Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door univers » 16 nov 2017, 07:20

Het bos is nog ouder dan de dinosaurussen!

Vandaag de dag associëren we Antarctica vooral met ijs, sneeuw en extreem lage temperaturen. Maar miljoenen jaren geleden was het continent een stuk groener en liepen er zelfs plantenetende dinosaurussen rond.

Dertien bomen
En nu hebben onderzoekers op Antarctica resten teruggevonden van een gefossiliseerd bos dat nog ouder is dan die dinosaurussen. Het gaat om de resten van zo’n dertien bomen die meer dan 260 miljoen jaar geleden op Antarctica groeiden. De onderzoekers ontdekten de resten van het bos in het Transarctische Gebergte.

Perm
De gefossiliseerde resten stammen uit een zeer interessante periode uit de geschiedenis van Antarctica. Dit bos komt namelijk uit een periode aan het einde van een tijdvak dat Perm wordt genoemd. Dit tijdvak eindigde zo’n 251 miljoen jaar geleden met een massa-extinctie: meer dan 90% van de soorten op aarde verdween, waaronder de bossen op de polen. De massa-extinctie viel samen met een rappe opwarming van de aarde. “Dit bos geeft ons een kijkje in het leven voor de extinctie,” vertelt onderzoeker Erik Gulbranson.

Robuust
Omdat de Antarctische bossen groeiden op een breedte waar planten vandaag de dag niet kunnen overleven, denken de onderzoekers dat deze extreem veel konden hebben. Want Antarctica mag dan warm en vochtig zijn geweest: de planten hadden nog steeds te maken met de poolnacht en -dag en moeten dus in de zomermaanden continu in het zonlicht hebben gebaad terwijl ze in de wintermaanden wekenlang in het donker stonden. Maar zelfs deze robuuste bossen waren dus niet bestand tegen de klimaatverandering aan het eind van het Perm.

De onderzoekers hopen aan de hand van de fossiele resten te achterhalen hoe klimaatverandering deze robuuste bomen – die waarschijnlijk deel uitmaakten van een bos dat het complete supercontinent bedekte – kon vellen. “Met nader onderzoek kunnen we beter begrijpen hoe broeikasgassen en klimaatverandering het leven op aarde aantasten,” stelt Gulbranson. Tevens hopen de onderzoekers meer inzicht te krijgen in hoe deze bomen functioneerden. Zo zijn ze bijvoorbeeld benieuwd welke impact de pooldag had op het dag- en nachtritme van deze bomen. “We weten niet hoe actief ze waren tijdens de zomer en of ze zich dwongen om te gaan slapen terwijl het nog steeds licht was.”
Aan het eind van het Perm zag de aarde er heel anders uit dan nu. Niet alleen was Antarctica veel warmer en vochtiger: alle continenten zaten tevens aan elkaar geplakt en vormden twee supercontinenten. Antarctica maakte deel uit van het supercontinent op het zuidelijk halfrond dat Gondwana wordt genoemd. Hiertoe behoorden ook het hedendaagse Zuid-Amerika, Afrika, India, Australië en het Arabische Schiereiland.
https://www.scientias.nl/gefossiliseerd ... ntarctica/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door Fenna » 16 nov 2017, 09:50

Toen ik dit artikel als moest ik denken aan een oerbos in Drenthe, het Mantingerbos.
Natuurlijk is dat niet zo oud als het gefossiliseerde bos op Antarctica, maar het is wel indrukwekkend, en de sfeer die daar is ervaar ik als rustgevend, maar ook een tikkie mysterieus.
https://www.provincie.drenthe.nl/onderw ... tingerbos/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door Osiris » 16 nov 2017, 13:26

Professor Charles Hapgood had het vorige eeuw over abrupte aardkorstverschuivingen,die hebben plaatsgevonden.
Waardoor continenten in die 260 miljoen jaar regelmatig op een andere plek terecht kwamen.
De bomen op Antarctica kunnen dus gevormd zijn in een tijd dat het continent veel dichter bij de evenaar lag.
Er was dan simpelweg geen poolnacht.

Abrupte aardkorstverschuivingen ( de hele aardkorst in zijn geheel en niet slechts een deel of continent ) worden vaker in verband gebracht met poolomkeringen ,die zeer abrupt kunnen zijn.
In het verleden had de wetenschap het over een tijdsbestek van duizenden en later honderden jaren,waarbinnen dit plaatsvond.
Een paar jaar terug werd gesteld dat dit al binnen een mensenleven een feit zou kunnen zijn.

Als je de verhalen en mythen van de oude volken mag geloven is het tijdsbestek slechts weken tot dagen.

De instant in permafrost bevroren, vorige eeuw gevonden Siberische mammoet met nog verse onverteerde plantenresten in zijn maag, getuigt hier van,ontzettend snel dus ,nog tijdens het grazen.

Jammer dat dat in dit stuk genegeerd word.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door Fenna » 16 nov 2017, 13:30

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door univers » 16 nov 2017, 14:01

Professor Charles Hapgood had het vorige eeuw over abrupte aardkorstverschuivingen,die hebben plaatsgevonden.
Dat staat nu ook te gebeuren.
Abrupte aardkorstverschuivingen ( de hele aardkorst in zijn geheel en niet slechts een deel of continent ) worden vaker in verband gebracht met poolomkeringen ,die zeer abrupt kunnen zijn.
Heb het al eerder geschreven dat dit staat te gebeuren, maar volgens de mensen die het beter weten kan dit niet.
Van uit de ruimte is het een mooi spektakel. :mrgreen:

Als men verder gaan graven op Antarctica zullen ze ook nog ruïnes tegenkomen.
Ik wacht af. :wacht:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door Osiris » 16 nov 2017, 14:12

Zitten op één lijn ;P!
Atlantis will rise again....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door univers » 16 nov 2017, 14:58

Ik heb altijd het gevoel gehad, dat we Atlantis daar moeten zoeken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door Fenna » 16 nov 2017, 17:30

Ik ook. ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gefossiliseerd bos ontdekt op Antarctica

Bericht door Tammy » 17 nov 2017, 08:19

En wie weet ligt het daar ook. :wink:
Toevallig deze week met mijn man op tv een aflevering gezien over dieren die het moeilijk hebben daar omdat het ijs aan het smelten is.
Ik zei tegen mijn man dat het me niks zou verbazen als we verdwenen beschavingen vinden onder dat ijs.
Dus zou mogelijk misschien inderdaad Atlantis kunnen zijn. :rolleys:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie