De Cimberse Vloed en verandering van Nederland 150 vC

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

De Cimberse Vloed en verandering van Nederland 150 vC

Bericht door oktagon » 22 apr 2017, 18:15

Uit mijn Vademecum van 1836 las ik een verslag over de invloed welke de Cimberse Vloed van ca. 150 vC had op de kustvorm met Wadden en Zeeuwse eilanden.

Het verslag fotografeerde ik met veel moeite op ca. 20 cm afstand en zal Tammy vragen om dit verslag toe te voegen bij dit bericht.
Deed al twee pogingen om zelf de foto erop te zetten,maar geen resultaat,overtypen uit een tekst met 1 mm hoge letters is heel lastig,het originele verhaal is op de foto redelijk te lezen. :mrgreen:

Zie ook de volgende site van de macht van het toenmalige en nu genoemde Denemarken in Scandinavia met Vikingen als bewoners en mogelijk ook Cimbers;deze laatste naam wordt nu gebruikt door een Deense vliegtuigmaatschappij.

In een ander boekwerk werd vermeld,dat de Cimbers en Teutonen in vn.Vlaanderen en Nord-Pas de Calais terecht kwmen na de overstromingsramp in toenmalig Denemarken.

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=mqZyjX-aZ7Y
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Cimberse Vloed en verandering van Nederland 150 vC

Bericht door Tammy » 23 apr 2017, 08:36

Op verzoek van Oktagon hieronder de foto van het verslag. :grin:

Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De Cimberse Vloed en verandering van Nederland 150 vC

Bericht door Fenna » 23 apr 2017, 10:47

Interessant ;P!
Het is in ieder geval duidelijk te zien aan de krijtrotsen van Normadïe en Dover dat deze ooit aan elkaar verbonden zijn geweest.
Dat een onvoorstelbare natuurramp delen van het vaste land hebben afgescheurd is in Callais bijna zichtbaar als je op het strand met het blote oog Engeland kan zien.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie