Het basisinkomen en bullshit jobs

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door Mypos » 26 nov 2018, 23:05

Schitterende aflevering van Tegenlicht over het basisinkomen. Enorm inspirerend. Osiris echt wat voor jou ook!

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... egman.html#

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door Osiris » 27 nov 2018, 05:47

Zal vanavond zeker even kijken,nog geen tijd gehad :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door Fenna » 27 nov 2018, 09:34

Sympathiek idealistisch idee, maar ik denk dat het contraproductief werkt omdat er een grote groep mensen is die dan helemaal geen bal meer willen uitvoeren en om de boel draaiende te houden moet er nu eenmaal gewerkt worden.
Geld geven om niets te hoeven doen stimuleert niet om te gaan werken.
Je ziet dit ook bij mensen met en bijstanduitkering, wat je ook als basisinkomen kan zien, velen van hen zeggen 'ik ga niet werken, want ik schiet en financieel niets mee op. Nu krijg ik allerlei toelagen en subsidies en dan moet ik voor hetzelfde geld gaan werken'.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door Mypos » 27 nov 2018, 11:45

Fenna schreef:
27 nov 2018, 09:34
Sympathiek idealistisch idee, maar ik denk dat het contraproductief werkt omdat er een grote groep mensen is die dan helemaal geen bal meer willen uitvoeren en om de boel draaiende te houden moet er nu eenmaal gewerkt worden.
Geld geven om niets te hoeven doen stimuleert niet om te gaan werken.
Je ziet dit ook bij mensen met en bijstanduitkering, wat je ook als basisinkomen kan zien, velen van hen zeggen 'ik ga niet werken, want ik schiet en financieel niets mee op. Nu krijg ik allerlei toelagen en subsidies en dan moet ik voor hetzelfde geld gaan werken'.
Alle experimenten laten nou juist het tegenovergestelde zien. Dus wat jij denkt, waar jij bang voor bent gaat niet gebeuren. Kijk de docu eens zou ik zeggen daar wordt het nog wat beter in uit gelegd. Het grappige is dat ze in Alaska al een basisinkomen hebben. Dit is eigenlijk een enorm conservatieve staat dus daar zou je dat niet verwachten. Maar het heet daar geen basisinkomen. Het geld wat de staat verdiend uit olie inkomsten wordt daar verdeeld onder de inwoners.

Een basisinkomen zorgt voor meer innovatie, creatieve groei, minder zorgkosten, gelukkigere kinderen etc etc. Zitten alleen maar voordelen aan. En trouwens de situatie die we nu hebben is in feite een basisinkomen voor banken, aangezien banken gratis geld krijgen op dit moment, waarom dan ook niet voor burgers?

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door Fenna » 27 nov 2018, 11:50

Ik had de docu gezien en vind het idee sympathiek, maar twijfel nog steeds of dit op lange termijn blijft werken.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door Mypos » 27 nov 2018, 12:30

Fenna schreef:
27 nov 2018, 11:50
Ik had de docu gezien en vind het idee sympathiek, maar twijfel nog steeds of dit op lange termijn blijft werken.
In Alaska werkt het al vanaf de jaren 70. Is dat lange termijn genoeg voor je?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door univers » 27 nov 2018, 13:02

Hoeveel inwoners heeft Alaska ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door Determinist » 27 nov 2018, 13:19

Ik denk dat een dergelijk systeem er zal komen en ook uiteindelijk niet anders kan.

Echter de mate waarin het systeem over een gehele bevolking wordt afgeroepen waarbij het dividend ook daadwerkelijk zodanig is dat men volledig in de minimale behoeftes kan voorzien is nog nergens uitgevoerd.

Zo te zien betreft het in Alaska meer een "bijdrage" dan een volledig basis inkomen. Ik denk dat menig niet werkende hier in Nederland niet blij zal worden met het dividend zoals in Alaska.
En uiteraard blijft men werken aldaar, gezien het feit dat je met dat geld niet kan rondkomen.

Het is een idee wat kan werken. Maar waar ik bij dit soort zaken altijd bang voor ben is dat dit soort grote visionaire plannen kunnen leiden naar sociale catastrofen. Dit soort experimenten voor een sociale heilstaat hebben in het verleden laten zien totaal verkeerd uit te pakken.

Ik zou graag een tegenlicht aflevering willen zien met tegenlicht op de aflevering uit de start post.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door Fenna » 27 nov 2018, 15:42

Mypos schreef:
27 nov 2018, 12:30
In Alaska werkt het al vanaf de jaren 70. Is dat lange termijn genoeg voor je?
Dat zou lang genoeg moeten zijn.
Alleen vergelijk je appels met peren.
Nu leen ik even tekst van Determinist, het betreft het in Alaska meer een "bijdrage" dan een volledig basis inkomen en daar zit een groot verschil tussen.
Een bijdrage is niet voldoende om volledig in levensonderhoud te voorzien en een basis inkomen doet dat wel, maar zoals ik eerder zei, neemt dat de prikkel weg om te gaan werken.
Dit telt uiteraard niet voor iedereen, maar velen zullen achterover gaan leunen en niet meer werken.
Determinist schreef:
27 nov 2018, 13:19
Het is een idee wat kan werken. Maar waar ik bij dit soort zaken altijd bang voor ben is dat dit soort grote visionaire plannen kunnen leiden naar sociale catastrofen. Dit soort experimenten voor een sociale heilstaat hebben in het verleden laten zien totaal verkeerd uit te pakken.
En dat vrees ik ook.
Goed verwoord Determinist.
Afbeelding
Afbeelding

gouwepeer

Re: Het basisinkomen en bullshit jobs

Bericht door gouwepeer » 27 nov 2018, 19:57

Determinist schreef:
27 nov 2018, 13:19
Ik denk dat een dergelijk systeem er zal komen en ook uiteindelijk niet anders kan.

Ik zou graag een tegenlicht aflevering willen zien met tegenlicht op de aflevering uit de start post.
Ik kan wel via deze link laten zien hoe een aantal ondernemers hier tegenaan kijken.

Op datzelfde forum heb ik ook eens getracht te berekenen wat een basisinkomen gaat kosten.

Zo'n basisinkomen zal wel meer parttimebanen kunnen stimuleren.

Plaats reactie