Mandela Effect

Hier kan je alle mysterieuze zaken plaatsen zoals Graancirkels, Bermuda Driehoek, Nazca Lines, en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 13 jul 2016, 14:54

Ik heb de originele sneeuwitje film meermaals gezien toen ik klein was. Toen nog in het nederlands. Het was altijd spiegeltje, spiegeltje voor mij. Nu verleden jaar zag ik Snow White and the Huntsman (zeer matige film trouwens) en daar was het Magic Mirror. Ik nam aan dat dit gewoon anders geformuleerd werd in het engels.

Dit heb je vaak ook met animatie films. ik vind die vaak wel grappig in de orginele engelse versie. Wanneer je dezelfde film ziet met de klein mannen in de nederlandse of vlaamse versie dan is het vaak niet echt grappig of even cool. Als het nu letterlijk vertaald word of net anders word geformuleerd. Het klinkt vaak geforceerd of niet meer zo grappig. Dingen raken verloren in de vertaling.
Dus ik weet niet wat het moet zijn. Ik weet enkel dat de nederlandse versie spiegeltje spiegeltje was, is.

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 13 jul 2016, 16:23

Om maar eens aan te tonen dat het verschijnsel waar het "Mandela effect" op gestoeld is reeds ouder is dan de meesten van ons: eind jaren zestig (nu dik vijfenvijftig jaar geleden) schreef Godfried Bomans
"Ga nooit terug naar een plek waar je ooit gelukkig bent geweest. Dat loopt altijd op een teleurstelling uit. Je hebt er in je herinnering iets bij opgeteld en dat blijkt er dan helemaal niet te zijn. En in plaats van dat er weer af te trekken, geef je die plek de schuld."

Mensen die geloven in een "Mandela effect" hebben niet door dat er niets bijzonders gebeurt of is gebeurd: zij hebben gewoon in hun herinnering extra elementen toegevoegd welke zij niet terugvinden bij het origineel.

Opvallend is trouwens ook dat, wanneer ik ga Googelen op "Mandela Effect" ik telkens terecht kom op websites die zweren bij het principe "Eigen Waarheid".

En dat verklaart al veel: wie vasthoudt aan een "eigen waarheid" heeft sowieso al geen voeling meer met de werkelijkheid. En dat kan niet anders dan resulteren in een fictieve wereld.

Nogal wiedes dat er dan niks meer "klopt". :mrgreen:

Gast1

Re: Mandela Effect

Bericht door Gast1 » 13 jul 2016, 18:13

Godfried Bomans schreef:"Ga nooit terug naar een plek waar je ooit gelukkig bent geweest. Dat loopt altijd op een teleurstelling uit.
Je hebt er in je herinnering iets bij opgeteld en dat blijkt er dan helemaal niet te zijn. En in plaats van dat er weer af te trekken, geef je die plek de schuld."
Ik heb dat wel eens andersom gedaan.
:search:

Ja, ik weet het weer, dat was 41 jaar geleden.
Mijn Vader, mijn twee broers en ik waren naar het Duitse stadje Rees gefietst.
Dat was een tochtje van ongeveer 38 km.
De omgeving was héél naargeestig met groepjes hangjongeren en het zag er allemaal een beetje verloren en onderkomen uit.
We hadden onze fietsen gestald en gingen het plaatsje te voet bekijken.
Het voelde allemaal niet goed en toen we weer terugkwamen bij onze fietsen, hadden ze niets alleen onze band laten leeglopen via het ventiel,
ze hadden de ventielen ook dichtgestopt met een of ander goedje, waardoor we de banden niet meer konden oppompen.

Ik zei dat ik dat wel ging oplossen, ik jatte heel eenvoudig ventielen van Duitse fietsen en klauwde ook nog een fietspomp.
Een dikke Duitser riep toen nog; "Hé Junge, las dass blieben, sonst hole ik Dich mahl."
Waarop ik riep: "Versuch's doch mahl, du dikkes Arschloch." (Ik was vroeger -toen mij het vuur aan de schoenen werd gelegd- niet altijd even aardig).
En ik had natuurlijk een voordeel, ik kon veel harder rennen als die dikke Duitser.

Daarna zijn we naar huis gefietst, waarbij het ook nog eens ging regenen.
Het duurde bijna 30 jaar dat ik naar dat plaatsje terug ging.

Toen ik daar weer terugkwam, was het tot een van de mooiste (maar ook flink opgeknapte) plaatsjes verworden, van de hele regio.
Sterker nog, Rees heeft een van de mooiste Rijnpromenades van Duitsland.

Ik ben er met heel veel erg lieve mensen geweest.
gusteman schreef:Wie vasthoudt aan een "eigen waarheid" heeft sowieso al geen voeling meer met de werkelijkheid.
Tsja, wat is werkelijkheid gusteman? :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mandela Effect

Bericht door taigitu » 14 jul 2016, 07:54

Gast1 schreef:Ik heb 'm al gezien taigitu.
Ik geloof zelfs wel een keer of 5, waarvan minimaal 3 keer met mijn dochter.
De laatste keer was dat in de laatste winter.
Dochterlief was toen nog net geen 23 lentes jong.
Ik kijk graag naar sprookjes en leef ook in een sprookjeswereld, kijk maar eens *klik*
Dat is inderdaad een idyllische omgeving waar je woont.
Als je de film zo vaak hebt gezien weet jij dan of de stiefmoeder een tweede keer voor de
spiegel staat en wat ze dan precies zegt?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mandela Effect

Bericht door Gast1 » 14 jul 2016, 09:22

Nee, dat weet ik niet taigitu.
Ik ga een beetje off-topic ...

Primair kijk ik vooral naar de beelden en de impressies die die beelden (plaatjes) op mij hebben.
Secundair is bij mij de muziek en indien goed gekozen, vertelt muziek meer dan 1001 woorden.
Muziek kent immers ook dezelfde taal over de gehele wereld, zelfs dieren reageren (verstaan) (op) muziek.
Tertiair is de tekst, en dan vooral nog die tekst die gezongen wordt in een muziekstuk:

Zoals deze:
Of deze:
En veel later deze 'opvolger' daarvan:
Jeetje, bij 'het gevoel' van die laatste clip voel ik weer traanvocht.
We hebben het er eerder over gehad en ik heb deze film inmiddels al 3 keer bekeken, maar de individuele woorden ken ik niet.
Heb je deze film inmiddels al een keer bekeken?

Gast1

Re: Mandela Effect

Bericht door Gast1 » 14 jul 2016, 09:25

Zeg nou zelf, vertellen de regendruppeltjes en de uitdrukkingen van Bamby met de muziek, zónder te luisteren naar de individuele woorden niet veel en veel meer dan de woorden zelf?
In alle landen van de wereld waar ze een andere taal spreken dan het Engels, zal de film begrepen worden.
De 'film spreekt immers voor zich' ... toch?
Woorden, ach ... wie zal ze begrijpen en wie zal de woorden begrijpen in een zin.
Het is zoals Pocahontas zingt in "Colors of the Wind" ...
Dank dat je me weer even meenam naar de sprookjeswereld, die werkelijker kan zijn dan de waan waarin wij ons elke dag in begeven.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Vitharr » 14 jul 2016, 10:15

Uit het artikel wat Taigitu quote:
Hoezo overleed hij al in 1980 in plaats van 15 jaar later in 2015? Ik verzin dit uiteraard niet zelf.
15 jaar na 1980 is 1995 in mijn realiteit, en in diezelfde realiteit overleed Mandela in 2013. Micky is wel heeeeeel erg slordig. :wink:

Ik wil me best opofferen en die film van Sneeuwwitje een dezer dagen bekijken. Maar ik wil op voorhand opmerken dat ik hier enkele denkfouten bespeur. Het lijkt mij erg sterk dat iemand van ons het origineel zonder ondertiteling heeft bekeken. We hebben dus ofwel de vertaalde, of de ondertitelde versie bekeken. Beiden spraken over 'spiegeltje, spiegeltje'. Aangezien 'Magic mirror', lijkt op 'Mirror mirror' is de kans dat je hersens 'magic' horen wanneer je 'mirror' verwacht marginaal. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Mandela Effect

