Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Bericht door univers » 29 jul 2014, 10:28

Terwijl de menselijke populatie zich in 35 jaar tijd verdubbelde, is het aantal ongewervelde dieren bijna gehalveerd. En dat is zorgwekkend: het werk dat ongewervelde dieren verzetten is namelijk van cruciaal belang voor ons mensen.

Dat schrijven Engelse onderzoekers in het blad Science. “We waren geschokt toen we ontdekten dat de ongewervelden net zulke verliezen leden als de grotere dieren,” vertelt onderzoeker Ben Collen. “We dachten namelijk altijd dat ongewervelden veerkrachtiger waren.”

Klimaatverandering
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal ongewervelden in een periode van 35 jaar met zo’n 45 procent is afgenomen. In diezelfde periode verdubbelde de menselijke populatie. De afname van het aantal ongewervelden heeft volgens de onderzoekers twee oorzaken: klimaatverandering en het verlies aan leefgebied.

Het grotere plaatje
De afname van het aantal ongewervelden is zorgwekkend, zo stelt Collen. “Ook al begrijpen we niet helemaal welke invloed deze dalende cijfers op lange termijn zullen hebben: we lopen momenteel het risico om integrale onderdelen van ons ecosysteem te verliezen, zonder dat we precies weten welke rol ze binnen dat ecosysteem vervullen.” Insecten spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de bestuiving van planten – waaronder voor de mens belangrijke gewassen.

“Om een verdere afname te voorkomen moeten we beter gaan begrijpen welke soorten de strijd om te overleven aan het winnen en aan het verliezen zijn,” stelt Collen. Van de winnaars kunnen we wellicht leren welke maatregelen getroffen moeten worden om soorten te behouden. “Ook moeten we de invloed die deze veranderingen op het ecosysteem hebben, kunnen voorspellen zodat we kunnen achterhalen welke maatregelen ter behoud van soorten voorrang zouden moeten krijgen.”

Afbeelding

http://www.ucl.ac.uk/news/news-articles ... te-numbers

http://www.scientias.nl/wereldbevolking ... ert/103820
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Bericht door Tammy » 30 jul 2014, 04:47

Terwijl de menselijke populatie zich in 35 jaar tijd verdubbelde..

Ik roep al 25 jaar dat er teveel mensen worden geboren.
Maar meestal kijkt men mij dan stom en vreemd aan.
En ik pleit al al die jaren om gezinnen niet zo groot te maken.
Niemand die me snapt, gelukkig snap ik mezelf wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Bericht door Maxi » 03 aug 2014, 03:42

Tammy schreef:
Terwijl de menselijke populatie zich in 35 jaar tijd verdubbelde..

Ik roep al 25 jaar dat er teveel mensen worden geboren.
Maar meestal kijkt men mij dan stom en vreemd aan.
En ik pleit al al die jaren om gezinnen niet zo groot te maken.
Niemand die me snapt, gelukkig snap ik mezelf wel.


Ik moest even lachen met deze post. Ik wist dat dit ging komen, It is immers de tiende keer dat ik jou dat hoor beweren :mrgreen:

Geef je wel gelijk hoor.

Waar ik woon(praktisch in heel belgie) worden overal maar woonwijken ergens tussen geflatst en appartement blokken groeien als paddenstoelen uit de grond. Dit brengt op. Zal niet lang meer duren of het is vol. Waarom is er zoveel overstroming?, Het water geraakt nergens meer in de grond. De straten worden drukker en drukker. Al die extra mensen moeten ook over de zelfde verbindings wegen die al druk zijn. Die ze dan ook nog eens "positief" zijn aangepast tegen over vroeger. Ik zeg u dat het daar door nog eens dubbel zo druk is.
- 2 rij vakken worden vaak 1 vak
- Doorstromend verkeer moet nu langs de zelfde hoofdwegen en alles komt bij elkaar. "binnen door" mag je nergens meer en zal zeker niet +3.5ton. Want anders klagen er mensen.
- overal tweerichtingen word eenrichting
- overal worden er op de weg, paaltjes gezet , bomen, borden, 'kunstwerken'n bloempotten, bloembakken, struiken en wegversmallingen en nog meer wegversmallingen, vluchtheuvels nog meer vluchtheuvel en niet vergeten vluchtheuvels op vluchtheuvels gemaakt. Watik vroeger op 5 minuten deed is nu soms 15 minuten. En ik zit niet eens rond een hoofd stad.
- overal moet je nu ook nog trager rijden Zone 30 veranderd in zone 50 om de 100m

Je moet niet lang gestudeerd hebben om te beseffen dat straks alles vast zit. alleen de 'heren' die het bedenken snappen het niet. Onder het mom van veiligheid en meer 'groen' (beter milieu) zeker? Maar in mijn ogen heeft dit een verkeerd effect!

Trager is = langer onderweg = meer mensen op de baan/drukker en = uiteindelijk nog meer uitstoot dus eigelijk slechter voor het milieu en onveiliger = opzet niet geslaagd.

Uiteindelijk is het voor de burger waarschijnlijk ook nog extra kostelijk ook. Al die planten OP en rond de weg moeten ook weer onderhouden worden, extra kosten voor brandstof en openbaar vervoer zal dit ook wel doorekenen?

Het is niet meer 5 voor 12 maar 5 na 12.


Het

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Bericht door Tammy » 03 aug 2014, 06:15

Maxi schreef:
Ik moest even lachen met deze post. Ik wist dat dit ging komen, It is immers de tiende keer dat ik jou dat hoor beweren :mrgreen:

Ja en ik zal dat altijd zo zeggen als er een topic over wereldbevolking komt. :mrgreen:
En ik geef je gelijk met wat jij schrijft.
Zeker je laatste zin: 5 na 12.
Maar daar komt de mensheid pas achter als het al te laat is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Bericht door Gast1 » 03 aug 2014, 09:26

Tammy schreef: Niemand die me snapt ...
Niemand Tammy?
Dan is mijn naam Niemand, toch?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Bericht door Tammy » 03 aug 2014, 10:10

Ja Gast1, gelukkig zij er natuurlijk ook mensen die het wel snappen. :mrgreen:
Ik had het over mijn omgeving, had ik erbij moeten vermelden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Bericht door Vitharr » 03 aug 2014, 13:57

Meer mensen, minder ongewervelden. Hmm.. [think]

En het stijgend aantal mensen zonder ruggengraat compenseert dat niet? [joker]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wereldbevolking verdubbelt zich & aantal ongewervelden halve

Bericht door univers » 03 aug 2014, 14:36

:rolfl:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie