Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door univers » 08 nov 2017, 13:05

Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk dat we ooit hebben gezien

We hebben de Minoïsche beschaving onderschat.

Die conclusie kun je wel trekken nadat archeologen in een 3500 jaar oud graf in het zuidwesten van Griekenland een prachtige zegelsteen hebben gevonden. Ze beschrijven hun vondst – volgens de onderzoekers één van de mooiste kunstwerken uit het prehistorische Griekenland – in het blad Hesperia.

Afbeelding

Zegelsteen
Het draait allemaal om de zegelsteen die je hierboven ziet. Een meesterwerk, aldus de onderzoekers. Op de zegelsteen is een strijder te zien die reeds een vijand aan zijn voeten heeft liggen en bezig is een tweede tegenstander te vellen. De afbeelding is – ondanks dat deze op een zegelsteen van amper 3,5 centimeter groot staat – ongelofelijk gedetailleerd. “Sommige van de details zijn slechts een halve millimeter groot,” vertelt onderzoeker Jack Davis. “Ze zijn onbegrijpelijk klein.” Een aantal details – zoals de versiering op de wapens – wordt pas zichtbaar onder een microscoop. Ook is de afbeelding op de zegelsteen ongelofelijk natuurgetrouw. “Wat fascinerend is, is de gedetailleerde weergave van het menselijk lichaam en de spieren daarin: zoiets zie je pas weer in de klassieke periode van de Griekse kunst, zo’n 1000 jaar later. Het is een spectaculaire vondst.”

Afbeelding
De afbeelding op de zegelsteen is ongelofelijk gedetailleerd. Afbeelding: University of Cincinnati.

Legende
De archeologen ontdekten de opmerkelijke zegelsteen in het graf van een man die zo’n 1500 voor Christus stierf. Mogelijk was het een Minoïsche strijder. De afbeelding op de zegelsteen doet denken aan de epische gevechten uit Homerus’ Ilias waarin de mythologische strijd tussen de Trojanen en Myceense koninkrijken centraal staat. Hoewel de onderzoekers niet met zekerheid kunnen zeggen dat de afbeelding op het wereldberoemde werk geïnspireerd is, weerspiegelt de zegelsteen ongetwijfeld een legende die heel bekend was binnen de Minoïsche en Myceense beschaving. En waarschijnlijk identificeerde de strijder die zo’n 3500 jaar geleden in dit graf ten ruste werd gelegd zich met de strijder op de zegelsteen.

De vondst is van groot belang voor ons begrip van de Minoïsche en Myceense beschaving. Want het stukje vakwerk dat deze edelsteen laat zien, is indrukwekkend. Veel indrukwekkender dan wat we van de Griekse beschavingen aan het eind van de Bronstijd verwachtten. “Het lijkt erop dat de Minoërs kunst voortbrachten waarvan niemand zich ooit had kunnen voorstellen dat ze deze konden produceren,” stelt Davis. Hij wijst erop dat de zegelsteen suggereert dat de Minoërs heel geïnteresseerd waren in realistische kunst en er ook in slaagden om deze te produceren. Daarbij lag de focus blijkbaar op het realistisch weergeven van bewegingen en de menselijke anatomie. En dat is iets wat we nooit achter de Minoërs gezocht hadden. Het suggereert dat we ons opnieuw moeten buigen over de evolutie en ontwikkeling van de Griekse kunst. “Deze zegelsteen moet opgenomen worden in alle kunsthistorische teksten en zal de manier waarop er naar prehistorische kunst wordt gekeken veranderen,” voorspelt onderzoeker Shari Stocker.

Afbeelding
Archeoloog Shari Stocker in het graf van de strijder. In het graf werd het intacte skelet van een man teruggevonden, samen met meer dan 3000 objecten, waaronder vier gouden ringen, zilveren bekers, van ivoor gemaakte kammen en een zwaard. Afbeelding: University of Cincinnati.

https://www.scientias.nl/is-misschien-w ... it-gezien/

http://magazine.uc.edu/editors_picks/re ... piece.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Fenna » 08 nov 2017, 13:11

Prachtig ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Gast1 » 08 nov 2017, 13:16

Tal van musea heb ik bezocht en het is ongelooflijk hoe nauwkeurig er vroeger op ongelooflijk kleine schaal, steen en ander materiaal bewerkt werd.
Echt ongelooflijk en dit ziet er eveneens prachtig uit.

Grapje (of niet?)
Als je goed kijkt heeft de linkerfiguur een horloge om waarop te zien is dat het 14:45 uur is. [joker]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door univers » 08 nov 2017, 13:20

:rolfl: :rolfl:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Osiris » 09 nov 2017, 01:59

Gast1 schreef:Tal van musea heb ik bezocht en het is ongelooflijk hoe nauwkeurig er vroeger op ongelooflijk kleine schaal, steen en ander materiaal bewerkt werd.
Echt ongelooflijk en dit ziet er eveneens prachtig uit.

Grapje (of niet?)
Als je goed kijkt heeft de linkerfiguur een horloge om waarop te zien is dat het 14:45 uur is. [joker]
Je vraagt je dan af hoe ze dit in hemelsnaam gemaakt hebben,als details maar een halve milimeter groot zijn.
En pas te zien met een microscoop,zou suggereren dat ze ook zoiets moeten hebben gehad in die tijd om het uberhaupt te kunnen fabriceren en met welke gereedschap dan ??

BTW de tijd op het horloge zal dan wel eerder14.40 zijn; van 'goddelijke' afkomst :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Gast1 » 09 nov 2017, 07:13

Osiris schreef:BTW de tijd op het horloge zal dan wel eerder 14.40 zijn; van 'goddelijke' afkomst :wink:
Ik ben nieuwsgierig en ken dat niet, kun je dat uitleggen Osiris?

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Osiris » 09 nov 2017, 08:35

DE oude culturen Maya,Egyptenaren en Inca kenden heilige ( geometrische/numerologische ) getallen.

Het getal 144 ( soms 441 ) met of zonder nullen, die numerologisch geen waarde hebben, werd als het getal van goddelijk licht gezien,het goddelijke getal.

Denk ook aan de 144.000 uit Bijbelse Openbaring, degene die gered gaan worden voordat de verschrikkingen van de dag des oordeels beginnen. ( en als ik me goed herinner enkele maten van de lengte van het hout van de ark van Noach ).

In het boek van Maurice Cotterell - voorspellingen van Toetanchamon, kwam een berekening naar voren van de lichtsnelheid in een circulaire omgeving. Einstein had hem berekend van punt A naar B in een rechte lijn.
Wat niet gehanteerd kon worden op bijvoorbeeld onze planeet, hier kwam uit voort dat de lichtsnelheid rond de aarde 144.000 km per boogminuut was.

Ons hoofd heeft eveneens een ronde vorm, het aureool is de lichtsnelheid vanuit de pijnappelklier ( derde oog ),rond het hoofd met diezelfde 144.000.
Dat is wat je ziet bij alle afbeeldingen van RK heiligen en Jezus en refereert aan de ( goddelijke) 'verlichting' of goddelijk niveau.

Ook in de Noorse saga's over de eind der tijden Ragnarok, worden 144.000 strijders genoemd, die zouden overwinnen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Osiris » 09 nov 2017, 09:01

PS van kinds af aan kwam ik op alle mogelijke manieren het getal 144 al tegen in alles waar getallen gebruikt werden,wist destijds niet waarom.
Mijn aandacht werd er elke keer weer naar toe getrokken
Totdat ik dat getal frequent tegen kwam in de bijbel en bij genoemde oude culturen.

De laatste maand echter zeer indringend naast dit getal 144 andere getallen combi's;

11.11
12.12/12.21
13.13/13.31
14.14/14.41
15.15/15.51
22.22
23.23/23.32

Waarin ik een bevestigend patroon van balans en/of tegenstelling zag met als kopstuk de 144.
Exact waar bijvoorbeeld de cadusceus voor staat ; de balans in de ogenschijnlijk tegengestelde 'slangen/energieen' om uiteindelijk tot verlossing verlichting te komen in de vorm van de vleugels.
Ook weer refererend aan de gevleugelde engelen die je naar het hiernamaals brengen of de Egyptische ziel die door een vogel hetzelfde ondergaat.

De vleugels die in oude strijdhelmen ( rond het hoofd ) ook per twee terug te vinden zijn of in hoorn vorm,zoals bij Vikingen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Gast1 » 09 nov 2017, 09:07

[doh]

Natuurlijk ... ik ken het getal 144.000 maar al te goed en op het forum heb ik er dan ook vaker geboomd.
Volgens mij ook met jou, langer geleden.

;P!

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Osiris » 09 nov 2017, 09:16

Vandaar de verwijzing naar 14.40 dus op het door jouw aangegeven 'horloge' van het Minoische kunststuk :mrgreen:
En zo komen we weer on topic :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Gast1 » 09 nov 2017, 09:28

O ja ... dat dienen we natuurlijk wel in de gaten te houden.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Osiris » 09 nov 2017, 09:37

Lukt mij meestal toch niet :mrgreen:
Alles is met elkaar verbonden :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door univers » 09 nov 2017, 10:35

Jullie zijn allebei kippig.
Is geen horloge, maar een zandloper. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Dit is misschien wel het mooiste prehistorische kunstwerk da

Bericht door Gast1 » 09 nov 2017, 10:41

Osiris schreef:Lukt mij meestal toch niet :mrgreen:
Alles is met elkaar verbonden :wink:
:post:

Plaats reactie