Moeten dieren rechten krijgen?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.

Moeten dieren rechten krijgen?

JA, DIEREN ZIJN VOELENDE WEZENS NET ALS MENSEN
9
90%
NEE, DIEREN WETEN NIET WAT RECHTEN EN PLICHTEN ZIJN
1
10%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Frontierscience

Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Frontierscience » 16 jul 2015, 09:26

Afbeelding

Dierethiek is sterk omstreden. Sommigen noemen het discriminatie dat we dieren in kooien houden en hun rechten ontzeggen. Anderen menen dat we de dieren juist beschermen, omdat ze begrippen als rechten en plichten niet begrijpen. Wat vind jij?

De chimpansee Tommy wordt door een echtpaar achter tralies gehouden in een donker magazijn in New York. De advocaat Steven Wise heeft een rechtszaak aangespannen om de chimpansee als rechtspersoon te laten erkennen, zodat Tommy het fundamentele recht op vrijheid krijgt en kan worden overgebracht naar een reservaat in Florida.
Wise verloor de rechtszaak over dierethiek in eerste instantie, maar is in beroep gegaan. Hij ziet de rechtszaak op zichzelf al als een overwinning, omdat andere rechtbanken zich in het verleden niet wilden wagen aan zaken die namens dieren werden gevoerd.

Dieren worden door de mens gediscrimineerd

Dieren, die autonoom zijn en zelfbewustzijn hebben, zijn het slachtoffer van 'specieisme', discriminatie op grond van soort, door de mens. Dat vindt jurist Steven Wise van de organisatie The Nonhuman Rights Project, die ook rechtszaken voert namens drie andere chimpansees. Ooit zullen we met verbazing terugkijken naar de manier waarop we dieren hebben uitgebuit, beweert hij.
Anderen, zoals professor Richard Cupp, zijn erop tegen om dieren rechten te geven die ze niet kunnen begrijpen, en vinden het zinvoller om te streven naar betere omstandigheden voor dieren.

Dierethiek en dierenrechten: Wat vind jij?

Antwoord JA als je vindt:
dat dieren voelende wezens met een intrinsieke waarde zijn, die net als mensen aanspraak hebben op rechten. Chimpansees en orang-oetans mogen niet in gevangenschap worden gehouden in een dierentuin of als huisdier, olifanten mogen niet optreden in een circus en orka's mogen geen shows in dolfinaria doen.

Antwoord NEE als je vindt:
dat dieren fatsoenlijk moeten worden behandeld, maar geen rechten moeten krijgen. Dieren weten niet wat rechten en plichten zijn en moeten altijd ondergeschikt blijven aan de mens. Bovendien zou het verstrekkende gevolgen hebben als dieren rechtspersonen worden. Bedreigde diersoorten – die nu in stand worden gehouden via fokprogramma's in dierentuinen – zouden bijvoorbeeld kunnen uitsterven.

Bron: http://wibnet.nl/natuur/slimme-dieren/d ... en-krijgen

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door taigitu » 16 jul 2015, 10:38

Frontierscience schreef:Afbeelding

Dierethiek is sterk omstreden. Sommigen noemen het discriminatie dat we dieren in kooien houden en hun rechten ontzeggen. Anderen menen dat we de dieren juist beschermen, omdat ze begrippen als rechten en plichten niet begrijpen. Wat vind jij?

De chimpansee Tommy wordt door een echtpaar achter tralies gehouden in een donker magazijn in New York. De advocaat Steven Wise heeft een rechtszaak aangespannen om de chimpansee als rechtspersoon te laten erkennen, zodat Tommy het fundamentele recht op vrijheid krijgt en kan worden overgebracht naar een reservaat in Florida.
Wise verloor de rechtszaak over dierethiek in eerste instantie, maar is in beroep gegaan. Hij ziet de rechtszaak op zichzelf al als een overwinning, omdat andere rechtbanken zich in het verleden niet wilden wagen aan zaken die namens dieren werden gevoerd.

Dieren worden door de mens gediscrimineerd

Dieren, die autonoom zijn en zelfbewustzijn hebben, zijn het slachtoffer van 'specieisme', discriminatie op grond van soort, door de mens. Dat vindt jurist Steven Wise van de organisatie The Nonhuman Rights Project, die ook rechtszaken voert namens drie andere chimpansees. Ooit zullen we met verbazing terugkijken naar de manier waarop we dieren hebben uitgebuit, beweert hij.
Anderen, zoals professor Richard Cupp, zijn erop tegen om dieren rechten te geven die ze niet kunnen begrijpen, en vinden het zinvoller om te streven naar betere omstandigheden voor dieren.

Dierethiek en dierenrechten: Wat vind jij?

Antwoord JA als je vindt:
dat dieren voelende wezens met een intrinsieke waarde zijn, die net als mensen aanspraak hebben op rechten. Chimpansees en orang-oetans mogen niet in gevangenschap worden gehouden in een dierentuin of als huisdier, olifanten mogen niet optreden in een circus en orka's mogen geen shows in dolfinaria doen.

Antwoord NEE als je vindt:
dat dieren fatsoenlijk moeten worden behandeld, maar geen rechten moeten krijgen. Dieren weten niet wat rechten en plichten zijn en moeten altijd ondergeschikt blijven aan de mens. Bovendien zou het verstrekkende gevolgen hebben als dieren rechtspersonen worden. Bedreigde diersoorten – die nu in stand worden gehouden via fokprogramma's in dierentuinen – zouden bijvoorbeeld kunnen uitsterven.

Bron: http://wibnet.nl/natuur/slimme-dieren/d ... en-krijgen
Dieren moeten zeker rechten krijgen. Minimaal op een enigszins dierlijk bestaan.
Wat inhoudt, genoeg ruimte om te bewegen en niet misbruikt te worden als ze in onze
menselijke habitat mee leven. Ook al, of liever juist omdat het dieren zijn die we later
op ons bord hebben omdat hun leven beperkt is. Ik weet dat ik hier ook hypocriet/dubbel
in ben omdat ik vlees eet.......
'Mijn vlees is zwak' en ik eet af en toe vlees.

Dieren als rechtspersoon? Ja, omdat we al zoveel jaren klungelen met het fatsoenlijk
behandelen van bijvoorbeeld kippen en andere dieren die niet meer niet meer buiten komen
en hun korte leven in piepkleine hokjes doorbrengen voor ons genot. Of circusdieren die in
kleine hokken verblijven en niet eens lekker kunnen rennen en spelen.
De dierentuin is ook niet de plek waar ik graag naar toe ga, maar ik kan de functie die het
maatschappelijk heeft wel waarderen. Ik heb vroeger een bruine beer gezien die alleen
maar met zijn kop stond te slingeren in een kleine stenen ruimte met een gracht ervoor.
Intriest zag hij er uit. Dat beeld staat me nog steeds voor ogen.....

Als er een soort beroeps-instelling komt die via de rechter voor dieren op kan komen en er
een basis is waar men zich wettelijk aan moet houden om die dieren te fokken of
te hebben, dan ben ik daar voor. Er kan dan een korte lijn zijn naar het recht van alle
dieren als mensen zich er niet houden. Als mensen niet met respect met dieren om kunnen
gaan moeten ze die niet onder hun beheer kunnen krijgen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Gast1 » 16 jul 2015, 22:56

In elk opzicht mee eens taigitu (maar dat kon je wel raden van mij, toch?).

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Tammy » 17 jul 2015, 02:56

Ik sluit me bij Taigitu aan.
Alleen niet over de dierentuinen dat het een maatschappelijke functie heeft.
Dierentuinen moeten opgedoekt worden vind ik.
In dit tijdperk kan je ze zelf makkelijker bezichtigen in de natuur en zoniet dan kijkt men ze maar op tv.

Als kind zijnde vond ik dierentuinen al niet leuk.
Ik vond het zo zielig en datzelfde had ik ook met circussen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Gast1 » 17 jul 2015, 07:35

Dat is dierenliefde pur sang Tammy.
Ook taigitu schreef mij een paar keer dat ze het niet kon begrijpen dat ik als dierenvriend een volière heb met vogels.
Vogels horen in de Natuur en ik ben het daar mee eens.
Maar ...

Dierentuinen van tegenwoordig zijn niet meer de dierentuinen van vroeger.
Dieren kunnen bewondert worden en mogelijk krijgen mensen dan ook meer respect voor deze dieren.
Daarnaast zijn er contacten tussen de dierentuinen onderling om een fokprogramma te plannen voor dieren weer elders in de vrije Natuur te plaatsen, waar ze uitgestorven zijn.
Ik weet het, het zou niet mogelijk mogen zijn, maar misschien is de dierentuin helaas wel een van de veiligste plekken in de toekomst (en nu) waar ze kunnen leven.
Dat geldt ook voor mijn volièrevogels, ze hebben het er goed en zijn veilig.
Ze hebben eten en stichten zo menig gezin en zijn tam.
Wanneer ik ze vrij zou laten, zouden ze allen sterven.
Dat geldt ook voor de huisdieren, waarvan sommige onverlaten ze ook vrijlaten omdat ze niet meer voor ze willen zorgen.
Wat denk je van de dieren die we consumeren?
Ik ben gisteren wezen kijken op een kalkoenkwekerij en dat beeld raak ik niet meer kwijt.
Wat denk je van varkens die in een vrachtwagen gepropt worden?

Eigenlijk zouden we allen herbivoor moeten worden ...
Ja, ik eet ook vlees en als ik tijdens het eten er over na denk, smaakt het mij al niet meer.
Het maakt mij tot een zondig mens en hypocriet.
Ja, als individu van het menselijk specimen voel ik me dan ook niet altijd even gelukkig.

Beetje warrig geschreven zie ik nu ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door univers » 17 jul 2015, 07:47

Beetje warrig geschreven zie ik nu ...
Vind ik ook. :mrgreen:
Ja, ik eet ook vlees en als ik tijdens het eten er over na denk, smaakt het mij al niet meer.
Niet aan denken, en lekker genieten van je biefstukkie.

Afbeelding

Ik heb er maar patat voor je bijgedaan.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Gast1 » 17 jul 2015, 07:54

Hihihi ... je bent me er eentje Uni.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door univers » 17 jul 2015, 07:56

Dieren hebben wel degelijk gevoel.
Als iemand wat mankeert, voelen dieren dat aan.
Kan je van mensen niet zeggen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Fenna » 17 jul 2015, 08:33

univers schreef:Dieren hebben wel degelijk gevoel.
Als iemand wat mankeert, voelen dieren dat aan.
Kan je van mensen niet zeggen.
Helemaal mee eens.

Ze hebben ook gevoel voor rechtvaardigheid.
Met vriendelijkheid en liefde doen ze hun best voor je, behandel je ze onrechtvaardig draaien ze je de rug toe en gelijk hebben ze.

Mijn zwager zat mijn hond te treiteren (onnodig lippen tussen de tanden drukken) en het scheelde weinig of hij had een knauw gehad en dat terwijl mijn hond een grote goedzak is, je moet erg ver gaan eer hij kwaad word.
Verontwaardigd zei mijn zwager dat mijn hond hem niet had moeten bijten want anders had hij hem wel even te grazen genomen.
Ik zei hem dat hij moest kappen met zijn geouwehoer anders kreeg hij ipv. de hond van mij wel op zijn sodemieter.
5 minuten later stond mijn zwager buiten de deur en is er nooit meer ingekomen, zulke mensen kan ik missen als kiespijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door univers » 17 jul 2015, 08:37

;P!

Ik had hem gelijk een knal voor zijn kopverkocht.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Fenna » 17 jul 2015, 08:42

Wilde ik ook doen, maar mijn man werd nerveus van die hele situatie en heb het daarom maar laten rusten en mijn zwager eruit gesodemieterd.
Mijn wederhelft weet hoe een vuurvreter ik kan zijn. *bitch*
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door univers » 17 jul 2015, 09:09

Afbeelding

Zulke familieleden kan je beter kwijt dan rijk zijn.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door taigitu » 17 jul 2015, 11:08

Tammy schreef:I
Alleen niet over de dierentuinen dat het een maatschappelijke functie heeft.
Dierentuinen moeten opgedoekt worden vind ik.
In dit tijdperk kan je ze zelf makkelijker bezichtigen in de natuur en zoniet dan kijkt men ze maar op tv.

Als kind zijnde vond ik dierentuinen al niet leuk.
Ik vond het zo zielig en datzelfde had ik ook met circussen.
Ik denk dat dierentuinen een noodzakelijk kwaad zijn.
Toch zit er ook een positieve kant aan. Momenteel weten veel kinderen niet dat melk van de koe komt; het dier dat ze misschien een keer in een weiland zien staan. Als het wordt gevraagd wordt er vaak als antwoord gegeven dat het van de fabriek komt. Zo zijn de beelden van allerlei dieren die op de televisie te zien zijn 'niet echt', het zijn beelden die een aantal dimensies missen. Wij, als volwassenen, kijken daar anders naar.

Kinderen zien veel dieren in video-games of tekenfilms en lezen boeken waar dieren een rol in spelen. Het wordt iets anders als ze in een dierentuin/kinderboerderij die dieren in de ogen kunnen kijken. Ze zien hoe ze reageren op elkaar en op de mensen. Sommige kan je aanraken waardoor ze kunnen voelen en aaien. Ze kunnen een duidelijke relatie leggen via hun gevoel tussen dat dier en de huisdieren die ze in hun dagelijks leven hebben. Als er dan ook nog bij wordt vertelt dat er dieren zijn, die ze kunnen zien en misschien aanraken, uitgestorven raken zal dat ook anders binnenkomen bij kinderen dan alleen de digitale 'plaatjes' op de tv of computer, hoe mooi ze ook kunnen zijn. Die levende/tastbare ervaring is intenser en zal meer impact hebben hoe ze dieren beleven en waarderen.

Kijk even naar dit bericht: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... -1.2945218
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Vitharr » 17 jul 2015, 22:03

Over de poll. Dieren weten inderdaad niet wat rechten en plichten zijn, maar een mens wel want die heeft ze verzonnen. Daarbij hoort wat mij betreft tevens de plicht om dieren, en mogelijk zelfs andere levensvormen, rechten toe te kennen.

Over mezelf. Ik eet vlees. Ik heb daar, na kennismaking met vegetarische producten, over nagedacht en een afweging gemaakt. Ik heb evenveel respect voor een plant als voor een dier. Dus bij voorkeur zou ik persoonlijk synthetisch eten, met een pil die je inslikt of zo. Voor de smaak hebben we reeds genoeg synthetische spullen, we moeten alleen stoppen met gif maken voor geld.

Zakelijk/technisch bekeken zijn beiden inefficiënte voedselbronnen. Kijk maar hoeveel kilometer darm je nodig hebt om het te verteren. Maar als organisme dienen ze zonder twijfel gerespecteerd te worden.

Omdat synthetisch eten niet verkrijgbaar is, eet ik dier en plant. Een beetje dier, de rest plant. Mijn eigen organisme waardeert dat, en diezelfde waardering ken ik toe aan de schenkers daarvan.

Ik eet geen jonge dieren, maar wel baby's van een aardappelplant. In mijn hele leven eet ik denk ik een hele koe en een varken op. Dat spijt me oprecht voor ze, maar het is een deel van de prijs voor mijn bestaan. Zij betalen die nu voor mij zodat ik hem later voor iemand anders kan betalen. The gift of life.

Het probleem hier is echter dat ik geen tijd heb om een koe en een varken te onderhouden. Dus doet iemand anders dat voor mij, en heel veel anderen natuurlijk. Maar geen enkele motivatie is afdoende om een dier te laten lijden. Dat is wat mij betreft een recht. Hun recht!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Tammy » 18 jul 2015, 02:44

Gast1 schreef:
Ook taigitu schreef mij een paar keer dat ze het niet kon begrijpen dat ik als dierenvriend een volière heb met vogels.
Vogels horen in de Natuur en ik ben het daar mee eens.
Maar ...
Ik begrijp Taigitu wel waarom ze dat zegt.
Ik weet dat jouw volière met veel liefde is gemaakt en dat daar vogels in zitten die hier in de natuur vrij rond vliegen.
Geen tropische vogels dus maar gewoon de vogels in Nederland.
Ik weet ook uit je verhalen Gast1 dat je ze heel goed verzorgt, maar ook ik vind dat ze vrij moeten zijn.

Mijn schoonvader had die vogels ook in kleine kooitjes in de tuin, ik heb dat altijd verschrikkelijk gevonden.
Jij lijkt totaal niet op hem, jij hebt een groot verblijf voor ze gemaakt.
En ik weet dat je van ze geniet.
Maar ikzelf zou zoiets nooit kunnen , vogeltjes horen te vliegen heel hoog in de lucht.
Daar hebben ze vleugels voor gekregen. :wink:


Ik ben een vleeseter en ik zou willen dat het koetje of varkentje een mooi leven heeft gehad op een groot weiland .
Maar die kans is erg klein, ik ben dus een hypocriet als ik het over de rechten van dieren heb op sommige vlakken.
Want als ik het niet zeker weet, waarom eet ik het vlees dan toch ?
Omdat ik het lekker vind, en een hypocriet ben soms.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Tammy » 18 jul 2015, 03:00

Jeetje Fenna wat een zwager zeg heb jij. :-|
Goed gedaan meid dat je die man je huis uit hebt gegooid, had ik ook gedaan.
Bah wat een nare kerel zeg. :evil:

Taigitu, ongelooflijk zeg dat er kinderen zijn in deze tijd die denken dat melk in de fabriek word gemaakt. :shock:
Ligt dat niet aan hele domme simpele ouders ?
We leven in het jaartal 2015...............niet te geloven zeg.
Ik snap wat je bedoelt met de dierentuinen.
Ik kan meegaan in wat Gast1 schreef over fokprogramma`s om met uitstervende diersoorten zo om te gaan en ze op die manier te redden zeg maar.

Maar dat het goed is voor kinderen om ze te aaien enz zodat ze meer waardering krijgen enzo zie ik niet zitten.
Als je je als kind al niet kan inleven in een dier dat opgesloten zit in een verblijf terwijl het wilde dieren zijn , dan denk ik niet dat ze dat later ook kunnen.
Olifanten en leeuwen en nog veel meer wilde dieren horen in Afrika vrij rond te leven.
Als je als kind zijnde dat stukje empathie mist geloof ik niet dat het via dierentuinen in stand te houden daar verbetering in komt.

Vitharr, mooi hoe jij het beschrijft.
En eerlijk ook. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door gusteman » 18 jul 2015, 04:19

taigitu schreef:Als mensen niet met respect met dieren om kunnen
gaan moeten ze die niet onder hun beheer kunnen krijgen.
Dan zou je ook behoorlijk wat mensen moeten beletten of verbieden om kinderen te krijgen.

Het is een eeuwenoud zeer, en (nog maar eens) typisch "menselijk".

De mensheid is nog niet eens in staat om zorgzaam met elkaar om te gaan, hoe wil je dan dat ze zorgzaam omgaan met de natuur, fauna zowel als flora?

Rechten toekennen zal daar, helaas, geen sikkepit verandering in brengen.

Gast1

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Gast1 » 18 jul 2015, 07:55

Tammy schreef:Gast1 schreef:
Ook taigitu schreef mij een paar keer dat ze het niet kon begrijpen dat ik als dierenvriend een volière heb met vogels.
Vogels horen in de Natuur en ik ben het daar mee eens.
Maar ...
Ik begrijp Taigitu wel waarom ze dat zegt.
Ik weet dat jouw volière met veel liefde is gemaakt en dat daar vogels in zitten die hier in de natuur vrij rond vliegen.
Geen tropische vogels dus maar gewoon de vogels in Nederland.
Ik weet ook uit je verhalen Gast1 dat je ze heel goed verzorgt, maar ook ik vind dat ze vrij moeten zijn.

Mijn schoonvader had die vogels ook in kleine kooitjes in de tuin, ik heb dat altijd verschrikkelijk gevonden.
Jij lijkt totaal niet op hem, jij hebt een groot verblijf voor ze gemaakt.
En ik weet dat je van ze geniet.
Maar ikzelf zou zoiets nooit kunnen, vogeltjes horen te vliegen heel hoog in de lucht.
Daar hebben ze vleugels voor gekregen. :wink:

Ik ben een vleeseter en ik zou willen dat het koetje of varkentje een mooi leven heeft gehad op een groot weiland .
Maar die kans is erg klein, ik ben dus een hypocriet als ik het over de rechten van dieren heb op sommige vlakken.
Want als ik het niet zeker weet, waarom eet ik het vlees dan toch ?
Omdat ik het lekker vind, en een hypocriet ben soms.
Graag zou ik dat allemaal een beetje willen nuanceren.
Ik heb in mijn volière beslist geen vogeltjes die hier in de Natuur vrij rondvliegen.
Mijn hart zou breken als er in mijn volière een vogeltje zou zitten die met een soortgenoot contact krijgt buiten de volière.
Al de vogels die hier leven in dit klimaat, horen beslist niet in een kooi of zelfs volière thuis, of het zouden heel zeldzame exemplaren zijn.
Dan zou je er een kweekprogramma mee kunnen doen om ze tegen verder uitsterving te behoeden.

Als ik mijn vogeltjes vrij zou laten, zouden ze allen sterven.
Japanse meeuwtjes, zebravinken, amadines en diamantduifjes kunnen niet overleven in de Nederlandse of West-Europese Natuur.
Het zijn vogels die in volières zijn geboren en inderdaad, in mijn volière is het groen, altijd vers water en voldoende voer (waarbij is ze wel eens met iets extra's wil verrassen).
En er is veel ruimte om te vliegen. Ze hebben het er werkelijk heel goed en ze zijn ook heel tam, Tammy.
Kijk eens naar deze jonge diamantduifjes:

Afbeelding

Als je aquariumvissen vrij zou laten in de rivier zouden ze ook sterven.

Mijn hart breekt ook als ik een kanarie of parkietje heel alleen in een klein kooitje zie zitten.
Ze zouden minimaal goed moeten kunnen vliegen.

Het is belangrijk dat de dieren het goed hebben en ik zie het als een minimaal recht, dat dieren 'de ruimte' krijgen.
Die ruimte krijgen ze in de volle Natuur.
Die ruimte krijgen ze in weides die de mens heeft aangelegd, maar altijd stoort het mij als er in die weides geen bomen staan waar ze schaduw kunnen zoeken.
Die ruimtes krijgen ze als ze kunnen 'scharrelen' ...
In dierentuinen waarover ik al schreef, hebben ze het veel beter dan vroeger en zo wordt er hier ook aan een minimaal recht gedaan.
Hoewel ik wel nog steeds vind, dat veel dieren in veel te kleine ruimtes zitten, zoals de dieren die je amper kunt zien in grotere ruimtes.

Het recht van een dier is om goed verzorgt te worden,
het recht van een dier is om met soortgenoten te communiceren,
het recht van een dier is om zich 'redelijk vrij' te kunnen bewegen (dus geen hokken iets groter dan het dier zelf),
het recht van een dier is om zich goed te voelen,
het recht van een dier is om een pijnloze dood te sterven, zonder dat ze dat direct in de gaten hebben (wat heel moeilijk zal zijn).

Ik heb maar een paar voorbeelden opgeschreven maar eigenlijk precies zoals je het al schreef:
Ik ben een vleeseter en ik zou willen dat het koetje of varkentje een mooi leven heeft gehad op een groot weiland.

Gast1

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door Gast1 » 18 jul 2015, 08:04

gusteman schreef:Rechten toekennen zal daar, helaas, geen sikkepit verandering in brengen.
Ook de mens hebben we rechten toegekend, dus waarom niet bij de dieren?
Overigens ben ik het hier niet mee eens Gusteman, veel zaken zijn al verbetert voor de dieren ten opzichte van vroeger.
En dat mag wat mij betreft nog veel meer gebeuren.
Pas als we het niet doen of proberen, verandert er geen sikkepit ...

gusteman

Re: Moeten dieren rechten krijgen?

Bericht door gusteman » 18 jul 2015, 13:40

Gast1 schreef:
gusteman schreef:Rechten toekennen zal daar, helaas, geen sikkepit verandering in brengen.
Ook de mens hebben we rechten toegekend, dus waarom niet bij de dieren?
Overigens ben ik het hier niet mee eens Gusteman, veel zaken zijn al verbetert voor de dieren ten opzichte van vroeger.
En dat mag wat mij betreft nog veel meer gebeuren.
Pas als we het niet doen of proberen, verandert er geen sikkepit ...
Ik had het dus wat extra moeten verduidelijken zie ik.

Oke, hier gaan we dan:

aangezien dieren (nog) niet in staat zijn tot beredeneerd debatteren heeft het geen zin hen rechten toe te kennen; zij zijn niet in staat die rechten te verdedigen.
Zij kunnen ook, juridisch gezien, niet erkend worden als rechtspersoonlijkheid.
Daarom is het ook zinloos rechten toe te kennen aan dieren.

Wat je wel kan doen, en dat is reeds op diverse vlakken gebeurd, is aan de mens verplichtingen en beperkingen opleggen met als bedoeling dat de mens zich meer diervriendelijk zou opstellen. Met de stok achter de deur dat bij niet-naleving er ook een straf aan vast hangt.

Hoop dat het nu wat duidelijker is?

Plaats reactie