’Excuses aan ’moffenmeiden’ op zijn plaats’

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

’Excuses aan ’moffenmeiden’ op zijn plaats’

Bericht door Tammy » 27 okt 2018, 12:17

Afbeelding

’Excuses aan ’moffenmeiden’ op zijn plaats’.

ZWOLLE - In navolging van de Noorse regering heeft Nederland „alle reden” om excuses aan te bieden voor de vernederende behandeling van vrouwen en meisjes die tijdens de Tweede Wereldoorlog een relatie hadden met Duitse militairen. Dat stelt De Stichting Werkgroep Herkenning in een brief aan minister-president Mark Rutte.

Aan het eind van de oorlog werden vrouwen „vanwege zo’n relatie ernstig vernederd, verkracht en vastgezet”, schrijft de stichting, „onder anderen door leden van de Binnenlandse Strijdkrachten, die de Nederlandse staat vertegenwoordigden.”

De Noorse premier Erna Stolberg bood vorige week excuses aan namens de regering, omdat de Noorse staat zich destijds niet heeft gehouden aan het grondrecht dat niemand mag worden gestraft zonder rechterlijk oordeel. In Nederland was dat niet veel anders, meent de stichting.

Onduidelijk,

Volgens secretaris Cuny Holthuis is onduidelijk hoeveel vrouwen uit deze groep nog in leven zijn. „Excuses zijn vooral van belang voor nabestaanden en kinderen.” Vrouwen die als ’moffenmeid’ te boek stonden, werden kaalgeschoren en aan verregaande vernederingen onderworpen. „Met medeweten van de overheid”, aldus de stichting in de brief aan premier Rutte. „Deze behandeling heeft grote traumatische gevolgen voor de vrouwen zelf en hun kinderen gehad.”
De stichting Werkgroep Herkenning, opgericht in 1981, is een belangenorganisatie van onder meer kinderen van deze groep vrouwen. Volgens Holthuis is het voor het eerst dat de Nederlandse regering om excuses wordt gevraagd. „Eerder was daar de tijd niet rijp voor, we wisten dat er geen vruchtbare bodem voor was. De Noorse excuses maken dat mogelijk anders.”


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Excuses aan ’moffenmeiden’ op zijn plaats’

Bericht door Tammy » 27 okt 2018, 12:31

Dit is voor het eerst dat zo`n verzoek word gedaan.
Ikzelf zie weinig waarde in excuses voor zaken uit het verleden.
Ze zijn gebeurd en doen niet minder pijn als er excuus word aangeboden , maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn.

Wat moet de Nederlandse regering doen ? [think]

Deze vrouwen zijn vernederd tot op het bot maar dat had wel een reden.
Ik ken de vreselijke verhalen van de oorlog en vooral de hongerwinter in Heiloo van mijn moeder en oma.
Een afschuwelijke oorlog met miljoenen doden , zoveel leed en pijn.
En dan zijn er vrouwen die een relatie aangaan met de bezetters.
De meeste piepjong en vaak verliefd maar ook berekenend door de extra`s die ze kregen van hun Duitse geliefde in de vorm van eten en andere zaken .

En na de oorlog komt de afrekening en die is keihard.
Terecht of niet terecht ?
In de tijdsgeest van toen snap ik het.
Nu denken we , ze hadden netjes berecht moeten worden voor heulen met de vijand.
Maar toen midden in die oorlog was men met overleven bezig.
En met alle verschrikkingen die erbij horen.


Dus alsnog excuses voor deze vrouwen ?

Ik kan na wat mijn moeder allemaal heeft verteld geen ja zeggen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ’Excuses aan ’moffenmeiden’ op zijn plaats’

Bericht door Tammy » 27 okt 2018, 12:33


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie