Daarom moet uw baas u wel tevreden houden: gelukkige werknemers werken harder
Een nieuw onderzoek geeft werkgevers een goede reden om te werken aan het geluksgevoel van hun werknemers. Gelukkige werknemers zijn namelijk tot wel twaalf procent productiever dan hun ongelukkige collega’s.
Dat hebben onderzoekers van de universiteit van Warwick ontdekt. Ze baseren hun conclusie op vier experimenten met meer dan 700 proefpersonen. Een aantal proefpersonen kreeg een komisch filmpje te zien of werd getrakteerd op gratis chocolade, drankjes en fruit. Andere proefpersonen kregen vragen over recente familiedrama’s (bijvoorbeeld overleden familieleden). Vervolgens keken de onderzoekers welke invloed het geluksgevoel (of het gebrek daaraan) op de productiviteit had.
Uit het onderzoek blijkt dat de proefpersonen die gelukkig waren, veel productiever waren. Ze deden in dezelfde tijd als hun ongelukkige ‘collega’s’ ongeveer twaalf procent meer. “De drijvende kracht lijkt te zijn dat gelukkige werknemers hun tijd efficiënter gebruiken: ze verhogen de snelheid waarmee ze kunnen werken zonder dat de kwaliteit daarbij achteruitgaat,” vertelt onderzoeker Daniel Sgroi.
Het onderzoek suggereert dat een vooruitstrevend bedrijf als Google als het om de werknemers gaat goed bezig is. “Bedrijven als Google hebben geïnvesteerd in meer steun voor de werknemer en dat resulteerde in meer tevredenheid onder die werknemers,” weet onderzoeker Andrew Oswald. “In het geval van Google steeg die tevredenheid met 37 procent.” En die investering betaalt zichzelf weer terug. “Onder wetenschappelijk gecontroleerde omstandigheden levert het gelukkig maken van de werknemers echt iets op.” Wat de onderzoekers betreft een goede reden voor andere bedrijven om het voorbeeld van Google te volgen. “Dit onderzoek biedt richtlijnen voor het management in allerlei organisaties,” stelt onderzoeker Eugenio Proto. “Managers zouden ernaar moeten streven om de werkomgeving emotioneel gezond te houden.”
http://www2.warwick.ac.uk/newsandevents ... udy_shows/
Pesten op het werk heeft langdurige gevolgen
Wanneer mensen worden gepest op hun werk, willen ze graag ergens anders werken. Toch zorgt een andere werkplek er niet voor dat de problemen ophouden. Wie in het verleden is gepest, blijft hier lang last van houden. Hier lijdt het functioneren van een werknemer onder.
Gepeste werknemers zijn vaak minder productief. Ze nemen bijvoorbeeld langere pauzes of werken minder hard. Dat blijkt uit onderzoek van CNV Vakmensen in samenwerking met de Universiteit Twente.
Zeventien procent van de ondervraagde werknemers zegt momenteel gepest te worden op het werk. Als een werknemer wordt gepest, houdt dit pestgedrag gemiddeld vier jaar aan. Nog eens zeventien procent van de werknemers geeft aan in het verleden gepest te zijn.
“Bij elkaar hebben we het dan over bijna één op de drie werknemers die wel eens te maken heeft gehad met pesterijen op het werk, dat is echt veel”, vindt Jaap Jongejan van CNV Vakmensen. “Het maakt dat mensen zich ongelukkig voelen op het werk. Dat is verschrikkelijk, want je brengt er wel veel tijd door. Daarnaast kost het een bedrijf uiteindelijk ook heel veel geld.”
Confrontatie aangaan of vermijden?
Aan het onderzoek deden 971 werknemers en 238 leidinggevenden mee. Niet alleen werknemers hebben het moeilijk, ook acht procent van de leidinggevenden wordt gepest. 28 procent van de leidinggevenden is in het verleden gepest. “Wat opvalt is dat leidinggevenden anders met het pestgedrag omgaan dan werknemers”, vertelt Ellen Giebels van de Universiteit Twente. “Zo gaan leidinggevenden bijvoorbeeld eerder de confrontatie aan, terwijl werknemers zich wat meer conflictvermijdend opstellen.”
Praat erover
Het is belangrijk dat er op de werkplek wordt gepraat over pesten. “Spreek mensen aan op hun pestgedrag en bekijk met elkaar hoe je dit beter tegen kan gaan. Gelukkige werknemers zijn essentieel voor een succesvol bedrijf”, concludeert Jongejan.