Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Voor reportages m.b.t. mysterieuze zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door univers » 06 nov 2014, 13:13

Stel, je zou onze hersenen zien als een computer: hoeveel processen zijn er dan actief om een taak uit te voeren? Wetenschappers hebben het antwoord gevonden met dank aan een fMRI-scanner.

Wetenschapper Harris Georgiou van de universiteit van Athene gebruikte een fMRI-scanner (functionele MRI " http://nl.wikipedia.org/wiki/Functionele_MRI ") om te zien hoeveel hersenactiviteit er is als een persoon een taak uitvoert " http://www.technologyreview.com/view/53 ... the-brain/ ". Actieve hersengebieden verbruiken meer zuurstof. Een fMRI-scanner meet de hoeveelheid zuurstof en vertaalt dit naar een handige kaart.

Biologische computer
Het brein is een complexe biologische ‘computer’, die bestaat uit honderd miljard neuronen. Ieder neuron heeft 10.000 verbindingen met zijn buren. En dat past allemaal in een gemiddelde slagroomtaart en draait op 20 watt. Probeer zo’n complexe computer maar eens te draaien op 20 watt, dat gaat je niet lukken.

Voxels
Maar hoeveel processen draaien er tegelijkertijd in het brein? Om dit te meten werd het brein verdeeld in blokjes van vijf kubieke millimeter per stuk, zogenoemde voxels. Het volledige brein kan worden vastgelegd in een driedimensionaal grid van 60 bij 60 bij 30 voxels. Vervolgens liet Georgiou zijn proefpersonen makkelijke en moeilijke taken verrichten. Zo kregen de negen proefpersonen verschillende afbeeldingen te zien en moesten ze proberen om twee dezelfde afbeeldingen te herkennen.

Vijftig processen
Wanneer het brein echt aan het werk wordt gezet, dan staan er vijftig verschillende processen open in je hoofd " http://arxiv.org/abs/1410.7100 ". Het gaat dan om een taak waarbij ook de rest van het lichaam wordt gebruikt, bijv. de linkerhand optillen wanneer er een rode doos op het televisiescherm verschijnt en de rechterhand optillen wanneer er een groene doos verschijnt. Voor het eerder genoemde experiment met verschillende afbeeldingen zijn minder processen nodig.

Leven we straks ín een computer?
Dit is enorm interessant, want deze informatie gebruiken wetenschappers om in de toekomst ‘slimme’ computers te bouwen. Hoewel een voxel uit drie miljoen neuronen bestaat met duizenden verbindingen per neuron, hebben de beste neuromorfische chips ‘slechts’ één miljoen kunstmatige neuronen met slechts 256 verbindingen. Er moet dus nog veel verbeterd willen we ooit ín een computer gaan leven.

Afbeelding

Deze 3D-grafiek laat zien welke processen er draaien.

http://www.scientias.nl/hoeveel-process ... ofd/106811
Laatst gewijzigd door univers op 06 nov 2014, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door Vitharr » 06 nov 2014, 13:15

Veeeeeeeel teveel. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door univers » 06 nov 2014, 13:16

Me links deden het niet, was spatie vergeten. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door taigitu » 06 nov 2014, 13:18

Jammer dat ze het knopje "Uitschakelen" niet hebben ontdekt om een paar van die
processen even stop te zetten..... Dat zou pas handig zijn!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door univers » 06 nov 2014, 13:24

Ik snap wat je bedoel. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door Vitharr » 06 nov 2014, 13:27

taigitu schreef:Jammer dat ze het knopje "Uitschakelen" niet hebben ontdekt om een paar van die
processen even stop te zetten..... Dat zou pas handig zijn!
Leuk dat je dat opmerkt. Dat knopje schijnt namelijk ingebouwd te zitten in ons brein. Er zijn verschillende trucs om hem te activeren. Bijvoorbeeld focussen op de gedachte aan een rood stoplicht.

Het is een kunst apart, maar als je hem beheerst werkt het redelijk goed voor min of meer bewuste processen. Ik heb echter vooral last van onbewuste processen. Dat was ooit een vaardigheid die ik heb ontwikkeld, maar momenteel is het meer een last.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door univers » 06 nov 2014, 13:33

maar momenteel is het meer een last.
Dat kan je van je afschudden.
Je hebt je naam niet voor niets.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door Vitharr » 06 nov 2014, 13:40

univers schreef:
maar momenteel is het meer een last.
Dat kan je van je afschudden.
Je hebt je naam niet voor niets.
Ha ha, sorry, klonk ik als een slachtoffer? :mrgreen:

Ik lees vaak dat mensen het moeilijk vinden om bepaalde gedachtenpatronen te veranderen. Bij mij is het eigenlijk precies andersom. Ik kan ze heel makkelijk wijzigen, maar kom dan soms later tot de ontdekking dat een oplossing op een ander gebied een probleem wordt.

Soms is dat best hilarisch. Door omstandigheden was ik eens jachtig in de toekomst gaan leven. Dat was niet prettig, dus zette ik de knop om naar acceptatie en leven in het nu. Toen heb ik een half jaar tevreden in een stoel doorgebracht. :mrgreen:

Het lastige aan onbewuste processen is dat ik ze zo goed weg kan stoppen dat ik werkelijk geen idee heb wat me zo bezighoudt. Ik merk ze op aan slechte concentratie en grillige gedachten. Dan maak ik in gedachten een lijstje van mogelijke oorzaken en breng daar verandering in aan. Als ik eindelijk de juiste heb merk ik het direct.

En inderdaad, dan is het afschudden en doorgaan. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoeveel processen staan er open in je hoofd?

Bericht door univers » 06 nov 2014, 13:54

Toen heb ik een half jaar tevreden in een stoel doorgebracht. :mrgreen:
Afbeelding :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie