Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door Tammy » 18 okt 2018, 09:17

Afbeelding


‘Terecht dat christelijke bakker homohuwelijk-taart mocht weigeren…’

Een christelijk bakkerskoppel uit Noord-Ierland mocht weigeren een taart te bakken met daarop de tekst ‘Steun het homohuwelijk’. Dat heeft het Britse hooggerechtshof vorige week bepaald nadat de bakker in 2014 het verzoek afwees om een dergelijke taart te bakken.

Homorechtenactivist Gary Lee vroeg het christelijke echtpaar Daniel en Amy McArthur, die samen een bakkerij hebben in de Noord-Ierse hoofdstad Belfast, om onderstaande taart te bakken, met daarop de beeltenis van Bert en Ernie, de zin ‘Support Gay Marriage’ (steun het homohuwelijk) en het logo van homorechtenlobbygroep QueerSpace. Het bakkersechtpaar weigerde dat.

Volgens Daniel McArthur is steun aan het homohuwelijk strijdig met wat de Bijbel verkondigt. Zijn bezwaar was naar eigen zeggen niet gericht tegen de geaardheid van de klant, maar om het uitdragen van een boodschap waar hij het mee oneens is. Lee vond dat hij werd gediscrimineerd, en spande diverse rechtszaken aan. Twee rechters in Noord-Ierland gaven hem gelijk, en legden de McArthurs een boete van 500 pond op. Die stapten daarop naar het Britse Supreme Court, dat de bakkers gelijk gaf.

Het hooggerechtshof zei dat het weigeren van een klant omdat die homoseksueel is of het homohuwelijk steunt wel onwettig zou zijn, ‘maar dat is iets anders dan hen dwingen een taart te leveren met een boodschap waarmee zij het hartgrondig oneens waren,’ aldus de voorzitter van het hof. Bakker Daniel McArthur reageerde verheugd, omdat die uitspraak volgens hem ‘de vrijheid van meningsuiting en de gewetensvrijheid voor iedereen beschermt’. Homorechtenactivist Lee is van mening dat de uitkomst van de zaak hem het gevoel geeft een ‘tweederangsburger’ te zijn: ‘Als homoseksuelen hebben we in Noord-Ierland niet dezelfde rechten als in de rest van het Verenigd Koninkrijk.’

Met wie bent u het eens? Zouden ondernemers vanwege het non-discriminatiebeginsel moeten worden gedwongen om een boodschap te verspreiden die tegen hun geweten ingaat, of is het goed dat ze dit mogen weigeren?


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door Fenna » 18 okt 2018, 09:28

Die bakker leeft blijkbaar nog in de middeleeuwen.
En dan die afbeelding van Ernie en Bert op die taart!
Staan die nu model voor de homo scene?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door Tammy » 18 okt 2018, 09:35

Je ziet tegenwoordig veel meer dan vroeger dat men alles maar moet goed vinden onder het mom van verbinding en diversiteit.
Men mag er eigenlijk niet vanaf wijken want dan word je met de nek aangekeken.
Ik vind de uitspraak van de rechter prima.
Dit bakkerskoppel hoeft deze taart niet te bakken want ze hebben andere opvattingen aangaande homosexualiteit en dat is hun goed recht zolang dat vreedzaam is.
Dus absoluut geen geweld, nog geen millimeter.

Deze bakkers mogen dus zelf bepalen wat ze bakken en dat is hun goed recht vind ik.
Ik zou zelf als ik het homokoppel was geen cent uitgeven aan de bakkers die mijn huwelijkstaart niet willen bakken.
Ik denk er niet aan om nog in die zaak te verschijnen maar dat zou mijn eigen keuze zijn.
Net zoals die bakkers ook een keuze hebben gemaakt.

Maar tegenwoordig wilt men zijn of haar gelijk halen ook al denkt de ander anders.
We schijnen allemaal hetzelfde te moeten denken en te accepteren.
Maar dat kan niet en bestaat ook niet.
Men zegt ook altijd dat we allemaal gelijk zijn.

Maar dat is helemaal niet waar want elk mens is anders.
We behoren tot het menselijk ras, daarin zijn we allemaal gelijk maar niet in ons denkvermogen en gedragingen.
Deze rechtszaak laat zien dat men koste wat kost zijn visie/mening wilt halen, maar waarom ?
Dit bakkerskoppel kon er niet achter staan.
Zoek een andere bakker die er geen problemen mee heeft.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door Tammy » 18 okt 2018, 09:37

Fenna schreef :
En dan die afbeelding van Ernie en Bert op die taart!
Staan die nu model voor de homo scene?
Voor veel mensen wel tegenwoordig denk ik, daar is al jaren sprake van.
Hebben we nog een topic over hier op het forum.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door taigitu » 18 okt 2018, 10:25

Als ik de titel van de topic als leidraad neem gaat het erom dat de bakker christelijk is
en dat de reden van zijn weigering is of zou zijn.
Dat daar een rechtszaak over is gestart zie ik als, dat het paar dat in de echt wordt verbonden
op de barricaden staan om hun recht tot een huwelijk geaccepteerd te krijgen. Een actie.
Daar heb ik op zich geen moeite mee, al zou ik zelf niet deze commotie rond mijn huwelijk willen.
Ik denk dat beiden tevreden kunnen zijn met het resultaat.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door Tammy » 18 okt 2018, 13:12

Nou Taigitu de homoactivist is niet tevreden gezien onderstaande tekst.
Het hooggerechtshof zei dat het weigeren van een klant omdat die homoseksueel is of het homohuwelijk steunt wel onwettig zou zijn, ‘maar dat is iets anders dan hen dwingen een taart te leveren met een boodschap waarmee zij het hartgrondig oneens waren,’ aldus de voorzitter van het hof. Bakker Daniel McArthur reageerde verheugd, omdat die uitspraak volgens hem ‘de vrijheid van meningsuiting en de gewetensvrijheid voor iedereen beschermt’. Homorechtenactivist Lee is van mening dat de uitkomst van de zaak hem het gevoel geeft een ‘tweederangsburger’ te zijn: ‘Als homoseksuelen hebben we in Noord-Ierland niet dezelfde rechten als in de rest van het Verenigd Koninkrijk.’

Deze bakkers zijn zelfstandig als ik het goed begrijp.
Als ze in een bakkersketen zouden werken hadden ze de taart moeten bakken vind ik maar ze hebben zelf een bakkerij volgens mij.

Doordat ze gelovig zijn kunnen ze dit niet doen en dat recht hebben ze.
Geld ook als je niet gelovig bent trouwens.
Niet iedereen denkt hetzelfde over in dit geval homosexualiteit.
Laat ze , er zijn genoeg bakkers die er geen enkel probleem mee hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door gusteman » 18 okt 2018, 20:19

Wanneer komt er nu eens een einde aan al dat gehannes rond discriminatie die er geen is?

In dit geval van die bakker is het dus gewoon hemeltergend dat twee rechters de klacht van discriminatie ernstig hebben genomen.

Wanneer ik een bakkerij binnenstap heeft die bakker het volste recht om te zeggen dat hij mij niks wenst te verkopen, dat hij voor mij niks wenst te bakken.
Net zoals een restaurantuitbater het volste recht heeft om klanten te weigeren, net zoals een café uitbater klanten mag weigeren, net zoals een juwelier mag weigeren aan iemand een juweel te verkopen.
Net zoals een marktkramer het volste recht heeft om zijn kraam te sluiten en niks te verkopen.
Net zoals een buschauffeur het volste recht heeft om uit te stappen en de bus te laten staan; hij zal wel zijn baan verliezen maar dat is dan de consequentie van zijn gedrag.
Maar je kan geen van die mensen beschuldigen van discriminatie wanneer zij er bepaalde principes op na houden en zich daar consequent aan houden.

Wanneer ik het geval van die taart in ogenschouw neem krijg ik meteen al de indruk dat die homorechten activist bewust naar die bakker is gestapt omdat hij wist dat hij er niet zou gediend worden.
Dat is niets meer of minder dan uitlokking.
Hij mag nog blij zijn dat hij daarvoor niet aangeklaagd werd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door Tammy » 18 okt 2018, 20:24

Uitstekend verwoord Gusteman. :post:

Of de activist van tevoren wist dat de bakker de taart niet ging bakken weet ik niet.
Maar de racismekaart word tegenwoordig heel snel getrokken merk ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door Vitharr » 18 okt 2018, 20:36

Tammy schreef:
18 okt 2018, 20:24
Maar de racismekaart word tegenwoordig heel snel getrokken merk ik.
En dat wekt weer racisme op vanwege het polariserende karakter van deze modus operandi.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door taigitu » 18 okt 2018, 22:08

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mag christelijke bakker homohuwelijk- taart weigeren ?

Bericht door Tammy » 19 okt 2018, 08:22

Vitharr het is tegenwoordig zo erg dat bijna overal racisme te zien is lijkt het wel.
Ok in zaken waar dat niet is.
Het loopt de spuigaten uit.

Leuk plaatje Taigitu. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie