Chaos theorie en telepathie (1.2b)

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 19 jul 2014, 22:08

Ik schrijf jullie deze uiteenzetting, omdat het me denk ik aardig gelukt is onder woorden te brengen wat ik wil zeggen, en in de eerste plaats omdat ik de eerste wil zijn die dit zo verwoordt! :mrgreen: De blauw gekleurde teksten zijn voor de meer wat leken bedoeld. ;) Mijn advies is, om, als het in eerste instantie niet te volgen is, eerst het blauwe gedeelte te lezen, dan de gehele tekst, en dan weer alleen het blauwe gedeelte. Het is de bèta-versie. Voel je niet geroepen het te lezen. ;)

-----------

Stel dat we het universum als deterministisch beschouwen. Stel dat we de invalshoek van chaostheorie nemen.

Naarmate de toekomst verder van het heden af ligt, wordt de invloed van het heden, de oorzaken, op die toekomst onvoorspelbaarder, meer afhankelijk van kleine veranderingen (de 'begintoestand') in het heden. Dit wil zeggen dat de invloed van het heden op die toekomst (exponentieel) groter wordt. Die invloed spreidt zich ook over de ruimte.

Omgekeerd, als we 'de toekomst' nu 'het heden' noemen, en 'het heden' nu 'het verleden' noemen,
dan heeft het verleden een steeds grotere invloed op het heden, naarmate het verleden verderaf ligt. Dit wil zeggen, gegeven (de staat van) het heden, wordt de marge waartussen het verleden geconfigureerd mag zijn (in waarden) steeds krapper. Het verleden lijkt een steeds krapper marge van vrijheid te hebben. Aangezien het heden een bepaalde staat heeft die met zekerheid vaststaat, en niet onzeker is (of een gelijke onzekerheid heeft als het verleden die heeft), komt die extreme invloed van het verleden niet (geheel) tot uitdrukking. Daar bedoel ik mee dat het heden zeer instabiel zou worden, maar dit niet zo is. Er is een factor die het heden stabiel houdt, binnen een zekere marge van zekerheid en onzekerheid. Dit betekent dat, als we uitgaan van determinisme/mechanisch wereldbeeld, dat de beginvoorwaarden (het verleden) afhankelijk worden van hun gevolgen (het heden)!

We kunnen dit zo zien: Als we in het heden iets veranderen, gebeurt dat beheerst, en is er sprake van een welbeschreven/welgedefinieerde invloed. Echter, de beginvoorwaarden in het verleden die dit 'nieuwe (momentele) heden' veroorzaakt 'zouden moeten hebben', kunnen, en zijn waarschijnlijk ook vaak, geheel anders dan de beginvoorwaarden die het heden tot gevolg hebben zonder dat we het heden veranderen. Dit komt omdat de exponentieel grote invloed van het verleden op het heden ervoor zorgt dat er ook een exponentieel grote invloed van het heden naar het verleden zou moeten zijn! Als we namelijk aannemen dat chaotische effecten zich in de loop van de tijd over de ruimte verspreiden, dan heeft een veranderende locatie in het heden, doordat je iets in het heden verandert (bijvoorbeeld: je tilt je arm op of zo), een in de ruimte gemengde oorzaak in het verleden, omdat de propagatie van invloed vanuit het verleden naar het heden ook gemengd raakt in de ruimte!

Je kunt het zo zien: Het verleden heeft een bepaald heden 'tot gevolg'. Hoe verder het heden weg ligt van het verleden, des te onzekerder wordt de invloed van het verleden op het heden. Als we er vanuit gaan dat het 'verband' tussen het verleden en het heden geheel oorzakelijk vastligt, dan hebben piepkleine zuiver theoretische wijzigingen in het verleden, een totaal ander heden tot gevolg.

Tot zover duidelijk. Maar als we het heden veranderen, in het heden zelf, dan is het effect heel voorspelbaar en beheerst, zoals het optillen van je arm iets heel vanzelfsprekends is.

Echter, als we er weer vanuit gaan dat het verleden en heden volkomen in oorzakelijk verband staan, dan is het vrijwel volkomen onbekend welk verleden er de oorzaak van had moeten zijn van het heden waarin ik mijn arm heb opgetild. Want welke (theoretische) verandering in het verleden heeft geen 'gigantische' veranderingen in het heden tot gevolg, maar heeft slechts tot gevolg dat ik mijn arm optil?

Dit verleden is in zijn geheel, tenminste, in de ruimte waar het oorzakelijk verband van toepassing is, een theoretisch totaal andere dan het verleden dat bij het heden hoort waarin ik mijn arm niet optil. En als zodanig heeft het heden invloed op het verleden.

Dit betekent dat dit verleden, indirect, via het heden, invloed op zichzelf heeft! Als we 'het verleden' weer 'het heden' noemen, en 'het heden' weer 'de toekomst', heeft het heden invloed op zichzelf. En op het verleden, en op de toekomst. In feite overal in ruimte-tijd.

N.B.: Alles ligt vast, maar er spelen invloeden. Dit lijkt een paradox, maar is het niet: Wat er gebeurd is ligt namelijk pas vast nadat alle invloeden erop gewerkt hebben (uit verleden, heden en toekomst). Deze invloeden en momenten zijn in feite één moment. :)

Dus: Het heden heeft, via de toekomstige gebeurtenissen, invloed op zichzelf. Een 'terugwerkende kracht'. Deze invloed kan door handelen zijn, maar ook voorafgaan aan handelen, bijvoorbeeld gedachten (of gevoelens), en als zodanig telepathie mogelijk maken.

Als we het onzekerheidsprincipe van Heisenberg erbij betrekken,
waarin bewezen gesteld wordt dat twee complementaire toestanden van een deeltje niet tegelijk gemeten kunnen worden, dan wordt het terugkoppelingsprincipe uitgebreid: De invloed van het heden op de toekomst wordt verspreid over de ruimte, verspreid over alle onzekerheden in deeltjes die deelnemen aan het oorzakelijk verband van het heden naar de toekomst, en hetzelfde geldt voor het omgekeerde: van de toekomst naar het heden. Aangezien beide onzekerheden (die in het heden, en die in de toekomst, die ook 'heden' wordt en dus gelijkwaardig is) even groot zijn, blijft het exponentiële verband een rol spelen, maar het kan ook zijn dat deze exponentiële chaotische werking genivelleerd wordt door de verspreiding in de ruimte van gevolgen naar de toekomst doordat deze gecompenseerd wordt door de onzekerheid die komt te zitten in het gevolg.

Met andere woorden: Als er in de toekomst verspreid over de ruimte 'ingebakken onzekerheid' zit (in de deeltjes), en een gevolg in die toekomst vanuit een gebeurtenis in het heden 'verspreidt' zich over de ruimte naar de toekomst, dan zijn alle onzekerheden die dit gevolg gekregen heeft in de toekomst zodanig voldoende, dat het 'onvoorspelbaar grote effect' op die toekomst eigenlijk weer 'onzeker' is geworden, en dus op een bepaalde manier niet meer 'bestaat'. (Het bestaat alleen verspreid over de ruimte over alle onzekerheden)

Wat ook kan is een hybride situatie, waarin er sprake is van een zekere mate van indeterminisme in bijvoorbeeld de vorm van het onzekerheidsprincipe, en een zekere mate van determinisme waarbij er chaotische effecten (kunnen) optreden, zodat er, wat betreft telepathie, door gedachten en hersenen merkbare invloed uitgeoefend kan worden overal in ruimte-tijd door exponentiële onvoorspelbaarheid.

Met dat laatste wil ik zeggen dat gedragingen, en daaraan voorafgaand gedachten, grote en kleine effecten hebben op de toekomst, en dat het de grote (exponentiële) invloeden zijn die een merkbare invloed uitoefenen. Deze 'grote' invloeden verspreiden zich over ruimte (en tijd).

:tweetty:
Laatst gewijzigd door entropy op 29 jul 2014, 01:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door Vitharr » 20 jul 2014, 18:57

Toen ik dit gisteren las triggerde het een totaal ander gedachtenpatroon bij me, dus de strekking heb ik nog niet compleet tot me genomen.

Wat me in ieder geval niet helemaal duidelijk is, is hoe jij tegen onzekerheid aankijkt? Het is in spreektaal gebruikelijk om bij het passeren van een bepaalde complexiteitsgrens te spreken over onzekerheid. Denk aan het weer.

Weersvoorspellingen zijn onzeker. Toch is het weer zelf niet onzeker, maar juist het tegenovergestelde. Door de complexiteit van het fenomeen lukt het ons echter niet om een voorspelling te doen met 100% zekerheid.

Je gebruikt het woord 'onzekerheid' regelmatig maar mij is dus niet helemaal duidelijk welk soort 'onzekerheid' je bedoelt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 20 jul 2014, 21:43

Met de term 'onzekerheid' die ik aanvankelijk gebruik (aan het begin) bedoel ik de marge van onvoorspelbaarheid van de toekomst. Met de term 'onzekerheid' aan het eind (Heisenberg) bedoel ik de onzekerheid van het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Kan inderdaad verwarrend zijn: Heel goed opgemerkt! :)

Bedankt voor het lezen Vitharr! Ben erg benieuwd wat je er van vindt! :D

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door Vitharr » 20 jul 2014, 21:51

Ik vind de strekking tot zover erg interessant en ervaar veel raakvlakken bij het lezen. Ik wil het alleen zorgvuldig tot me nemen zodat ik niet per ongeluk zelf in mijn gedachten dingen in loop te vullen die ik zelf denk.

Wat in ieder geval direct vast staat vanuit mijn perspectief is dat het een prachtig staaltje denkwerk van je is. Dus, of ik het er nu mee eens ga zijn of niet, hulde! ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 20 jul 2014, 22:26

Het laatste stukje, dat over Heisenberg, heb ik erbij gezet maar nog helemaal niet uitgedacht.

Het stukje gaat er voor het gemak vanuit dat het universum in eerste instantie volkomen deterministisch is. Omdat ik niet weet of dat zo is (meningen misschien verdeeld in de wetenschappelijke wereld), refereerde ik nog naar het onzekerheidsprincipe. :)
Vitharr schreef:Ik vind de strekking tot zover erg interessant en ervaar veel raakvlakken bij het lezen. Ik wil het alleen zorgvuldig tot me nemen zodat ik niet per ongeluk zelf in mijn gedachten dingen in loop te vullen die ik zelf denk.
Als je je eigen ideeën maar niet vergeet! ;)
Vitharr schreef:Wat in ieder geval direct vast staat vanuit mijn perspectief is dat het een prachtig staaltje denkwerk van je is. Dus, of ik het er nu mee eens ga zijn of niet, hulde! ;P!
Thanks! :grin:
Laatst gewijzigd door entropy op 21 jul 2014, 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door Determinist » 20 jul 2014, 22:35

Na het lezen van de topic post heb ik regelmatig hieraan gedacht, dus wat dat betreft mijn complimenten voor de breinbreker.

Alhoewel ik het idee heb dat ik de clue nog niet binnen heb, kwamen de volgende zaken bij mij boven drijven.

Allereerst de koppeling/invloed van verleden op toekomst en visaversa.
Zoals ik het zie geeft een kleine verandering in het verleden een onvoorspelbare invloed op de toekomst en inderdaad hoe verder de tijd tussen het punt in het verleden ligt aangaande een punt in de toekomst wordt de onzekerheid/onvoorspelbaarheid groter.

Maar er is maar 1 mogelijke uitwerking, namelijk de uitwerking die opgetreden is.
Het feit dat je de arm omhoog houdt welke het gevolg is van alle invloeden van het verleden is slechts 1 echt uitgewerkte en doorlopen pad. Was er ergens een punt in het verleden die invloed hierop gehad heeft is die invloed zodanig geweest dat het toekomstige punt optreedt en niet een ander gevolg. Inderdaad, was het punt in het verleden zelfs in zeer klein detail net was anders had dit een ander gevolg kunnen hebben. Maar dat heeft het niet.
Punten in het verleden maken de toekomst en op het moment dat die toekomst zelf verleden is, is dit pad vastgelegd.

Als je puur objectief en empirisch kijkt dan zien we niet dat punten in het verleden elkaar beïnvloeden beide richtingen op. Punt A naar punt B heeft alleen invloed van A naar B. Het volgt de pijl van de tijd.

Stel dat punt B wel invloed heeft op punt A. Dan moet je afvragen in hoeverre de punten tussen A en B ook beinvloed worden. IN principe zit tussen A en B een oneindig aantal punten. Maar zelfs als je de tijd quantificeert, een planck tijd, dan zou punt B invloed uitoefenen op alle planck tijdstippen tussen A en B en wel gelijktijdig. En als dit niet gelijktijdig is, loopt dit dan van B naar A met stapjes van de minimale tijdspunten, of slaat deze punten over of springt meteen van B naar A.

Een ander punt die ik bedacht is dat invloed een input is welke een andere output geeft. Non linair system dus.
Dat zou inhouden dat als punt B een invloed op punt A heeft, dit meteen als input gebruikt wordt samen met alle andere invloeden op punt A die samen een nieuwe toekomst maken op punt A + plancktijd. En aangezien dit de toekomst is van A, laten we dit A' noemen zal deze meteen invloed uitoefenen op punt A (een stapje terug). DIt is weer input voor A, welke al beïnvloed werd door een eerdere iteratie van de A' invloed en zal een nieuwe input vormen voor weer een nieuwe toekomst op punt A' .

Dit zou in mijn ogen het effect hebben dat het heden zodanig door het verleden en de eigen invloed op het verleden zichzelf zou veranderen. Dit zou leiden tot een situatie waar je de arm omhoog houdt of juist naar beneden of waar de arm niet eens bestaat of nog erger, waar de persoon van de arm niet eens bestaat.

We zouden dat zeer chaotische toestanden moeten zien waar we personen opeens zien verdwijnen of opdoemen, armen omhoog houden of een aardse plek van water naar woestijn zien oscilleren. Een dergelijk heden zien we niet. We zien een logisch, maar chaotische serie van punten die elkaar van punt A naar B naar C beïnvloeden en het heden maken zoals deze is. Puur empirisch gezien lijkt mij invloed van heden op verleden en daarmee terug naar heden niet aangetoond.

Dit zijn even mijn brainwaves.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 21 jul 2014, 00:49

Hallo Determinist,

Ook jij hartelijk bedankt voor het lezen en het reageren! :D Ik voel me genoopt direct te antwoorden, en zal dat zo goed mogelijk proberen te doen. :)

Ik bedoel in mijn betoog geen letterlijke invloed op het verleden, maar een theoretische invloed. De werkelijke invloed is deterministisch (is mijn aanname). De crux zit hem wat mij betreft in de gevolgtrekking dat de chaotische effecten binnen dit deterministische systeem exponentieel groter kunnen worden. Dit heeft betrekking op de marges van de variabelen.

Als er marges zitten in de waarden van de variabelen in het universum, dat wil zeggen dat deze waarden niet EXACT bepaald zijn, dan zou de toekomst binnen afzienbare tijd instabiel kunnen worden. Immers worden de marges dan ook exponentieel uitvergroot!

Er zijn voor zover ik kan overzien twee mogelijkheden dit te tackelen:
1) Er is een terugwerkende kracht van de toekomst naar het verleden, waardoor de toekomst stabiel blijft, of:
2) Waarden van variabelen in het universum zijn exact bepaald.

1) In het eerste geval kunnen we het zo zien dat de natuurwetten overal en op alle tijdstippen gelijk blijven (stelling). Dat wil zeggen dat ik naar hartenlust mijn arm kan optillen en neerleggen, ongeacht hoe laat en waar. Als ik mijn arm op T0 zou optillen, zou het misschien mogelijk zijn dat ik hem op T1 ook optil. Maar als ik hem op T0 niet zou optillen, zou het op T1, als het ver genoeg in de toekomst lag, misschien allemaal totaal anders gaan. Moeten gaan! Maar ik moet niks! Ik kan mijn arm naar hartenlust optillen en neerleggen. ;) Dit wil zeggen dat de invloed van het verleden op de toekomst beperkt wordt, en er dus een terugwerkende kracht is van de toekomst op het verleden. Tenzij we de aanname van determinisme laten vallen.

Het theoretische aspect van deze 'terugwerkende invloed' (dat ik als 'theoretisch' classificeerde) geldt in zoverre, dat als je uitgaat van zuiver determinisme, er geen sprake is van werkelijke invloed, in die zin, dat alle invloeden geïntegreerd over de tijd bij elkaar opgeteld uiteindelijk als één geheel gelden. De tijdsfactor wordt uitgeschakeld. Dit omdat de invloed (inderdaad) geldt op alle ruimte-tijd locaties die in verband staan met de gebeurtenis (geen stapjes ;) ). Daarmee wil ik ook zeggen dat er geen effectieve terugkoppeling kan ontstaan. De invloed is 'denkbeeldig'.

2) In het tweede geval ligt alles EXACT vast. Dit is zuiver determinisme. Maar in dat geval is er ook geen tijd. Aangezien we tijd beleven, zou die beleving een illusie moeten zijn. Dan zou ik mijn arm optillen, maar mijn vrije wil daartoe zou een gevolg zijn van het verleden. Goed punt. Mijn vermoeden is dat de exponentiële uitvergroting van het verleden naar de toekomst dan blijft bestaan. Aangezien het universum dan inherent instabiel gedefinieerd zou zijn, zou het niet kunnen bestaan, TENZIJ er sprake is van de stabiliserende factor, zoals beschreven bij 1). Maar ik ben geen wiskundige. Dit is inderdaad het manco in mijn hele verhandeling. Bedankt voor het aanstippen ervan. :)

Tot zover mijn brainwave :) Bedankt voor de aanscherpingen! :)

Gast1

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door Gast1 » 21 jul 2014, 06:15

Toch eens lezen waar het topic over gaat ... [think]

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 21 jul 2014, 15:37

Bedankt Gast1! ;)

Met betrekking tot de theoretische aard van 'invloed' die ik noemde: ik nam aan dat er geen 'werkelijke' invloed geldt, omdat er van zuiver determinisme uit wordt gegaan.

Ik bedacht me echter dat er misschien wel sprake kan zijn van werkelijke invloed op het verleden. Als je namelijk aanneemt dat waarden niet continu zijn maar discreet, dat wil zeggen, dat als de marge klein genoeg wordt dat de waarde(n) naar een bepaalde exacte waarde moeten 'springen', en als er verschillende deeltjes kandidaat zijn om gedwongen worden een exacte waarde aan te nemen, of dat één deeltje moet kiezen tussen twee of meer waarden ('flip the coin'), dan moet hier een doorslaggevende kracht een rol spelen. Deze 'instabiliteit' van de deeltjes maakt het mogelijk een beslissende rol te spelen voor die kracht. Die kracht zie ik dan bijvoorbeeld als gedachtekracht/de geest/telepathie/bewustzijn. Op deze manier bekeken is telepathische invloed inderdaad reëel!

Overigens lijkt me dit in overeenstemming te kunnen zijn met de huidige inzichten in de kwantummechanica, waar, voor zover ik begrijp, men er vanuit gaat dat de ruimte-tijd op kwantumschaal niet 'continu' is, maar 'korrelig'.

Dit is een variant op het begrip 'marge' dat ik gebruikte.

:mrgreen:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 22 jul 2014, 16:25

Ik kreeg zojuist een geniaal inzicht gedeeld door een lezer vanuit een ander forum, namelijk: het zou ook zo kunnen zijn dat het heden alleen beïnvloed wordt door het nabije verleden, en het heden alleen invloed heeft op de nabije toekomst. Als je het zo bekijkt, geldt het 'butterfly-effect' nog steeds en evengoed, namelijk: Als de vlinder daar niet had gevlogen, was er geen orkaan geweest, maar dat betekent nog niet dat de vlinder de orkaan veroorzaakt heeft/zou hebben, maar omdat de invloed van de vlinder 'voortrimpelt' naar de toekomst via allerlei parameters (zoals positie en snelheid van deeltjes), en dit exact volgens de natuurwetten, is de combinatie van parameters tenslotte zodanig dat er geen orkaan is maar iets heel anders. Het chaotische effect zit hem dan in de verdeling van de invloed van de vlinder over vele parameters, samen met weer invloeden van vele andere vlinders/parameters. Het exponentiële effect is dan misschien hypothetisch. Hoe de onzekerheid van Heisenberg en de Schrödingervergelijking hierin passen is mij echter niet duidelijk.

Geniaal, Neus! Bedankt! :D

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 23 jul 2014, 00:40

Hoogstwaarschijnlijk, naar wat ik vermoed, is deze theorie (1.2b) klinkklare nonsens. Sorry piepel. :oops:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 24 jul 2014, 19:30

De kern van wat ik bedoel (en dat wordt volgens mij bevestigd door recente inzichten in de kwantumfysica), is: "Wat je verandert ligt reeds vast."

Dat wil niet zeggen dat je niks verandert. Het wil alleen zeggen dat wat je verandert reeds vastligt. ;)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door univers » 24 jul 2014, 19:32

Met andere woorden, wat vast staat kan men niet veranderen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 24 jul 2014, 19:50

Een voorbeeld: Ik kan besluiten een kopje koffie op te tillen. Als ik mijn arm beweeg, gaat het kopje omhoog. Dat is iets dat ik verander. Dat sluit echter niet uit dat wat ik deed al vastlag! (het optillen van het kopje) De verandering zit hem in het besluit en de handeling het kopje op te tillen. Maar dat dit gebeurt kan allang universeel bepaald zijn/vastgelegen hebben.

Het zit hem in de definitie van 'verandering', 'keuze' en 'vastliggen'. :D

Retrocausaliteit is alleen mogelijk als alles al vastligt. En dat sluit keuzes niet uit.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 27 jul 2014, 18:16

Het maakt niet uit of alles vastligt; alles wat gaat gebeuren, is op een gegeven moment gebeurd. In die zin ligt alles vast. Dus alles ligt vast.

Des te meer omdat er geen aanwijsbaar 'nu' bestaat (lijkt te bestaan – relativiteitstheorie), waardoor er geen duidelijke scheiding is tussen toekomst en verleden...

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 29 jul 2014, 00:12

Wat ik nog toe wou voegen, en dat sluit ook aan op eerdere posts van mij, die ik gedeeltelijk weer heb verwijderd overigens, is, dat telepathische invloed in mijn ogen het resultaat is van resonantie tussen meerdere entiteiten met bewustzijn. Dit is verdedigbaar, omdat de twee entiteiten met bewustzijn dan beide gelijkwaardig zijn met betrekking tot het hebben van invloed. Ook is dit symmetrisch met betrekking tot verleden/toekomst, als de entiteiten gescheiden zijn door tijd (wat altijd zo is, gezien de verwevenheid van ruimte en tijd, exotische uitzonderingen daargelaten).

In mijn ogen kun je resoneren met alles: bijvoorbeeld een ander mens, een boom, een foto, een film, muziek, een steen, een sneeuwvlokje... :) Ook dit is een vorm van symmetrie.

Yopi

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 02:24

Dit lijkt allemaal best wel veel op de theorie van morfogenetische velden waar Rupert Sheldrake mee bezig was, of misschien nog wel mee is.
De resonantie naar alle kanten in ruimte en tijd.
Ken je hem?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 29 jul 2014, 12:29

Yopi schreef:Dit lijkt allemaal best wel veel op de theorie van morfogenetische velden waar Rupert Sheldrake mee bezig was, of misschien nog wel mee is.
De resonantie naar alle kanten in ruimte en tijd.
Ken je hem?
Niet persoonlijk, maar wel van "een schitterend ongeluk" :) Overigens heb ik me nooit verdiept in de morfogenetische velden. Misschien maar 'ns doen dan?

Wat me zelf opviel was de overeenkomst van mijn theorie met de visie van de indianen, en ook een beetje met de new-age beweging.

Yopi

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door Yopi » 29 jul 2014, 14:00

ok .. Van het schitterend ongeluk ken ik hem ook in eerste instantie. Hij is vaak in het nieuws geweest vanwege zijn experimenten waarmee hij zijn theorie wilde bewijzen. Ik heb nog es gezocht of daar wat van terecht gekomen is, maar zag dat hij richting new age is opgeschoven (denk ik tenminste). Wat weer aansluit bij wat jij zegt. Dat van die indianen kan ik niet plaatsen. Hoe dan?

Trouwens je zou inderdaad es moeten googelen naar die theorie. Is werkelijk interessant en kan je misschien begrippen aanreiken om je theorie te verfijnen. :wink:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Chaos theorie en telepathie (1.2b)

Bericht door entropy » 29 jul 2014, 14:11

Wat betreft die indianen, die leefden in harmonie met de natuur. Naar ik begrepen heb hadden zij intentionele invloed op dieren en stenen.

Bovendien interesseert me de indianen steeds meer :) (ook naar aanleiding hiervan :) )

Plaats reactie