Maan is omgeven door stof

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Maan is omgeven door stof

Bericht door univers » 18 jun 2015, 11:51

Onze maan is gehuld in een permanente, maar niet bolvormige, stofwolk die in dichtheid toeneemt wanneer het maanoppervlak door grote aantallen kometendeeltjes wordt getroffen. Dat blijkt uit metingen die eind 2013/begin 2014 zijn gedaan door de Amerikaanse maansonde LADEE (Nature, 18 juni). De ‘maanwolk’ bestaat uit minuscule stofdeeltjes die bij duizenden opstuiven wanneer een deeltje van een komeet met een snelheid van duizenden kilometers per uur op het maanoppervlak inslaat. Bij zo’n inslag worden de stofjes naar hoogten van enkele tientallen kilometers geblazen. De eerste aanwijzingen dat de maan omgeven is door stof zijn eind jaren zestig gevonden. De camera’s van onbemande NASA-maanlanders registreerden toen een heldere gloed tijdens zonsondergangen op de maan. Ook de latere Apollo-astronauten maakten melding van zo’n ‘horizongloed’. Het lijkt er echter op dat de stofwolk die LADEE heeft ontdekt niet de verklaring voor de horizongloed kan zijn. Daarvoor komt het stof niet hoog genoeg en is de wolk veel te ijl. Zeker is wel dat de dichtheid van de stofwolk sterk toeneemt als de maan – samen met de aarde – door een wolk deeltjes trekt die door een komeet zijn achtergelaten. Op aarde veroorzaken zulke deeltjeswolken jaarlijks terugkerende meteorenzwermen. Deze ontstaan doordat de kometendeeltjes tijdens hun tocht door de aardatmosfeer, door de wrijving met de lucht, kortstondige gloeiende lichtsporen veroorzaken. Op de vrijwel luchtledige maan gebeurt dat uiteraard niet: daar veroorzaken de deeltjes alleen stoffonteinen. (EE)

Afbeelding

Artist’s impression van de stofwolk rond de maan. De kleuren geven aan waar de stofdichtheid het grootst is. De grijze cirkels stellen de trajecten van kometendeeltjes voor; de grote lus is de omloopbaan van de LADEE-sonde. (Daniel Morgan & Jamey Szalay)

http://www.colorado.edu/news/releases/2 ... dust-cloud
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Maan is omgeven door stof

Bericht door Tardis » 18 jun 2015, 12:16

Bij zo’n inslag worden de stofjes naar hoogten van enkele tientallen kilometers geblazen.
Wat een storende fout. Er is geen atmosfeer rond de Maan dus blazen is onmogelijk. Het stof wordt door de reactiekracht van de komeetinslag weggeslingerd in een baan rond de Maan.
Misschien ben ik aan het muggenziften, maar in een wetenschappelijk getint artikel verwacht ik wel zorgvuldig taalgebruik.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Maan is omgeven door stof

Bericht door Gast1 » 18 jun 2015, 13:14

Tardis schreef: Misschien ben ik aan het muggenziften ...
Ik vind van niet, maar om het bij die kretologie te houden ... ga daar alsjeblieft meer door, waar juist daar kunnen we van leren.

;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Maan is omgeven door stof

Bericht door univers » 18 jun 2015, 13:17

Misschien ben ik aan het muggenziften,
Hebben ze die ook op de maan ? muggen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Maan is omgeven door stof

Bericht door Gast1 » 18 jun 2015, 13:57

Jazeker: 'Maanmuggen' ... :mrgreen:

Plaats reactie