UvA-gastspreker niet welkom

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 29 okt 2018, 16:04

Ik heb net een artikel gelezen wat mij zelf erg heeft verbaasd.
Het Uva oftewel de Universiteit van Amsterdam heeft daar een discussieplatform genaamd Room for Discussion.

En daar een spreker voor uitgenodigd namelijk Jordan Peterson.
Jordan Peterson schijnt nogal wat omstreden te zijn in sommige kringen maar dat moet toch niks uit maken dacht ik zo.
Ik heb helaas door omstandigheden vroeger nooit door kunnen leren na mijn middelbare school maar wat had ik dat graag gewild.
En dan op de universiteit in aanraking komen met allerlei stromingen.
Stromingen die zo verschillend zijn , die bij je passen en ook niet bij je passen maar die zo leerzaam kunnen zijn voor je verdere ontwikkeling.

Jordan Peterson ken ik niet echt maar heb er wel eens over gehoord maar te weinig dus zal eens wat gaan zoeken over hem.
Maar de uitnodiging schijnt bepaalde studentenorganisaties en 75 medewerkers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) woest te maken.
Zij vinden dat er een tegengast erbij moet zitten op het podium.
Deze mensen zijn duidelijk niet gediend van Jordan Peterson maar om een tegengast erbij te eisen vind ik zo raar.

Waar is de vrijheid van meningsuiting ?
Zeker op een universiteit is dat zo belangrijk , maar dit lijkt wel een vorm van censuur.
Het Uva gaat er gelukkig niet mee akkoord maar dit is toch wel een zorgelijke ontwikkeling vind ik.
Dit soort eisen hoort niet op een universiteit thuis, tenminste zoals ik een universiteit zie.
Of klopt mijn beeld niet ?
Heb ik een geromantiseerde kijk op een universiteit ?
Wat vinden jullie hiervan ?

Ik zal in volgend bericht het artikel plaatsen.

En op onderstaande link de brief van de mensen die Jordan niet alleen willen laten spreken.
Zij schreven dit o.a :
‘Een extra gast kan tegenwicht bieden aan Petersons conservatieve, patriarchale, antifeministische, anti-klimaatwetenschappelijke, “politiek incorrecte” wereldbeschouwing’
Zeggen ze dit ook tegen een spreker die wel in hun straatje past ? :roll:


De volledige brief hieronder.
De reacties onder die brief zijn ook niet mals, ik ben niet de enigste die zo verbaasd is hierover.

https://www.folia.nl/opinie/124762/room ... n-peterson

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 29 okt 2018, 16:06

Afbeelding
Jordan Peterson.

UvA-gastspreker: 'Tot in Amsterdam, lafaards, verklikkers'.

Jordan Peterson heeft zich in felle bewoordingen geuit over de open brief van ruim 75 medewerkers van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zij zijn tegen de komst van de Canadese wetenschapper.

Door Jordan Peterson woensdag uit te nodigen voor Room for Discussion, slaat het discussieplatform de plank behoorlijk mis. Zo schreven de medewerkers in een open brief. Ook een aantal studentenorganisaties is bezorgd over de komst van de gast.

Verklikkers.

Peterson heeft de brief nu uitvoerig op zijn eigen website besproken en piekert er niet over zich terug te trekken. 'Jullie zullen mijn afmelding als een overwinning beschouwen.' Hij zegt te 'walgen' van de 'capriolen' van de briefschrijvers.

Om vervolgens zijn lange betoog af te sluiten met de woorden: 'Tot in Amsterdam, lafaards, verklikkers en totalitaire 'wannabes'.'

Rechtse groeperingen.

Peterson staat bekend om zijn omstreden uitspraken, waarbij hij forse kritiek niet schuwt. Zo krijgen universiteiten, het immigratiebeleid en veel linkse opvattingen er flink van langs. Hij heeft veel fans binnen (extreem)rechtse groeperingen.

De brievenschrijvers willen een extra spreker om zijn woorden tegengas te geven. De gast is volgens hen uitgenodigd 'vanwege zijn sterrenstatus en niet vanwege zijn wetenschappelijke ideeën'. Ook zouden zijn 'onwetenschappelijke ideeën' zonder extra gast geen weerwoord krijgen.

Tijdens het platform van de faculteit Economie en Bedrijfskunde interviewen studenten 'spraakmakende figuren en opinieleiders'.

Geen extra spreker.

Room for Discussion denkt er niet aan om een extra spreker uit te nodigen. Om aan de eisers tegemoet te komen, kunnen gasten aan het eind van het interview wel twintig minuten vragen stellen aan Peterson.

Het platform hoeft niet achter de ideeën van de geïnterviewde te staan, stelt Room for Discussion in een verklaring. Volgens het platform zijn Petersons ideeën representatief 'voor de botsingen in de samenleving'. Het platform wil hem daarom juist een podium geven voor een kritische discussie, in plaats van zijn opvattingen te negeren.

Een woordvoerder van de UvA laat weten dat Peterson gewoon komt. "Het is georganiseerd door studenten en de universiteit is een plek voor open debat."


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door taigitu » 29 okt 2018, 17:36

Zo is er ook een ander geluid.....?
Wat is nu waar?

=======================================================>


Praat eens over een onderwerpshow #11, aflevering: Jordan Peterson op de UvA

ThePostOnline TPO
Gepubliceerd op 27 okt. 2018
Als u slaapt zijn wij wakker

Op veel universiteiten ontstaat momenteel grote ophef als er een níét linkse spreker uitgenodigd wordt.
Het was dus wel even spannend toen bekend werd dat Canadese hoogleraar Jordan Peterson voor een debat naar de UvA komt.
Maar ik kan u meteen geruststellen; het blijkt dat we in Nederland wél gewoon openstaan voor andere ideeën dan de onze.
Er is dus géén open brief verschenen waarin 80 uiterst linkse UvA-medewerkers moeilijk doen over de komst van Jordan Peterson.
Ja mensen, zo kan het dus ook.

======================================================>




Ik mag deze meneer Jordan Peterson wel.
Hij is duidelijk en corrigeert de woorden/stelling van de BBC reporter omdat die
niet duidelijk weergeeft wat er is geschreven in zijn boek wat hier wordt besproken.
Hij laat zich niet verleiden om mee te gaan in halve waarheden en blijft correct en duidelijk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 30 okt 2018, 08:27

Maar ik kan u meteen geruststellen; het blijkt dat we in Nederland wél gewoon openstaan voor andere ideeën dan de onze.
Er is dus géén open brief verschenen waarin 80 uiterst linkse UvA-medewerkers moeilijk doen over de komst van Jordan Peterson.
Ja mensen, zo kan het dus ook.

Geen open brief dus fake nieuws ?


Ik ga je filmpje bekijken Taigitu.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Fenna » 30 okt 2018, 08:30

Yep.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 30 okt 2018, 08:35

Wie heeft dat verspreid Fenna ?
En is de reactie van Jordan ook fake ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Fenna » 30 okt 2018, 09:27

Linkse studenten.
De reactie van Peterson voor is zover ik weet geen nep.
https://www.nu.nl/amsterdam/5539889/con ... itiek.html
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 30 okt 2018, 10:12

Ik weet nog steeds niet of die brief nep is.
Volgens mij toch niet. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door gusteman » 30 okt 2018, 17:14

Tammy schreef:
30 okt 2018, 10:12
Ik weet nog steeds niet of die brief nep is.
Volgens mij toch niet. [think]
Spannend hé ..... of toch niet? [think]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 30 okt 2018, 17:31

Spannend is een te groot woord hoor Gusteman. :mrgreen:
Maar als ik een artikel plaats en het is fake news dan wil ik dat wel weten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 31 okt 2018, 13:51

Afbeelding
Jordan Peterson aan het woord in de UvA.

Professor na demonstraties toch aan het woord in de UvA.

Ondanks pogingen van een groep extreem-linkse medewerkers van de Universiteit van Amsterdam om een publiek interview met de Canadese professor Jordan Peterson te ontregelen, is Peterson rond lunchtijd begonnen aan een gesprek in de reeks Room for Discussion. “Demonstranten zijn deel van mijn publiek”, zei Peterson in de volgepakte hal van de universiteit toen hem gevraagd werd naar zijn interpretatie van de gebeurtenissen.

De afgelopen dagen drongen zo’n 80 critici er bij de organisatie op aan om naast Peterson nog iemand op het podium te vragen, die de Canadees van weerwoord zou moeten voorzien. Zij vinden Peterson ‘antifeministisch, vijandig jegens transgenders’ en in het algemeen te conservatief.

Peterson is de laatste jaren uitgegroeid tot een veel gevraagd spreker in het internationale (academische) circuit. Zijn filmpjes op Youtube – met debatten en colleges - zijn miljoenen malen bekeken. Peterson spreekt vooral een jong mannelijk publiek aan met zijn aansporingen om hun ‘mannelijkheid’ te heroveren en trouw te blijven aan conservatieve waarden, waaronder de bescherming van het traditionele huwelijk en met zijn afwijzing van genders buiten de twee bekende ‘man’ en ‘vrouw’.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 31 okt 2018, 14:21

Academisch verzet tegen Jordan Peterson is links activisme.

Het verzet van medewerkers van de Universiteit van Amsterdam tegen het bezoek van de Canadese psycholoog Jordan Peterson is een trieste vertoning, schrijft Gerry van der List. Petersons stelling dat politieke correctheid de waarheidsvinding in de sociale wetenschappen belemmert, wordt er alleen maar door bevestigd.
Het zijn mooie woorden die de Universiteit van Amsterdam (UvA) op haar website wijdt aan haar ambities. Het academisch bolwerk zou dogma’s ter discussie stellen en de onderzoekende geest koesteren.

Maar niet alle medewerkers brengen deze idealen in praktijk. Dit blijkt uit de weerstand tegen het optreden van Jordan B. Peterson op de universiteit vandaag. Eerst riepen tachtig academici op de Canadese psycholoog te laten bestrijden door een andere spreker die zou uitleggen dat de hoogleraar aan de universiteit van Toronto maar een reactionaire seksist is. En daarna eisten elf wetenschappers dat de UvA in het geweer zou komen tegen het ‘dehumaniseren’ door Peterson van ‘vrouwen, trans en non-binaire mensen’.

Peterson is een voorstander van vrije meningsuiting.

Het is een trieste vertoning. Peterson ‘dehumaniseert’ niemand. Hij heeft wel verzet aangetekend tegen een wet in zijn land die hem voorschrijft hoe hij transgenders dient aan te spreken. Hij is namelijk een voorstander van vrijheid van meningsuiting. Anders dan veel van zijn tegenstanders die hem het liefst het zwijgen zouden opleggen.

Een seksist is Peterson in zekere zin wel. Maar dat is iedereen die wetenschappelijk onderzoek serieus neemt. Hij verwijst naar eindeloos veel studies die laten zien dat er wezenlijke biologische verschillen tussen mannen en vrouwen bestaan en dat zij dus geen verzinsel zijn van kwaadaardige mannelijke chauvinisten. Hij houdt namelijk van feiten. Anders dan veel van zijn tegenstanders die onwelgevallige gegevens het liefst negeren.

Politieke correctheid belemmert waarheidsvinding.

Het academisch verzet tegen een lezing van Peterson getuigt van een dogmatische geest. Het is een vorm van links activisme die haaks staat op het zo onbevooroordeeld mogelijk streven naar inzicht waardoor een universiteit zich zou moeten onderscheiden. Het bevestigt alleen maar de stelling van de tegendraadse Canadees dat politieke correctheid waarheidsvinding in de sociale wetenschappen ernstig belemmert.

edere academicus zou de waarde van afwijkende geluiden moeten beseffen, zeker als die komen uit de mond van een gerenommeerde hoogleraar. In plaats van klagen over dehumaniserende opvattingen kunnen de critici van Peterson beter proberen diens ongelijk te bewijzen. Zo zouden zij kunnen aantonen dat de stelling dat mannen van nature agressiever en assertiever zijn dan vrouwen, op wetenschappelijk drijfzand is gebaseerd. Dat is wel een heel lastige opgave natuurlijk.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Determinist » 14 dec 2018, 22:24


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 17 dec 2018, 14:08

Wie is die rare en vreemde vrouw ? :shock:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Vitharr » 17 dec 2018, 18:45

Dankzij de clip van Determinist snap ik de volgende pagina wel beter:

https://medium.com/@stianchrister/24-me ... c7b9229f2f

:mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Kristof Piessens » 17 dec 2018, 22:03

Tammy schreef:
17 dec 2018, 14:08
Wie is die rare en vreemde vrouw ? :shock:
Als ik dat filmpje zo ziet, noem ik geen discussie of interviewen, ze heeft en had het altijd over "you ('re) say" geen woord heeft hij gezegd.... hij schrijft boeken maar dat is niet iets zeggen...de vrouw beseft zelf niet hoe zwaar ze afgaat op basis van wat volgens peterson echt geen discussie mag genoemd worden, zijn gezicht spreekt boekdelen, luistert aandachtig en maakt ook een mooie opmerking die niet bij die vrouw binnen/over komt...en he ja, logisch wie is die rare en vreemde vrouw vanuit zijn standpunt gezeten ?,...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 18 dec 2018, 04:59

Ik snap die pagina nu ook Vitharr. :mrgreen:
Die vrouw is vreselijk drammerig en wat jij zegt klopt ook Kristof.
Dat was geen discussie, zelden zo`n interview gezien. :lol:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Determinist » 18 dec 2018, 09:32

Ik volg Jordan Peterson al een hele tijd.
Hij heeft honderden uren aan lessen op de Universiteit online over psychologie, maatschappij, geschiedenis van sociale systemen en totalitaire regimes.

Hij is bekend geworden omdat hij zich uitsprak over een nieuwe wet in Canada die het mensen verplicht bepaalde woorden te gebruiken.
Hij geeft terecht aan dat een overheid niet mag bepalen wat mensen moeten zeggen. Uiteraard bestaan er reeds wetten over dat je bepaalde dingen NIET mag zeggen.
Bij voorbeeld "brand" roepen in een drukke ruimte met de kans op ernstige problemen of het oproepen tot geweld.

Dit tast de vrijheid tot het hebben van een mening en de communicatie daarvan in het hart aan.

Dit is opgepakt door de (extreem) linkse hoek van het politiek spectrum die hem nu als extreem rechts betitelen.
Hij is racist, xenofoob, transfoob en anti-feminist. Het prototype pro-man die voor het onderdrukken van vrouwen is.

Als je zijn lectures en toespraken kijkt blijkt daar niets van. Hij onderbouwd alles met wetenschappelijke kennis die al decennia lang bekend is.

Maar de linkse hoek wil niets weten van feiten. Ben je niet voor hun ideologie dan ben je de vijand. En een vijand moet de mond gesnoerd worden.
Allereerst door hem in de extreem rechtse hoek te plaatsen. Hem als een monster te beschrijven. En alles wat hij zegt mag niet gezegd worden.

Op de Canadese en Amerikaanse Universiteiten is een groeiend aantal professoren beduidend links. In plaats van een plek te creëren waar ideeën besproken worden en discussie mogelijk is zijn het de universiteiten zelf die bepaalde mensen niet meer dulden op de campus. Met als reden dat de ideeën van bepaalde mensen zo extreem zijn dat het een directe agressieve aanval is op de studenten.
Met andere woorden, een mening is geweld. En geweld moet tegengehouden worden met alle middelen.

Toespraken worden afgezegd omdat "de veiligheid van de spreker" in het geding is. En dit wordt onderhuids geaccepteerd omdat men van mening is dat "verkeerde" meningen een vorm van geweld is en dat de tegenstanders het recht hebben geweld met geweld te bestrijden.

Studenten vormen steeds vaker een obstakel om mensen aan het woord te krijgen. Ze beletten letterlijk dat anderen de toespraken bijwonen door ze fysiek tegen te houden.
Of zodanig veel kabaal te maken en te treiteren dat het spreken gewoon niet meer mogelijk is. En in plaats van in te grijpen, worden de luidruchtige studenten concessies gedaan.
Zelfs het ontslaan van "anders denkende" professoren wordt overwogen en zelfs uitgevoerd.


Hier heb je een voorbeeld van een anti-spreker actie op McMaster University.





Een andere tactiek is hem gelijk te stellen aan racisten omdat op social media er figuren zijn die duidelijk Nazi aanhangers zijn en Peterson steunen.
Dus omdat er berichten op de ideeën van Peterson door sommige racisten geplaatst worden onder video's en tweets, is Peterson zelf ook een racist. Want waarom zouden deze mensen zich met Peterson bemoeien? Dat kan alleen omdat zijn ideeën racistisch zijn en daarmee moet hij het spreken bemoeilijkt worden.
(Wie al zijn video's bekijkt en zijn interviews valt niets maar dan ook niets racistisch te bekennen. Het is een truuk van links om hun ideologie te promoten door anders denkenden in de extreem rechts hoek te plaatsen en daarmee expliciet de carrière dan diegenen te beschadigen)

Let op de vragen van deze student:





De linkse media gaat hier mee door door woorden in de mond van Peterson te leggen die hij helemaal niet zegt.

Dan het beroemde interview door Cathy Newman (die rare vrouw) van Channel 4.
Deze ging viraal omdat zo duidelijk is dat zij een idee over Peterson had als transfoob, racist en ultra rechts dat ze haar ideeën over hem elke keer hem in de mond wilde leggen.
(So you are saying....)

Dit interview heeft zoveel beroering veroorzaakt dat het gebruikt wordt als voorbeeld hoe journalisten truuks gebruiken en hoe je dit kan tegengaan.
Er zijn vele analyses op youtube te vinden over de interview technieken.

De video die ik eerder plaatste is uiteraard een parodie.
Hier het gehele interview. Een must see !!!!



Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Fenna » 18 dec 2018, 12:13

Velen zijn bevooroordeeld over Peterson en meestal komt dat omdat ze niet willen horen wat deze man zegt, luisteren is nog al een dingetje voor veel.mensen.
Omdat hij een opponent is die zich niet snel van zijn stuk laat brengen en rustig blijft, zie je dat zij steeds onzekerder worden van hun zaak en proberen ze met een hoop geschreeuw hem te overbluffen wat niet gaat lukken en omdat ze dat niet lukt worden ze alleen maar geïrriteerder.
Ik mag Peterson graag horen met zijn ongezouten kritiek.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: UvA-gastspreker niet welkom

Bericht door Tammy » 18 dec 2018, 12:36

Ik vind het zeer knap hoe beheerst hij blijft.
En wat zijn die studenten schreeuwerig, dat is de toekomst ?
Wat maakt iemand zo trouwens ?
Waar komt die agressie vandaan.
Is dat altijd zo geweest in het verleden.
Want dit is echt onbeschoft gedrag.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie