Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door univers » 08 nov 2016, 13:46

Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere materie

UvA-hoogleraar Erik Verlinde publiceert langverwacht artikel
8 november 2016
Een nieuwe theorie van de zwaartekracht biedt mogelijk een alternatief voor donkere materie. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van hoogleraar Erik Verlinde (Universiteit van Amsterdam, Spinozaprijs 2011), vermaard theoretisch natuurkundige en expert op het gebied van de snaartheorie.
Bekijk de video waarin Verlinde vertelt over zijn onderzoek
In 2010 verraste Erik Verlinde de wereld met een compleet nieuwe kijk op de zwaartekracht. In zijn beschrijving is de zwaartekracht geen fundamentele kracht, maar een verschijnsel dat tevoorschijn komt uit een onderliggende theorie. Vergelijk het met het begrip temperatuur, dat geen op zichzelf staand verschijnsel is, maar voortkomt uit de bewegingen van grote hoeveelheden microscopische deeltjes, zoals atomen of moleculen.
Informatie als bouwsteen
De bouwstenen waar Verlindes theorie uit is opgebouwd zijn fundamentele brokjes informatie, opgeslagen in de structuur van ruimtetijd. Die informatiebrokjes zou je kunnen vergelijken met bits, de informatie-eenheden van een computer. En zoals temperatuur voortkomt uit de bewegingen van microscopische deeltjes, zo komt de zwaartekracht tevoorschijn uit de onderliggende veranderingen van de fundamentele informatie-bits. De veranderingen van de microscopische informatiebrokjes nemen wij waar als de kracht die appels uit bomen doet vallen en satellieten in hun baan om de aarde houdt.
Donkere materie als superlijm
Verlinde had in 2010 al laten zien dat de beroemde tweede wet van Newton (F=m ⨯ a: kracht is massa maal versnelling) afgeleid kan worden uit deze principes. Voortbouwend op zijn theorie geeft hij nu een mogelijk alternatief voor donkere materie. Volgens de gangbare opvattingen dient deze donkere materie als ‘superlijm’ om sterrenstelsels en ook clusters van sterrenstelsels bij elkaar te houden. De snelheden waarmee sterren in de buitengebieden van sterrenstelsels bewegen zijn namelijk veel hoger dan je op grond van de zichtbare massa in zo’n sterrenstelsel zou verwachten.
Om voldoende aantrekkende zwaartekracht te genereren, is er maar liefst vijf keer meer donkere materie nodig dan er gewone, zichtbare materie is. Het is voor natuurkundigen en astronomen echter nog een raadsel waar die donkere materie uit bestaat.
Aansluiting bij waarnemingen
Volgens Verlinde is die extra donkere materie helemaal niet nodig. In zijn nieuwe publicatie, die vandaag online verschijnt, laat hij zien hoe de afwijkende bewegingen van sterren in ons eigen Melkwegstelsel en in andere melkwegstelsels naadloos uit zijn berekeningen volgen. Verlinde laat daarmee voor het eerst zien dat zijn theorie aansluit bij de waarnemingen van astronomen.
Op het eerste gezicht vertoont Verlindes theorie gelijkenissen met andere aanpassingen van de zwaartekracht zoals MOND (Modified Newtonian Dynamics). Door subtiele aanpassingen van de zwaartekracht in sterrenstelsels lukte het Mordehai Milgrom in 1983 om, zónder donkere materie, het merkwaardige gedrag van sterrenstelsels te verklaren. Verlindes nieuwe theorie is echter geen aanpassing van een bestaande theorie, zoals MOND dat is, maar een theorie die uitgaat van volledig nieuwe basisprincipes.
Uitbreiding holografisch principe
Verlinde geeft met zijn theorie een uitbreiding aan het holografisch principe, begin jaren negentig ontwikkeld door zijn leermeester Gerard ’t Hooft (Nobelprijs 1999). Volgens dat principe is alle informatie die het heelal bevat te beschrijven op een denkbeeldige schil rondom het universum. Verlinde laat nu zien dat dit principe in ons eigen heelal een correctie behoeft: niet álle informatie is op deze schil af te beelden. Een deel van de informatie, het deel dat de zogeheten donkere energie in ons heelal beschrijft, blijft daadwerkelijk over de hele ruimte verspreid. Verlinde toont in zijn artikel aan dat deze extra informatie een meetbaar effect heeft op de materie in het heelal - het effect dat tot nu toe werd toegeschreven aan de donkere materie.
Wetenschappelijke revolutie
'Onze gangbare ideeën over ruimte, tijd en de zwaartekracht moeten hoognodig op de schop,'zegt Verlinde. 'We weten al heel lang dat Einsteins theorie van de zwaartekracht niet door één deur kan met de quantummechanica. Veel natuurkundigen zoals ik werken aan een herziening van de theorie. Onze inzichten zijn drastisch aan het veranderen, en ik denk dat we ons aan de vooravond van een wetenschappelijke revolutie bevinden.'

http://www.uva.nl/nieuws-agenda/nieuws/ ... terie.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Tammy » 12 dec 2016, 08:28

Betekend dit dat de theorie van Einstein fouten kan hebben ?
Ik ben niet wiskundig genoeg om deze materie te doorgronden, maar heb me wel altijd afgevraagd of Einstein het misschien fout kon hebben.
Dat de wetenschap misschien trager gaat doordat we sommige zaken bij voorbaat uitsluiten door wat Einstein beweerd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Gast1 » 12 dec 2016, 08:31

Wetenschap op de schop ... oeioei.

gusteman

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door gusteman » 12 dec 2016, 08:56

Gast1 schreef:Wetenschap op de schop ... oeioei.
Hier ben je aan het veralgemenen, beste Gast1, en dat leidt nergens toe.
Niet "de wetenschap" op de schop, maar wel: de wetenschap stelt dat een theorie op de schop moet.
Net zoals ook in het verleden theorieën op de schop zijn gegaan.

Nu ja, donkere materie of niet, de basisbegrippen blijven onveranderd hoor.

Wat mij intrigeert is
Volgens dat principe is alle informatie die het heelal bevat te beschrijven op een denkbeeldige schil rondom het universum. Verlinde laat nu zien dat dit principe in ons eigen heelal een correctie behoeft: niet álle informatie is op deze schil af te beelden. Een deel van de informatie, het deel dat de zogeheten donkere energie in ons heelal beschrijft, blijft daadwerkelijk over de hele ruimte verspreid. Verlinde toont in zijn artikel aan dat deze extra informatie een meetbaar effect heeft op de materie in het heelal - het effect dat tot nu toe werd toegeschreven aan de donkere materie.
Het betreft hier een publicatie door de Universiteit van Amsterdam dus ga ik er van uit dat die mensen weten waarover zij het hebben, en duidelijk zijn in hun bewoordingen.

Ik lees in die tekst dat er meer dan één heelal zou zijn, "het" heelal en "ons eigen"(sic) heelal.
Vraag me af wat ze daarmee bedoelen. [think]

Gast1

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Gast1 » 12 dec 2016, 09:15

Excuus Guus :wink:
Ik liet me leiden door deze zin:
UvA-hoogleraar Erik Verlinde schreef:Onze inzichten zijn drastisch aan het veranderen, en ik denk dat we ons aan de vooravond van een wetenschappelijke revolutie bevinden.
Een revolutie is toch een 'plotseling ingrijpende verandering' ... 'Op de schop'?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Vitharr » 12 dec 2016, 14:03

Dit is geen pseudowetenschap hoor Uni. :wink:

En dit prachtige werk doet ook geen afbreuk aan dat van Einstein hoor Tam.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Vitharr » 12 dec 2016, 14:03

Dubbele post
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door gusteman » 12 dec 2016, 14:22

Gast1 schreef:Excuus Guus :wink:
Ik liet me leiden door deze zin:
UvA-hoogleraar Erik Verlinde schreef:
Onze inzichten zijn drastisch aan het veranderen, en ik denk dat we ons aan de vooravond van een wetenschappelijke revolutie bevinden.
Een revolutie is toch een 'plotseling ingrijpende verandering' ... 'Op de schop'?
Je hebt niks fout gedaan, dus excuses hoeven helemaal niet, beste Gast1. En zeker niet aan mijn adres, wie ben ik dat iemand zich bij mij zou dienen te excuseren?

Ik had ook die uitspraak over een 'wetenschappelijke revolutie' gelezen.

Voor zover mij bekend is een revolutie een omwenteling, een ommekeer in hoe je met dingen omgaat. Dezelfde zaken op een andere manier aanpakken.

'Op de schop' betekent echter: weg ermee, afvoeren en vervangen door iets helemaal nieuw. En jij had letterlijk geschreven "Wetenschap op de schop ... oei oei" en dat vond ik wel heel erg ver gaan als conclusie. :wink:
Vitharr schreef:Dit is geen pseudowetenschap hoor Uni. :wink:

En dit prachtige werk doet ook geen afbreuk aan dat van Einstein hoor Tam.
En kijk, twee bedenkingen die ik mij ook al gemaakt had ... maar er niet had op gereageerd.
Blij dat jij het gedaan hebt, beste Vitharr.

Maar ben wel nog steeds geïntrigeerd door die verwijzing naar "ons heelal", begrijp dus absoluut niet wat daarmee wordt bedoeld. :shock:

Gast1

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Gast1 » 12 dec 2016, 15:46

gusteman schreef:'Op de schop' betekent echter: weg ermee, afvoeren en vervangen door iets helemaal nieuw.
En jij had letterlijk geschreven "Wetenschap op de schop ... oei oei" en dat vond ik wel heel erg ver gaan als conclusie. :wink:
Bij twijfel ontspruit wijsheid, toch? Dus zocht ik de definitie 'Op de schop' ... heel even op *klikkerdeklik*
'Op de schop' betekent dus allerminst: weg ermee, afvoeren en vervangen door iets helemaal nieuw. :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door MetalPig » 12 dec 2016, 16:03

Gast1 schreef:Wetenschap op de schop ... oeioei.
Hoezo oeioei?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door univers » 12 dec 2016, 16:12

Dit is geen pseudowetenschap hoor Uni. :wink:
Na dit artikel niet meer.
Verlindes nieuwe theorie voor het eerst getest met zwaartekrachtlenzen

Een team onder leiding van de Leidse astronoom Margot Brouwer heeft voor het eerst de nieuwe theorie van de Amsterdamse theoretisch natuurkundige Erik Verlinde getest door middel van de lenswerking van zwaartekracht. Brouwer heeft de zwaartekracht rond meer dan 33.000 sterrenstelsels gemeten om Verlindes voorspelling te toetsen. Ze concludeert dat Verlindes theorie goed overeenkomt met de waargenomen zwaartekrachtverdeling. De resultaten zijn geaccepteerd voor publicatie in het Britse vakblad Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

De zwaartekracht van sterrenstelsels kromt de ruimte, waardoor het licht dat door deze ruimte reist wordt afgebogen, net als door een lens. Achtergrond-sterrenstelsels die ver achter een voorgrond-sterrenstelsel (de lens) staan, lijken daardoor iets vervormd. Dit effect kan worden gemeten om zo de verdeling van zwaartekracht rondom een voorgrond-sterrenstelsel te bepalen. Op afstanden tot honderd keer de straal van het sterrenstelsel meten astronomen echter veel meer zwaartekracht dan Einsteins zwaartekrachttheorie kan verklaren. Deze theorie klopt alleen wanneer er onbekende, onzichtbare deeltjes, zogeheten donkere materie, worden toegevoegd.
Erik Verlinde claimt nu dat hij met zijn alternatief voor Einsteins theorie niet alleen het mechanisme achter de zwaartekracht verklaart, maar ook de herkomst van deze mysterieuze extra zwaartekracht in en rondom sterrenstelsels, die astronomen momenteel toeschrijven aan donkere materie. Verlindes nieuwe theorie voorspelt hoeveel zwaartekracht er moet zijn, enkel op basis van de massa van de zichtbare materie.

Brouwer berekende de door Verlinde voorspelde hoeveelheid zwaartekracht van 33.613 sterrenstelsels, op basis van hun zichtbare massa. Ze vergeleek deze voorspelling met de waarnemingen van de zwaartekrachtverdeling door middel van lenswerking, om zo Verlindes theorie te testen. Haar conclusie is dat Verlindes voorspelling goed overeenkomt met de waargenomen zwaartekrachtverdeling, maar ze benadrukt dat ook donkere materie de extra zwaartekracht kan verklaren. De massa van de donkere materie-wolk is echter een vrije parameter, die aan de waarneming moet worden aangepast. Wat Verlindes theorie onderscheidt is dat hij een directe voorspelling geeft, zonder vrije parameters.

Omdat Verlindes nieuwe theorie veel waarnemingen nog níet kan verklaren, is het bestaan van donkere materie zeker niet ontkracht. De theorie is momenteel alleen toepasbaar op geïsoleerde, bolvormige, statische systemen, terwijl het heelal een dynamisch en complex geheel is. Brouwer: “De vraag is nu hoe de theorie zich verder ontwikkelt, en hoe we deze verder kunnen testen. Het resultaat van deze eerste test is in elk geval interessant.”

Het onderzoek is gebaseerd op waarnemingen van GAMA- (Galaxy And Mass Assembly) en KiDS- (Kilo-Degree Survey), met wetenschappers uit Nederland (Leiden, Groningen), Duitsland, Schotland, Engeland en Australië. De KiDS-waarnemingen worden uitgevoerd met de Nederlandse camera OmegaCAM op ESO’s VLT Survey Telescope op Cerro Paranal in Noord-Chili.

Afbeelding

The gravity of galaxies bends space, such that the light traveling through this space is bent. This bending of light allows astronomers to measure the distribution of gravity around galaxies, even up to distances a hundred times larger than the galaxy itself. (c) APS/Alan Stonebraker; galaxy images from STScI/AURA, NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team
http://mnras.oxfordjournals.org/content ... as.stw3192
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Gast1 » 12 dec 2016, 16:34

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Wetenschap op de schop ... oeioei.
Hoezo oeioei?
Oeioei omdat wetenschap voor een aantal mensen iets 'heiligs' schijnt te zijn.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door MetalPig » 12 dec 2016, 16:39

Gast1 schreef:
MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Wetenschap op de schop ... oeioei.
Hoezo oeioei?
Oeioei omdat wetenschap voor een aantal mensen iets 'heiligs' schijnt te zijn.
Rare mensen.
Als wetenschap heilig was (of een religie), dan waren we er al lang mee gestopt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door univers » 12 dec 2016, 16:39

Ik lees in die tekst dat er meer dan één heelal zou zijn, "het" heelal en "ons eigen"(sic) heelal.
Vraag me af wat ze daarmee bedoelen. [think]
Dit is zo als ik het benoem en ook zie.
Alles wat wij nu zie, is ontstaan uit de BB, en dat noem ik het universum of kosmos, (Het is maar hoe je het beestje een naam wil geven)
Er zijn meer Universums, zoals die waar wij ons in bevinden.
Al die Universums noem ik het Heelal, alles wat er is.
In de toekomst met betere telescopen, zullen ze ontdekt worden.

Je hebt gelijk met het woordje ons.
Er is niets van ons bij.
Zelfs de jas die wij aanhebben is in bruikleen, en als hij versleten is of zijn tijd daar is, mag je hem weer inleveren.
De mensheid denkt dat ze heel wat zijn, hebben het hoog in de bol, maar in principe leggen ze nog in de luiers.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Gast1 » 12 dec 2016, 16:47

MetalPig schreef:Als wetenschap heilig was (of een religie), dan waren we er al lang mee gestopt.
Rare 'we' ... wie zijn dat?
Overigens schreef ik niet dat wetenschap heilig 'was', noch schreef ik dat wetenschap heilig is.
Ik stel vast dat 'heilig' in dezen geïnterpreteerd wordt -zie ik daar een verband met religie?-
Het begrip 'heilig' heeft te maken met heel(heid) en wordt gebruikt als aanduiding van iets waaraan een verheven waarde wordt toegekend.
Ik schreef 'iets heiligs', niet meer of minder dan dat alleen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Vitharr » 12 dec 2016, 18:11

gusteman schreef:Maar ben wel nog steeds geïntrigeerd door die verwijzing naar "ons heelal", begrijp dus absoluut niet wat daarmee wordt bedoeld. :shock:
Ik proef dezelfde 'verbazing' als ik zelf in eerste instantie had toen ik iets dergelijks eens ergens las en brand de hele dag al van verlangen om je antwoord te geven wat mogelijk verhelderend werkt maar zelfs een dergelijk verlangen is niet voldoende om me een dergelijke reactie te laten formuleren op een telefoon. Maar nu heb ik gelukkig weer een laptop in handen. :mrgreen:

Hoe het precies in deze context gelezen zou moeten worden weet ik niet, maar het concept is niet uniek binnen de wetenschap. Zo kent men daar het zogenaamde multiversum wat bij mijn weten oorspronkelijk de naam was die men gaf aan de splitsingen die verondersteld werden te ontstaan bij bepaalde opties. In die visie bestaan bijvoorbeeld alle opties naast elkaar in parallelle universa. Ik geloof daar zelf niet in, maar het is wel een valide voorbeeld.

Ik weet niet meer voor wat maar pas geleden heb ik me nog verdiept in de definities naar aanleiding van een soortgelijk verhaal over meerdere heelallen. Het heelal was in mijn definitie namelijk gewoon alles maar binnen de astronomie en de kosmologie is de definitie subtiel anders. Wikipedia verheldert dat voor mij perfect als volgt:
Het heelal of universum in de astronomie, ofwel de kosmos in de kosmologie, zijn synoniemen voor alle materie en energie binnen het gehele ruimtetijd-continuüm waarin wij bestaan.
Heelal is hier dus sowieso een synoniem voor universum. Universum kent echter de meervoudige vorm Multiversum terwijl dat bij heelal niet zo is. Daarom wordt dan vaak gesproken over 'ons' heelal.

Er zijn zo veel theorieën over multiversa dat ik me liever even niet brand aan voorbeelden al zijn sommige zeker fascinerend. Erik Verlinde schrijft over een schil rond ons universum/heelal waaruit ik deduceer dat hij in de betreffende context het heelal bolvormig voorstelt. (het hoeft niet werkelijk een bol te zijn zoals wij die kennen, ik denk dat het eerder een interpretatie betreft zoals je die vaker tegenkomt. Denk aan de projectiemethoden die voor ons aardoppervlak toegepast worden.) Bolvormig is automatisch begrensd. Ik heb alleen nog nooit een naam voor dat wat buiten die begrenzing (niet) bestaat gezien of gehoord dus noem ik het hier maar inter-universele leegte.

In de meeste theorieën wordt vast gehouden aan het klassieke Big Bang idee. Toen ontstond ons ruimtetijd-continuüm. In Erik's voorbeeld dus bol weergegeven. Er werd steeds vaker getwijfeld of die Big Bang wel zo uniek was en onderzoek wijst in de ontkennende richting. Meerdere Big Bangs zijn dus een reële optie. In enkele theorieën vinden die Big Bangs plaats binnen ons ruimtetijd-continuüm maar in de meeste zijn ze het startpunt voor een ander ruimtetijd-continuüm.

Met 'ons' heelal wordt dus bedoelt; het ruimtetijd-continuüm waarvan wij deel uitmaken met alle daarin aanwezige materie en energie. Met ieder ander heelal wordt dus een ruimtetijd-continuüm bedoelt waar wij geen deel van uitmaken. Let op! Ik spreek over een ruimtetijd-continuüm! Dat houdt in dat ik niet enkel spreek over het nu, maar ook over alles wat was en zal zijn mits het maar binnen die figuurlijke bol blijft! :wink:

Helpt dat?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Vitharr » 12 dec 2016, 18:20

MetalPig schreef:Rare mensen.
Als wetenschap heilig was (of een religie), dan waren we er al lang mee gestopt.
En toch... Afgelopen periode heb ik een cursus kosmologie gevolgd en daar zag ik het weer. Er waren enkele interessante wetenschappers maar ook hun volgelingen. Hersenloze sponzen die kennis van die wetenschappers opzuigen en dat met hand en tand verdedigen zonder er ook maar een greintje van te hebben begrepen. Wat zij niet in staat zijn te herkennen is dat wetenschappers mensen zijn die ook fouten maken. Zo ook tijdens de cursus. Ik wees de wetenschappers daar probleemloos op, maar die volgers...

Ik 'val' immers hun voorbeelden aan die zij niet eens begrijpen maar blind volgen. Dit soort figuren richten genootschapjes en sites op en echoën daar hun afgoderij of hun eigen interpretaties van dat wat hun begrip ontstijgt. Deze figuren vind ik net zo representatief voor wetenschap als Astro TV voor spiritualiteit maar ze bestaan wel en noemen zich wetenschappers terwijl ook ik in hen de zoveelste religieuze dwaas herken.

Rare mensen, zeker, maar stoppen? Het gaat gewoon door. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door gusteman » 13 dec 2016, 00:38

Gast1 schreef:
gusteman schreef:'Op de schop' betekent echter: weg ermee, afvoeren en vervangen door iets helemaal nieuw.
En jij had letterlijk geschreven "Wetenschap op de schop ... oei oei" en dat vond ik wel heel erg ver gaan als conclusie. :wink:
Bij twijfel ontspruit wijsheid, toch? Dus zocht ik de definitie 'Op de schop' ... heel even op *klikkerdeklik*
'Op de schop' betekent dus allerminst: weg ermee, afvoeren en vervangen door iets helemaal nieuw. :wink:
En kijk, nou is het mijn beurt om excuses aan te bieden.
Bedankt voor de verwijzing, beste Gast1.
Blijkt dat ik al mijn leven lang die uitdrukking foutief interpreteer. :oops:
Ben weer wat wijzer geworden. Nooit te oud om te leren, zal ik maar zeggen. :wink:

gusteman

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door gusteman » 13 dec 2016, 00:44

Vitharr schreef:Helpt dat?
Dat helpt heel wat, beste Vitharr.
Het helpt mij vooral in het beseffen dat ik nog heel wat te leren heb vooraleer ik ernstige wetenschappers zal begrijpen zonder extra 'vertaling'.

Gelukkig zijn er dan nog mensen zoals jij die hun kennis en inzicht delen om alles wat duidelijker en overzichtelijker te maken.

Waarvoor mijn welgemeende dank. :hands:

Gast1

Re: Nieuwe theorie zwaartekracht biedt alternatief voor donkere

Bericht door Gast1 » 13 dec 2016, 11:21

Gast1 schreef:
MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Wetenschap op de schop ... oeioei.
Hoezo oeioei?
Oeioei omdat wetenschap voor een aantal mensen iets 'heiligs' schijnt te zijn.
Zoals Vitharr dat dan ook al formuleerde:
Vitharr schreef:En toch... Afgelopen periode heb ik een cursus kosmologie gevolgd en daar zag ik het weer.
Er waren enkele interessante wetenschappers maar ook hun volgelingen.
Hersenloze sponzen die kennis van die wetenschappers opzuigen en dat met hand en tand verdedigen zonder er ook maar een greintje van te hebben begrepen.
Wat zij niet in staat zijn te herkennen is dat wetenschappers mensen zijn die ook fouten maken.
Zo ook tijdens de cursus. Ik wees de wetenschappers daar probleemloos op, maar die volgers ...
Hersenloze sponzen ... die houd ik er in. ;P!

Plaats reactie