Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door univers » 10 dec 2014, 19:50

Wetenschappers hebben naar eigen zeggen een eerste stap gezet richting de ontwikkeling van een pil tegen obesitas. Ze ontdekten stofjes die ‘slecht’ wit vetweefsel om kunnen zetten in ‘goed’ bruin vetweefsel.

Vetweefsel is er in verschillende varianten. Wit vetweefsel speelt een rol in de ontwikkeling van obesitas, diabetes type II en daaraan verwante aandoeningen zoals hartziekten. Bruin vetweefsel verbrandt wit vet en experimenten met muizen tonen aan dat het de insuline-resistentie die geassocieerd wordt met diabetes type II beperkt.

Lipiden
Wanneer het lichaam te veel energie tot zich neemt, wordt die energie als lipiden opgeslagen in witte vetcellen. Wanneer er te veel calorieën binnenkomen en te weinig calorieën worden verbrand, gaan stamcellen in het lichaam meer witte vetcellen produceren waardoor een mens dikker wordt.

Moleculen
Onderzoekers hebben nu twee moleculen ontdekt die stamcellen die normaliter wit vet produceren omzetten in stamcellen die bruin vetweefsel produceren en dus bijdragen aan het beperken van het witte vetweefsel. “Er zijn stoffen die ditzelfde effect hebben wanneer ze aan dieren worden toegediend, maar wanneer je de stoffen verwijdert, verdwijnt ook dat effect,” vertelt onderzoeker Chad Cowan. “Maar wat we hier zagen, was een stabiele conversie van witte vetcellen in bruine vetcellen.”

Het onderzoek biedt wellicht mogelijkheden voor een pil tegen obesitas en daarmee worden dus ook direct met obesitas geassocieerde aandoeningen zoals diabetes type II bestreden. Meer onderzoek naar de stofjes die wit vetweefsel omzetten in bruin vetweefsel is echter hard nodig. Ook zal meer inzicht verkregen moeten worden in eventuele bijwerkingen die de stofjes hebben.

http://hsci.harvard.edu/news/pill-obesity

http://www.scientias.nl/eerste-stap-gez ... tas/108109
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door goudroes » 10 dec 2014, 20:44

Tja, het mes snijdt aan twee kanten, je kan gewoon door blijven gaan met light producten eten en toch, na een pilletje, slank blijven. Maar of je dan ook gezonder bent????
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tammy » 11 dec 2014, 05:21

Light produkten Goudroes moet je niet nemen.
Vol met Aspartaam en anderen rotzooi.
Snap niet dat mensen dat nog kopen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tet » 11 dec 2014, 10:58

Dit is toch symptoombestrijding?
Beter dat mensen het niet zover laten komen en zich ongegeneerd volproppen met calorierijk ‘voedsel’.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door goudroes » 11 dec 2014, 13:09

Ik weet het Tammy en Ted. Maar heb je wel eens op de site van de Weight Wachers gekeken, allemaal light producten werden aanbevolen. Dan vraag ik me werkelijk af, weten ze nu niet beter of worden ze gesponsord door de fabrikanten. Maar ik weet niet of dat nu nog zo is.

Dit pilletje is echt niet om de mensen te helpen hoor, net als de light producten, daar zitten stoffen in waardoor je juist meer trek krijgt.
Ik persoonlijk zie er geen meerwaarde in.

En Ted, voor mij is calorierijk voedsel niet per definitie slecht. Bio roomboter is calorierijker dan halvarine, maar het is wel veel gezonder voor je. Omdat het dierlijke vetten zijn met natuurlijke vitamines waar je lichaam zich daadwerkelijk mee voeden kan. En dan kan je de haakjes weghalen waar je nu voedsel hebt tussen staan. Jij bedoeld meer maagvulling.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tet » 11 dec 2014, 15:01

Goudroes, ik vermoed dat wat jij maagvuller noemt overeenkomt met wat ik als ‘voedsel’ bestempel.

Bijvoorbeeld een Big Mac.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door univers » 11 dec 2014, 15:38

Geef mij maar een broodje paling.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door goudroes » 11 dec 2014, 17:25

Tet schreef:Goudroes, ik vermoed dat wat jij maagvuller noemt overeenkomt met wat ik als ‘voedsel’ bestempel.

Bijvoorbeeld een Big Mac.
;P!
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Vitharr » 11 dec 2014, 18:30

Mooie avatar Goudroes. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door univers » 12 dec 2014, 10:41

Ik dacht plaats hem hier ter aanvulling.
Engelse onderzoekers hebben een ingrediënt gecreëerd dat mensen een voller gevoel geeft. Experimenten tonen aan dat het ingrediënt ervoor zorgt dat mensen met overgewicht hun gewicht minder snel zien toenemen.

Het ingrediënt bevat een stofje dat de darmen stimuleert om hormonen los te laten die het hongergevoel beperken. Dit stofje komt van nature vrij wanneer microben in de darmen voedingsvezels verwerken. Maar het nieuwe ingrediënt zorgt ervoor dat er veel meer van dit stofje vrijkomt dan van nature het geval is.

Experiment
Experimenten wijzen erop dat het nieuwe ingrediënt ervoor kan zorgen dat mensen minder eten en minder snel in gewicht toenemen. De onderzoekers verzamelden twintig proefpersonen en gaven ze het nieuwe ingrediënt of insuline (een voedingsvezel). Vervolgens mochten de proefpersonen zoveel eten als ze wilden. De mensen die eerder het nieuwe ingrediënt toegediend hadden gekregen, aten gemiddeld veertien procent minder en hadden ook veel meer hormonen in hun bloed die hun eetlust beperkten.

Na 24 weken
In een tweede experiment verzamelden de onderzoekers 60 proefpersonen met overgewicht. De helft kreeg het nieuwe ingrediënt in de vorm van poeder en kreeg de opdracht dat ingrediënt aan hun voedsel toe te voegen. De andere helft kreeg insuline. Na 24 weken werd er gekeken hoe het met de proefpersonen ging. Eén van de 25 proefpersonen die het nieuwe ingrediënt kregen, had na 24 weken meer dan drie procent van het lichaamsgewicht erbij gekregen. Van de 24 proefpersonen die niet het ingrediënt, maar insuline hadden gekregen, zagen zes proefpersonen hun lichaamsgewicht na 24 weken met meer dan drie procent toenemen. Geen van de proefpersonen in de groep die het ingrediënt aan hun voedsel toevoegden kwam meer dan vijf procent van hun lichaamsgewicht aan, terwijl dat vier van de proefpersonen in de groep die insuline toegediend kregen, wel overkwam. Ook hadden de mensen die het nieuwe ingrediënt ontvingen na 24 weken minder vet in hun buik en lever dan de mensen die insuline toegediend hadden gekregen.

“We weten dat volwassenen gemiddeld tussen de 0,3 en 0,8 kilo per jaar zwaarder worden en er is echt behoefte aan nieuwe strategieën om dat te voorkomen,” vertelt onderzoeker Gary Frost. “Dit kleine onderzoek wijst erop dat het door ons ontwikkelde ingrediënt wanneer je het toevoegt aan eten kan voorkomen dat mensen met overgewicht nog zwaarder worden. Je moet het ingrediënt wel regelmatig eten wil het een effect hebben. We onderzoeken nu aan welke soorten voedsel het kan worden toegevoegd, maar zoiets als brood of fruitsmoothies werkt waarschijnlijk goed.”

http://www3.imperial.ac.uk/newsandevent ... 4-17-53-18

http://www.scientias.nl/wetenschap-komt ... eft/108140
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tammy » 13 dec 2014, 04:48

Goudroes schreef:
Ik weet het Tammy en Ted. Maar heb je wel eens op de site van de Weight Wachers gekeken, allemaal light producten werden aanbevolen. Dan vraag ik me werkelijk af, weten ze nu niet beter of worden ze gesponsord door de fabrikanten. Maar ik weet niet of dat nu nog zo is.
Ik denk sponsering Goudroes van de fabrikanten.
Light producten zijn rommel.
Mensen worden voor de gek gehouden en worden zieker.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door goudroes » 13 dec 2014, 09:26

Vitharr schreef:Mooie avatar Goudroes. ;P!
:loveU: vond ik ook, dank je

@Tammy, ik denk het ook dat ze gesponcerd worden. Ze kunnen beter goede voorlichting geven over goede natuurlijke voeding. Maar ja, daar verdiend de farmaceut niets aan. Ik ben er dan ook bang voor dat deze pil meer schade veroorzaakt en dat er daar ook al een pilletje voor in de maak is.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tet » 13 dec 2014, 10:55

Maar ja, wat is nou slechter… aspartaam of suiker?
Volgens mij is het allebei troep.

Dat is de reden waarom ik Coca Cola Zero drink; ik kom er i.i.g. niet van aan.
En ik krijg er geen hongergevoel van, dus het is kiezen uit twee kwaden voor mij.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door goudroes » 14 dec 2014, 00:30

Geen cola drinken is ook een keuze. :wink:
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door univers » 14 dec 2014, 00:52

Geen cola drinken is ook een keuze.
Is goed om te ontroesten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tammy » 14 dec 2014, 04:55

Tet schreef:
Maar ja, wat is nou slechter… aspartaam of suiker?
Aspartaam beste Tet. :wink:
Hele volksstammen zijn duizenden jaren groot gebracht met suiker in hun voedsel.
Suiker is een natuurlijk product.
Die hype tegenwoordig dat suiker ronduit slecht is, dient ter doel voor de farmaceutische industrie.
Aspartaam is nep, is geen echte suiker.
Om iets light te maken moet er iets anders in, chemische troep dus.

Gewone suikers tot je nemen, en dan natuurlijk niet 25 suikerklontjes per dag , is helemaal niet erg.
De mensheid is compleet aan het doorslaan wat voeding betreft.
Ik bedoel daarmee de in mijn ogen bijna hysteria om zo gezond mogelijk te leven.
Veel voedsel word tegenwoordig zo sterk bewerkt, dat het geen echt voedsel meer is zoals het eerst bedoeld was.

Men is chemische bommetjes aan het eten en drinken , geen echt voedsel meer.
Het ziet er wel uit zoals we het kennen, maar de samenstelling is bijna weg.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tet » 14 dec 2014, 12:13

Tammy schreef:Tet schreef:
Maar ja, wat is nou slechter… aspartaam of suiker?
Aspartaam beste Tet. :wink:
Hele volksstammen zijn duizenden jaren groot gebracht met suiker in hun voedsel.
Suiker is een natuurlijk product.
Die hype tegenwoordig dat suiker ronduit slecht is, dient ter doel voor de farmaceutische industrie.
Aspartaam is nep, is geen echte suiker.
Om iets light te maken moet er iets anders in, chemische troep dus.
Ehm Tammy, volgens mij behoort suiker pas sinds een paar eeuwen tot ons assortiment.
Mensen hebben suiker nodig dat is waar, maar tegenwoordig stopt men al suiker in vlees als ik de berichten mag geloven. De hoeveelheid suiker die we tegenwoordig binnenkrijgen is nou niet bepaald natuurlijk.

Tammy schreef:Gewone suikers tot je nemen, en dan natuurlijk niet 25 suikerklontjes per dag , is helemaal niet erg.
Dat is een beetje mijn probleem; ik drink een liter cola per dag en daar zitten 24 suikerklontjes in.
Een liter cola is 420 kcal.
Iedereen kent denk ik wel het voorbeeld dat als je een Marsreep van 300 kcal per dag boven je normale eetpatroon eet je binnen 5 jaar 14 kilo overgewicht hebt.
Laat staan als je 420 kcal van een liter cola per dag extra binnenkrijgt, volgens mijn berekening kom je dan op 19,6 kilo overgewicht uit.
Bovendien word ik van suiker sloom.

Uiteraard kun je zeggen ‘drink dan geen cola’ en dat is vanuit gezondheidsoogpunt zeker beter voor je lijf, of je nu light of met suiker drinkt.
Maar als je dan toch die liter cola per dag drinkt is het m.i. minder slecht om de lightvariant te nemen. Het is sowieso beter voor mijn BMI.
Verder zie je tegenwoordig steeds vaker dat Stevia in lightproducten wordt verwerkt. Stevia is in tegenstelling tot Aspartaam wel een natuurlijke zoetstof.

Tammy schreef:De mensheid is compleet aan het doorslaan wat voeding betreft.
Ik bedoel daarmee de in mijn ogen bijna hysteria om zo gezond mogelijk te leven.
Nou wat mij betreft is het geen overbodige luxe om met voedsel en zo gezond mogelijk leven bezig te zijn.
In Nederland kampt ruim 40% met overgewicht, en wereldwijd is dit een derde.
Dit is volgens de experts te wijten aan het toenemende gebruik van suikers.

Tammy schreef:Men is chemische bommetjes aan het eten en drinken , geen echt voedsel meer.
Het ziet er wel uit zoals we het kennen, maar de samenstelling is bijna weg.
Dat is ook de reden waarom ik steeds meer raw food tot me neem.
Op de Cola na dan. :-|
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tammy » 14 dec 2014, 19:26

Tet schreef:
Ehm Tammy, volgens mij behoort suiker pas sinds een paar eeuwen tot ons assortiment.
Mensen hebben suiker nodig dat is waar, maar tegenwoordig stopt men al suiker in vlees als ik de berichten mag geloven. De hoeveelheid suiker die we tegenwoordig binnenkrijgen is nou niet bepaald natuurlijk.
Ok, misschien zijn duizenden jaren wat overdreven van mij. :mrgreen:
Maar natuurlijke suikers zitten ook in fruit.
Dus al die zogenaamde gezonde shakes vol met vruchten die veel mensen tot zich nemen bevatten veel meer suikers dan men denkt.
Is laatst nog een onderzoek naar gedaan.

Uiteraard kun je zeggen ‘drink dan geen cola’ en dat is vanuit gezondheidsoogpunt zeker beter voor je lijf, of je nu light of met suiker drinkt.
Maar als je dan toch die liter cola per dag drinkt is het m.i. minder slecht om de lightvariant te nemen. Het is sowieso beter voor mijn BMI.
Verder zie je tegenwoordig steeds vaker dat Stevia in lightproducten wordt verwerkt. Stevia is in tegenstelling tot Aspartaam wel een natuurlijke zoetstof.
Nee de lightvariant is niet beter.
Je krijgt dan gewoon chemische bommetjes binnen.
Stevia ken ik niet, ga ik eens opzoeken.

Nou wat mij betreft is het geen overbodige luxe om met voedsel en zo gezond mogelijk leven bezig te zijn.
In Nederland kampt ruim 40% met overgewicht, en wereldwijd is dit een derde.
Dit is volgens de experts te wijten aan het toenemende gebruik van suikers.
Het is ook geen overbodige luxe, maar laat je niet gek maken .
Overgewicht hebben is niet alleen aan suikers toe te wijden.
Er zijn vele factoren om overgewicht te hebben of te krijgen.
Erfelijkheid, ziektes en vooral ook medicijngebruik.
Dat is ook de reden waarom ik steeds meer raw food tot me neem.
Op de Cola na dan. :-|
Maak je niet druk om de Cola beste Tet.
Zo te zien let jij goed op wat je eet.
Die Cola vind jij lekker, geniet er dan ook van. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Tet » 14 dec 2014, 21:41

:wink: Afbeelding
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Eerste stap gezet richting pil tegen obesitas

Bericht door Maris » 14 dec 2014, 22:13

Luisteren naar je eigen lijf, gevoel of smaak hoort daar ook bij. Met (fors) overgewicht spreekt je lijf volgens mij ook. Protest van o.a gewrichten en conditie...

Beter aspartaam om calorie(suiker)-inname te beperken dan diabetes type II of overgewicht is mijn idee. Laatsten geven meer risico op ziekte dan aspartaam.

Stevia is een plantaardige suikervervanger (suiker is ook plantaardig, maar geraffineerd), maar ik vind de bijsmaak niet lekker. Aspartaam ben ik inmiddels aan gewend. En gewone cola vinnik te zoet en geeft onaangename aanslag (op tanden en tandvlees) gevoelsmatig in m'n mond.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Plaats reactie