Het boek dat niemand kan lezen

Hier kan je alle mysterieuze zaken plaatsen zoals Graancirkels, Bermuda Driehoek, Nazca Lines, en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Tammy » 12 jun 2010, 23:50

Een onleesbaar boek houdt de gemoederen al bijna vier eeuwen bezig. Of de schrijver een genie of een gek was, niemand kan het zeggen. Zal het Voynich Manuscript ooit zijn geheimen prijsgeven?

In de catalogus van de beroemde bibliotheek van Yale universiteit in de Verenigde Staten staat het simpelweg beschreven als ‘Manuscript 408, onbekend boek’. Wie niet weet welk enorm mysterie achter dit indexnummer schuil gaat, bladert snel verder in de indrukwekkende boekenlijst. De Yale bibliotheek barst namelijk van de eeuwenoude bijbels, originele handschriften van Shakespeare en perkamenten van de oude Egyptenaren. Stuk voor stuk boeken die historici en bibliofielen in vervoering brengen. Toch spreekt geen van deze beroemde werken zo tot de verbeelding als boek nummer 408. En daarvoor is een verbazend simpele reden.
Niemand kan het lezen.

Afbeelding
Het Voynich muniscript, echte kennis of nepwetenschap? Wie het weet mag het zeggen.

Wie het boek desondanks wil inzien heeft toestemming nodig van de directeur van de bibliotheek, en zelfs dan krijg je begeleiding mee. Dit is een boek dat je niet zo maar mag inzien. In de laboratoriumachtige leeszaal voor kwetsbare manuscripten ligt het dan, een onopvallende bruine bundel van 240 pagina’s. Er lijkt niets bijzonders aan, tot een meneer met handschoenen de kaft voor je openslaat. Pagina na pagina ontvouwt zich een wonderlijk boek. De bladzijden zijn geïllustreerd met kleurrijke afbeeldingen van mensen en planten. Rond de plaatjes kringelen in priegelig handschrift onbegrijpelijke zinnen. Zonder punten en komma’s, schijnbaar eindeloos. Juist de kriebelige teksten maken boek 408 zo bijzonder en mysterieus. Ze lijken op het eerste gezicht geschreven in Europees handschrift, maar wie goed kijkt, herkent geen letter. Is dit het werk van een genie of van een gek?

Bron: FAQT

................

Weet iemand hier iets van af?
Ik heb er nog nooit over gehoord.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door tofu_kronos » 12 jun 2010, 23:54

Wel eens iets van gehoort, maar verder weet ik er weinig van af.

thaboy

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door thaboy » 13 jun 2010, 17:57

Het Voynich is getest geweest met alle soorten alfabetten dat we kennen, het heeft ook enkele taalkundige tests doorstaan. Zo wisselen bepaalde karakters af en komen ze allemaal wel eens terug.

De illustraties geven verschillende wetenschappelijke taferelen weer. Taferelen waarvan het ondenkbaar is dat iemand het in die tijd al kon weten(autopsie op mensen was bijvoorbeeld taboe).

Een merkwaardig iets, dit manuscript. ;)

tofu_kronos

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door tofu_kronos » 13 jun 2010, 18:59

Vraag me af of je het kunt kopen. Van zoiets zouden ze meerdere druks moeten maken zodat meerdere mensen onderzoek kunnen doen inplaats van 1 of 2 wetenschappers. Die al decenia's bezig zijn zonder resultaat.

Godel

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Godel » 13 jun 2010, 21:02

Dit klinkt mij allemaal heel erg bekend, ik heb ooit iets gelezen over een middeleeuws boek met een "onbekende taal", het bleek dat de schrijver aan de hand van de taal van destijds een soort algoritme had gemaakt om een betekenisloze rij woorden te maken die erg overtuigend bleek. Hiermee had hij een boek gevuld en met wat gladde praatjes kan je dan makkelijk rijk worden. Ook is het toevoegen van illustraties een goede zet, de tekst wordt niet begrepen maar illustraties zorgen ervoor dat interesse wordt gewekt én vastgehouden, op die manier laat je mensen ook denken dat het boek een onderwerp heeft.

In het artikel op FAQT wordt er gezegd dat het niet om een oplichter gaat, maar de argumenten daarvoor zijn zeer zwak.

EDIT: ik heb nog wat rondgegoogled en de illustraties zijn niet schokkend, iemand die op zo'n manier een taal in elkaar kan zetten zou geen moeite hebben met het maken van dat soort illustraties
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Paulus » 14 jun 2010, 01:07

Een uitgebreid artikel over dit manuscript vind je hier

En een facimile uitgave uit 2005 kan je ongetwijfeld wel bestellen:D
Le Code Voynich, the whole manuscript published with a short presentation in French, ed. Jean-Claude Gawsewitch, (2005) ISBN 2-35013-022-3 (though note that because of heavy image cropping this does not quite constitute a proper facsimile edition).
Kijk hier voor meer informatie.
Onderzoek alles, maar behoud het goede

tofu_kronos

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door tofu_kronos » 14 jun 2010, 07:03

THX for the info paulus.

thaboy

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door thaboy » 14 jun 2010, 17:54

Even een aanvulling, er bestaat ook een nog meer gedetaileerde versie van deze wikipedia in het Nederlands ;)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Tammy » 14 jun 2010, 23:16

Fijn al deze tips, ga me er eens in verdiepen, vind het boeiend.
Thanks ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Rob

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Rob » 15 jun 2010, 11:51

thaboy schreef:
De illustraties geven verschillende wetenschappelijke taferelen weer. Taferelen waarvan het ondenkbaar is dat iemand het in die tijd al kon weten(autopsie op mensen was bijvoorbeeld taboe).
Misschien algemeen taboe, maar dit wil niet zeggen dat men niets van het menselijk lichaam wist. Galenus heeft zo in 153 na Chr. al boeken geschreven over het menselijke lichaam die verder gingen op de Griek Hippocrates.

thaboy

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door thaboy » 15 jun 2010, 12:52

maar niet over cellen, synapsen en andere. Daarvoor is microscopie nodig.

Rob

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Rob » 15 jun 2010, 14:53

thaboy schreef:maar niet over cellen, synapsen en andere. Daarvoor is microscopie nodig.
Ik vind daar niet meteen iets van terug dat er zo'n tekeningen zijn (heb de nederlandse wikipedia gelezen, sectie afbeeldingen).

De microscoop kan men trouwens al terugbrengen in 1590 en bacteriën en dergelijke had men al onderzocht nog voor 1632. Niet zo heel ver uit de buurt van een datering die (mss?) eindigt in 1520.


Godel

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Godel » 16 jun 2010, 17:35

Als je gaat zoeken naar betekenissen van de plaatjes kan je er veel van maken, en zelfs dan is het nog niet tot op microscopisch niveau.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door univers » 27 jul 2018, 07:17

Voynich Code - The Worlds Most Mysterious Manuscript - The Secrets of Nature

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door univers » 16 mei 2019, 07:26

Eureka: mysterieus Voynich manuscript eindelijk ontcijferd

Het kostte de onderzoeker slechts twee weken om de code van ’s werelds meest raadselachtige tekst te kraken.

Het Voynich-manuscript was een waar mysterie. Boekhandelaar Wilfred Voynich ontdekte het in 1912 tussen een aantal oude documenten van Jezuïeten. Hij probeert het manuscript – dat vol staat met tekeningen en teksten – te lezen. Maar zonder succes. Na hem bogen ook ontelbare cryptologen, taalwetenschappers, astromen, computerprogramma’s en zelfs de geheime dienst over het manuscript. Helaas kon niemand uit de 500 jaar oude tekst wijs worden. Maar waar al deze experts faalden, is nu een academicus van de Universiteit van Bristol erin geslaagd om de onleesbare tekst te ontcijferen.

Code gekraakt
“Ik ervoer een reeks ‘eureka’-momenten tijdens het ontcijferen van de code,” vertelt de onderzoeker in kwestie Gerard Cheshire. “Gevolgd door een gevoel van ongeloof en opwinding toen ik me de omvang van de prestatie realiseerde, zowel wat betreft het taalkundige belang ervan als de onthullingen over de oorsprong en inhoud van het manuscript.” Hoewel het doel en de betekenis van het manuscript al meer dan een eeuw aan wetenschappers was ontgaan, kostte het Cheshire slechts twee weken om het beroemde en ondoorgrondelijke document te ontcijferen. Een combinatie van lateraal denken en vindingrijkheid zette de onderzoeker uiteindelijk op het juiste spoor.

Afbeelding
Vignet A illustreert de uitbarstende vulkaan die aanleiding was voor de reddingsmissie en het tekenen van de kaart. Het steeg op van de zeebodem om een ​​nieuw eiland te creëren, gegeven de naam Vulcanello, die later werd verbonden met het eiland Vulcano na een nieuwe uitbarsting in 1550. Vignet B beeldt de vulkaan van Ischia af, vignet C toont het eilandje van Castello Aragonese en vignet D vertegenwoordigt het eiland Lipari. Elk vignet bevat een combinatie van naïefgetekende en enigszins gestileerde afbeeldingen, samen met annotaties om details uit te leggen en toe te voegen. De andere vijf vignetten beschrijven verdere details van het verhaal.

Proto-Romaans
“Wat het onthult is nog verbazingwekkender dan de mythen en fantasieën die het teweegbracht,” zegt Cheshire. “Het is ook niet overdreven om te stellen dat dit werk een van de belangrijkste ontwikkelingen tot nu toe is in de Romaanse taalkunde.” Het manuscript is geschreven in Proto-Romaans; een voorouderlijke taal van de hedendaagse Romaanse talen, waaronder het Portugees, Spaans, Frans, Italiaans, Roemeens, Catalaans en Galicisch. Hoewel de taal veelvuldig tijdens de Middeleeuwen rond het Middellandse Zeegebied werd gesproken, kwam het bijna niet voor in geschrift. Belangrijke of officiële documenten werden voornamelijk in Latijn opgesteld. Daardoor raakte de Proto-Romaanse taal in de vergetelheid.

Symbolen
Maar wat maakte het manuscript zo lastig te ontcijferen? “Het betreft een uitgestorven taal,” legt Cheshire uit. “Het alfabet is een combinatie van onbekende en meer bekende symbolen, het bevat geen speciale leestekens. Er bestaan geen hoofdletters en er zijn ook geen dubbele medeklinkers. Bovendien bevat het tweeklanken, triftongen, etc. voor de afkortingen van fonetische componenten. Ten slotte bevat het enkele woorden en afkortingen in het Latijn.”
In het paper gepubliceerd in het tijdschrift Romance Studies beschrijft Cheshire hoe hij met succes de code van het manuscript wist te kraken. De volgende stap is om deze kennis te gebruiken om het volledige manuscript te vertalen. Dit zal enige tijd vergen, omdat het een meer dan 200 pagina tellend boekwerk is. “Geleerden kunnen nu voor het eerst de ware taalkundige en informatieve inhoud verkennen en onthullen,” besluit Cheshire.

Afbeelding
Dit toont het woord 'palina' dat een staaf is voor het meten van de diepte van water, ook wel een stadia-staaf of liniaal genoemd. De letter 'p' is uitgebreid.

Afbeelding
Dit toont twee vrouwen die met vijf kinderen in een bad omgaan. De woorden beschrijven verschillende temperamenten: tozosr (zoemend: te luidruchtig), orla la (op de rand: verliezend geduld), tolora (dom / dwaas), noror (troebel: dof / verdrietig), of aus (gouden vogel: braaf) , oleios (geolied: glad). Deze woorden overleven in het Catalaans [tozos], het Portugees [orla], het Portugees [tolos], het Roemeens [noros], het Catalaans [of aus] en het Portugees [oleio]. De woorden orla la beschrijven de gemoedstoestand van de vrouw aan de linkerkant en zijn misschien wel de wortel van de Franse uitdrukking 'oh là là', die een zeer vergelijkbaar sentiment heeft.

https://www.scientias.nl/eureka-mysteri ... ntcijferd/

https://www.eurekalert.org/pub_releases ... 051419.php
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Fenna » 16 mei 2019, 09:40

Schitterend. ;P!
Ik hoop hier meer over te horen als ze klaar zijn met het vertalen.
Ik begrijp dat hier een stukje geschiedenis prijs word gegeven tot in het fijnste detail.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Tammy » 16 mei 2019, 11:07

Inderdaad schitterend. ;P!
Wat een prachtig gevoel moet het die persoon hebben gegeven om als eerste dit te kunnen ontcijferen.
Erg knap vind ik. [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door gusteman » 17 mei 2019, 16:03

Fenna schreef:
16 mei 2019, 09:40
Ik hoop hier meer over te horen als ze klaar zijn met het vertalen.
En dat vertalen, beste Fenna, zou nog wel even kunnen duren.

Want wat blijkt?

Maar laten we eerst even kijken naar een voorloper van dit manuscript, namelijk de steen van Rosetta.
Een steen die een hele reeks hiëroglyfen bevat en als eerste de mogelijkheid heeft geboden om het hiëroglyfen schrift te ontcijferen.

Thomas Young was de eerste wetenschapper die meende de ontcijfering te hebben voltooid en kreeg daarvoor wereldwijde erkenning ... tot een jonge Franse wetenschapper, Jean-François Champollion, de definitieve en correcte ontcijfering kon bewijzen.


Vooraleer klakkeloos aan te nemen wat er te lezen staat in het artikel dat univers plaatste ben ik toch even op onderzoek gegaan, en wat blijkt?

Zowel Ars Technica als Voynichportal weten ons te vertellen dat de claim van Cheshire niet gegrond zou zijn.

Zo weet de laatste ook mee te geven dat deze claim, die nu door univers hier werd geplaatst (ik heb gepoogd de Eurekalert pagina te openen maar kreeg daar de melding dat de pagina werd verplaatst en ik ze via de homepagina moest gaan zoeken ... waarvoor ik bedank), op losse gronden is gebouwd.

Zelf had ik meteen al mijn bedenkingen bij het plaatje waarbij vermeld staat dat het 'twee vrouwen en vijf kinderen' zou laten zien.
Nou, dan zijn dat dan wel 'kinderen' met borsten, even prominent als die van de 'vrouwen'.
Mij lijkt het veeleer te gaan om twee dames en vijf dienaressen of slavinnen.

Aangezien Cheshire beweert dat hij zich voor de vertalingen heeft gebaseerd op de plaatjes heeft het er alle schijn van dat de man vooral uit was op snelle roem in plaats van doordacht opzoekingswerk. Getuige daarvan ook zijn paper die niet voor peer-to-peer review werd aangeboden maar die je wel kan kopen voor 43 US Dollar.

Tot op heden is nog geen enkele wetenschapper binnen het vakgebied akkoord gegaan met de bevindingen van Cheshire.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het boek dat niemand kan lezen

Bericht door Fenna » 17 mei 2019, 16:46

Ik wacht af.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie