We zitten er steeds 'warmer' bij ...

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
cinnia

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door cinnia » 10 dec 2014, 13:27

Tet schreef:
Vitharr schreef:Het hangt natuurlijk af van de gebeurtenis en de exacte gevolgen. Maar een Mad Max toestand acht ik zeker een reële optie helaas. Bij kleine hick-ups zie je al hysterische reacties.
Ik denk dat het omslagpunt tussen anarchie en beschaving zal liggen aan het aantal gedecimeerde mensen.
Zolang er gebruik gemaakt kan worden van de infrastructuur zal er geen chaos heersen.
Op het moment dat er te weinig mensen zijn om de infrastructuur in stand te houden zal ik hoogstwaarschijnlijk binnen twee weken iemands hoofd inslaan voor en blikje hondenvoer. :?
Ik denk zelfs sneller hahaha.
Er hoeft maar 1 totale black-out te zijn van pak 'm beet 2 dagen en er is oorlog. Geen benzine, geen geld, geen water, want geen electriciteit. Ik denk dat binnen een halve dag overal gevochten en geplunderd wordt.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 10 dec 2014, 13:34

cinnia schreef:
Vitharr schreef:@Tet

Je argumenten lijken veel op de mijne. Mijn conclusie zou ik echter formuleren als; "Er zijn te veel mensen voor ons huidige niveau van beschaving".

Het probleem schuilt namelijk voor mijn gevoel niet enkel in de aantallen. Als bijvoorbeeld een wereldwijde ebola uitbraak tot decimering van de mensheid zou leiden, dan hebben we er minder, maar ik verwacht niet dat de impact dan minder zou zijn. Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat het niveau van beschaving dan nog verder zou dalen. En dan zou mijn conclusie zelfs met een gedecimeerde populatie nog geldig zijn. :wink:
Hahaha. Even een verduidelijking:

Jij zegt: "Er zijn te veel mensen voor ons huidige niveau van beschaving".

Dan zou ik graag weten hoe jij ons 'huidige niveau van beschaving" inschat.
Ik vermoed niet zo hoog, aangezien je in de volgende alinea schrijft: "Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat het niveau van beschaving dan nog verder zou dalen."
Ik vind het moeilijk om aan het niveau van beschaving een absolute waarde toe te kennen. Waar wil je dat ik het mee vergelijk?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 10 dec 2014, 13:41

Tet schreef:Ik denk dat het omslagpunt tussen anarchie en beschaving zal liggen aan het aantal gedecimeerde mensen.
Zolang er gebruik gemaakt kan worden van de infrastructuur zal er geen chaos heersen.
Op het moment dat er te weinig mensen zijn om de infrastructuur in stand te houden zal ik hoogstwaarschijnlijk binnen twee weken iemands hoofd inslaan voor en blikje hondenvoer. :?
Hoe en wat precies vind ik erg moeilijk te speculazen Tet. Maar ik denk dat er altijd een plaats zal zijn waar angst regeert en daardoor het verstand negeert. En daar begint dan de ellende. Die bestaat nu immers nu al. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

cinnia

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door cinnia » 10 dec 2014, 13:54

Ik vind het moeilijk om aan het niveau van beschaving een absolute waarde toe te kennen. Waar wil je dat ik het mee vergelijk?
Ik vraag ook niet om een absolute waarde.
Ik zal het proberen anders te vragen:
Wat vind jij beschaving?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 10 dec 2014, 14:06

cinnia schreef:
Ik vind het moeilijk om aan het niveau van beschaving een absolute waarde toe te kennen. Waar wil je dat ik het mee vergelijk?
Ik vraag ook niet om een absolute waarde.
Ik zal het proberen anders te vragen:
Wat vind jij beschaving?
In deze context zie ik als niveau van beschaving; de mate van ontwikkeling van de mensheid.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 10 dec 2014, 15:18

Wat vind jij beschaving?
Bestaat dat ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 10 dec 2014, 17:07

Beschaving? ... [think]

Beschaafde beschaving ... [think]

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 24&cad=rja

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 11 dec 2014, 14:48

Het lijkt er op dat 2014 het warmste Nederlandse jaar in drie eeuwen tijd gaat worden. Dit beweert het KNMI op basis van de eerste tien maanden van dit jaar. Vorige week concludeerde de World Meteorological Organization dat 2014 ook wereldwijd het warmste jaar ooit is.

Hoewel de gemiddelde temperatuur wereldwijd fluctueert en er dus ook landen en gebieden zijn waar het opvallend kouder is, blijkt uit de kaart van het WMO dat Nederland en België in de eerste tien maanden van 2014 opvallend warm waren.

11,5 graden
Het KNMI verwacht dat de jaargemiddelde temperatuur uitkomt op 11,5 graden Celsius. Normaal is dit 10,1 graden. Daarmee stevent 2014 af op een record. Tot nu toe waren 2006 en 2007 de warmste jaren met een jaargemiddelde van 11,2 graden Celsius.

Zachte winter en warme lente
Het is opvallend dat 2014 het warmste jaar ooit gaat zijn, omdat er deze zomer geen hittegolf is geweest. Daarnaast waren er weinig zomerse dagen van 25 graden of warmer. Waar komt het dan door? Volgens het KNMI hadden we in 2014 een uitzonderlijk warme lente en een zachte winter. Deze twee factoren leidde tot de hoge jaargemiddelde temperatuur.

Niet alleen klimaatverandering
Het is een feit dat het steeds warmer wordt door klimaatverandering. Zo is de kans op een warm jaar als 2014 tegenwoordig minstens driehonderd keer groter dan een eeuw geleden. Maar, er zijn ook andere factoren actief. Dit jaar kwam de wind vaak uit het zuiden, waardoor het vaak warm was. Het KNMI verwacht dat een warm jaar als 2014 in 2050 heel normaal is.

Afbeelding

Jaargemiddelde temperatuur sinds 1706.

http://www.scientias.nl/2014-het-warmst ... wen/108118

http://www.knmi.nl/cms/content/121934/n ... r_dan_ooit
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 11 dec 2014, 17:03

Ik zie het Univers.
Maar is het dan werkelijk zo dat we al 300 jaar meten?

Ik zal het eens opzoek'n.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 11 dec 2014, 17:07

Nicolaus Cruquius.

Op 19 december 1705 begon waterbouwkundige en cartograaf Nicolaus Samuelis Cruquius (1678-1754, geboren als Nicolaas Kruik) in Delft drie maal daags aflezingen van temperatuur, luchtdruk, vocht en neerslag.
Hij maakte gebruik van primitieve instrumenten, zoals een opvangbak voor regen en een luchtthermometer.
Cruquius bedacht een eigen temperatuurschaal, omdat zoiets nog niet bestond. Vanaf 1727 vermeldde hij de temperatuur in Fahrenheit, de in Amsterdam wonende instrumentmaker die met kwikthermometers experimenteerde. Cruquius heeft toen alle eerdere metingen omgerekend en die gegevens zijn bewaard gebleven.

Zwanenburg metingen:

Vanaf 1735 werden er meteorologische metingen verricht op 'Huize Swanenburgh'. Zwanenburg, halverwege Amsterdam en Haarlem en daarom ook wel Halfweg genoemd, was in de 18de en het begin van de 19de eeuw een belangrijk centrum van meteorologische waarnemingen in ons land.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GU&cad=rja

Oké ... dat is dan ook weer helder ...

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 12 dec 2014, 06:08

Is het voor 1706 dan niet warmer geweest?

Op basis van klimaatonderzoek zijn reconstructies van de gemiddelde temperatuur op aarde gemaakt van ver voor 1706.
Op basis van deze gegevens (zie grafiek in de link hieronder) zouden we zelfs kunnen concluderen dat we het warmste jaar beleven sinds de warmste periode van het Pleistoceen (het Eemian ruim 100.000 jaar geleden).
Wel moeten we hierbij benadrukken dat het om reconstructies van de temperatuur gaat, wat de nodige onzekerheden met zich meebrengt.

http://nieuws.weeronline.nl/wp-content/ ... s.svg_.png
http://nieuws.weeronline.nl/warmste-jaa ... nste-1706/

GW1971

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door GW1971 » 12 dec 2014, 12:20

Dus als ik KNMI goed begrijp schommelde de temperatuur van 1706 t/m 1986 tussen 7.0-10.5 gr. C en vanaf 1986 tussen 8.5- 11.5 gr. C. Gemiddelde stijging van 1.0- 1.5 gr. C. en incidenteel dus meer graden. Dat gaat toch sneller dan ik dacht.

2014 was een vreemd jaar; geen winter en in de herfst op het terras zitten. Lekker hoor... maar 'vreemd'.
Jammer dat NL zo traag is met duurzame energie. Fossiele brandstoffen is uit..... zo 20ste eeuw!.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 12 dec 2014, 12:27

Welkom GW1971 ...

GW1971

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door GW1971 » 17 dec 2014, 17:03

Ook in Europa warmste jaar sinds invoering metingen;

http://cib.knmi.nl/mediawiki/index.php/ ... _in_Europe

Ik mag hopen dat iemand op deze aarde een "stop"-knop heeft mocht de opwarming te hard gaan!

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 17 dec 2014, 17:09

Wow ... :shock:

Wat een info zeg ...
Dank je GW1971 ;P!

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 21 jul 2015, 12:34

Amerikaanse meteorologen zeggen zeker te weten dat 2015 het warmste jaar wordt wereldwijd sinds de mens weergegevens bijhoudt.
Vorig jaar was dat al zo, maar nu dreigt het record van vorig jaar dus te sneuvelen ...
We zitten er steeds warmer bij, zie hier ...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 21 jul 2015, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door entropy » 21 jul 2015, 13:24

:forumgroet: GW1971!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 22 jul 2015, 09:09

Eerste helft van 2015 was warmste half jaar ooit gemeten
Alles wijst erop dat het jaar 2015 de boeken in gaat als het warmste jaar ooit gemeten. De eerste zes maanden lag de gemiddelde globale temperatuur 0,85 graden Celsius boven het gemiddelde van de 20ste eeuw. Het oude record (eerste helft 2010) lag 0,09 graden Celsius lager.

De National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) heeft gisteren de nieuwe cijfers van juni bekendgemaakt. Dit betekent automatisch dat ook de resultaten van het eerste half jaar duidelijk zijn.

Juni 2015 was de warmste juni-maand ooit gemeten. Het record van juni 2014 sneuvelde. In juni 2015 was de gemiddelde temperatuur 0,88 graden Celsius hoger dan het gemiddelde van de 20ste eeuw en 0,06 graden Celsius hoger dan in juni 2014. Vooral de gemiddelde temperatuur boven het land (+1,26 graden Celsius) torende de afgelopen maand hoog boven de andere juni’s uit.

De ijskap op de noordpool was in juni 7,7 procent kleiner dan het gemiddelde in de periode 1981 tot 2010, namelijk ruim 900.000 vierkante kilometer. In 2010 was de situatie erger, omdat het zee-ijs toen een oppervlak had van circa 750.000 vierkante kilometer. Het oppervlak van het Antarctisch zee-ijs was in juni 7,2 procent groter dan in de periode van 1981 tot 2010, namelijk 980.000 vierkante kilometer.

En Nederland en België? De Lage Landen kregen in juni te maken met relatief lage temperaturen. Dit is goed te zien op de kaart bovenaan dit artikel. Ook inwoners van Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk hadden het in juni kouder dan normaal.


Afbeelding

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/service/ ... 201506.gif

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/summary- ... bal/201506

http://www.scientias.nl/eerste-helft-va ... t-gemeten/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 22 jul 2015, 09:13

Dank voor de aanvulling, bijzonder waar de koudste plekken liggen dit jaar ... (tot nu toe).

Barrel

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Barrel » 22 jul 2015, 12:58

Raar toch, dat we er altijd een soort van deterministische discussie van maken. In mijn ogen zouden we het heel anders moeten bekijken, vanuit een risico perspectief.

In de loop der honderden miljoenen jaren is op aarde een uniek evenwicht gecreëerd tussen de tektonische werking van de aarde, de aantrekkingskracht van de maan, de invloed van de zon, de atmosfeer, de oceanen, kosmische straling, en waarschijnlijk nog een aantal invloeden die we nog niet ontdekt hebben. Een belangrijke, en noodzakelijk toevoeging aan dit lijstje is het leven zelf, met name fotosynthese. De aarde is slechts leefbaar voor ons door het initiele onstaan en de langdurige werking van fotosynthese.
Deze invloeden werken al die millennia al samen om een waarschijnlijk uniek geconditioneerd systeem op te leveren, wat een voorwaarde is voor het ontstaan en instand houden van ons eigen leven.

Al deze elementen hebben een invloed op de uiteindelijke situatie op aarde. Een hele zware vulkaanuitbarsting (Krakatoa) leidt tot een daling van de temperatuur over verschillende jaren, maar het systeem is intrinsiek dynamisch stabiel. Het keert dus vanzelf weer terug naar die evenwichtssituatie.

Als mens hebben we tot nog toe geen enkel idee hoe uniek deze situatie is. Velen geloven dat er tal van plaatsen in het heelal moeten zijn waar leven mogelijk is; we hebben het nog niet kunnen aantonen.

En dan komt er nu dus een nieuwe factor in het spel; de mens. De mens is inmiddels zo geavanceerd (of waarschijnlijk moet je zeggen zoveel minder primitief) dat zij een impact heeft op dit evenwicht. Momenteel zitten we dan in een fase waarin we proberen te bediscussiëren wat de rol van de mens daadwerkelijk is, en hoeveel van de waarneembare verandering hierdoor veroorzaakt wordt (de zon blijft ook haar invloed houden, etc.).

De vraag die we in mijn ogen eigenlijk zouden moeten beantwoorden is hoeveel risico we eigenlijk bereid zijn om te nemen m.b.t. de Aarde? We weten dat als je een complex dynamisch evenwicht uit balans brengt, het zal trachten terug te keren naar die evenwichtssituatie. Denk hierbij aan een bal in een kom. Als je deze verplaatst, zal hij terug rollen naar dat evenwicht. Echter, bij langdurige, eenzijdige belasting van zo'n evenwichtssysteem, kun je de dynamisch stabiele evenwichtssituatie veranderen. En dat is wat er nu gebeurd. Het systeem is op zoek / op weg naar een nieuw evenwichtspunt. We hebben geen idee of we nog steeds in dit dynamisch stabiele gedeelte zitten. Mocht de mens morgen van de aardbol verdwijnen, zal de invloed van de mens nog eeuwen door blijven werken tot zij uitgewerkt is. Keert het dan opnieuw terug naar de 'voor-de-mens-er-was' situatie? Of hebben we de bal reeds over de rand geduwd? We kunnen er druk over speculeren, maar we hebben geen enkel idee waar we staan.

Wat dat betreft interessant om om ons heen te kijken. In de 'leefbare regio' vanaf de zon, zien we 3 planeten, Mars, Aarde en Venus. Van Venus weten we dat het evenwicht een extreme kant is opgeslagen, met een voor ons onleefbare situatie tot gevolg. Mocht er op aarde geen recycling zijn van co2 (fotosynthese), dan zou de aarde waarschijnlijk de kant van Venus op gaan.
Aan de andere kant hebben we Mars. We weten dat er lang geleden (toen Mars nog vulkanisch actief was) gedurende langere tijd een situatie is geweest die lijkt op de huidige situatie op aarde. We kunnen dan concluderen dat daar hetzij fotosynthese moet zijn geweest, of een ander mechanisme om de broeikasgassen te recyclen. (in mijn ogen kun je aantonen dat er op Mars leven moet zijn geweest, op basis van onze huidige kennis over Mars). Mars nu heeft geen (nauwelijks) nog een atmosfeer, en is dus het andere extreem ingeschoten. Daaruit leren we dan dat in ieder geval de situatie op aarde niet automatisch zal blijven bestaan.

Kortom, tenzij we met 100% zekerheid kunnen aantonen dat de mens geen negatieve invloed heeft, zijn we moreel verplicht om als soort in te grijpen, ook wanneer ons dat onze huidige welvaar zou kosten. We zijn dat aan de duizenden / miljoenen generaties voor ons verplicht. Echter, de mens is van nature egoïstisch, en dat zit ons in deze stevig in de weg. Wellicht zouden we ons geld dan maar in moeten zetten op kolonisatie van Mars en andere plekken in de ruimte, want volgens mij loopt de teller op aarde.

Plaats reactie