Mist zien bij heengaan dierbare

Hier kan je alle mysterieuze zaken plaatsen zoals Graancirkels, Bermuda Driehoek, Nazca Lines, en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Amazone
Student
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2018, 22:11

Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Amazone » 05 mar 2018, 13:45

Het is een vrij serieus onderwerp, en er is online niet veel informatie over volgens mij.
Sommige mensen zien mist aan het voetbed van iemand die aan het sterven is.
Wat is het? En waarom op dat moment? Waar heeft het mee te maken?
Mensen die dit gezien hebben zullen het waarschijnlijk voor zich houden.
Ik kan alleen zeggen dat ik dit ook heb gezien toen mijn moeder heenging.
Op het moment zelf dacht ik 'Wat vreemd?' maar je bent zo emotioneel
dat je er verder geen vragen bij hebt, dat kwam later pas.

Iemand hier iets over gelezen, of er zelf ook ervaring mee?

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Witte wel » 05 mar 2018, 14:34

Dat is een hele goeie. Velen zullen zeggen dat het de ziel of de geest is die het lichaam verlaat maar zoals je elders op het forum hebt kunnen lezen geloof ik niet in een uitredende ziel of geest. Deze zijn in mijn optiek aanwezig zolang het individu leeft. Daarna houden ze op te bestaan. Maar wat is het dan wel.
Ons perceptieve vermogen binnen het manifest kent grenzen en mogelijk dat die afbakening zich in de toekomst gaat verruimen waardoor ons kunnen waarnemen zal toenemen.
Ik ben er vast van overtuigd dat de "mist" een onderdeel is van het leven en omdat het leven ophoud in dit geval de mist zichzelf losmaakt van de "overleden" materie. Ik verwacht niet dat die mist zich verplaatst naar een ander levend organisme maar dat deze oplost in het geheel.
Ongetwijfeld zullen er hier op het forum mensen zijn die met de zielen of geesten theorieën aan komen. Het is wat men gelooft of aan neemt natuurlijk. Doordat deze mist zo ontastbaar is en men hoe dan ook een verklaring wil bedenken beland men vaak in de zweverigheid.
Maar wat is het dan wel en hoe noem je het.
Ik zal eens wat speuren in mijn documentatie, en dat is behoorlijk wat, en mogelijk dat ik een wat meer tastbare verklaring voor de mist kan vinden.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door taigitu » 05 mar 2018, 14:49

Ik kan je alleen vertellen wat ik zie en ook bij mensen wanneer ik mijn aandacht richt op het onderwerp.
Ieder mens heeft een energieveld om zich heen en dat ook wel aura wordt genoemd.
Een energieveld en/of aura's worden door veel mensen gezien en soms in diverse kleuren op bepaalde punten
op het lichaam. Zelf zie ik veelal een mistige energieveld als ik me daar op instel. Kleuren zie ik af en toe.
Deze mogelijkheid heeft ieder mens. Als ik op een bepaalde manier naar mijn
handen kijk (een soort van staren), of bv. naar een bloem, dan zie ik een mistige veld er om heen.
Het vraagt mij wel concentratie en aandacht en soms kan ik dan ook een licht kleur waarnemen.
Ik kan me voorstellen dat je met het overlijden van je moeder je geheel op haar
geconcentreerd was. Dus zie ik jouw waarneming in dit kader. Je moeder had je volle
aandacht en daardoor viel al je afleidingen en gedachten over andere dingen weg.
Je hebt dus het energieveld van je moeder gezien omdat je je, onbewust en bewust, alleen op haar concentreerde.
Misschien heb je de energie langzaam zien wegebben..... Het energieveld verliest zijn kracht en krimpt.

Ik heb hier op het forum wel eens geschreven hoe je deze waarnemingen kan
zien. Bijvoorbeeld je handen of andere dingen, je kunt dit oefenen en zelfs voelen als je
je handen eerst ver van elkaar houdt en dan hééé'l langzaam ze naar elkaar toebrengt.
Het is oefenen en oefenen omdat te ervaren.

Hier een van de linken op dit forum, welke ik startte betreffende de aura's en mogelijkheden(?)
in de toekomst medische wetenschap:
viewtopic.php?f=39&t=14336

Of deze link die uitlegt wat Chi (energie) is:
viewtopic.php?f=39&t=8731
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Determinist » 05 mar 2018, 14:52

Anderen zullen zeggen dat het een fantasie is, of een vergissing, of een waarneming die psychologisch verklaard zou kunnen worden of aangeven dat we het niet weten.
Ik hoor bij dat kamp. Ik begrijp de reacties van de meer spirituele leden hier op het forum. Laat ik dan ook een ander geluid horen...

Cornelius

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Cornelius » 05 mar 2018, 14:57

Peter Fenwick (1935), Engeland, neuropsychiater, heeft veel over dood en (bijna)doodservaringen geschreven, o.a. het boek The Art of Dying.
Speciaal voor ons schreef hij in 2017 het boek Science and Spirituality.

Uit The Art of Dying:
Licht en mist.
Soms zijn er zichtbare veranderingen in de omgeving van iemand die overlijdt: een wolk die uit het huis verdwijnt, of door de kamer gaat, trillende lucht zoals boven een vuur, gordijnen die door een wind worden bewogen, een zachte bries, vonken…

Gast1

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Gast1 » 05 mar 2018, 17:29

Amazone schreef:
05 mar 2018, 13:45
Iemand hier iets over gelezen, of er zelf ook ervaring mee?
Ik 'zit in de buurt' van taigitu's reactie.
De genoemde mist zou ik zelf willen omschrijven als een soort van heel lichte 'waas' met bepaalde heel zachte kleuren: de aura's.
Een link.
En een topic.

Ik 'zie' het zelf niet zo vaak (meer), maar 'voel' het des te beter.
Dat was bij het overlijden van mijn Vader 7 jaar geleden alweer.
Ik geloof ik niet in een uitredende ziel of geest, ik ben er van overtuigd dat er een 'ziel' is en daar is hier nogal wat over geschreven.
Het aantal 'toevalligheden' na het overlijden van mijn Vader, is niet onder woorden te brengen.
Zelfs met een paar mensen waren we 'oor- en ooggetuigen'.
De 'ziel' (energie) treed uit en blijft, maar zal zich gaan spreiden.
Ik denk dat je zoiets gezien hebt, maar kan dat niet hard maken.

Hoe lang is het geleden dat je Moeder overleden is?

Gebruikersavatar
Amazone
Student
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2018, 22:11

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Amazone » 05 mar 2018, 17:48

Wat fijn om jullie mening erover te lezen. Het was in 2012. Ik mis mijn moeder nog elke dag, maar dat terzijde.
Het vreemde vond ik achteraf, dat de mist over en onder het bed leek te bewegen vanaf het voeteind.
Boek is een prima tip Cornelius!

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Witte wel » 05 mar 2018, 19:10

Het is goed mogelijk dat een bewust of onbewust verwachtingspatroon aandeel heeft bij deze waarneming. Velen verwachten immers dat er iets een lichaam verlaat bij overlijden wat als gevolg kan hebben dat er een verwachting ontstaat die daarna over gaat in een werkelijkheid. In ieder geval een werkelijkheid die wij denken waar te nemen. Het is bekend dat er diverse totaal verschillende waarnemingen hebben plaats gevonden bij overlijden en die diversiteit zou men kunnen verklaren aan de hand van de diversiteit aan verwachtingspatronen. Deze verwachtingspatronen ontstaan vaak bij bevolkingsgroepen door geloof of overtuiging, een aangeleerd proces, wat als werkelijkheid wordt aangenomen. De menselijke beeldvorming is van diverse factoren afhankelijk en resultaten in beeldvorming bij overeenkomstige observatie komen over het algemeen redelijk overeen maar verschillen toch ook vaak iets of wat meer.
En ander voorbeeld hiervan is dat als je bijvoorbeeld in een ruimte loopt en je denkt dat er iets langs je passeert. Dat kan zijn dat je het idee hebt dat iets je aanraakt of langs je heen gaat. Het verwachtingspatroon leidt dan vaak af want we denken dan dat er iets of iemand zich in de ruimte bevindt. Dat kan in de verbeelding een geest zijn of een ander ontastbaar iets. Het zou net zo goed een heel normaal iets als een thermocline kunnen zijn die ons bewustzijn vertaald als een aanwezigheid van iets maar in feite een temperatuurovergang is die wij gewoon kunnen voelen. Omdat wij de thermocline niet echt herkennen maar "de geest" wel, vaak door religie, verkiezen de hersenen de meest voor de hand liggende optie "de geest". We denken dan een geest of persoon te voelen wat in werkelijkheid een temperatuur overgang is. Een soort mindfuck of hoe je het ook wilt noemen.
Als een mens overlijd dan houd er iets op in het bestaan van het lichaam. De persoon houdt op te bestaan en enkel levenloos materie blijft over. Dan moet toch ergens die persoon zijn gebleven want zomaar weg dat zou niet kunnen. Zo hebben wij ons dat niet aangeleerd of is ons dat niet aangeleerd. Ergens moet de levensenergie zijn gebleven. Tenminste daar gaan we van uit. Accepteren dat iets op houdt en er niet meer is lijkt ons een onmogelijkheid maar is toch een reële optie. Sterker nog, de meest tastbare optie.
Het is goed mogelijk dat de ene persoon kleuren ziet bij een overlijden en de ander beweging en weer een ander denkt te voelen dat er iemand voorbij loopt. Er bestaat een verwachtingspatroon en dit patroon is een belangrijke factor bij onze beeldvorming en ik denk dat deze factor één van de belangrijkste is bij onze beleving van werkelijkheid en het ontstaan hiervan.
De beleving van werkelijkheid hoeft echter niet de werkelijkheid zelf te zijn maar is een resultaat van een compilatie factoren welke essentieel zijn een beleving te verkrijgen. De beleving kan overeenkomen met een ander individu maar ook totaal afwijken wat ook weer een draai aan de werkelijkheid kan geven.
Kortom. Vele theorieën kunnen aansluiten bij wat het is of lijkt te zijn. Accepteren dat een proces stopt en er daardoor geen resultaat meer is kan men maar moeilijk accepteren. Er moet toch iets zijn, verlangd ons emotioneel denken. En daar zit de knoop volgens mij. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Determinist » 05 mar 2018, 19:20

:post:

Gast1

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Gast1 » 06 mar 2018, 08:00

:post:

Niet onbekend en helemaal mee eens en ik heb daar in mijn manuscript veel aandacht aan besteed.
Waar Witte wel het hier over heeft is met een paar andere woorden te 'vangen', zo men wil:

Confirmation bias, verwijst naar de neiging van mensen om meer aandacht en waarde te hechten aan informatie die de eigen ideeën of hypotheses bevestigt.
Tegelijkertijd is er de neiging om minder aandacht te besteden aan informatie die eigen ideeën tegenspreekt.

Selffulfilling prophecy, in aanvang een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept waardoor de oorspronkelijke foute kijk waar wordt.
Deze schijnbare juistheid van de voorspelling houdt een foute voorstelling van zaken in stand.
De voorspeller zal namelijk datgene wat uiteindelijk gebeurd is aanvoeren als bewijs dat hij van begin af aan gelijk had.

Ik ken het, ik weet het en ik heb me tegen mijn eigen belevingen dan ook vaak verzet.
Ik wist gewoon dat ik mijzelf iets wijsmaakte.
Vooral tijdens stresssituaties en sterke emoties 'gebeurde' er van alles bij, in en met mij.
Teveel om te benoemen, maar vrij snel na elke keer dat ik twijfelde, gebeurde er weer wel iets.
Iets onverklaarbaars en daar heb ik hier al vaak en veel over geschreven.
Ik haal het verhaal van het ijsvogeltje maar weer eens aan voor Amazone, daar ze hier -waarschijnlijk- nog geen weet van kan hebben:

Het was op een zomerse zaterdagmorgen in 2008 dat onze dochter mijn vrouw en mij vertelde, dat ze een vreemde droom had beleefd en niet wist waar het vandaan kwam.
Ze had gedroomd dat er een blauw ijsvogeltje bij ons in de vijver dook en er een visje uit ving.
Ze zei ons precies waar het ijsvogeltje in de vijver dook en wees het takje aan waar het vogeltje met de vis in zijn bek, op het takje sloeg.
Ik heb haar verteld dat dat hier nooit zou gebeuren omdat een ijsvogeltje om ver van het water verwijderd te zijn aan de rand van een groot bos en de rand van een dorp.
Een dag later zaten mijn vrouw en ik op de zelfde plaats in onze tuinkamer en onze dochter was nog niet wakker.
Ik zag hoe een blauw ijsvogeltje in onze vijver dook en een visje op de tak sloeg om het daarna te verorberen, precies zoals onze dochter dat verteld had.
En ik was blij dat mijn vrouw het ook zag, omdat ik het later weer amper kon geloven.


En dit heb ik heel vaak meegemaakt. Mijn onderschrift in het vorige forum was: "Toeval bestaat niet"
Hier heb ik het aangepast in "Geloof het of niet"

Toeval bestaat ook niet, voor mij is toeval een soort van teken.
Een soort van determinisme waarin alles al zo'n beetje vastligt, vrij vertaalt.

Witte wel heeft goed geschreven en nuchter bekeken is het ook zo.
Nuchter bekeken is het ook zo, dat als je dood bent dat je dan niet meer leeft. :-|
Nuchter bekeken is er enkel dat, wat je kunt waarnemen als naakt geboren mensje.

Maar er ging een wereld open toen de microscoop zijn intrede deed: "Er was meer"
En er ging een wereld open toen de telescoop zijn intrede deed: "Er was meer"
De dood? ... dat is wat we tot nu toe denken te weten.

Ik weet, dat het niet ophoud na de dood. Absoluut niet.
En los daarvan, mijn weten "dat er meer is" maakt me tot een nóg gelukkiger mens.
Het houdt niet op, mijn energie (de ziel) zal mijn voertuig verlaten bij de gedefinieerde dood.

De ziel is de oneindige ruimte om ons heen.
Alle zielen van ieder mens, dier en plant bevinden zich daarin en daarbuiten.
Er is geen plek waar de ene ziel ophoudt en de andere begint.
Dit is waarom wij allen niet afgescheiden zijn van elkaar, waarom wij allen met alles één zijn.

Je ziel was er altijd al.
Voor jouw geboorte -wat geresulteerd heeft in je huidige leven- heeft ze jouw mens-zijn opgebouwd.
Ze heeft jou gemanifesteerd door haar trilling aan te passen aan deze 3-dimensionale wereld, zodat je huidige kenbare en stoffelijke lichaam ontstond.
Ze heeft je precies zo opgebouwd, dat ze haar missie door middel van jou kan leven en verder direct in mijn, in onze kinderen.
Het 'andere -waarneembare- hiernamaals'.
Wanneer ik mijn nazaten in mijn ogen kijk, kijk ik in mijn eigen universum.

De Moeder van Amazone leeft volop verder in Amazone en er is een directe communicatie met haar Moeder.
Er is geen enkele afstand, maar ze mist haar Moeders 'zijn' ... ze 'is' echter in Amazone.
De ziel is de spirituele component van mensen, de drager van de geest, in saecula saeculorum.

Amazone heeft die waarheid gezien bij het overlijden van haar Moeder.
Haar Moeders energie verspreidde zich in de ruimte waar ze de menselijke dood stierf.
En die energie verspreidt zich verder en verder, totdat ze zich weer binden zal.

Dus, er zijn geen kinderen nodig om die energie te laten spreiden.
Energie (ziel) gaat nooit verloren.

Let op mijn onderschrift.

Gebruikersavatar
Amazone
Student
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2018, 22:11

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Amazone » 06 mar 2018, 16:49

Een mooi verhaal over dat ijsvogeltje Gast1. Inderdaad, toeval bestaat niet. Ik moest ook aan Amerikaanse films denken
waarin dit soort beelden soms voorkomen: een wervelwind, een grijzige mist of rook die energie moeten verbeelden.
Voordat mijn moeder ging zat ze ineens overeind en staarde naar het voeteind, het was duidelijk dat ze 'iets' waarnam. Want ze
zei "verrek!" Helaas hebben we haar niet meer kunnen vragen wat het was dat ze daar zag. Dat was voordat ik de mist zag.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door univers » 06 mar 2018, 17:56

Kan een overleden familielid zijn, die haar stond op te wachten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Gast1 » 06 mar 2018, 18:39

Amazone schreef:
06 mar 2018, 16:49
Voordat mijn moeder ging zat ze ineens overeind en staarde naar het voeteinde, het was duidelijk dat ze 'iets' waarnam.
En precies dat deed mijn Vader ook op 24 januari 2011 om 20:40 uur.
Hij zei niets maar zijn ogen gingen wagenwijd open, alsof hij heel duidelijk 'iets' zag.
Daarna ging hij rustig liggen en 14 minuten later ging hij heen, waarbij ik een heel grote 'rust' zag komen op zijn gelaat.
Het mag heel raar klinken, maar ik vond het prachtig en ik glimlachte.
Het was goed zo, hij heeft geen pijnen hoeven te lijden.
Er liep wel traanvocht in de hoek van zijn gesloten ogen, wat ik opving in een zakdoek.
Hij is een mooie dood gestorven op 78-jarige leeftijd.

Mijn Moeder is nog steeds onder ons en op 12 mei viert ze haar 85-ste levensjaar.
Een 'krasse tante' met veel pit en vuur, die zich niet de kaas van het brood laat eten.
Een dame om te zien ...

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Fenna » 06 mar 2018, 19:25

Gast1 schreef:
06 mar 2018, 18:39
Hij zei niets maar zijn ogen gingen wagenwijd open, alsof hij heel duidelijk 'iets' zag.
Daarna ging hij rustig liggen en 14 minuten later ging hij heen, waarbij ik een heel grote 'rust' zag komen op zijn gelaat.
Dit ging bij mijn schoonzus net zo, alleen zij gleed vrijwel direkt weg.
Ook zij had een vredige gelaatsuitdrukking toen het licht uit haar ogen verdween.
Het was een lieve meid die veel te vroeg is gestorven op haar 42e.
Toen zij was heen gegaan was die entiteit of schim zoals je ze ook kan noemen welke altijd bij ons thuis was ook verdwenen.
Ik miste deze entiteit best wel want het was net of deze over ons waakte, maar ik denk dat mijn schoonzus de entiteit was en met haar sterven de overgang heeft gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Susan » 06 mar 2018, 20:12

Dit zijn mijn ervaringen Amazone:

De laatste avond voor onze oudste dochter jong stierf, keek ze opvallend vaak steeds naar het voeteneinde van het bed,
en dan weer naar ons.
Wij waren met ons vieren bij haar: haar man, onze jongste docher, mijn man en ik
zaten vlak naast haar bed aan de zijkant. Mijn jongste dochter en ik voelden heel duidelijk
de aanwezigheid van 'onzichtbare anderen', en op een gegeven moment keek onze zieke dochter
ons één voor één aan, keek daarna meteen weer naar het voeteneinde, tot ze ons opeens duidelijk
vast aan keek en zei: óók met hun vieren...waarna ze weer naar die plek keek.
Wij wisten hierdoor dat ze 'opgehaald' werd.

Wie dat waren kwamen we een paar jaar later achter via een medium/paragnoste die werkelijk niets van mij en mijn familie/omstandigheden wist,
maar vertelde dat toen onze dochter stierf er een oudere vrouw/tante én twee jonge kinderen bij haar waren die eerder overgegaan waren, plus nog iemand die niet goed te duiden was.
Mijn haar ging overeind staan...want ik hoorde gewoon weer "óók met hun vieren"...Onze dochter had nml
jaren voor dat ze ziek werd haar zoontje bij de geboorte verloren en twee jaren daarna stierf ook haar dochtertje
bij de geboorte.
Ook zij ging uiteindelijk (na heftige strijd&angst) gelukkig zacht heen en leek veel jonger en in echte ontspannen
rust lag ze daar..te slapen.

Maar ook bij mijn man heb ik het tijdens zijn 3 bijna doodservaringen wel heel duidelijk iets
als lichtfiguren naast hem gezien hoor, hierdoor zag en voelde ik het dat hij tot drie keer toe 'daar' was, terwijl
hij me weken later pas inderdaad over zijn ervaringen kon vertellen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Gast1 » 07 mar 2018, 08:12

Fenna schreef:
06 mar 2018, 19:25
Gast1 schreef:
06 mar 2018, 18:39
Hij zei niets maar zijn ogen gingen wagenwijd open, alsof hij heel duidelijk 'iets' zag.
Daarna ging hij rustig liggen en 14 minuten later ging hij heen, waarbij ik een heel grote 'rust' zag komen op zijn gelaat.
Dit ging bij mijn schoonzus net zo, alleen zij gleed vrijwel direct weg.
Ook zij had een vredige gelaatsuitdrukking toen het licht uit haar ogen verdween.
Het was een lieve meid die veel te vroeg is gestorven op haar 42e.
Jeetje, verschrikkelijk zeg.
Fenna schreef:
06 mar 2018, 19:25
Toen zij was heen gegaan was die entiteit of schim zoals je ze ook kan noemen welke altijd bij ons thuis was ook verdwenen.
Ik miste deze entiteit best wel want het was net of deze over ons waakte, maar ik denk dat mijn schoonzus de entiteit was en met haar sterven de overgang heeft gemaakt.
Na het overlijden van mijn Vader gebeurde er van alles.
Die 'mist' was niet aan de orde, maar een bepaalde vorm van energie des te meer.
Het leek alsof hij met ons -mijn Moeder,mijn vrouw en ik- op een bepaalde wijze -direct na zijn overlijden- communiceerde.
In de logekamer staat een boekenkast met een redelijke hoeveelheid boeken.
De radio liet een bepaalt liedje horen en meteen dachten mijn Moeder en ik aan een boek in die boekenkast.
Na even zoeken kwam het boek tevoorschijn en bij het erin bladeren viel er een brief uit.
Een brief die mijn Vader een 5 of 6 tal jaren geschreven heeft, voordat hij écht ging dementeren.
In die brief deed mijn Vader een 'boekje open' over zichzelf.
We 'versteenden' bij het lezen ervan.

Hoe kon dit?
Dat liedje en de verwijzing naar dat boek?
Mijn Moeder heeft naderhand alle boeken nagekeken, maar dit bleek de enige brief te zijn.

Weer iets later gebeurden er rare dingen met de radio en tv -wanneer we het over mijn Vader hadden-.
Het gebeurde vaker dat de foto van mijn Vader op een soort van 'heiligenkastje' -waar ook een klein gehalte van zijn assen op stonden in een kleine urn- onder uit de lijst kroop.
Soms wel 2 cm.
Dat gebeurde dan in verloop van een uurtje of 4.
Wanneer we op bezoek kwamen stond de foto met de lijst 'gewoon' en gedurende een uurtje of 3-4 ging de lijst een centimeter of 1-2 omhoog.
De foto duwde de lijst in onze beleving 'omhoog', alsof mijn Vader er uit wilde komen.

Ook de hond van mijn Moeder vertoonde soms heel rare kuren en er was nog veel meer.
Na maanden namen deze zaken geleidelijk meer af en na een jaar of zo leek alles weer normaal.
Er gaat geen dag voorbij of ik communiceer met mijn Vader ...

De ervaringen van Susan ken ik en het is niet te geloven, ook hier is al veel over geboomd op het forum.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Witte wel » 07 mar 2018, 09:58

En dan kom ik toch even om de hoek kijken met mijn nuchtere kijk en zie dat in alle vernoemde gevallen mijn gestelde theorie perfect past in ieder verhaal.
Ik wil natuurlijk niemand tegen de kop stoten, dierbaren verliezen is niet gemakkelijk en ook ik heb dat op 2 januari mogen ervaren toen een zwager van mij uit het leven stapte. Vrijdags nog een goed gesprek gehad en dinsdag hing hij aan de trap. Zijn vrouw durfde niet langs die plek te lopen omdat er iets was. Hij was daar nog maar dat is gebleken ook een verwachtingspatroon te zijn. Er is maar één werkelijkheid en die individuele werkelijkheid is een ontstaan vanuit het individu en geen collectief geheel. Ik hoor de stem van mijn zwager nog duidelijk spreken tegen mij, zie zijn gelaat nog haarscherp en hoor zijn ademhaling zeer duidelijk. Zie zelfs de stand van zijn voeten als hij liep. Allemaal details die opgeslagen zijn waar wij het besef niet van hebben maar er wel zijn. Als we aan een persoon denken dan komen deze details weer naar boven en ontstaat er vaak een verwachtingspatroon wat eigenlijk niet kan. Toch gebeurd het. Tenminste wij nemen aan dat iets gebeurd maar ook hier geldt dat we graag zouden willen dat iets gebeurd. Wij creëren in feite een fictieve werkelijkheid die wij gaan zien en ervaren als echt. Maar dat is het niet.
Waarnemen is niet enkel optisch waarnemen en beeldvormen. Daar komen even wat meer factoren bij kijken maar er kan daardoor een beeld ontstaan wat enkel in de beleving van het individu of gekoppelde individuen waarneembaar is en dus ook een verwachtingspatroon is.
Ik ervaar het ook. Ik denk dat er iemand is, denk hem te voelen en te horen maar is enkel herinnering waarvan we zo graag zouden willen dat het werkelijkheid zou zijn. Maar dat is het niet.
Na het verlies van dierbaren krijgen we vaak te maken met sferen. Gevoelsmatige aanwezigheden van achtergebleven indrukken of ervaringen. Deze sferen willen we graag vertalen in werkelijkheid en daar doen we dan ook vaak onbewust ons best voor en ervaren het een en ander.
Hoe dat alles vertaald gaat worden is geheel afhankelijk van het belevingsvermogen van het individu. Als het individu meer emotioneel is ingesteld zal in dat geval de beleving meer gevoelsmatigheid in zich hebben en/ of een verwachtingspatroon kennen met meer herkenningspunten dan iemand die het wat rationeler of nuchterder bekijkt. Spreken of communiceren met overledenen is in feite communiceren met datgene wat de persoon in jezelf heeft achter gelaten of wat er aan indrukken is achter gebleven van een bepaald individu.
Werkelijkheid is iets mysterieus. We zien ook maar een selectief deel van de werkelijkheid. De rest is voor ons ontastbaar omdat ons waarnemingsvermogen grenzen kent. Wat we niet zien of beleven, en wat we niet kennen willen we graag zelf invullen of creëren en dat doen we dan ook. En dat verklaard heel goed de schijnbare aanwezigheid van overledenen of dierbaren op bepaalde plaatsen of in bepaalde situaties. Herkenningspatronen die beeldvorming of beleving als gevolg hebben. Het vermogen te kunnen beleven wat is, was en wat er mogelijk nog komen gaat. En dat alles vanuit dat ene individu en dat ben je zelf.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Amazone
Student
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2018, 22:11

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Amazone » 07 mar 2018, 12:33

Pierre, Susan bedankt voor jullie openheid. Het is wel duidelijk dat er veel energie is op een moment van heengaan. Het raakt me dat er iets aan het voeteind waar te nemen is, wat dat dan ook moge zijn. De mist die ik heb gezien stopte heel abrupt.
Witte wel, fijn om ook jouw nuchtere kijk op zaken te lezen. Gevoel doet inderdaad heel veel, en dan lijkt alles erg groot.

Gebruikersavatar
Amazone
Student
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2018, 22:11

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Amazone » 07 mar 2018, 14:40

Hier een stuk In het Engels dat de moeite is om te lezen, ook sommige commentaren die erop worden gegeven.

http://whitecrowbooks.com/michaeltymn/e ... _explained

Gast1

Re: Mist zien bij heengaan dierbare

Bericht door Gast1 » 07 mar 2018, 14:52

Witte wel schreef:
07 mar 2018, 09:58
Werkelijkheid is iets mysterieus. We zien ook maar een selectief deel van de werkelijkheid.
De rest is voor ons ontastbaar omdat ons waarnemingsvermogen grenzen kent.
Wat we niet zien of beleven, en wat we niet kennen willen we graag zelf invullen of creëren en dat doen we dan ook.
En dat verklaard heel goed de schijnbare aanwezigheid van overledenen of dierbaren op bepaalde plaatsen of in bepaalde situaties.
Herkenningspatronen die beeldvorming of beleving als gevolg hebben. Het vermogen te kunnen beleven wat is, was en wat er mogelijk nog komen gaat.
En dat alles vanuit dat ene individu en dat ben je zelf.
Een werkelijkheid is echter ook het verhaal van het ijsvogeltje, wat ik eerder aanhaalde.
Ik heb teveel meegemaakt om alles heel nuchter weg te wuiven, maar ik ben het wel met je eens en haalde het gisteren (06 maart om 09:00 uur) al aan:
Gast1 schreef:
06 mar 2018, 08:00

Confirmation bias, verwijst naar de neiging van mensen om meer aandacht en waarde te hechten aan informatie die de eigen ideeën of hypotheses bevestigt.
Tegelijkertijd is er de neiging om minder aandacht te besteden aan informatie die eigen ideeën tegenspreekt.

Selffulfilling prophecy, in aanvang een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept waardoor de oorspronkelijke foute kijk waar wordt.
Deze schijnbare juistheid van de voorspelling houdt een foute voorstelling van zaken in stand.
De voorspeller zal namelijk datgene wat uiteindelijk gebeurd is aanvoeren als bewijs dat hij van begin af aan gelijk had.
Daaraan zou je een ander item aan toe kunnen voegen:

Wishful thinking, het interpreteren van feiten, verslagen, gebeurtenissen, waarnemingen, enz., volgens wat men zou willen dat het geval is en niet volgens de werkelijke bewijzen.
Als dit bewust en zonder respect voor de waarheid gebeurt, spreken we van verkeerde interpretatie, vervalsing, huichelen, oneerlijkheid of een verwrongen voorstelling van de waarheid.

Ik schrok even van jouw verhaal van die zwager.
Heftig zeg ...

Amazone heeft een link geplaatst.
Er zijn tal van zaken die overeenkomstig zijn en het wordt niet door een enkel persoon vermeldt.
Zouden al die mensen het niet begrijpen en/of nonsens schrijven?
Hoe kunnen we de dood begrijpen, wanneer we het leven zelf amper kunnen bevatten?

Plaats reactie