Vier aggregatie-toestanden?

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Vier aggregatie-toestanden?

Bericht door oktagon » 12 jul 2014, 14:48

In een wetenschappelijk artikel las ik dat ook plasma als een aggregatie-toestand wordt beschouwd, doordat er een electron uit een atoom is verdwenen/ontsnapt en de atoom niet meer compleet is ( de naam ion komt in beeld ?!).

Hier zijn we dus op atoom-nivo of kleiner aan het indelen.

Bestaat de mogelijkheid,dat naast de drie verder bekende toestanden: vast,vloeibaar en gas er ook tussenfases als verdampen,mistig,vloeibaar,etc.,deze in de toestand-schikking kunnen worden opgenomen.

En worden er bij het waarnemen van spectra (infrarood spectroscopie)in het Universum ook verschillen gemeten tussen golflengtes van bijv. ijzer en vloeibaar ijzer; mijn King's tabel toont twee waarden en wel 1006,3 nm en 2622,9 nm als uiterste waarden van golflengte.
Houdt dit verband met de variatie in aggregatie-toestand (vast,dik vloeibaar,dun vloeibaar,etc)?

Ik las in het desbetreffende artikel een gedachte omtrent het uitbreiden van de toestandenlijst.

nb. 1 nm geldt hier als 1 nanometer = 10^-9 meter !
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vier aggregatie-toestanden?

Bericht door Vitharr » 12 jul 2014, 15:53

Er zijn inmiddels al 9 aggregatietoestanden bekend oktagon:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand

Een tijdje geleden ben ik zelf de draad een beetje kwijt geraakt met betrekking tot aggregatietoestanden. Ik heb daar al op het forum over geschreven overigens.

Het startsein werd gegeven door de kwestie of glas nu vast of vloeibaar is. Ik dacht in mijn naïviteit dat de kenmerken van de 3 bekendste toestanden, vast, vloeibaar en gasvormig, duidelijke verschillen betroffen. Dit bleek een vergissing.

Het mysterieuze is namelijk dat glas vast lijkt, maar vloeibaar is. De viscositeit is echter dermate hoog dat de vloeibaarheid van glas niet zichtbaar is op enige meetbare tijdschaal.

Aggregatietoestanden lijken mij op dit moment dus een mengeling van stofeigenschappen en linguïstische tovenarij. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie