Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door univers » 01 dec 2015, 13:09

Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijgen

Exact vijf jaar na de vorige, mislukte poging gaat ruimtesonde AKATSUKI opnieuw proberen Venus te bereiken.

AKATSUKI werd in mei 2010 gelanceerd en moest in december 2010 bij Venus arriveren. Daar zou de sonde onderzoek gaan doen naar de atmosfeer van Venus. Maar er ging iets mis: het lukte de sonde niet om zich in een baan rond Venus te plaatsen en uiteindelijk ging de sonde in een baan rond de zon draaien.

Nieuwe kans!
Inmiddels zijn we vijf jaar verder en heeft Japan opnieuw de mogelijkheid om AKATSUKI in een baan rond Venus te plaatsen. De motor die de sonde oorspronkelijk bij Venus moest afleveren – de Orbit Maneuver Engine (OME) – werkt helaas nog steeds niet goed genoeg. Maar gehoopt wordt dat de Reactor Control System Thruster de sonde in een baan om Venus kan brengen. De afgelopen maanden is de baan van AKATSUKI al iets gewijzigd om deze weer op koers te brengen.

Laatste kans
En komende maandag – 7 december – krijgt AKATSUKI dan eindelijk zijn herkansing. De sonde zal dan opnieuw proberen om rond Venus te gaan cirkelen. Het is zijn laatste kans. Of het gaat lukken? Dat weten we enkele dagen later pas.

Volgens de Japanse ruimtevaartorganisatie is AKATSUKI nog altijd in goede gezondheid en dus in staat om Venus te onderzoeken. Als alles volgens plan gaat, moet de sonde ons meer inzicht geven in de atmosfeer van Venus. En dat is interessant. Venus wordt vaak gezien als het ‘zusje’ van de aarde: zo is de planeet ongeveer even groot en zwaar. Maar tegelijkertijd zijn de verschillen tussen Venus en de aarde groot: zo wordt Venus omringd door koolstofdioxide en is het er gloeiend heet. Wetenschappers willen de heftige omstandigheden op Venus graag verklaren. Worden ze veroorzaakt door een uit de hand gelopen klimaatverandering? Of door iets anders? Hopelijk gaat AKATSUKI in de herkansing die vraag alsnog beantwoorden.

http://www.scientias.nl/herkansing-japa ... e-krijgen/

http://global.jaxa.jp/projects/sat/plan ... topics6138
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Il guercio » 05 dec 2015, 03:34

univers schreef:Wetenschappers willen de heftige omstandigheden op Venus graag verklaren. Worden ze veroorzaakt door een uit de hand gelopen klimaatverandering? Of door iets anders?
Wat zou je denken van een ruim tweemaal zo grote hoeveelheid Zonnestraling als op Aarde die Venus bereikt als de hoofdoorzaak voor de heftige omstandigheden? Dit antwoord op deze vraag lijkt mij nogal voor de hand liggend.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door univers » 05 dec 2015, 08:15

Voortaan mijn naam niet meer er bij schrijven,
Univers schreef niets, univers plaatste enkel maar.
Goed lezen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door univers » 09 dec 2015, 19:09

Het Japanse ruimteagentschap JAXA is erin geslaagd om de ruimtesonde Akatsuki in een omloopbaan om de planeet Venus te brengen. De ruimtesonde – ook bekend als de Venus Climate Orbiter – volgt nu een langgerekte baan waarvan het laagste punt ongeveer 400 kilometer en het verste punt ongeveer 440.000 kilometer boven de planeet ligt. De omlooptijd bedraagt 13 dagen en 14 uur. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Akatsuki al in 2010 om Venus zou gaan draaien. Dat mislukte echter doordat de remraket van de ruimtesonde vroegtijdig uitviel en Akatsuki in een baan om de zon ’strandde’. Na een kleine koerscorrectie lukte het in 2011 om die baan zodanig aan te passen, dat Akatsuki eind 2015 vanzelf weer in de buurt van Venus zou komen. Met een laatste langdurige stoot van zijn stuurraketjes is het afgelopen maandag – naar nu blijkt – alsnog gelukt om de ruimtesonde door Venus te laten ‘invangen’. Aanvullende baancorrecties moeten Akatsuki uiteindelijk in een iets ‘snellere’ ellipsbaan manoeuvreren. Inmiddels is al duidelijk geworden dat drie van zijn instrumenten goed werken; de overige drie worden binnenkort getest. Normaal gesproken zal de ruimtesonde in april 2016 dan eindelijk aan het werk kunnen. Hij zal de atmosfeer van Venus gaan onderzoeken. (EE)

Afbeelding

http://global.jaxa.jp/press/2015/12/201 ... tsuki.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Il guercio

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Il guercio » 11 dec 2015, 22:42

Voortaan mijn naam niet meer er bij schrijven,
Univers schreef niets, univers plaatste enkel maar.
Goed lezen.
Dit gebeurt automatisch als ik jou citeer, maar ik zal het voortaan uit het citaat weglaten. Jij schrijft bijna nooit iets, is mij opgevallen. Alleen slecht af en toe een als grappig bedoelde korte cynische opmerking, maar je gaat op geen enkele discussie iets dieper in. Zoals het een ware observer betaamt univaars! Zo kan ik 10 000 vaak van weinig betekenis zijnde berichten (maar wel voorzien van heel mooie plaatjes) ook wel bij elkaar krijgen (bijna 5% van álle berichten is van jou afkomstig). :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door univers » 11 dec 2015, 23:05

Heb je een telraam.
Plaatjes zeggen meer dan woorden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Il guercio » 11 dec 2015, 23:21

Ik heb nog geen pla(a)tje een woord horen zeggen! :mrgreen:
Ik denk dat woorden duizend maal zo veel zeggen als een plaatje, en het hangt er bovendien helemaal van af om wat voor plaatje het gaat.
Wat zegt meer:

Afbeelding

of
Afbeelding

:mrgreen:

buurvrouw
Onderzoeker
Berichten: 644
Lid geworden op: 17 apr 2009, 08:46

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door buurvrouw » 13 dec 2015, 02:34

ik vind jou af en toe een vervelende azijnpisser.je bent er nog niet zo lang,misschien zou je je een beetje aan kunnen passen,wij zijn nooit er op uit om iemand aan te vallen maar jij bent af en toe een echte mierenneuker.heb je niks anders te doen?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door univers » 13 dec 2015, 06:37

:post: :loveU:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Witte wel » 13 dec 2015, 23:40

Zo!
Da's der uit. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Il guercio

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Il guercio » 14 dec 2015, 00:25

buurvrouw schreef:ik vind jou af en toe een vervelende azijnpisser.je bent er nog niet zo lang,misschien zou je je een beetje aan kunnen passen,wij zijn nooit er op uit om iemand aan te vallen maar jij bent af en toe een echte mierenneuker.heb je niks anders te doen?
Praat er maar zo makkelijk over! Azijn pissen (een genetische afwijking) is af en toe behoorlijk pijnlijk! Laat ik je dat verzekeren. Godzijdank ben jij niet míjn buurvrouw. Wat zou ik mij ergeren aan zo´n chagrijn!! En ach wat zielig ben je, met die ziekte van je. Wat denk je hoe pijnlijk azijn pissen is, waartoe ik de rest van mijn leven toe veroordeeld ben! Hoor je mij klagen?

P.s.
Ik heb genoeg andere dingen te doen. Dingen waarvan jij alleen maar van kan dromen dat je ze zou kunnen doen!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Tammy » 14 dec 2015, 05:52

Il guercio schreef:
En ach wat zielig ben je, met die ziekte van je.

Je hebt je eerste waarschuwing binnen.
Maar dat is nog niet alles.
Ik neem contact op met Paulus.
Buurvrouw aanpakken op haar ziekte is voor mij onacceptabel.
Je hoort of merkt het meteen wat wij beslissen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Il guercio

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Il guercio » 14 dec 2015, 06:08

Lieve Tammy, mag ik jou er op wijzen dat zij mij provoceert. Wat ik in mijn reactie tegen haar zei (mijn zus is net genezen van borstkanker, maar je zal haar er tegen niemand over horen praten, tenzij je haar vraagt hoe het gaat), o.k. dat gaat inderdaad te ver. Dat besef ik ook wel nu ik geslapen heb en kalmer ben. Maar om nu een azijnpisser of een mierenneuker genoemd te worden die niets beter te doen heeft. Als ik dat tegen jou had gezegd...Maar ik neem mijn opmerking terug en betuig hierbij mijn spijt jegens de buurvrouw. Ik kan met mijn Italiaanse temperament niet zo goed tegen mensen die dat soort dingen tegen mij zeggen, en dan maak ik wel eens een fout in mijn reactie daarop. Ik zal buurvrouw een persoonlijk berichtje sturen.
Had ik al eerder een waarschuwing gehad? Waarvoor dan?

Il guercio

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Il guercio » 14 dec 2015, 09:03

@Tammy
Ik ken overigens nog wel een aantal mensen die een waarschuwing verdienen wegens beledigingen jegens mij. Maar ja, zolang ze tegen mij gericht zijn is alles o.k! En ik begrijp precies waarom...
En denk je dat door mijn inderdaad nare opmerking naar buurvrouw toe haar ziekte erger wordt? Vast niet. En dat is toch het belangrijkste.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door univers » 14 dec 2015, 09:10

Ik ken overigens nog wel een aantal mensen die een waarschuwing verdienen wegens beledigingen jegens mij. Maar ja, zolang ze tegen mij gericht zijn is alles o.k! En ik begrijp precies waarom...
Wie de bal kaatst, kan het terug verwachte.
Met je eerste post ben je al begonnen om mensen af te zeiken.
En buurvrouw heeft meer gevoel voor humor in de pink dan jij in je hele lijf.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Herkansing! Japan probeert sonde opnieuw bij Venus te krijge

Bericht door Tammy » 14 dec 2015, 14:12

Il guercio, in jouw topic in de Balie staat iets wat ik heb geschreven.

Ik ga hier niet in discussie met jou.

Vanaf hier Ontopic weer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie