Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door univers » 07 dec 2015, 18:31

De kleinere stenen blijken afkomstig uit steengroeves in de Preseli Hills, op zo’n 225 kilometer afstand van Stonehenge.

Al sinds de jaren twintig weten onderzoekers dat de kleinere stenen waar Stonehenge uit bestaat niet uit de directe omgeving van het prehistorische monument komen. De stenen zijn afkomstig uit Preseli Hills. Maar waar de stenen precies werden verkregen, bleef een raadsel. Tot nu. Wetenschappers hebben twee steengroeves ontdekt waaruit de stenen afkomstig zijn.

Zuilen
In de steengroeves ontstaat het gesteente op bijzondere wijze. De natuur maakt er een soort zuilen van. Die zuilen losmaken van het andere gesteente moet vrij eenvoudig zijn geweest. “Zij (de mensen die in de prehistorie in deze steengroeves werkten, red.) hoefden alleen maar houten stokjes in de scheuren tussen de zuilen te stoppen en de regen deed vervolgens de rest,” vertelt onderzoeker Josh Pollard. Door de regen zwol het hout op, waardoor de zuilen als het ware los werden gemaakt van de andere gesteenten.

Nog een monument
In de ene steengroeve werden zo’n 3400 jaar voor Christus al stenen weggehaald. In de andere gebeurde dat 3200 jaar voor Christus al. Dat is interessant, omdat de stenen pas rond 2900 voor Christus deel uit gingen maken van Stonehenge. “Het kan de mensen die de stenen verplaatsten bijna 500 jaar hebben gekost om ze naar Stonehenge te verplaatsen, maar dat is in mijn optiek heel onaannemelijk,” stelt onderzoeker Mike Parker Pearson. “Het is waarschijnlijker dat de stenen eerst in een monument nabij de steengroeves werden gebruikt, dat monument werd later uit elkaar gehaald, waarna de stenen naar Wiltshire werden gebracht.”

Wellicht in 2016
Als die hypothese klopt, zijn nabij de steengroeves wellicht nog de ruïnes van een monument dat veel ouder is dan Stonehenge, te vinden. De onderzoekers zijn er al naarstig naar op zoek. “De resultaten zijn heel veelbelovend – we kunnen in 2016 wel eens iets groots ontdekken.”

Met de vondst van de steengroeves komen we wellicht ook meer te weten over de wijze waarop de prehistorische mensen de stenen naar Stonehenge vervoerden. Er zijn twee opties. Over het land of over het water. “Persoonlijk denk ik dat de route over het land waarschijnlijker is,” stelt Parker Pearson. “Elk van de tachtig staande stenen woog minder dan twee ton, dus teams van mensen of runderen moeten dat voor elkaar hebben kunnen krijgen.” De vondst kan bovendien helpen om te achterhalen waarom Stonehenge werd gebouwd. De onderzoekers denken dat de kleinere stenen rond 2900 voor Christus werden opgericht en dat de grote stenen pas rond 2500 voor Christus deel uit gingen maken van Stonehenge. “Stonehenge was vanaf het begin een Welsh monument. Als we het originele monument waaruit het werd gebouwd kunnen vinden, zijn we mogelijk eindelijk in staat om vast te stellen waarom Stonehenge werd gebouwd en waarom sommige stenen van zo ver weg kwamen.”

Afbeelding

Afbeelding

Opgravingen in één van de twee steengroeves waar de stenen van Stonehenge uit afkomstig zijn. Afbeelding: Adam Stanford © Aerial-Cam Ltd.

http://www.scientias.nl/steengroeves-on ... aan-komen/

http://www.ucl.ac.uk/news/news-articles ... e-quarries
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Tammy » 09 dec 2015, 04:58

Altijd prachtig om dit te lezen. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Il guercio

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Il guercio » 15 dec 2015, 11:26

Er zijn onlangs ook de resten van enorme cirkel, opgebouwd uit houten palen, ontdekt. Een paar kilometer vanaf Stonehenge (die in tegenstelling tot de stenen vorm ervan veel moeilijker te ontdekken was) langs de Avalon rivier. Deze ontdekking zette een bepaalde theorie van een Engelse wetenschapper (ik kan mij zijn naam niet herinneren) veel kracht bij.
Om deze houten versie van Stonehenge zijn enorm veel resten van dierlijke botten gevonden. Waarschijnlijk werd er flink gegeten en gedronken op die plek. Deze vorm stond voor het vergankelijke, het leven. Stonehenge stond voor het onvergankelijke, de dood. De theorie was dat tijdens de winter-solstice een tocht werd ondernomen, door velen, van de houten stonehenge (waar de laatste maanden werden afgesloten met een eet- en drinkfestein) naar de stenen Stonenge. Daar werd in stilte gewacht op de eerste Zonnestralen, en werden er rituelen opgevoerd om de winter goed door te komen. Tijdens de Zomer-solstice gebeurde dit in de andere richting. Te beginnen dus bij de stenen Stonehenge.
Er ontbrak echter één stukje van de puzzel dat bij toeval ontdekt is. Er was bekend dat er een oude stenen weg van Stonehenge naar de Avalon liep (die de twee verschillende vormen van Stonege werden voor het grootste deel door de rivier verbonden, hetgeen de tocht (via de Avalon dus) deel van de wandeling maakte).
Een groot deel daarvan was echter onvindbaar. Op de gok gingen de professor c.s. graven. Zonder resultaat. Totdat er voor de constructie van weet ik veel wat, door machines land afgegraven noest worden. En ja hoor daar kwam de weg tevoorschijn. Naderhand bleek dat ze er bij het op goed geluk graven, héél vlak bij zaten. (de professor ging Natuurlijk niet helemáál in het wide weg graven).
Dus de theorie was bevestigd. En dit voorbeeld toont aan hoe vreemd het soms kan lopen in de wetenschappen! Zonder methode!! :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door univers » 15 dec 2015, 11:42

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door univers » 15 dec 2015, 11:44

Laura Klompenhouwer 7 september 2015

Britse archeologen waren vandaag in jubelstemming: ze mochten de ontdekking aankondigen van een monument dat nóg groter was dan Stonehenge in Wiltshire. Onderzoekers repten over een “superhenge”. De schaal van het monument, dat 4000 jaar oud zou zijn, wordt “uitzonderlijk” genoemd. “Dit zet alles op zijn kop”, kondigde een betrokken wetenschapper aan.

Aanleiding voor al dit enthousiasme: een reeks van bijna honderd ondergrondse monolieten in de buurt van Stonehenge in Wiltshire, verborgen onder de Durrington Walls. Die Walls vormen een ronde aarden wal, waarbinnen een jaar of tien geleden resten werden gevonden van huizen. Volgens sommige archeologen woonden daar korte tijd de bouwers van Stonehenge, in wat toen het grootste dorp ter wereld moet zijn geweest met misschien wel 1.000 huizen.

Expres omgeduwd?

De collectie stenen die nu onder die aarden wal is gevonden vormt volgens wetenschappers mogelijk het grootste neolithische monument van het Verenigd Koninkrijk. De grote steencirkel uit Orkney, de Ring van Brodgar, is maar 100 meter in doorsnede. Sommige van de stenen onder de Walls zijn 4,5 meter lang. Het hele monument zou een omtrek hebben van anderhalve kilometer.

Als de datering klopt is het iets jonger dan Stonehenge, dat in verschillende fasen is gebouwd tussen ruwweg 4600 jaar en 4000 jaar geleden. Volgens de archeologie website ancient-origins.net liggen de stenen horizontaal: ze zijn waarschijnlijk indertijd expres omgeduwd en vervolgens met aarde bedolven – misschien als een soort ritueel offer.

Een team van het project ‘Stonehenge Hidden Landscapes’ deed er vijf jaar over om het gebied waarin de kolossen liggen aan de hand van remote sensing en geofysische tomografie in kaart te brengen.

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/07/bri ... -verbleken
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door buurvrouw » 15 dec 2015, 18:16

spannend :post:ben in Stonehenge geweest toen je er nog in mocht en de stenen van dichtbij bekijken en aanraken.heel indrukwekkend.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Osiris » 15 dec 2015, 18:45

Van een iets recenter archeologische opgravingen;
Het mysterieuze Gobekli Tepe in Turkije, 12.000 jaar oud !!
In een tijd waarin verondersteld word dat er geen menselijke beschaving zou zijn geweest.

http://gobeklitepe.info/

Steeds meer monumenten worden voor onze laatste grote ijstijd geplaatst qua leeftijd ( bijvoorbeeld de Bosnische piramides ).
Als die menselijke beschaving er niet geweest kon zijn,wie heeft ze dan gebouwd ??

Word toch wel iets meer technische/bouwkundige kennis en vaardigheid vereist om dit soort dingen te bouwen,dan een prehistorisch hamertje en beitel, lijkt mij :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Gast1 » 15 dec 2015, 18:51

Yep, ken ik.
Volgens mij hebben we het er hier op dit forum al over gehad. :post:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Osiris » 15 dec 2015, 19:28

Gobekli Tepe kende ik zelf nog niet, pas recentelijk wat meer over te weten gekomen in Graham Hancocks laatste boek ; 'Magicians of the gods'.

Dat er meer hoogstaande beschavingen ver voor de onze zijn geweest,ben ik al heel wat langer van overtuigd :wink:

Op de site zelf ook een wat langere film te vinden over deze ontdekking.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2015, 05:08

Wat leuk Buurvrouw dat je daar bent geweest. :grin:
Wow dat lijkt me heel bijzonder.
Mag je daar nu niet meer lopen tussen de stenen ?

Osiris , ga gauw jouw link bekijken deze week waar de film op staat. ;P!
We denken dat we bijna alles weten over ons verleden maar dit soort vondsten laat zien dat we jaartallen moeten bijstellen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door univers » 16 dec 2015, 05:32

De wetenschap weet nog niets.
Ik heb altijd gezegd dat de piramiden ouder zijn dan men beweerd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Tammy » 16 dec 2015, 05:45

Dat denk ik zelf ook al heel lang Univers.
10.500 jaar minstens.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Gast1 » 16 dec 2015, 07:46

Hier is er nog zo een.
Die 'wetenschap' had ik echter al lang voordat Graham Hancock, Robert Bauval en John Anthony West hun stelling(en) verkondigden ergens rond 1990.
Het was echter voor mij wel een heel emotionele ervaring toen deze mensen met bepaalde onthullingen en feiten kwamen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Osiris » 16 dec 2015, 19:05

Gast1 schreef:Hier is er nog zo een.
Die 'wetenschap' had ik echter al lang voordat Graham Hancock, Robert Bauval en John Anthony West hun stelling(en) verkondigden ergens rond 1990.
Het was echter voor mij wel een heel emotionele ervaring toen deze mensen met bepaalde onthullingen en feiten kwamen.
Same here :mrgreen:

Waren de bevestigingen op het rationele vlak,terwijl het intuitieve daarop al jaren vooruit liep.

Het grappige is dat in zijn laatste boek Graham Hancock na 20 jaar ( Fingerprints of the gods en nu Magicians of the gods ) hetzelfde ervaart.
Destijds kon hij theorien maar sumier onderbouwen,ging voornamelijk op intuitie en gevoel af, maar na 20 jaar ontwikkeling en nieuwe ontdekkingen,worden deze nu wel veel beter gestaafd.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door univers » 16 dec 2015, 19:23

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Osiris » 16 dec 2015, 19:35

Nice :mrgreen:
Voor degenen die geen boeken ( of tijd hebben om te ) lezen.
Ben er ook nog niet helemaal doorheen,is weer een behoorlijke ' pil '.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door buurvrouw » 18 dec 2015, 01:15

ja,tammy toen mocht dat nog tegenwoordig staat er een groot hek om heen. je voelt je erg nietig tussen die reuzenstenen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Tammy » 18 dec 2015, 05:04

Lijk me werkelijk geweldig Buurvrouw inderdaad om daar te staan. :grin:
Ik wist wel dat er door de vele toeristen besloten was om het beter te beschermen.
Maar van dat hek erom heen wist ik niet.
Maar eigenlijk ook wel logisch, anders beschadigd het misschien nog meer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Fenna » 18 dec 2015, 11:19

Gast1 schreef:Hier is er nog zo een.
Die 'wetenschap' had ik echter al lang voordat Graham Hancock, Robert Bauval en John Anthony West hun stelling(en) verkondigden ergens rond 1990.
Het was echter voor mij wel een heel emotionele ervaring toen deze mensen met bepaalde onthullingen en feiten kwamen.
Het voelt als een soort erkenning vind je niet?
Ik heb het ook zo ervaren als jij.
Toen ik deze schrijvers had ontdekt heb ik mezelf het lazarus gelezen, ik heb de boeken verslonden.
Het voelde als missende stukken van de grote puzzel.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Oorsprong van stenen van Stonehenge ontdekt

Bericht door Gast1 » 18 dec 2015, 11:43

Hartstikke zeker weten Fenna ;P!
Voor mij was het niet alleen een 'aha-erlebnis', maar ook zo iets van "hè, hè ... eindelijk!"

Plaats reactie