We zitten er steeds 'warmer' bij ...

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Tet » 28 okt 2014, 19:20

Gast1 schreef:
Tet schreef:Hoe zit het dan met het Middeleeuws klimaatoptimum (950 -1250) en de kleine ijstijd (15e tot en met de 19e eeuw)?

Beide periodes hebben significante temperatuurverschillen t.o.v. de omringende perioden.
Hier kun je moeilijk de industrie de schuld van geven – want die was er nog niet – of de mensheid verantwoordelijk voor stellen, want er waren gewoon nog niet zoveel mensen.
Indeed mr. Steed. Waarom zou het niet kunnen dat hier de Natuur 'grillen' had?
Dat is een beetje mijn punt Gast1.
Waarom zou het niet kunnen dat de natuur nu ook grillen heeft?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Susan » 28 okt 2014, 19:27

Vitharr schreef:
Susan schreef:Dit is een heel bekent gegeven.
Koeien bijv. zijn net wandelende brandbommen. Een boer óf veearts denonstreerde
dat ooit eens door een aansteker bij een koe te houden die een scheet liet..
gevolg was een enorme steekvlam..! Volgens mij moet er een clip van zijn, weet het niet
zeker, heb het in elk geval lang geleden al gelezen..
Volgens mij was dat verhaal een urban myth (broodje aap). Ik ken hem ook, maar dan met een rokende boer. Dat neemt overigens niet weg dat het wel degelijk mogelijk is. In januari hebben we nog een vals alarm gehad:

http://www.wageningenur.nl/nl/nieuws/On ... cheten.htm

Eerlijk gezegd mijd ik discussies over dit thema een beetje. Het is een enorm complex onderwerp, en ik heb nog nooit meegemaakt dat een discussie volledig afgerond werd. Daarom spaar ik mijn energie liever. :mrgreen:

Maar een beetje relativeren is altijd wel leuk. Dus vooruit. (de rest van mijn reactie is algemeen bedoeld hoor Suus :wink: )
Maakt mij niet uit hoorVitharr, :grin: echt niet en ieder mag ook dit een 'broodje aap verhaal vinden', maar volgens mij kan dit nu juist wel.
Het zal me niet verbazen, 'k zou zeggen neem de proef op de som! :mrgreen:
En áls het lukt he, roep je mij dan even om het nog eens te demonstreren? :rolfl:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 28 okt 2014, 19:45

@ Vitharr,

Indrukwekkend wat je daar schreef. Serieus!
Ik ben heel onbekend met die materie en ik hoor en lees van alles.
Het is niet onwaarschijnlijk dat ik het niet goed hoor en niet goed lees.
In feite maakt dat ook niet uit.

Eens even kijken.
We huppelen hier in ons kikkerlandje met z'n 17 miljoenen rond.
In Nederland worden ongeveer 114 miljoen landbouwdieren gehouden.
Op jaarbasis worden er circa 450 miljoen dieren geslacht, bijna 27 dieren per Nederlander.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... wQ0rT-o_Mg

Dat is toch wat. Mondiaal gezien liggen de cijfers een ietwat hoger.
Wereldwijd voert men jaarlijks 735 miljard kilo graan aan de totale veestapel.

:shock: :shock: :shock:

Waar ben ik mee bezig?
Mijn logisch verstand zegt mij werkelijk dat het niet anders kan, dat dat wij mensen een enorme bijdrage hebben aan het klimaat (in de breedste zin van het woord).

Het aantal passagiersvliegtuigen in de wereld zal tot 2030 meer dan verdubbelen naar 31.500 stuks.
Daarvoor zullen de komende 20 jaar 27.800 nieuwe vliegtuigen moeten worden gebouwd.
Op dit moment zijn er ongeveer 82.000 vliegtuigen die daadwerkelijk vliegen.

Sorry, ik publiceer een chaos.

Kiek hier ens effe naar:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6Q&cad=rja

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 28 okt 2014, 19:47

Tet schreef:
Gast1 schreef:
Tet schreef:Hoe zit het dan met het Middeleeuws klimaatoptimum (950 -1250) en de kleine ijstijd (15e tot en met de 19e eeuw)?

Beide periodes hebben significante temperatuurverschillen t.o.v. de omringende perioden.
Hier kun je moeilijk de industrie de schuld van geven – want die was er nog niet – of de mensheid verantwoordelijk voor stellen, want er waren gewoon nog niet zoveel mensen.
Indeed mr. Steed. Waarom zou het niet kunnen dat hier de Natuur 'grillen' had?
Dat is een beetje mijn punt Gast1.
Waarom zou het niet kunnen dat de natuur nu ook grillen heeft?
Dat zou zeker en zomaar kunnen ... maar toch, zie mijn warrige poging hierboven ...
Het kan toch niet zo zijn, dat wat de mensheid doet, niets voorstelt?

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Tet » 28 okt 2014, 20:07

Gast1 schreef:Het kan toch niet zo zijn, dat wat de mensheid doet, niets voorstelt?
Natuurlijk, actie is reactie.
Elke ademteug heeft invloed op het klimaat, elke toetsaanslag op je keyboard kost energie, een sigaret die ik opsteek produceert warmte.

Weet je Gast1, ik heb in principe geen mening over de klimaatverandering simpelweg doordat ik geen verstand van deze materie heb.
Uiteraard geloof ik wel dat het op aarde iets warmer aan het worden is, maar heb twijfels of dit aan de mensheid ligt of aan de geothermische processen.
Beide zullen m.i. verantwoordelijk zijn, de vraag is in hoeverre.
Maar door mijn aangehaalde voorbeelden (Middeleeuws klimaatoptimum en kleine ijstijd) zie ik niet in waarom dit heden ten dage niet van toepassing zou kunnen zijn.

Een schuldige aanwijzen is wat mij betreft niet relevant; wat er nu gebeurt op aarde is m.i. onderdeel van het evolutieproces.
Evolutie is heel eerlijk, als iets geen bestaansrecht heeft zal dit ook niet al te lang bestaan.
En verder denk ik doordat de fossiele brandstoffen eindig zijn, dat milieuvervuiling ook eindig is.
Het probleem lost zich vanzelf op, hoe dan ook.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 28 okt 2014, 20:22

Ik zelf denk dat de omlooptijd van ons zonnestelsel rond de Melkweg ook van invloed is.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 28 okt 2014, 21:30

Tet schreef:
Gast1 schreef:Het kan toch niet zo zijn, dat wat de mensheid doet, niets voorstelt?
Natuurlijk, actie is reactie.
Elke ademteug heeft invloed op het klimaat, elke toetsaanslag op je keyboard kost energie, een sigaret die ik opsteek produceert warmte.

Weet je Gast1, ik heb in principe geen mening over de klimaatverandering simpelweg doordat ik geen verstand van deze materie heb.
Uiteraard geloof ik wel dat het op aarde iets warmer aan het worden is, maar heb twijfels of dit aan de mensheid ligt of aan de geothermische processen.
Beide zullen m.i. verantwoordelijk zijn, de vraag is in hoeverre.
Maar door mijn aangehaalde voorbeelden (Middeleeuws klimaatoptimum en kleine ijstijd) zie ik niet in waarom dit heden ten dage niet van toepassing zou kunnen zijn.

Een schuldige aanwijzen is wat mij betreft niet relevant; wat er nu gebeurt op aarde is m.i. onderdeel van het evolutieproces.
Evolutie is heel eerlijk, als iets geen bestaansrecht heeft zal dit ook niet al te lang bestaan.
En verder denk ik doordat de fossiele brandstoffen eindig zijn, dat milieuvervuiling ook eindig is.
Het probleem lost zich vanzelf op, hoe dan ook.
Precies. En wat de mens aan kan richten, valt in het niet bij geothermische processen. Maar die zijn onpersoonlijk. :wink:

Onze invloed bestaat dus zeker. En ik ben ook een voorstander van 'netjes doen'. Maar ik probeer wel realistisch te blijven. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 29 okt 2014, 08:20

Tet schreef:Een schuldige aanwijzen is wat mij betreft niet relevant; wat er nu gebeurt op aarde is m.i. onderdeel van het evolutieproces.
Evolutie is heel eerlijk, als iets geen bestaansrecht heeft zal dit ook niet al te lang bestaan.
En verder denk ik doordat de fossiele brandstoffen eindig zijn, dat milieuvervuiling ook eindig is.
Het probleem lost zich vanzelf op, hoe dan ook.
Tet, je hebt met wijsheid geschreven.
Mogelijk dat mij 'toch nog geconditioneerde ergernissen te parten speelden'.
Ik denk van wel.

Dank voor dit inzicht [tu]

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Tet » 29 okt 2014, 11:52

Ik probeer zaken waar ik geen enkele invloed op heb altijd beschouwend te bekijken, als een waarnemer.
Laat dat nou net jouw beroep zijn, Gast1. :wink:

Het enige waar ik invloed op kan uitoefenen is mijn eigen consumptiegedrag, en ben hier redelijk bewust mee bezig.
Ik verwacht niets van anderen, ik kan alleen iets van mezelf verwachten.
truth is stranger than fiction

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 29 okt 2014, 12:24

Ik krijg het er 'positief' warmer van. ;P!

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 05 dec 2014, 06:42

Maar toch ...

Met een daggemiddelde temperatuur gisteren van –1,2 graden in De Bilt is het Hellmangetal voor deze winter van de 0 af.
Hiermee kunnen we zeggen dat deze winter nu al strenger is dan die van vorig jaar.

http://nieuws.weeronline.nl/nu-al-meer- ... orig-jaar/

Maar tot nu toe blijft het het warmste jaar:
"Het laatste record komt uit 2006, met een gemiddelde van 11,235 graden.
Voor 2014 zitten we nu op een gemiddelde van 12,32 graden", zegt weervrouw Nicolien Kroon.
Een berekening van Weeronline.nl wijst uit dat er een kans van 99 procent is dat 2014 als warmste jaar ooit zal eindigen.
RTL Nieuws, 2 dagen geleden.
Geschreven door Tim Kraaijvanger op 4 december 2014 om 13:06 uur:
De aarde transformeert en wordt steeds warmer.
Onderzoekers concluderen dat 2014 op basis van de eerste tien maanden het warmste jaar sinds 1850 is.
De gemiddelde luchttemperatuur is 0,57 graden Celsius hoger dan het langdurig gemiddelde (1961-1990).
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja
wo 03 dec 2014, 16:20 uur
'2014 op schema warmste jaar ooit'
LIMA -
Het jaar 2014 is wereldwijd mogelijk het warmste jaar ooit gemeten.
Als het ook aan het einde van dit jaar relatief warm blijft, wordt waarschijnlijk een nieuw record gevestigd.
Dat blijkt uit berekeningen van de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) van de VN.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Tet » 05 dec 2014, 10:24

Toch knap dat we nu pas het record van 1850 gaan verbreken.

Als de klimaatverandering op conto van de mensheid geschreven kan worden had dit record toch al veel eerder verbroken moeten worden?
Of had je in 1850 meer milieuverontreiniging en een hogere wereldpopulatie dan heden ten dage?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Zoeker » 05 dec 2014, 11:37

Tet schreef:Toch knap dat we nu pas het record van 1850 gaan verbreken.

Als de klimaatverandering op conto van de mensheid geschreven kan worden had dit record toch al veel eerder verbroken moeten worden?
Of had je in 1850 meer milieuverontreiniging en een hogere wereldpopulatie dan heden ten dage?

Des te hoger het record, des te lastiger is het om te verbreken.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Tet » 05 dec 2014, 11:52

Zoeker schreef:Des te hoger het record, des te lastiger is het om te verbreken.
Daar valt niet op af te dingen. :wink:
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 05 dec 2014, 12:01

Tet schreef:Toch knap dat we nu pas het record van 1850 gaan verbreken.

Als de klimaatverandering op conto van de mensheid geschreven kan worden had dit record toch al veel eerder verbroken moeten worden?
Of had je in 1850 meer milieuverontreiniging en een hogere wereldpopulatie dan heden ten dage?
Nee hoor Tet, Dergelijke kreten kom je vaker tegen en zijn wat misleidend qua informatie. Dat ligt aan de bondigheid. :wink:

Het is namelijk niet zo dat we dit jaar het record van 1850 breken, maar het warmste jaar hebben sinds 1850. Met 1850 wordt dus enkel het begin van de referentieperiode aangegeven, en niet de oude recordhouder.

In totaliteit hoorde dit er namelijk ook nog bij:
Nieuwe lijstaanvoerder
Als de huidige trend doorzet, voert 2014 aan het eind van dit jaar de lijst met warmste jaren aan. Overigens wordt 2014 dan op de voet gevolgd door 1998, 2005 en 2010. “In de lijst met vijftien warmste jaren sinds 1850 staan alle veertien jaren van de 21ste eeuw en 1998″, concludeert Michel Jarraud van de World Meteorological Organization (onderdeel van de VN).
Alle toppers zijn dus recent. En dat is ook te verwachten als de tendens een stijgende lijn volgt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Tet » 05 dec 2014, 12:09

Inderdaad misleidend.
Maar ook niet al te slim van mezelf; ik had beter moeten weten.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 05 dec 2014, 17:51

Afbeelding

Ondanks alles wat we weten over opwarming lukt het me vreemd genoeg nog steeds niet om een antwoord te vinden op de volgende vragen:

A Waarom is het in dit tijdvak zo koud geworden?
B Waarom is de CO2 concentratie in de atmosfeer in dit tijdvak zo laag?

Als ik namelijk naar bovenstaande grafiek kijk, dan vindt de anomalie nu plaats, en niet in de toekomst?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Zoeker » 05 dec 2014, 19:32

Vitharr schreef:
Als ik namelijk naar bovenstaande grafiek kijk, dan vindt de anomalie nu plaats, en niet in de toekomst?
Ja, we bevinden ons in feite nu in de afwijking. Het probleem schuilt in de kleine waarnemingshorizon die de mens heeft.
Er zijn tijden geweest dat er geen ijskappen waren en die tijden zullen (het verleden extrapolerend naar de toekomst) weer komen.

Er is in de loop der tijden een proces geweest van CO2 vastlegging. Je kan aan nemen dat dit (mede) tot een koudere aarde heeft geresulteerd.
(het broeikaseffect staat vrijwel vast)

In feite is de mens met het verstoken van fossiele brandstof bezig om de oorspronkelijke situatie te herstellen.
Immers: door onze opwarming komt straks ook weer de permafrost vrij met enorm veel CO2.
Het is heel wel mogelijk dat we naar waardes gaan van 1000 ppm of meer.

Het is natuurlijk speculeren. Maar het is mogelijk dat zonder tussenkomst van de mens we op den duur naar een CO2 loze wereld hadden gegaan. Omdat CO2 nu eenmaal de neiging heeft om zichzelf vast te leggen. En door het proces van kouder worden dat proces alleen maar bestendigt. Alleen vulkanisme zorgt dan nog wat voor toevoer van CO2.

En we weten allemaal dat zonder CO2 geen leven mogelijk is op aarde.

Volgens deze gedachte is de mens juist bezig de wereld te redden. Weliswaar kan het klimaat op hol slaan en de poolkappen smelten.
Maar de plantenwereld kan weer miljoenen jaren vooruit met CO2. Want er zijn natuurlijk planten genoeg die groeien bij tropische temperaturen.
In feite is een warme wereld helemaal zo gek nog niet. Alleen het verschijnsel mens zal het er lastig mee hebben. Maar de mens is sowieso al een voetnoot in de geschiedenis van de aarde.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 05 dec 2014, 21:18

Heb ik een paar jaar geleden al geschreven, maar ik werd met een korreltje zout genomen, terwijl als men de ogen openhoudt, het bewijs om je heen is.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Zoeker » 05 dec 2014, 23:36

We wachten het maar af. Het lijkt me niet redelijk om te verwachten dat de CO2 uitstoot de komende jaren omlaag gaat.
Zelfs als heel Europa 'groen' gaat, dan is er nog de rest van de wereld die op een lager ontwikkelingsniveau staat.
Met een beetje geluk gaat de uitstoot in 2030 of 2040 wat omlaag.

Voorlopig zit er niks anders op dan afwachten wat er komen gaat.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie