbewust als mannenleider aanzet tot iets waarvan misschien de helft van de aanhang een sterke of zwakke afkeer voor krijgt, dan creeer je hoe dan ook augiasstal in de hoofden van de anderen opdat er een bedoelde strategie uit voortkomt waarbij het onderwerpgesprek in groep of met twee te veel van de hak op de tak wordt/werd gesprongen, veel is kwestie van de aandacht naar zichzelf te kunnen richten en elke kritiek te pareren/ontkennen dat er ook anderen zijn die aandacht willen voor het onderwerp en daarover ook discussie voeren...het wordt al een zooitje als je plots van 1 groep splintering krijgt en de gesprekken ineens omslaan naar andere gespreksonderwerpen...welke onderwerp moet ik juist volgen dat kleine groepje is hierover bezig, die andere is over deze onderwerp bezig en ga zo maar door...bedoelde maar dat de aandachtspointe dikwijls ook benadrukt wordt en de aandacht ook gericht is op de "leider"...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Sociale media een augiasstal? ... wordt vervolgd

Bericht door MetalPig » 14 sep 2018, 09:47

gusteman schreef:
07 sep 2018, 10:46
Het blijft echter een vorm van censuur waardoor grondwettelijke rechten worden ontnomen.
Welke grondwettelijke rechten zijn hem ontnomen?

Plaats reactie