Drone
Alec Momont van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft ontwierp tijdens zijn afstuderen in samenwerking met innovatieplatform Living Tomorrow een prototype van een ambulance-drone. Nadat er een 112-oproep over een hartstilstand binnenkomt, kan dit onbemande, autonoom navigerende vliegtuigje een defibrillator razendsnel afleveren op de plek waar het nodig is. De drone geeft bovendien via een livestream video- en geluidverbinding directe feedback en instructies aan de mensen ter plekke. De drone kent de locatie van de patiënt via het mobiele telefoonsignaal van de beller en vindt zijn weg daar naartoe via GPS. Het vliegtuigje haalt snelheden van rond de 100km/u, weegt 4 kilo en kan nog eens 4 kilo last dragen.
Hartfalen
‘Het is essentieel dat de juiste medische zorg al in de eerste minuten na een incident wordt geleverd’, zegt Alec Momont. ‘Door sneller ter plekke te zijn, kunnen veel dodelijke slachtoffers worden voorkomen en kan het herstel worden vergemakkelijkt. Dit is zeker van toepassing op hartfalen, verdrinkingen, trauma’s en ademhalingsproblemen. Levensreddende technologieën, zoals een defibrillator, kunnen bovendien zó klein worden ontworpen, dat deze door een drone kunnen worden vervoerd.’
Defibrillator
Momont ontwierp daarom een nieuw type drone: een compacte vliegende ‘medische gereedschapskist’, die essentiële medische apparatuur vervoert en gebruikt kan worden door iedereen. Dit eerste prototype richt zich op het vervoer van een defibrillator. ‘In de EU krijgen jaarlijks ongeveer 800.000 mensen een hartstilstand en slechts 8% overleeft dit’, licht Momont toe. ‘De belangrijkste reden hiervoor is de relatief lange responstijd van de hulpdiensten (circa 10 minuten). Hersendood en overlijden treedt al binnen 4 tot 6 minuten op. Met de ambulance-drone wordt het mogelijk om defibrillatie-apparatuur binnen één minuut naar een patiënt te brengen in een gebied van 12 km2. Met die responssnelheid stijgt de overlevingskans na een hartstilstand van 8% naar 80%.’
De ambulance-drone: snel ter plaatse, defibrillator ‘aan boord’, real-time instructies 112-operator
Webcam
Belangrijk is verder dat er een communicatiekanaal (en webcam) is ingebouwd in de drone. De 112-operators kunnen dus meekijken en direct instructies geven aan de persoon die de apparatuur bedient. Deze kan ook vragen stellen aan de 112-centrale. ‘Succesvol gebruik van een defibrillator door ongetrainde personen ligt nu maar op 20%’, weet Momont. ‘Maar met persoonlijke instructies kan dit stijgen naar 90%. De instructies van de centrale via een speaker nemen bovendien een deel van de paniek weg.’
Vijf jaar
Het voorstel van Momont is om de bestaande medische noodinfrastructuur uit te breiden met een netwerk van snelle en compacte drones met medische hulpapparatuur en communicatie-mogelijkheden. ‘De kosten hoeven geen bezwaar te zijn. Ik heb berekend dat die op ongeveer 15.000 euro per drone liggen. Afgezet tegen het aantal levens dat hiermee potentieel gered kan worden, is dat zeer redelijk.’
‘Er zijn nog wel enige obstakels voor de verdere ontwikkeling van de ambulance-drone, zegt Momont. De drone kan autonoom vliegen, maar dit is vooralsnog wettelijk niet toegestaan. Een wetswijziging op dit gebied wordt in Nederland verwacht in 2015. Verder is er nog niet getest met ‘echte’ patiënten en technisch gezien moet de ‘object avoidance’, het automatisch ontwijken van obstakels, nog verbeterd worden. Momont denkt desondanks dat zijn idee binnen vijf jaar gerealiseerd kan zijn. Er is ook al interesse van partijen uit de medische wereld.
Momont ontwikkelde de ambulance-drone in samenwerking met het Belgische innovatieplatform Living Tomorrow, dat het project meefinancierde. In samenwerking met het Universitair Ziekenhuis en de Universiteit van Gent, beiden partners van Living Tomorrow, wordt momenteel nagedacht over de vervolgstappen om dit prototype verder te ontwikkelen en te implementeren. Momont werkt daarnaast ook samen met de Ambulancedienst Amsterdam.
http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatst ... drastisch/
Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartst
- univers
- Observer
- Berichten: 33354
- Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10
Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartst
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.
- Susan
- Ik Ben
- Berichten: 8400
- Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58
Re: Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartst
Wij zagen dat vandaag ook Univers, dat zou een mooie uitkomst
zijn mocht het op den duur beantwoorden aan de verwachtingen!
zijn mocht het op den duur beantwoorden aan de verwachtingen!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende
- Vitharr
- Brabbeldas
- Berichten: 8161
- Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39
Re: Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartst
Wel weer typisch voor den mensch dat het eerst wapentuig is, er vervolgens pizza's en drank mee bezorgd worden, en dan pas iets echt nuttigs mee gedaan wordt.
Morgen is vandaag ook gisteren....
- univers
- Observer
- Berichten: 33354
- Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10
Re: Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartst
Halen ze weer het brood van de pizza bezorgers uit de mond.er vervolgens pizza's en drank mee bezorgd worden,
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.
- Vitharr
- Brabbeldas
- Berichten: 8161
- Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39
Re: Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartst
Ouwe mopperkont!univers schreef:Halen ze weer het brood van de pizza bezorgers uit de mond.er vervolgens pizza's en drank mee bezorgd worden,
Morgen is vandaag ook gisteren....
- univers
- Observer
- Berichten: 33354
- Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10
Re: Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartst
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.
- entropy
- Vriend van de wetenschap
- Berichten: 2061
- Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23
Re: Ambulance-drone TU Delft vergroot overlevingskans bij hartst
Vitharr schreef:Wel weer typisch voor den mensch dat het eerst wapentuig is, er vervolgens pizza's en drank mee bezorgd worden, en dan pas iets echt nuttigs mee gedaan wordt.