gelukkige werknemers werken harder

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

gelukkige werknemers werken harder

Bericht door univers » 24 mar 2014, 08:50

Daarom moet uw baas u wel tevreden houden: gelukkige werknemers werken harder

Een nieuw onderzoek geeft werkgevers een goede reden om te werken aan het geluksgevoel van hun werknemers. Gelukkige werknemers zijn namelijk tot wel twaalf procent productiever dan hun ongelukkige collega’s.

Dat hebben onderzoekers van de universiteit van Warwick ontdekt. Ze baseren hun conclusie op vier experimenten met meer dan 700 proefpersonen. Een aantal proefpersonen kreeg een komisch filmpje te zien of werd getrakteerd op gratis chocolade, drankjes en fruit. Andere proefpersonen kregen vragen over recente familiedrama’s (bijvoorbeeld overleden familieleden). Vervolgens keken de onderzoekers welke invloed het geluksgevoel (of het gebrek daaraan) op de productiviteit had.

Uit het onderzoek blijkt dat de proefpersonen die gelukkig waren, veel productiever waren. Ze deden in dezelfde tijd als hun ongelukkige ‘collega’s’ ongeveer twaalf procent meer. “De drijvende kracht lijkt te zijn dat gelukkige werknemers hun tijd efficiënter gebruiken: ze verhogen de snelheid waarmee ze kunnen werken zonder dat de kwaliteit daarbij achteruitgaat,” vertelt onderzoeker Daniel Sgroi.

Het onderzoek suggereert dat een vooruitstrevend bedrijf als Google als het om de werknemers gaat goed bezig is. “Bedrijven als Google hebben geïnvesteerd in meer steun voor de werknemer en dat resulteerde in meer tevredenheid onder die werknemers,” weet onderzoeker Andrew Oswald. “In het geval van Google steeg die tevredenheid met 37 procent.” En die investering betaalt zichzelf weer terug. “Onder wetenschappelijk gecontroleerde omstandigheden levert het gelukkig maken van de werknemers echt iets op.” Wat de onderzoekers betreft een goede reden voor andere bedrijven om het voorbeeld van Google te volgen. “Dit onderzoek biedt richtlijnen voor het management in allerlei organisaties,” stelt onderzoeker Eugenio Proto. “Managers zouden ernaar moeten streven om de werkomgeving emotioneel gezond te houden.”

http://www2.warwick.ac.uk/newsandevents ... udy_shows/
Pesten op het werk heeft langdurige gevolgen

Wanneer mensen worden gepest op hun werk, willen ze graag ergens anders werken. Toch zorgt een andere werkplek er niet voor dat de problemen ophouden. Wie in het verleden is gepest, blijft hier lang last van houden. Hier lijdt het functioneren van een werknemer onder.

Gepeste werknemers zijn vaak minder productief. Ze nemen bijvoorbeeld langere pauzes of werken minder hard. Dat blijkt uit onderzoek van CNV Vakmensen in samenwerking met de Universiteit Twente.

Zeventien procent van de ondervraagde werknemers zegt momenteel gepest te worden op het werk. Als een werknemer wordt gepest, houdt dit pestgedrag gemiddeld vier jaar aan. Nog eens zeventien procent van de werknemers geeft aan in het verleden gepest te zijn.

“Bij elkaar hebben we het dan over bijna één op de drie werknemers die wel eens te maken heeft gehad met pesterijen op het werk, dat is echt veel”, vindt Jaap Jongejan van CNV Vakmensen. “Het maakt dat mensen zich ongelukkig voelen op het werk. Dat is verschrikkelijk, want je brengt er wel veel tijd door. Daarnaast kost het een bedrijf uiteindelijk ook heel veel geld.”

Confrontatie aangaan of vermijden?
Aan het onderzoek deden 971 werknemers en 238 leidinggevenden mee. Niet alleen werknemers hebben het moeilijk, ook acht procent van de leidinggevenden wordt gepest. 28 procent van de leidinggevenden is in het verleden gepest. “Wat opvalt is dat leidinggevenden anders met het pestgedrag omgaan dan werknemers”, vertelt Ellen Giebels van de Universiteit Twente. “Zo gaan leidinggevenden bijvoorbeeld eerder de confrontatie aan, terwijl werknemers zich wat meer conflictvermijdend opstellen.”

Praat erover
Het is belangrijk dat er op de werkplek wordt gepraat over pesten. “Spreek mensen aan op hun pestgedrag en bekijk met elkaar hoe je dit beter tegen kan gaan. Gelukkige werknemers zijn essentieel voor een succesvol bedrijf”, concludeert Jongejan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Gast1 » 24 mar 2014, 09:25

Prachtig Univers ;P!

Klopt allemaal ...
Toch heeft het bij mij heel mooie landschappen opgeleverd achter gesloten deuren die ik door die situaties heb geopend.
Het heeft mij nog meer 'zicht' opgeleverd ...
Het klinkt of leest zich misschien raar, maar ik ben dus blij met al deze ervaringen.
Ook ben ik blij dat ik niet in deze situatie terecht ben gekomen toen ik een jaar of 35 - 40 was, en nog in de kleine kinderen zat.
Ik had toen nog niet deze kijk op de wereld die ik nu heb en zou in psychische problemen zijn geraakt.

Dank je wel, ik 'trek mij dit aan' ...

:loveU:

cinnia

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door cinnia » 24 mar 2014, 14:15

Kijk eens op de volgende site:

http://www.pestenopdewerkvloer.nl

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door univers » 24 mar 2014, 14:40

Ik zie het nut van het pesten niet in, wat voor waarde heeft het.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Gast1 » 24 mar 2014, 14:43

cinnia schreef:Kijk eens op de volgende site:

http://www.pestenopdewerkvloer.nl
Dank je Cinnia, dat stel ik heel erg op prijs ... en dat meen ik écht ;P!

Gast1

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Gast1 » 24 mar 2014, 14:44

univers schreef:Ik zie het nut van het pesten niet in, wat voor waarde heeft het.
Voor de pester geeft dat een soort 'machtsgevoel' ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door univers » 24 mar 2014, 14:58

Dan ben je toch niet goed in je bovenkamer.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Gast1 » 24 mar 2014, 15:07

Het gebeurt vaker dan dat je denkt ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door univers » 24 mar 2014, 15:09

Jammer genoeg wel.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

cinnia

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door cinnia » 26 mar 2014, 11:38

Vitthar, weet je de bron van het tweede citaat dat je hier plaatste? Ik wil graag het originele artikel lezen en gebruiken voor mijn site http://www.pestenopdewerkvloer.nl

Met dank alvast!

cinnia

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door cinnia » 26 mar 2014, 11:38

Excuus, ik bedoel Univers :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Vitharr » 26 mar 2014, 12:16

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Gast1 » 26 mar 2014, 13:20

cinnia schreef:Vitthar, weet je de bron van het tweede citaat dat je hier plaatste? Ik wil graag het originele artikel lezen en gebruiken voor mijn site http://www.pestenopdewerkvloer.nl

Met dank alvast!
Mogelijk heb ik dan op termijn wellicht nogal wat info voor jou.
Op termijn dus, als je dat wilt ...
Dit, omdat 'mijn zaak' nog loopt ...

De site ziet er overigens goed uit ;P!

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door The Grey » 27 mar 2014, 01:05

Is dit niet al heel oud nieuws?
-

Gast1

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Gast1 » 27 mar 2014, 04:38

Pesten bestaat al zolang de mensheid zich kan heugen.
De term pesten is in het Latijns ontstaan, maar de Nederlandse variant komt van de ziekte de Pest.
Mensen vonden pesten zo vervelend dat ze het de naam van de ergste ziekte op aarde in die tijd hebben gegeven.
Kortom, pesten is van alle tijden.
Het begon ongeveer nadat Kaïn Abel de hersens insloeg.
De 'beschaafde mens', een creatie van de hoog geprezen god, werd een feit ...
Al door beredenerende was god dus geen klap beter, daar hij de mens schiep naar zijn evenknie ...
Hmmm ...
Misschien kun je zelfs zeggen (in dit geval schrijven) dat god begonnen is met pesten.
Hij verbood de mens om van een bepaalde boom fruit te eten ...
Achteraf bleek dat goed eetbaar te zijn, want anders zat ik hier nu niet te typen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Susan » 27 mar 2014, 08:41

The Grey schreef:Is dit niet al heel oud nieuws?
Het is inderdaad niet nieuw, ik denk dat we allemaal er op een of andere manier wel mee
te maken hebben/gehad, direct of indirect.
Gast1 schreef:Pesten bestaat al zolang de mensheid zich kan heugen.
De term pesten is in het Latijns ontstaan, maar de Nederlandse variant komt van de ziekte de Pest.
Mensen vonden pesten zo vervelend dat ze het de naam van de ergste ziekte op aarde in die tijd hebben gegeven.
Kortom, pesten is van alle tijden.
Zolang mensen werken (om het even bij dit topic te houden..) worden er ook op allerlei
heel geraffineerde manieren mensen gepest, er uit gewerkt.
Het is ook van alle tijden en vandaar dat er zoveel websites over dit gegeven bestaan, dat is
niet voor niets natuurlijk. Overigens staat onder die ene link van pesten op de werkvloer, deze site niet meer op die plaats sinds vandaag 'toevallig', toeval bestaat niet vandaar tussen de komma's. Gisteren nog wel.
Het zou het mijn baan niet zijn om als een soort 'spion' er op uitgestuurd te worden om bij een of ander bedrijf te gaan werken... en pas na lange tijd de collega's te vertellen hoe de vork in de steel zit, alle goede bedoelingen ten spijt vind ik het een bedenkelijke methode... [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

cinnia

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door cinnia » 27 mar 2014, 10:06

Overigens staat onder die ene link van pesten op de werkvloer, deze site niet meer op die plaats sinds vandaag 'toevallig', toeval bestaat niet vandaar tussen de komma's. Gisteren nog wel.
???

Wat bedoel je hiermee Susan??

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door Susan » 27 mar 2014, 11:28

cinnia schreef:???

Wat bedoel je hiermee Susan??
Dit bedoel ik er mee: dat toeval voor mij gewoon niet bestaat, terwijl het vaak zo genoemd word.
Het 'toeval' wat hier speelt is dus het feit dat het prompt nadat het nog vermeld was gisteren, daar nu niet meer stond.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

cinnia

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door cinnia » 27 mar 2014, 11:40

Wat stond toevallig waar niet meer?

De site is gewoon nog online, dus ik begrijp echt niet wat je hiermee bedoelt.
Over welke link heb je het?

cinnia

Re: gelukkige werknemers werken harder

Bericht door cinnia » 27 mar 2014, 11:44

Gast1 schreef:
cinnia schreef:Vitthar, weet je de bron van het tweede citaat dat je hier plaatste? Ik wil graag het originele artikel lezen en gebruiken voor mijn site http://www.pestenopdewerkvloer.nl

Met dank alvast!
Mogelijk heb ik dan op termijn wellicht nogal wat info voor jou.
Op termijn dus, als je dat wilt ...
Dit, omdat 'mijn zaak' nog loopt ...

De site ziet er overigens goed uit ;P!
Dank u!

Je kunt je verhaal nu ook al kwijt hoor. Gewoon anoniem en zonder namen te noemen.
Jouw verhaal helpt anderen weer verder op weg.

Plaats reactie