Bericht door Gast1 » 14 jul 2016, 10:56

Vitharr schreef:Ik wil me best opofferen en die film van Sneeuwwitje een dezer dagen bekijken.
Ik zou me nooit opofferen voor een film ... ik zou er hooguit tijd voor in kunnen ruimen :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Vitharr » 14 jul 2016, 11:08

In dit voorbeeld was het slechts een 'figure of speech' maar als overlevende van een 'Meet Joe Black' marteling moet ik toch bekennen dat opoffering voor een film me niet vreemd is.

Het zal bijna 20 jaar geleden zijn dat ik een doubledate had waar de bioscoop een onderdeel van was. Ik had een duidelijke mening over wat ik niet wilde zien, maar het andere mannelijke slachtoffer zat in de slaaffase waardoor de dames de keus maakten en dus kozen voor Meet Joe Black, een film met Brad Pitt. Mijn laatste verzet betrof kritiek op de motivatie omdat ik immers niet weg zou komen met een filmkeuze ingegeven door de sterke punten van Pamela Anderson. (Die ik overigens vreemd genoeg vooral 'lief' vond, maar eigenlijk niet echt aantrekkelijk.) Vervolgens heb ik de marteling, die enkele uren duurde zonder pauze, zwijgend doorstaan en volgens mij waren het de zwaarste momenten van mijn leven.

Tijd maakte ik vrij voor de dame, maar de film zelf betrof toch echt opoffering. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Mandela Effect

Bericht door Gast1 » 14 jul 2016, 13:04

I agree.
Dat is inderdaad een opoffering geweest, maar volgens mij staat het je nu geheel vrij om naar sneeuwwitje te kijken, ja toch?
Wat een heel leuk en ook prachtig sprookje is, is 'Tangled' ...
We hebben ons met z'n allen kapot gelachen met dat paard ... en met veel meer.
Ongelooflijk prachtige animatiefilm.
De film dateert van 2010, maar het sprookje is veel ouder en komt uit 'Kleine Romane' van Friedrich Schulz, 1790.
Meestal staat dit sprookje bekend als Raponsje of Rapunzel uit Kinder- und Hausmärchen, de verzameling van de gebroeders Grimm, met als nummer KHM12.
Alweer die 12 ... maar nevermind.
Al in de Griekse mythologie kwam een soortgelijk verhaal voor, ook Danaë werd zwanger ondanks haar opsluiting in een toren.

Wellicht dat het Mandela Effect hier ook op van toepassing is in de laatste verfilming van 2010. [joker]

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 14 jul 2016, 13:58

Als militair heb ik vaker gesprekken gehad met collega's waarbij iedereen "straffe verhalen" opdiste, uitzonderlijke toestanden welke ze beleefd hadden.

Zo had ik ook eens een ervaring verteld. ik kwam ooit met een geladen trekker-oplegger een berghelling af en stelde vast dat mijn remmen het niet meer deden. Het laatste stuk van de afdaling was wel bijzonder: onderaan in het dal liep een spoorweg en de enige onderdoorgang was via een "konijnenpijp", een brugje waar je slechts met één voertuig tegelijk doorheen kon. De laatste anderhalve kilometer liep in een rechte lijn naar dat brugje toe en de weg klom daarna terug opwaarts, ook in een rechte lijn. Ik zag van de tegenoverliggende zijde een vrachtwagen die mijn kant opkwam en een snelle berekening leerde mij dat wij zowat samen bij de doorgang zouden belanden. De tegenligger had echter voorrang bij het kruisen en ik kon niet remmen. Mijn bijrijder trok snel zijn witte onderhemdje uit, draaide het raam omlaag en begon als een gek met die witte lap te zwaaien. Onderwijl had ik de vier richtingaanwijzers gelijktijdig aangezet en knipperde verwoed met de koplampen. Gelukkig begreep de andere bestuurder dat er iets aan de hand was en zette zich netjes aan de kant wat mij toeliet om aan zowat 115 km/u onder de brug door te scheuren, stevig de andere helling op. En ook gelukkig was er zowat halverwege de klim een truckstop waar ik de vrachtwagen aan de kant kon zetten voor herstelling.

Een tweetal jaren nadat ik dit verteld had was ik met een collega in de kazerne van een transporteenheid waar hij vroeger nog gediend had. Enkele van zijn ex-collega's kwamen er bij zitten en ervaringen werden uitgewisseld. Tot mijn verbazing vertelde mijn collega "mijn" verhaal over die "konijnenpijp", net alsof hij het zelf zou beleefd hebben, en ik zat nota bene vlak naast hem.
Ik ben daar niet op in gegaan, maar het intrigeerde mij wel.
Dus toen wij terug in onze eigen eenheid waren vroeg ik hem waar zich dat precies had afgespeeld en hij antwoordde "ergens in Frankrijk, ik weet niet meer exact waar het was".

Hij was er dus honderd procent van overtuigd dat hij dit zelf had meegemaakt.
In principe zou dit ook wel kunnen, maar dan had hij er zeker een opmerking over gemaakt die keer dat ik het vertelde, en dat heeft hij toen niet gedaan.

Het geheugen is inderdaad een vreemd apparaat.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Vitharr » 14 jul 2016, 20:01

@gusteman

Interessante ervaring, en scherp opgemerkt. Het lastige vind ik dat het impliceert dat ook de mogelijkheid bestaat dat jij het verkeerd hebt onthouden. Ik herken zulke momenten en vind dat besef niet prettig. Gelukkig leverde verificatie tot op heden nog altijd bewijs in mijn voordeel. :mrgreen:

Het dichtste bij komen echter ervaringen waarbij ik mensen ontmoet die ik meen te kennen, en waarbij dan later blijkt dat ik over ze gehoord heb. Dan wil het werkelijk wel eens gebeuren dat een vriend bij iemand op school heeft gezeten waarvan ik dus even overtuigd ben dat ik dat ben geweest als ik die persoon ontmoet.

Ik ben ervan overtuigd dat dat met de bedrading van het neurale netwerk te maken heeft. De componenten kloppen wel, maar worden verkeerd gekoppeld waardoor een valse herinnering ontstaat. En voor sommige dingen hebben we nou eenmaal aanleg. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 14 jul 2016, 20:23

Vitharr schreef:Het lastige vind ik dat het impliceert dat ook de mogelijkheid bestaat dat jij het verkeerd hebt onthouden.
Die mogelijkheid bestaat inderdaad, beste Vitharr. En ik ben er van overtuigd dat ik dergelijke momenten al heb beleefd.
Trouwens het voorbeeld wat jij aanhaalt komt mij ook niet onbekend voor, maar dan wel in andere omstandigheden.
In mijn voorbeeld (met de konijnenpijp) weet ik echter zeker dat ik dit echt heb beleefd ..... tenzij natuurlijk mijn bijrijder het ook heeft gefantaseerd. maar zoals hij het zich herinnert heeft hij 'm toen hard geknepen, even dacht hij dat we tegen de brugwand zouden knallen.

Maar het geheugen werkt inderdaad volgens heel vreemde patronen.
Ik had het voorheen al over hoe je nare ervaringen vaak niet meer herinnert en leuke momenten heel levendig voor de geest kan halen.
Er zelfs mensen die na bepaalde traumatische ervaringen zich niets meer kunnen herinneren, het geheugen heeft dan die informatie volledig geblokkeerd.
Daar heeft de persoon zelf geen zeggenschap over, in sommige gevallen kan middels hypnose die informatie te voorschijn gehaald worden, maar dat lukt ook niet altijd.

Ik vind het alleszins behoorlijk vreemd, zelfs bij de haren gegrepen, dat er nu mensen beweren dat er iets heel vreemds aan de hand is.
Daar waar onderzoeken van de afgelopen honderdvijftig jaar hebben aangetoond op welke grillige wijze het geheugen kan omspringen met herinneringen.

Het grootste verschil tussen vandaag en 150 jaar terug zit in de manier waarop informatie de wereld rond wordt gestuurd; de snelheid waarmee interactie mogelijk is geworden.
En dus ook de snelheid waarmee foute redeneringen worden doorgegeven.

Combineer die twee met een gebrek aan kennis bij het merendeel van de mensheid en je krijgt al heel snel een mythe die een eigen leven gaat leiden op het internet.

En daarop krijg je dan weer een ander fenomeen: conformisme.

Vooral in groepen mensen die "alternatieve" levenswijzen aanhangen krijg je sneller een gevoel van saamhorigheid, begrip bij de anderen.
En het "Mandela Effect" vind je dan ook nergens anders dan op websites waar die mensen elkaar vinden en onderling ervaringen uitwisselen. En natuurlijk in diverse publicaties, maar die hebben op zich dan ook weer hun banden met één of andere website.

Gast1

Re: Mandela Effect

Bericht door Gast1 » 15 jul 2016, 19:08

Jongens, wat lees ik jullie communicatie erg graag ;P!

Jullie hebben beiden gelijk, maar wat ik bijzonder vind is dat 'mijn zintuiglijke gevoelens' het zelfde blijven.
Ik gebruik waarschijnlijk weer de verkeerde woorden, maar oude geuren, roepen weer direct aangename of minder aangename herinneren en gevoelens op.
Bij mij het zijn het blijkbaar altijd weer aangename herinneringen en gevoelens.
Mest, gier, allerlei soorten stront en pas afgesneden hooi of gras.
Metaal- en houtgeuren (ik ben van oorsprong metaal- en houtbewerker).
Mortel en bouwstoffen. Muffe geuren.
Allemaal aangenaam.

Muziek die ik heel lang niet meer gehoord heb.
Soms schieten mij dan de tranen in mijn ogen.
Ook eigenlijk allemaal aangenaam.

Datzelfde heb ik met aanrakingen en andere zaken.
Geen Mandela-effecten ...

Bij gebeurtenissen kan dat wel het geval zijn, er zijn dan zaken die ik een beetje uitvergroot of bagatelliseer.
Wil je écht iets goed voor jezelf weten hoe je het beleefd heb, dan kun je dat maar meteen het beste meteen opschrijven.
Wanneer ik mijn teksten teruglees van langer geleden, ben ik soms een beetje verbaasd.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 17 jul 2016, 22:50


gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 18 jul 2016, 09:08

Leuk, beste Maxi, alhoewel ik het nog leuker zou vinden moest je er bij schrijven wat nu precies indruk heeft gemaakt op jou.
Welke argumenten zie jij die jou doen besluiten dat er zoiets bestaat als een Mandela effect?

In het eerste filmpje worden een reeks woorden en/of namen aangehaald die op verschillende manieren worden gespeld.
Die diversiteit in spelling is geen Mandela effect maar gewoon een fenomeen wat taalevolutie wordt genoemd, een evolutie die terug te vinden is binnen het vakgebied etymologie.
Indien dit werkelijk een mysterieus verschijnsel zou zijn wat nog maar recent aanwezig is dan zou er geen taalevolutie zijn geweest de afgelopen eeuwen.
Maar die is er wel geweest, neem bijvoorbeeld de naam Amsterdam.
In vroegere tijden (lang voordat er ooit sprake was van Nelson Mandela) werd die plaats vernoemd als: "Aemstelredam, Aemstelredamme, Amestelledamme, Amstelredam, Amstelredamme, en Amsteldam".
Mandela Effect? Neen, gewoon evolutie.

Communicatie tussen mensen onderling heeft als neveneffect dat schrijfwijzen veranderen. Deels opzettelijk (zie bijvoorbeeld dit topic op M&W forum), deels doordat de gebruiker in een ander taalgebied is terecht gekomen en deels ook omwille van een gebrekkige kennis/opleiding. En hier heb ik het dan nog niet eens over het fenomeen dyslexie.

Wil je een voorbeeld van een "Mandela Effect" wat je regelmatig kan zien op dit eigenste forum?
Lees er de teksten van Gast1 eens op na, hij gebruikt regelmatig het middeleeuwse voegwoord "ende" in plaats van "en".
Dit woord is al jaren geleden geschrapt uit de officiële woordenlijst van de Nederlandse Taal maar dat belet Gast1 niet om het te gebruiken (en dat is ook zijn goede recht, maar dat is weer een andere discussie).
Gast1 kan natuurlijk ook een tijdreiziger zijn die af en toe een klein foutje maakt, maar ook dat is dan weer een andere discussie.

Dus, nogmaals mijn vraag: jij hebt dit filmpje aangebracht in het onderwerp "Mandela Effect".
Wat heeft jou ertoe gebracht om een perfect normale vorm van taalevolutie te classificeren als een mysterieus gebeuren?

Gast1

Re: Mandela Effect

Bericht door Gast1 » 18 jul 2016, 10:42

:grin: .................... :wink:

Het is interessant om de taalevolutie eens te evolueren.
Poos geleden leidde ons een gids rond in een gebied wat mijn vrouw en ik heel goed kennen.
Hij had een schrijven bij zich wat iets meer dan 100 jaar oud was en las voor wat de waarnemers over dit gebied schreven in de taal die toen gebezigd werd.
Heel bijzonder ... en dus waar wat gusteman schrijft.

Andere poos geleden noemde ik een woordje wat volstrekt onbekend was bij een afgestudeerde manager op het gebied van (? vergeten :oops: ).
Maar hij had een stevige opleiding genoten, toch was hij niet vertrouwd met het simpele woordje 'oorvijg' en hij begon te lachen.
"Wat zeg je nu dan weer?", vroeg hij lachend en verbaasd.

En kijk eens wat de taal snel wijzigt, heel veel ver-Engelst, ver-Franst of is ver-Duitst en nog meer ver-basterd
Wellicht dat deze woorden zijn ontstaan nu ik ze aanwend, op dat laatste na dan.

Daarnaast interpreteren we allemaal en als men ons vraagt, "Schrijf eens op wat je gehoord hebt," zal wellicht zowat iedereen iets anders schrijven.
Meestal blijft het item wel, maar toch ... en als je dat dan door gaat trekken en die opgeschreven verhalen laat bundelen door dezelfde mensen met de vraag om daar een beknopt weergave van te maken, zal ook dat weer verschillen.

Speel nu eens een deuntje wat gemakkelijk in het oor ligt en laat dit aan een aantal mensen horen uit verschillende landen en laat ze dat eens fluiten.
Er vanuit gaande dat ze natuurlijk fluiten kunnen.

Ik duik even mijn hangmat in.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 18 jul 2016, 16:00

Wat heeft jou ertoe gebracht om een perfect normale vorm van taalevolutie te classificeren als een mysterieus gebeuren?
1. Wat heeft jou ertoe gebracht om te accepteren dat dit een normale vorm van taalevolutie is?

2. Deze Topic gaat namelijk over het Mandela effect, In de sectie Mysterie's. Deze filmpjes horen hier dan ook thuis. Aan jou taalevolutie merk ik dat je dit bullshit vind. Dat mag en kan best zijn maar dit maakt niets uit..
Nu heb ik een paar filmpjes gepost die aansluiten bij dit onderwerp. Deze zijn filmpjes over(wilde) theorieën en toevalligheden. Wat het Mendela effect ook is.
Wil je een voorbeeld van een "Mandela Effect" wat je regelmatig kan zien op dit eigenste forum?
Lees er de teksten van Gast1 eens op na, hij gebruikt regelmatig het middeleeuwse voegwoord "ende" in plaats van "en".
Ik heb in mijn hoofd enkele zaken die ik perfect kan doen laten aansluiten aan het Mandela-effect. Al is de kans groot en het meest logisch dat dit komt door een defect geheugen. Het Menselijk brein is ook geen kopieerapparaat. Maar Volgens mij snap je het "Mandela Effect" niet.
Neem nu als voorbeeld de JFK aanslag. Ik herinner me die totaal anders. Of ik heb deze aanslag slecht onthouden of het Mandela effect bestaat echt. Maar het punt is, ALS het Mendela effect waar blijkt te zijn, dan is de geschiedenis veranderd. En dan kan je in principe niet achterhalen hoe de aanslag nu werkelijk zou geweest zijn.
Na een beetje of veel zoek werk kan je waarschijnlijk heel de geschiedenis van het "middeleeuwse voegwoord "ende" en "Amsteldam" nog terug vinden.. Dat is in principe niet mogelijk bij een Mendala effect. Bedrijven en merken veranderen vaak van naam of logo en meestal maak je dit bewus mee of je kan dat achteraf terug vinden dat het ooit anders is geweest. Bij een Mendala effect heeft er nooit een verandering plaats gevonden.
Taal veranderd inderdaad door de heel geschiedenis, het zelfde met dialecten. Maar dit kan je terug vinden in de geschiedenis en dit is eigenlijk het punt niet.

Leuk, beste Maxi, alhoewel ik het nog leuker zou vinden moest je er bij schrijven wat nu precies indruk heeft gemaakt op jou. Welke argumenten zie jij die jou doen besluiten dat er zoiets bestaat als een Mandela effect?
Of het bestaat weet ik niet, vandaar dat het hier onder mysteries staat. Ik wissel gewoon de laatste "wilde" theorieen uit die mensen bezig houden.
Persoonlijk vind ik alle theorieen heel erg interessant , net als docu's over andere mysteries, universum, enz... Het boeit mij enorm hoe mensen de knoopjes aan elkaar proberen te knopen. Het maakt niet uit of het nu absurd lijkt of niet, en of dat ik dit al of niet geloof maakt niets uit. Het is het onderwerp dat telt.

een tijdje geleden ergens een filmpje gezien, over "flat earht" eerste natuurlijke reactie "nee maar dan halen ze toch serieuze punten aan. Die dan weer worden afgevoerd met de "ronde aarde" en weer andersom.
Mijn punt is: ik kan wel één ding meer geloofwaardig vinden. Maar uiteindelijk heb geen enkel bewijs. Die video's kunnen verkeerde informatie bevatten, en/of foto's getrukeerd.
Wie kan mij met 100% dat de aarde rond is? Video's en foto's kunnen allemaal onwaar zijn. Wie kan me zeggen dat de aarde met 100% plat is?
Het enige wat je zelf kan doen is het zelf onderzoeken, maar meestal heb je daarvoor de middelen niet. en dan nog.
wetenschappers hebben doorgaans de middelen wel. En komen dan met feiten. Tot dat het "feit" dan word neergehaald door een nieuwe ontdekking.

Het is immers makkelijk om een theorie te maken, tot het absurde toe ook. Maar het is even makkelijk om een theorie af te breken. Ik kan alleen maar speculeren en voor alles open staan.
Het leven is één groot mysterie.

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 19 jul 2016, 00:23

Maxi schreef:1. Wat heeft jou ertoe gebracht om te accepteren dat dit een normale vorm van taalevolutie is?
Nou, beste Maxi, als je goed hebt gelezen wat ik schreef dan zal je ook begrepen hebben dat mijn reactie enkel ging naar het eerste filmpje wat jij hebt geplaatst.
De andere heb ik niet eens bekeken, en wel om de volgende redenen:
1) nadat ik het eerste filmpje had gezien, en de onzin gehoord die erin wordt verkondigd, had ik meteen al geen zin meer om de rest te bekijken;
2) zoals ik reeds schreef vind ik het geen correcte handelswijze om filmpjes neer te kwakken en dan van de lezers te verwachten dat zij, zonder zelfs maar enige hint van diegene die de filmpjes plaatst, proberen uit te zoeken wat de bedoeling is. Ik ga daar echt niet verder op in zonder extra aanwijzingen.

Nu dan mijn antwoord op jouw vraag:
wat in het filmpje wordt aangevoerd zie ik inderdaad als een normale vorm van taalevolutie.
Alhoewel de maker van het filmpje het laat uitschijnen alsof het hier gaat om uitzonderlijke gevallen worden zo'n dertig voorbeelden gegeven van namen of woorden die, afhankelijk van de schrijvers, op verschillende manieren worden gespeld.
De maker heeft die voorbeelden gehaald bij Google en zij komen uit de lijst van zoektermen die elke dag worden ingevoerd in Google.
Als je weet dat elke dag op Google tientallen miljoenen verschillende zoektermen worden ingetikt, dan betekenen die dertig voorbeelden ab-so-luut niets.
Om hieruit af te leiden dat er inderdaad zoiets zou bestaan als een "Mandela Effect" is gewoon onzin.
Indien iemand zou kunnen aantonen dat er systematisch zo'n 10% van alle Google zoektermen aan die criteria beantwoorden dan ben ik bereid om in overweging te nemen dat er zou kunnen sprake zijn van een (zich ontwikkelend) fenomeen.
Maxi schreef:2. Deze Topic gaat namelijk over het Mandela effect, In de sectie Mysterie's. Deze filmpjes horen hier dan ook thuis.
Zoals ik reeds schreef ging mijn reactie enkel over het eerste filmpje en daar durf ik over te beweren dat het enige aspect van dat filmpje waardoor er enige reden zou kunnen bestaan om het aan te voeren in het onderwerp "Mandela Effect" te vinden is in het feit dat in de titel en enkele malen in het filmpje zelf wordt gebruik gemaakt van de verwijzing "Mandela Effect".
Geen enkel argument in het filmpje is in staat om aan te tonen dat er sprake is van een systematische, georkestreerde, verandering van namen en/of titels waaruit zou moeten blijken dat "het collectieve geheugen werd veranderd" (zoals wordt beweerd in het OT).
Maxi schreef:Wie kan mij met 100% dat de aarde rond is? Video's en foto's kunnen allemaal onwaar zijn. Wie kan me zeggen dat de aarde met 100% plat is?
Het enige wat je zelf kan doen is het zelf onderzoeken, maar meestal heb je daarvoor de middelen niet. en dan nog.
Eigenlijk hoort dit thuis binnen een ander onderwerp maar ik ga er toch heel even op in.
Om te kunnen weten dat de aarde niet plat is, maar een bol hoef je geen bijzondere middelen te hebben, een gezond stel hersenen volstaat, want .....

a) als de aarde plat zou zijn, dan zou je vanop elk punt op de aarde dezelfde sterrenbeelden waarnemen; de hoek zou enigszins verschillen afhankelijk van de kant van de platte aarde waar jij je bevindt, maar je zou bijvoorbeeld de Grote Beer en de Poolster vanop elk punt van die platte aarde kunnen waarnemen.
Dat is niet het geval: vanuit Zuid-Afrika of Australië kan je nooit de grote Beer of de Poolster waarnemen.

b) als de aarde plat zou zijn dan zou, om het even waar jij je bevindt, de maan er identiek uitzien.
Dat is niet het geval: vanuit Zuid-Afrika of Australië bekeken ziet de maan er uit alsof je in Nederland op je hoofd zou gaan staan.

Waaruit volgt dat je in die regio's omgekeerd staat ten overstaan van iemand die in pakweg Nijmegen staat.
Dat kan niet wanneer de aarde plat is, dat kan enkel wanneer de aarde een bol is.

Zonder hulpmiddelen of ingewikkelde wetenschappelijke formules of zo, gewoon met gezond boerenverstand, kan je exact bepalen of de aarde plat is of dat het een bol is.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Mandela Effect

Bericht door Osiris » 22 jul 2016, 15:02

Voor degenen net als ik, de de 'rationele' verklaringen niet voor zoete koek slikken en wel degelijk de dingen 'anders' ervaren;

http://in5d.com/timeline-shifting-passi ... lver-gate/

Aansluitend op het zogenaamde Mandela Effect een uitgebreidere 'spirituele' verklaring voor het fenomeen wat velen ervaren....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie