Mandela Effect

Hier kan je alle mysterieuze zaken plaatsen zoals Graancirkels, Bermuda Driehoek, Nazca Lines, en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Mandela Effect

Bericht door Osiris » 11 jul 2016, 19:45

Splitsing van realiteiten ??
Ontstaan van 2 verschillende dimensies ??
Onderdeel van de bijbelse wegvoering/rapture ??
Is CERN er in geslaagd te rotzooien met dimensies/tijdlijnen ??

Zomaar wat vragen over het Mandela Effect.
Was dit al eerder tegengekomen en best wel shocked :shock:
Iets wat ik zelf eigenlijk al een tijdje ervaar bij mensen om me heen,die een totaal andere wereld 'zien'.

Hier een stukje over dat Mandela Effect.
Vooral de ouderen onder ons zullen bepaalde voorbeelden zeker herkennen [doh]
Laat ons geheugen ons in de steek ?
Of is er heel wat anders gaande.....
Make up your own mind !!

https://www.youtube.com/watch?v=iw-YiEnHJ4s
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 11 jul 2016, 21:42

Als je twee logo's naast elkaar zet en je vraagt welke is de originele is. Dan begin ik toch een beetje te twijfelen, omdat je waarschijnlijk nooit een logo in detail bekijkt. Of je moet het logo zelf gemaakt hebben of zo. om het het zeker te weten.

Nu al die logo's zeggen me weinig. Omdat ik ofwel het product/logo niet ken of dat ik het logo niet ken zelf dat van coca-cola niet. Dus ik ben een beetje sceptisch.

Maar! Na het bekijken van de video ging ik terug naar het logo van Volkswagen. Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in auto's. Heb dan ook al veel wagens gezien, beurzen geweest, veel autosport bekeken, racing games gespeeld, enz... ken ook zowat alle logo's van alle auto's op de markt.

en ik herinner me ook het VW logo ook anders, dus zonder de spatie tussen V en W. na afbeeldingen te googelen vind ik nergens zo een logo? WTF!
Zelfde bij het Ford logo waar de F anders is dan wat ik me herinner. Nooit bij stil gestaan tot nu.... [nuts]

Nooit iets gezien van "Mandela effect" tot nu. Ik ga wat meer opzoeken. [doh]

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 11 jul 2016, 21:42

deleted

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 11 jul 2016, 21:57

Osiris schreef:Laat ons geheugen ons in de steek ?
Of is er heel wat anders gaande.....
Een beetje allebei.
Meer info kan je onder andere hier vinden.

En neen, CERN "rotzooit" niet met dimensies en tijdlijnen.
Maar het is wel typisch dat mensen bepaalde wetenschappelijke projecten als "verdacht" gaan bestempelen, simpelweg omdat zij niet begrijpen wat het precies is.
Om diezelfde reden werden in de Middeleeuwen mensen gevierendeeld of belandden zij op de brandstapel.

Toch jammer dat zo weinig lessen getrokken worden uit de geschiedenis.
Maxi schreef:... en ik herinner me ook het VW logo ook anders
Hoe kan jij met zekerheid bepalen of jouw herinnering correct is?
Rechtszaken hebben intussen al bewezen dat de minst betrouwbare argumenten wel de "getuigenverklaringen" zijn.
Het menselijk geheugen is dermate beïnvloedbaar dat het nooit als referentie kan of mag dienen, tenminste niet wanneer het op betrouwbaarheid aan komt.

De exacte namen ontschieten mij op het ogenblik maar bij de vijftigste verjaardag van de landing in Normandië waren heel wat oudstrijders uit de VS afgezakt naar Frankrijk.
Zo ook twee boezemvrienden, waarvan één tijdens de gevechten na D-day gewond werd.
Met zijn tweeën trokken ze door de streek, op zoek naar de plaatsen waar ze samen tegen de Duitsers gevochten hadden.
Het opvallendste resultaat hiervan was een slaande ruzie rond de plaats waar de één zijn verwondingen had opgelopen: de éne zei dat het op een zekere plaats was, de andere zwoer dat het tien kilometer verder was gebeurd.
Samen hadden ze de gevechten doorstaan, ze waren samen toen de één werd geraakt en zijn vriend hielp hem naar het lazaret. Samen waren ze teruggekeerd naar de VS, samen hadden ze een vriendschapsband onderhouden gedurende vijftig jaar, herinneringen opgehaald, gedeeld en verteld.
En nu keerden ze afzonderlijk terug naar hun thuisland, omdat ze beiden een andere herinnering hadden aan dezelfde traumatische gebeurtenissen.

Het geheugen is een heel vreemd apparaat.
Laatst gewijzigd door gusteman op 11 jul 2016, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 11 jul 2016, 22:04

Akkoord. Daar heb je punt. ik blijf er nu maar op speculeren [doh]

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Mandela Effect

Bericht door Osiris » 12 jul 2016, 06:06

Kende zeker ook niet alle genoemde 'Amerikaanse' artikelen en logo's,maar wel meerdere.
Volkswagen,Ford,Chevron, de films en een aantal gebruiksartikelen.
En die werden in mijn beleving toch echt anders uitgebeeld of genoemd.

Het betreft hier niet slechts een aantal mensen,die het anders ervaren hebben,maar een steeds groter wordende groep.
Dus zou het betekenen dat het collectieve geheugen van een grote groep aan het veranderen is.

Wat het verandert doet er voor mij minder toe, maar wel dat het nu gebeurt.
Ervaar dat zelf laatste paar jaar op andere persoonlijke vlakken vooral met mensen of wereld events,waardoor ik af en toe aan mezelf begon te twijfelen.
Maar niet meer.....

Een goede vriend,waar ik regelmatig meditatie sessies volg,zei het als volgt; als je je verleden verandert ( karma/trauma's uit het verleden oplost ) verandert je toekomst en hoe je het heden ervaart,de perceptie er van.

Iets van een zelfde soort strekking van George Orwell, zoals in de introductie van de video.

En voor mij dus wel degelijk een 'splitsing' te zien tussen degenen die daar wel mee bezig zijn en degenen die dat dus niet doen ( vasthouden aan oude patronen,oftewel de 'oude wereld' ).
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Mandela Effect

Bericht door Tardis » 12 jul 2016, 08:50

Afbeelding
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 12 jul 2016, 10:03

Het menselijk geheugen is in staat om gebeurtenissen "op te slaan".
Dit gebeurt echter niet op basis van volledige verhalen, of iets wat vergelijkbaar is met een film of video.
Het geheugen slaat trefwoorden en uitdrukkingen op. En aan de hand van die trefwoorden zal het geheugen een beeld oproepen wat moet weergeven wat de persoon zelf ooit heeft gezien, gehoord of meegemaakt.

Heel vaak zal dit beeld worden beïnvloed door extra trefwoorden die het opgeroepen beeld op een bepaalde manier veranderen.
De persoon zelf merkt dit niet, en is er heilig van overtuigd dat het opgeroepen beeld een perfecte weergave is van wat zich indertijd heeft afgespeeld.

Studies wereldwijd hebben echter aangetoond dat iedereen, zowel diegenen met een fabelachtig geheugen of diegenen met een minder goed geheugen, even vatbaar is voor dit fenomeen.
Osiris schreef:Het betreft hier niet slechts een aantal mensen,die het anders ervaren hebben,maar een steeds groter wordende groep.
Dus zou het betekenen dat het collectieve geheugen van een grote groep aan het veranderen is.
Hier wordt een foute conclusie getrokken: er is niets aan het veranderen met een "collectief geheugen", wat er wel is veranderd de afgelopen jaren is de uitwisseling van informatie.

Daar waar pakweg vijftien jaar geleden mensen regelmatig werden geconfronteerd met dergelijke geheugenfenomenen binnen uitsluitend hun eigen leefwereld gebeurt dit nu op mondiaal vlak.
Het internet heeft er voor gezorgd dat uitwisseling van ervaringen niet meer gebeurt tussen kleine groepen mensen, op gezins-, dorps- of buurtniveau, op de werkvloer of in een soos.
Heden ten dage gebeurt dit op wereldniveau, tussen honderdduizenden tot miljoenen mensen, waardoor de indruk wordt gewekt dat het om één of ander collectief fenomeen zou gaan.
Maar dat is slechts een indruk: studies die vandaag worden uitgevoerd leveren dezelfde resultaten op als diegene die 50 jaar geleden werden uitgevoerd.
Het enige verschil bestaat erin dat mensen vaker het "gevoel" krijgen dat het nu anders is dan vroeger. En dat gevoel is dan weer het gevolg van beïnvloeding van het geheugen.

Omtrent dit geheugenfenomeen vind je hier een bijzonder interessant artikel waar ook een reeks even interessante verwijzingen te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Mandela Effect

Bericht door Osiris » 12 jul 2016, 18:30

Tja, allemaal leuk die rationele verklaringen.
Waar mijn gevoel,intuitie en eigen ervaring dus weer eens totaal niks mee heeft.

Toch ook hier weer, die twee verschillende realiteiten voor mij.....

So be it....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 12 jul 2016, 23:51

Ik dacht dat Mandela ergens was gestorven in de gevangenis (ergens gehoord). Maar politiek intesseert me geen bal. Dus hoe?, waar?, waarom?, geen idee. geen aandacht aan gegeven.
Film intesseert me wel. Dus ergens rond 2011 "Invictus" gezien. Kwam er toen achter dat hij leefde? Vond ik vreemd, maar had niet echt intresse over hoe, wat, waar en waarom.
Ergens in 2013 een bericht gehoord dat hij overleden was. weeral geen intressens over hoe en waarom. Tot nu dankzij deze topic. Ik had het niet mis. Voor deze topic had ik nooit over het "mandela effect" gehoord. en nu is mijne frank gevallen.

even youtube doorkruist en het internet. Tussen de vele zogenaamd "Mandela effecten" ziet na tuurlijk ook veel "afval" en fake stukken tussen. maar er zijn toch heel wat zaken die mijn ogen doen van verbazing.

Zo zijn er namelijk logo's die ik in de laatste jaren als nieuw ervaar, maar nu is dat blijkbaar altijd al zo geweest.

zoals bv.(100% overtuigd)

- Coca-Cola Logo, streepje tussen Coca en Cola is bovenaan????
- VW logo, spatie tussen V en W
- Volvo logo, pijl rechts boven is daar plots (het grappige is, een jaar terug was ik een volvo logo aan't zoeken via google zonder de pijl, maar vond die niet! nu weet ik waarom)
- Ford logo, streepje in de F heeft een extra krul.


ook 100% overtuigd.
- JFK aanslag (in de wagen zaten maar 4 mensen, nu 6)
- het is "Interview with A vampire" niet met "The vampire".
- het is "Sex in the City" niet Sex and the city. (serie nooit gezien, maar ik herinner me wel de reclame enzo heel goed, maanden terug dacht ik dat "sex and the city" een remake was.)
- Het is Looney Toons" niet "Looney Tunes" (Ik herinner me die nog goed op flippo's en tekenfilms)
- Australia ligt of lag niet zo dicht bij Azie, Nieuw-zeeland ligt ook maar raar nu.

50% tot 90% zeker;
- Voor mij is Istanbul de hoofdstad van Turkije. Nu Ankara?
- Ik ben geen grote Star Wars fan maar ik had C3PO altijd gezien als in volledig goud. niet met een zilveren been.
- ook voor de text: Luke, i am your father. is nu "No, i am your father"
- Panama kanaal gaat van noord naar zuid, Ik dacht altijd van west naar oost.
- Sicilie ligt toch verder van italie af!
- "Diffrent Strokes" niet "Diff'rent Strokes"
- VK lijkt anders op de kaart maar kan er mijn vinger niet op leggen.
- Pluto is geen planeet meer :wink:


Ik kreeg ooit (lang geleden) de raad. Geen drugs, geen alcohol, gezond eten en veel beweging en niet roken. Ik snap het nu :chicken:

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 13 jul 2016, 02:39

Ja, beste Maxi, behoorlijk ontnuchterend, niet?
Na al die jaren moeten vaststellen dat je het altijd fout had?

Toch is dat heel gewoon hoor, zowat iedereen wordt hier vroeg of laat mee geconfronteerd.
Maxi schreef:- Coca-Cola Logo, streepje tussen Coca en Cola is bovenaan????
Inderdaad, en weet je hoe dat komt?
Toen er nog geen publiciteit op televisie bestond had je die wel al in de bioscopen.
De reclame voor Coca Cola was toen een tekenfilmpje.
Je zag een negroïde knaapje met een "bell boy" pakje aan, de kostuums die werden gedragen door liftbedienden in de VS.
Dat knaapje kwam op, links op het scherm, bevochtigde zijn wijsvinger en begon daarmee de naam van Coca Cola op het scherm te schrijven.
Hij tekende eerst een grote hoofdletter "C" en liet de bovenzijde van de C doorlopen tot helemaal aan de rechtse kant van het scherm, waarbij zijn arm helemaal uitrekte.
Daarna schreef hij (na zijn wijsvinger nogmaals met de tong te hebben bevochtigd) de rest van de merknaam.
En zo is die lange streep bovenaan ontstaan, die later werd herleid tot een kort streepje.

Logo's veranderen inderdaad door de jaren heen.
Maxi schreef:- Panama kanaal gaat van noord naar zuid, Ik dacht altijd van west naar oost.
Ook dat overkomt iedereen wel eens, denken dat iets een bepaalde vorm heeft ..... om dan op zeker ogenblik te moeten vaststellen dat je in werkelijkheid nooit een flauw benul had van hoe het werkelijk is.

Dit overkwam enkele weken terug ook Donald Trump die in een toespraak zei "Belgium is a beautidful city". :mrgreen:

Hoe had je dan gedacht dat dit kanaal liep? Van west naar oost dwars doorheen volledig Panama?

Afbeelding

In feite had je er dus geen idee van hoe Panama er eigenlijk uitziet qua vorm en ligging.
Geen probleem hoor, het Panamakanaal werd van noord naar zuid gegraven omdat dit de kortste weg was.

Maar je geeft hier zelf al bij diverse punten aan dat jij "dacht" dat sommige zaken aan bepaalde parameters voldeden.
Waarbij dan, na wat zoekwerk, blijkt dat je het fout had.

Nogmaals, volledig normaal fenomeen ..... maar wel leerzaam om bij jezelf vast te stellen hoe makkelijk je iets fout kan hebben.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 13 jul 2016, 03:46

zo zegt het WWW, en toch wijk ik niet af van mijn verklaring'en(de 100%'en) Zo heb ik het met 100% altijd gezien, gehoord, beleefd.
Maar zoals je eerder zij, "Hoe kan jij met zekerheid bepalen of jouw herinnering correct is?" Nooit dus.

Panama kanaal kan (misschien/waarschijnlijk) inderdaad een hersenspinsel zijn, ik meende dat die geografisch gezien ongeveer in grote lijnen liep van panama-stad naar ergens onder el povenir.
Laatst gewijzigd door Maxi op 13 jul 2016, 04:09, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 13 jul 2016, 03:47

deleted

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mandela Effect

Bericht door Maxi » 13 jul 2016, 04:12

Maxi schreef:deleted
edit* loopt dit forum altijd vast tijdens het maken van een bericht?

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 13 jul 2016, 05:30

Maxi schreef:loopt dit forum altijd vast tijdens het maken van een bericht?
Neen, beste Maxi, gelukkig is dat niet het geval.

Maar dat kan soms eens voorvallen wanneer onderhoud wordt uitgevoerd op de server.
En dat gebeurt meestal op de minst drukke tijdstippen wat dus voornamelijk 's nachts is.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mandela Effect

Bericht door Tammy » 13 jul 2016, 05:39

Even offtopic:

Ja dat klopt wat Gusteman zegt. :wink:
Vooral rond 4 uur in de nacht.

En vanaf hier weer verder. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mandela Effect

Bericht door taigitu » 13 jul 2016, 11:06

Ik werd door het woord 'mandela' van de topic allereerst op het verkeerde been gezet.
Ik dacht dat het ging over de mandela, ofwel een symbolische tekening in het Boeddhisme en Hindoeïsme. Maar dat was mijn idee bij de titel van de topic.
Maar het effect wordt verbonden aan Nelson Mandela en zoals ik begrijp over de datum van overlijden. Mijn eerste reactie is dat het een hoax is, maar misschien zijn er mensen die daar andere gedachten bij hebben, een doomdenken. Dat was ook het geval bij 21 december 2012.

Ik ben er lang geleden achter gekomen dat wanneer diverse mensen op een kruising van twee wegen staan en voor hun ogen er een aanrijding gebeurt, er net zoveel verschillende verhalen worden verteld. En dat is, volgens mij, te duiden dat ieder die de aanrijding ziet dit doet vanuit de positie waar die persoon staat (dichtbij of verder weg, of vanuit welke hoek kan belangrijk zijn). Ook is belangrijk wat die persoon in zijn 'rugzak' aan ervaringen meedraagt en wat wordt gebruikt om het gebeuren 'weg te schrijven' op zijn/haar 'harde schijf'. Ook de mate van commotie die ontstaat, gillen of schreeuwen ed.) kleuren de ervaring van de getuige.
En hoe een getuige wordt opgevangen na de aanrijding gezien te hebben kan belangrijk hierin zijn. Het hele pakket is mede bepalend welke waarde of wat voor emoties worden opgeslagen als herinnering.

Zelf heb ik eens een test gedaan onder zo'n 25 personen om te zien hoe een kort verhaal aan een 1e persoon, wordt (fluisterend) doorverteld aan een 2e persoon. En zo de hele rij af naar de laatste persoon. De opdracht was om het verhaal zo serieus en precies mogelijk door te vertellen.
Als je aan het eind van de rij komt en het verhaal hoort wat die laatste persoon vertelt....... Er bleef weinig van over. Men wordt tijdens dat gefluisterde verhaal getriggert door een bepaald woord of door een eigen onverwerkte emotie en het VERkleurt/verandert het verhaal een beetje. De persoon die het jou verteld kan van belang zijn in de mate of je hem/haar aardig vindt? De volgende persoon die het verhaal hoort kan weer op andere dingen worden geraakt waardoor weer een lichte verkleuring optreed. Al deze dingen kunnen van invloed zijn hoe je iets 'hoort'. Uiteindelijk bleef er weinig van het verhaal zelf over. We hebben er hartelijk om kunnen lachen. Maar het maakte duidelijk hoe (on)betrouwbaar verhalen kunnen zijn die worden (door)verteld en via-via tot je komen. En hoe beïnvloedbaar je waarnemingen zijn, want JIJ met je rugzak bent er altijd in aanwezig. En uiteindelijk heeft ook de tijd zijn invloed in hoeverre je je iets herinnert.

Ik heb de video van deze topic zo'n 10 minuten bekeken en even verder doorgeflodderd. Maar de man van de site en zijn verzoek om je te registreren irriteerde mij teveel. Dus heb ik even verder gezocht en kwam dit artikel tegen wat me meer duidelijk maakte.
Het Mandela Effect en dimensies die samen komen
19-6-2016 door Micky van Leeuwen

Nelson Mandela overleed niet in vrijheid in 2015. Nee, Nelson Mandela overleed al in 1980 in gevangenschap in de gevangenis op Robbeneiland. Heb je iets gemist, is hier sprake van een nieuwe complottheorie? Is Nelson Mandela een complete hoax? Had Mandela een kloon? Hoezo overleed hij al in 1980 in plaats van 15 jaar later in 2015? Ik verzin dit uiteraard niet zelf. Het gaat hier om een steeds groter wordende groep mensen die geloven dat de geschiedenis zoals zij zich die herinneren afwijkt van de geschiedenis zoals de media hen vertelt. Dat verschijnsel noemt men 'Het Mandela Effect'. Het aantal gelovigen in deze theorie neemt met de dag toe.

Ik hoorde een aantal weken geleden voor het eerst over dit zogenoemde Mandela Effect. Dit verschijnsel wordt zo genoemd omdat de grondlegger van deze kerk, de blogster Fiona Broome, het verschijnsel in 2010 ontdekte. Volgens haar verhaal dacht zij dat Nelson Mandela al in 1980 overleden was, dit zat zo in haar geheugen, inclusief beelden. Zij kwam er toen in 2010 achter dat Nelson Mandela nog leefde. Zij werd uiteraard door velen voor gek verklaard. Totdat zij in 2010 een conferentie bezocht en daar een aantal mensen sprak die zichzelf ook meenden te herinneren dat Nelson Mandela al in 1980 overleden was. Fiona is daarna een movement begonnen, en ging meer onderzoek doen naar dit Mandela Effect. En goh, wat bleek? Er waren overal ter wereld mensen die andere herinneringen hadden aan allerlei zaken, herinneringen die afweken van de werkelijkheid. Check hier Fiona's 'Mandela Effect' website. En google eens op het Mandela Effect. Tienduizenden mensen hebben zichzelf compleet verloren in deze waanzinnige theorie. Deze theorie gaat er van uit dat er iets groots aan de hand is in onze realiteitsbeleving hier op onze moederplaneet. “Heel veel mensen hebben waarschijnlijk geen ruk te doen en zijn de hele dag aan het discussiëren op internet over niets”, dat was mijn gedachte toen ik voor het eerst van het Mandela effect hoorde en mij er eventjes in verdiepte. Want al die filmpjes en al die artikelen gaan echt totaal nergens over. De meeste gelovigen van deze theorie zijn aan het discussiëren over uitspraken van de boze heks in de Sneeuwwitje Disney tekenfilm. Voorbeeld waarover gediscussieerd wordt: Zei de heks nou “mirror mirror on the wall”, of zei de heks nou “magic mirror mirror on the wall”? Ook titels van boeken, spelling van bepaalde woorden, uitspraken in tv-series en films en andere bullcrap die er niet toe doen wordt besproken als bewijs voor een zogenaamde 'glitch' tussen de dimensies hier op Aarde. Die lui zijn niet helemaal lekker, dat is mijn conclusie over aanhangers van dit Mandela effect. Want het houdt niet op bij uitspraken en spelling die veranderd zouden zijn. Er wordt ook gesproken over de stand van de Zon en over de ligging van bepaalde landen zoals Nieuw-Zeeland en Sri Lanka... Die landen zouden in de herinnering van een steeds groter wordende groep mensen op totaal verschillende plekken op de aardbol hebben gelegen dan dat ze nu doen.. Ik vind dat soort beweringen doen eerder bewijs voor het feit dat steeds groter wordende groepen mensen volledig van het padje af zijn geraakt en hun binding met de realiteit volledig zijn verloren. Het is een add-on voor de Platte Aarde theorie, ze sluiten redelijk op elkaar aan.

Let op, het gaat hier dus niet om het expres veranderen van bijvoorbeeld een wikipedia pagina of een boek wat bij een volgende druk iets aangepast wordt. Het gaat hier om mensen die beweren dat beide juist zijn. Dat wil zeggen: de realiteit zoals ze die nu beleven is juist en de herinneringen die zij hebben aan feiten die niet stroken met de huidige realiteit zijn ook juist. Deze Mandela effect gelovigen zijn van mening dat parallelle realiteiten en dimensies op dit moment samen komen in onze huidige realiteit/dimensie. Voor een boerenlul zoals ik die toch wel met minstens een beentje op de grond staat zijn dit soort beweringen een ver van mijn bed show. Ik snap er geen moer van met andere woorden. Hoe kunnen mensen toch zo massaal opgaan in nietszeggende afleidingen, en dan ook nog denken dat ze iets extreem groots op het spoor zijn? Voor mij geldt: Nelson Mandela overleed in 2015. Dat hebben we allemaal op het nieuws kunnen zien. In datzelfde nieuws was in 1980 geen bericht dat Nelson Mandela toen ook stierf. Dus een ieder die zich meent te herinneren dat Mandela al in 1980 overleed en daar open en bloot voor uitkomt, die mag van mij flink wat vitamine B12 pilletjes gaan slikken. B12 schijnt goed te zijn tegen geheugenverlies en/of dementie.

Ik dacht dus aan nietszeggende afleiding toen ik mij voor het eerst in het Mandela effect verdiepte. Dat denk ik nog steeds, maar mijn mening is sinds een uurtje of 2 geleden enigszins veranderd toen ik een artikel las geschreven door mijn vrienden van niburu.co (zie link). In het artikel wordt gesproken over een eventueel vertrek van een grote groep mensen vanuit onze huidige dimensie naar een andere dimensie. Toen ik die headline zag was ik uiteraard direct geïnteresseerd om verder te lezen. Tot mijn verbazing ging het artikel wederom over dit 'Mandela Effect'.. Het Mandela effect blijkt door bepaalde stromingen binnen de new age kerk opgepikt te zijn en geïntegreerd te zijn in hun dogma's. Niburu kwam met onderstaand filmpje op de proppen. Ik heb me vermaakt bij het kijken en luisteren. Eens kijken hoever jullie komen met het kijken en luisteren naar deze ultra positievellingen die het Mandela effect bespreken en dit verschijnsel direct linken aan 'the rapture'. Rapture zou je kunnen vertalen als het 'opnemen van de gemeenschap' in de hemel door Jesus Christ Superstar. De new age gebruikt deze rapture ook in hun religie, en het Mandela effect zou het ultieme bewijs zijn van het naderende begin van deze rapture... zoals altijd, oordeel zelf! ;)
Voor het filmpje en meer te lezen zie link: http://www.indigorevolution.nl/Het-Mand ... komen.html

Voor mij is dit fenomeen te verklaren omdat we zoveel info van zoveel kanten krijgen dat we niet meer de tijd nemen of hebben om alles goed en duidelijk op te nemen/registreren waardoor het oproepen van data uit onze herinnering niet compleet is en vaak 'vervuild' zijn met allerlei dingen die eromheen hebben gespeeld of door derden zijn gezegd.
Het is niet voor niets dat succesvolle merken met duidelijk kleuren voor hun merk worden overgenomen door een concurrent om de kopers op het verkeerde been te zetten omdat we meestal niet de kleine details registreren. De globale indruk die we als eerste registreren is vaak het kader van wat we opslaan. En dat kan met situaties gebeuren en/of mensen en/of onze ervaringen. Details vragen tijd en aandacht en mogelijk inzicht.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Mandela Effect

Bericht door gusteman » 13 jul 2016, 12:09

@ taigitu:
:post:

Het geheugen wordt inderdaad beïnvloed door allerlei argumenten, voornamelijk van emotionele aard.

Is het trouwens al eens iemand opgevallen hoeveel positieve ervaringen uit het verleden heel vlot kunnen worden opgeroepen, daar waar dit met negatieve ervaringen niet het geval is?

En ik doel hiermee dan niet op traumatische belevenissen, maar klein alledaags verdriet.

Ons geheugen schermt ons af van negatieve herinneringen, een vorm van zelfbescherming om ons in staat te stellen een zo aangenaam mogelijk leven te leiden en stress te vermijden.

Zelfs bij het opslaan van indrukken zullen de hersenen al een selectie maken; kijk bijvoorbeeld maar eens hoe je zelf geluk en pijn ervaart.
Een aangename ervaring zal nog lang blijven hangen en daar blijf je van "nagenieten", pijnlijke ervaringen zullen heel snel "verdwijnen naar de achtergrond".

Dit is geen zelfbedrog of negotie, gewoon een automatisme om psychologisch de controle te behouden over het eigen welzijn.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mandela Effect

Bericht door taigitu » 13 jul 2016, 12:32

In de verhalen over het Mandela-effect wordt de film Sneeuwwitje genoemd.
Hieronder deze film met de stiefmoeder die aan de spiegel vraagt wie de mooiste is..... op 2.30 minuten. Zij vraagt magic mirror on the wall""....enz.
Ik weet niet of in de film zij het nog een keer vraagt, ik dacht (herinnering) van wel, en of dan de tekst anders is in de zin dat het woord 'magic' niet wordt uitgesproken. Want dan is er geen Mandela-effect maar zijn het gewoon twee verschillende momenten. Maar ik heb niet de fut om de hele film te bekijken. Misschien iemand van het forum wèl???
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Mandela Effect

Bericht door Gast1 » 13 jul 2016, 13:54

Ik heb 'm al gezien taigitu.
Ik geloof zelfs wel een keer of 5, waarvan minimaal 3 keer met mijn dochter.
De laatste keer was dat in de laatste winter.
Dochterlief was toen nog net geen 23 lentes jong.
Ik kijk graag naar sprookjes en leef ook in een sprookjeswereld, kijk maar eens *klik*

Plaats reactie