Wordt ons denkproces al dan niet beïnvloed?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
gusteman

Wordt ons denkproces al dan niet beïnvloed?

Bericht door gusteman » 17 okt 2018, 09:10

Ik zou even de medewerking willen vragen van zo veel mogelijk forumleden.

Ik ben namelijk op zoek naar aantoonbare feiten die (kunnen) duiden op beïnvloeding van onze denkpatronen.
Ik doel hiermee vooral op de informatie die ons bereikt via het internet.

Daarom zou ik willen vragen: sluit je webbrowser volledig af, sluit je computer (desktop, laptop, tablet of smartphone) volledig af, start die opnieuw op, open je webbrowser en tik (of copy-paste) in de zoekbalk

youtube osama bin laden

Druk dan op enter en je zal een youtube pagina te zien krijgen waarop verschillende keuzes die jou door youtube worden aangeboden als antwoord op jouw vraag naar informatie.

Neem dan een schermafdruk van die keuze pagina en plaats die hier in dit onderwerp, met vermelding van het type apparaat dat je gebruikte (laptop, tablet, enz...) om de zoekopdracht uit te voeren èn met welke browser en/of zoekmachine (bijvoorbeeld: Chrome/Google of Safari/DuckDuckGo, enz...).

Met welgemeende dank voor jullie deelname. :hands:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wordt ons denkproces al dan niet beïnvloed?

Bericht door Fenna » 17 okt 2018, 09:25

Het lukt mij niet een screenshot te maken sorry, maar ik wil wel bevestigen dat ons denken word beïnvloed door alle media en zeker het internet.
Google volgt iemands voorkeuren en past daar zeker het aanbod van pagina's op aan.
Ik heb hier laatst met jou ook over gesproken in een PM en jou advies, weliswaar zonder screenshot, opgevolgd door bij mijn moeder te kijken, haar interesses liggen bij kunst, boeken en niet bij 9/11
Het aanbod is anders, ik had niet anders verwacht.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wordt ons denkproces al dan niet beïnvloed?

Bericht door MetalPig » 17 okt 2018, 09:28

Met of zonder inloggen bij Chrome, Youtube, Facebook ... ?
Eerst cookies verwijderen of niet?
Incognito-modus of niet?

Er zijn veel zaken die invloed kunnen hebben op wat je zoekmachine retourneert; je experiment moet nauwkeuriger beschreven worden :wink:
gusteman schreef:
17 okt 2018, 09:10
Druk dan op enter en je zal een youtube pagina te zien krijgen
Nope, ik krijg een Google-pagina te zien.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wordt ons denkproces al dan niet beïnvloed?

Bericht door MetalPig » 17 okt 2018, 09:30

Fenna schreef:
17 okt 2018, 09:25
Google volgt iemands voorkeuren en past daar zeker het aanbod van pagina's op aan.
Je zou dus kunnen stellen dat ons denkproces te zoekmachines beïnvloedt in plaats van andersom. Iets met kip en ei...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13650
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wordt ons denkproces al dan niet beïnvloed?

Bericht door Fenna » 17 okt 2018, 09:59

MetalPig schreef:
17 okt 2018, 09:30
Iets met kip en ei...
Je hebt een punt, maar door het systeem van Google krijg je een overkill aan informatie wat jou denken bevestigd en je zal verstoken blijven van ander info die jou op andere gedachten zou kunnen brengen en dat beperkt een objectieve benadering.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Wordt ons denkproces al dan niet beïnvloed?

Bericht door gusteman » 17 okt 2018, 10:04

MetalPig schreef:
17 okt 2018, 09:28
Er zijn veel zaken die invloed kunnen hebben op wat je zoekmachine retourneert; je experiment moet nauwkeuriger beschreven worden :wink:
Nagel op de kop (waarom verwondert mij dat niet?) beste MetalPig.

Je andere opmerkingen trouwens ook, alhoewel ik daar niet zo meteen de noodzaak toe zie: als je browser instellingen er toe leiden dat je cookies bewaard en actief blijven dan zullen die automatisch geactiveerd zijn bij het opstarten.
Mijn browser gooit alles de deur uit bij afsluiten, dus bij opstarten zijn geen cookies actief.
En inderdaad, je krijgt niet meteen een youtube pagina maar een google selectie.
Indien je bepaalde instellingen hebt lopen die een invloed hebben op het aanbod van de zoekmachine kan je die er ook bij vermelden ..... een beetje common sense, niet?
Ik bedoel maar: dit is niet echt een wetenschappelijke verhandeling of onderzoek, gewoon even een ruwe schets van hoeveel verschil er kan zitten op wat in de eerste plaats een identieke handeling lijkt te zijn.

Zelf kreeg ik na herstarten de volgende Google pagina; daaruit heb ik het eerste aanbod aangeklikt en dat gaf mij de hier getoonde YouTube pagina.

Apparaat: desktop
Besturing: Ubuntu Linux
Browser: Firefox
Zoekmachine: Google via StartPage
Als extra instellingen: aangezien elke zoekopdracht verloopt via StartPage krijgt Google mijn IP adres niet te zien; ik heb twee adblockers draaien, geen firewall en geen virusscanner.

Afbeelding


Afbeelding

Plaats reactie