Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door univers » 03 dec 2015, 08:49

Snelle radioflitsen, korte maar heldere uitbarstingen van kosmische radiostraling, ontstaan in een omgeving waar sterke magnetische velden heersen. Tot die conclusie komen astronomen, die in de opgeslagen gegevens van de Green Bank-radiotelescoop een nauwkeurige registratie van zo’n radioflits hebben waargenomen (Nature, 3 december). Al vanaf het moment dat, ongeveer tien jaar geleden, de eerste snelle radioflitsen werden waargenomen, breken astronomen zich het hoofd over de oorzaak ervan. Het enige wat tot nu toe vrijwel vaststond, is dat de veroorzakers van de flitsen buiten ons Melkwegstelsel moeten worden gezocht. De radioflits die de grote radiotelescoop van Green Bank in mei 2011 ongemerkt heeft geregistreerd, heeft dat laatste bevestigd: uit de eigenschappen van de ontvangen radiostraling kan worden afgeleid dat de bron ervan 6 miljard lichtjaar van ons verwijderd is. Hij moet zich dus in een sterrenstelsel buiten de Melkweg bevinden. Maar er is meer. De straling van de radioflits is duidelijk gepolariseerd, wat wil zeggen dat de radiogolven een zekere oriëntatie vertonen. Dat is een teken dat de straling door een sterk magnetisch veld is gegaan. Uit een nauwkeurige analyse van het signaal blijkt zelfs dat de radiostraling tweemaal een ‘gemagnetiseerde’ omgeving is gepasseerd. En de eerste ligt heel dicht bij de bron van de radioflits. De astronomen zoeken de oorzaak van de radioflits bij een recente supernova-explosie waarbij een sterk magnetische neutronenster is ontstaan of bij een actief stervormingsgebied. (EE)

Afbeelding

Artist impression of a Fast Radio Burst (FRB) reaching Earth. The colors represent the burst arriving at different radio wavelengths, with long wavelengths (red) arriving several seconds after short wavelengths (blue). This delay is called dispersion and occurs when radio waves travel through cosmic plasma.
Credit: Jingchuan Yu, Beijing Planetarium
https://public.nrao.edu/news/pressreleases/2015-gbt-frb
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door Il guercio » 03 dec 2015, 15:51

In mijn ogen totaal oninteressant! :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door univers » 03 dec 2015, 16:43

Is maar goed dat anderen jou ogen niet hebben.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door Il guercio » 03 dec 2015, 17:10

Dat kun je wel stellen ja! Dan zou ik weinig tot niets kunnen zien, en alleen in mijn dromen mijn liefje nog kunnen aanschouwen...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door univers » 03 dec 2015, 17:41

Dan ga je op je gevoel af.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door Il guercio » 03 dec 2015, 17:47

Van een snelle radioflits tot de kunst van het voelen (geen kunst aan). Hoe maf kan het lopen? :wink:
Als ik het bovenstaande plaatje zie, dan wil ik mijn liefje toch wel graag zien tijdens het voelen en ne...oeps!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door univers » 03 dec 2015, 17:53

Stevie Wonder gaat ook op zijn gevoel af. :mrgreen:

Ik kom er net achter dat de schrijver van het boek een oude buurjongen van me is geweest,
Vond het een bekende naam.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door Il guercio » 03 dec 2015, 17:59

Arme buurjongen... :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door univers » 03 dec 2015, 18:04

Ja hij is niet oud geworden, zijn naalden hebben niet geholpen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Snelle radioflits verraadt zijn afkomst

Bericht door Il guercio » 03 dec 2015, 19:39

En ik maar denken dat je door heroïnegebruik juist heel oud kan worden...

Plaats reactie