Geschiedenisdocenten willen in lessen meer aandacht voor 9/11
- Tammy
- Forumbeheerster
- Berichten: 80581
- Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20
Geschiedenisdocenten willen in lessen meer aandacht voor 9/11
Docenten geschiedenis in het voortgezet onderwijs willen volgens Ton van der Schans, voorzitter van de Vereniging van Geschiedenisleraren (VNG), dat de aanslagen op 9/11 standaard deel van de lesstof gaan uitmaken. Dat is nu nog niet het geval.
Het onderwerp is volgens de VNG een breekpunt in de wereldgeschiedenis en wordt nu nauwelijks behandeld, verklaart Van der Schans in De Telegraaf en in het NOS Radio 1 Journaal.
Twee door leden van Al Qaeda gekaapte vliegtuigen boorden zich op 11 september 2001 in de Twin Towers in New York. De torens stortten anderhalf uur later in.
Een derde gekaapt vliegtuig crashte in het Pentagon, het Amerikaanse ministerie van Defensie, en een vierde toestel stortte neer in de buurt van Pennsylvania. In totaal kwamen zo'n drieduizend mensen om het leven.
'11 september is een breekpunt in de wereldgeschiedenis'
"Het is geen naakt kennisfeit", stelt Van der Schans. "We kunnen inmiddels wel zeggen dat het een breekpunt in de wereldgeschiedenis is. Vanaf dat moment zijn we in een andere tijd gaan leven en zijn aanslagen steeds dichterbij gekomen."
Het onderwerp wordt nu slechts "terloops aangestipt", stelt de VNG. De lesstof van de eindexamens loopt zelfs maar tot 1989, toen de Berlijnse Muur en daarna het IJzeren Gordijn vielen.
Docenten krijgen van leerlingen ook signalen dat zij meer willen weten over de oorzaken en gevolgen van 9/11. "De aanslagen maken een wezenlijk onderdeel uit van de tijd waarin we nu leven", aldus Van der Schans.
Alle kinderen die nu op school zitten hebben 9/11 niet meegemaakt.
In de aankomende herziening van de geschiedeniscanon moet het onderwerp veel prominenter aan bod komen, vinden de docenten. Een belangrijk argument hiervoor is ook dat alle leerlingen die nu les krijgen dit breekpunt zelf niet meer bewust hebben meegemaakt.
Het ministerie van Onderwijs bepaalt in principe welke lesstof standaard moet worden behandeld door docenten. De tijd is nu opgedeeld in tien blokken; het laatste blok loopt tot 2000. De leraren pleiten voor een elfde blok, waarin 9/11 en de veranderingen die dit teweegbracht worden behandeld.
BRON.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>.
Prima plan .
Somewhere, something incredible is waiting to be known.
Carl Sagan.
- univers
- Observer
- Berichten: 33354
- Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10
Re: Geschiedenisdocenten willen in lessen meer aandacht voor 9/11
En wat gaan ze de kinderen op de mouw spelden ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.
- Tammy
- Forumbeheerster
- Berichten: 80581
- Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20
Re: Geschiedenisdocenten willen in lessen meer aandacht voor 9/11
Deze versie Univers zoals ik die ook zie .Twee door leden van Al Qaeda gekaapte vliegtuigen boorden zich op 11 september 2001 in de Twin Towers in New York. De torens stortten anderhalf uur later in.
Een derde gekaapt vliegtuig crashte in het Pentagon, het Amerikaanse ministerie van Defensie, en een vierde toestel stortte neer in de buurt van Pennsylvania. In totaal kwamen zo'n drieduizend mensen om het leven.
Maar dat zullen sommige leden hier anders zien.
Somewhere, something incredible is waiting to be known.
Carl Sagan.