Nieuw slachtoffer van Vesuvius-uitbarsting ontdekt in Pompeii

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Nieuw slachtoffer van Vesuvius-uitbarsting ontdekt in Pompeii

Bericht door univers » 19 mei 2018, 09:59

Afbeelding

En het is…een paard.

Tijdens opgravingen stuitten archeologen op de resten van een paard dat in het jaar 79 na Christus – net als de rest van Pompeii en omgeving – bedekt werd met een dikke laag as. Het paard stierf en na verloop van tijd verging zijn lichaam. Het enige wat overbleef, waren de botten én een holte in de materialen – onder meer as – die het paard in de loop der tijd omringd hadden. Om een beter beeld te krijgen van hoe het paard er bij leven uitzag, hebben onderzoekers die achtergebleven holte volgegoten met gips. Het afgietsel vertelt ons meer over het meest recente slachtoffer van de Vesuvius-uitbarsting dat in Pompeii is aangetroffen.

Groot paard
Zo blijkt het paard ongeveer 1,5 meter hoog te zijn geweest. Dat betekent dat het paard voor die tijd – een tijd waarin de paarden kleiner waren dan nu – behoorlijk fors was. Het wijst er volgens de archeologen op dat er in Pompeii en omgeving bewust met grote paarden gefokt werd om gaandeweg steeds grotere dieren te verkrijgen.

Afbeelding
fbeelding: Parco Archeologico di Pompeii.

Tuig
Alles wijst erop dat het gevonden paard van grote waarde was voor zijn eigenaar. Zo werd nabij de schedel van het paard een met bronzen en ijzeren onderdelen versierd paardentuig gevonden.

Nobel ras
Uit geschriften van de agronoom Lucius Iunius Moderatus Columella weten we dat paarden in de tijd waarin de Vesuvius uitbarstte in verschillende categorieën werden onderverdeeld, waarbij de nobele rassen – die paarden leverden voor het circus en de sport – bovenaan prijkten. Het paard dat in Pompeii is ontdekt, moet tot deze categorie worden gerekend, aldus de archeologen. Het paard gaf – mede door zijn omvang – een indicatie van de rijkdom van zijn eigenaar. Maar ondanks zijn grote symbolische waarde, onderging het dier hetzelfde lot als veel andere paarden die in 79 na Christus in de stallen van Pompeii stonden.

Gezondheid
De archeologen zijn voornemens het paard nog verder te bestuderen. Zo zullen onder meer de skeletresten nog aan onderzoek worden onderworpen. Op basis daarvan kan mogelijk meer gezegd worden over de gezondheid van het dier.

Al met al is het een unieke vondst. Het paard gaat bovendien de boeken in als één van de weinige in Pompeii teruggevonden dieren waarvan een gipsen afgietsel is gemaakt.

https://www.scientias.nl/nieuw-slachtof ... n-pompeii/

http://www.pompeiisites.org/Sezione.jsp ... zione=7710
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuw slachtoffer van Vesuvius-uitbarsting ontdekt in Pompeii

Bericht door Tammy » 19 mei 2018, 11:23

Om een beter beeld te krijgen van hoe het paard er bij leven uitzag, hebben onderzoekers die achtergebleven holte volgegoten met gips. Het afgietsel vertelt ons meer over het meest recente slachtoffer van de Vesuvius-uitbarsting dat in Pompeii is aangetroffen.
Ik heb een spreekbeurt op school vroeger hierover gehouden met dia`s van mijn bezoek in Pompeii over de gips methode onderanderen.

Dit paard is nieuw voor mij , die hadden ze toen nog niet opgegraven.
Heel bijzonder om dit te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Nieuw slachtoffer van Vesuvius-uitbarsting ontdekt in Pompeii

Bericht door Determinist » 19 mei 2018, 20:32

Pompeii was voor mij denk ik het meest indrukwekkende wat ik gezien heb.
Als geïnteresseerde in de Romeinse tijd is het zo fenomenaal rond te lopen op een plek waar de tijd gewoon stil gezet is.
Karrensporen in de straten, mozaïeken, wandtekeningen etc etc.

Vooral die gipsen afgietsels...bizar gewoon.
Een snapshot van het moment...

fam.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gast1

Re: Nieuw slachtoffer van Vesuvius-uitbarsting ontdekt in Pompeii

Bericht door Gast1 » 20 mei 2018, 05:59

Determinist schreef:
19 mei 2018, 20:32
Pompeii was voor mij denk ik het meest indrukwekkende wat ik gezien heb.
Als geïnteresseerde in de Romeinse tijd is het zo fenomenaal rond te lopen op een plek waar de tijd gewoon stil gezet is.
Karrensporen in de straten, mozaïeken, wandtekeningen etc etc.
Datzelfde heb ik ervaren in Ostia Antica, op de afgietsels na in Pompeii is dit een van de best bewaarde Romeinse steden in Italië.
Alsof de tijd er stil heeft gestaan.
Ostia was in de Romeinse tijd de havenplaats van Rome.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuw slachtoffer van Vesuvius-uitbarsting ontdekt in Pompeii

Bericht door Tammy » 20 mei 2018, 09:18

Ik begrijp precies wat je bedoelt Determinist.
Ik zag ook hoe diep er is gegraven want boven de wanden zie je gewoon hedendaagse huizen en wegen.
Men kan niet verder graven want er wonen mensen boven, dan storten die neer.
Ik zag uit de wand stenen uitsteken, was heel apart om te zien.

Je loopt daar echt alsof de tijd stil staat.
Die gipsen afgietsels is indrukwekkend, vooral die hond bleef me bij.
Je ziet de laatste secondes van mensen en dieren, heeft toen grote indruk gemaakt op mij.

Afbeelding

Ercolano is ook indrukwekkend, ligt in de buurt ook, die is door lava overspoeld.
Bekend als Herculaneum.

Mooie foto Gast1, ik ben gek op die bomen die je daar ziet.
Vind ik zo typerend voor het zuiden.
En prachtig huis om te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie