Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door univers » 12 mei 2016, 21:10

Nog niet eerder hebben onderzoekers de algemene relativiteitstheorie van Albert Einstein op zo’n grote afstand van de aarde getoetst.

Het is dit jaar honderd jaar geleden dat Einstein zijn algemene relativiteitstheorie presenteerde. Deze theorie voorspelde dat het universum óf uitdijde óf kromp. Einstein was er echter van overtuigd dat het universum statisch was en dus niet kromp, nog uitdijde. En dus paste hij zijn theorie ietsje aan. Hij introduceerde de kosmologische constante die het universum statisch hield.

Uitdijing
Maar toen ontdekte men dat het universum wél uitdijde. De kosmologische constante leek overbodig en Einstein noemde deze toevoeging aan zijn algemene relativiteitstheorie ook wel de grootste blunder uit zijn carrière.

Versnelde uitdijing
Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en komt de kosmologische constante toch weer in zwang. Want recent – eind vorige eeuw – hebben onderzoekers ontdekt dat het universum versneld uitdijt. En dat is mogelijk te verklaren door een kosmologische constante, zoals donkere energie. Maar helemaal zeker weten we dat dus niet. Een andere mogelijkheid is dat de algemene relativiteitstheorie van Einstein niet houdbaar is.

Toets op grote afstand
De afgelopen jaren is de algemene relativiteitstheorie van Einstein tal van keren aan toetsing onderworpen. En eigenlijk doorstond deze de toets altijd. En opnieuw hebben onderzoekers de theorie nu getest, en wel op zeer grote afstand van de aarde. Ze bestudeerden meer dan 3000 sterrenstelsels met behulp van de Subaru-telescoop. Deze kan sterrenstelsels die tussen de 12,4 en 14,7 miljard lichtjaar van de aarde verwijderd zijn, observeren.

Uit het onderzoek – waarin de onderzoekers onder meer naar de snelheden van de sterrenstelsels keken – bleek dat de algemene relativiteitstheorie zelfs op zo’n grote afstand van de aarde nog standhoudt. Het suggereert dat de expansie inderdaad verklaard kan worden door een kosmologische constante – zoals donkere energie – precies zoals Einstein in zijn oorspronkelijke algemene relativiteitstheorie voorstelde. “We hebben de algemene relativiteitstheorie verder dan wie dan ook getoetst,” stelt onderzoeker Teppei Okumura. “Het is een voorrecht om deze resultaten 100 jaar nadat Einstein zijn theorie voorstelde, te mogen publiceren.”

Afbeelding

Experimental results looking at the expansion of the universe, in comparison to that predicted by Einstein’s theory of general relativity in green. (Credit: Okumura et al.)

http://www.ipmu.jp/en/20160511-FastSound

http://pasj.oxfordjournals.org/content/ ... zHiOH0Frrh
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Tammy » 13 mei 2016, 05:50

Nog wel, maar kan er ook niet een dag aankomen dat het toch een tikkie anders uiteindelijk is ? :geleerde:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Vitharr » 14 mei 2016, 11:00

Tammy schreef:Nog wel, maar kan er ook niet een dag aankomen dat het toch een tikkie anders uiteindelijk is ? :geleerde:
Daar gaan we weer, laat die man toch met rust! :mrgreen:

Het antwoord op je vraag hangt van je redenatie af. Einsteins werk is een beschrijving van de werkelijkheid die is getoetst en juist is bevonden. Dat kan dus niet veranderen.

Wat wel kan veranderen is de geldigheid, of het toepassingsgebied, waarbinnen Einsteins werk geldig is. Stel dat iets wat we nog niet kennen er voor zorgt dat 500 lichtjaar verderop licht ineens 2 keer zo snel kan, dan is Einsteins werk daar niet meer geldig. Het moet dan uitgebreid worden met iets. Maar dan nog is Einsteins werk niet fout.

Het is een lastig, maar wel belangrijk verschil. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb gelegd?

Er is ook een belangrijk verschil tussen Einsteins werk en de toepassing daarvan. Stel dat ik je een zaklamp geef (=Einsteins werk) en je probeert er een barbecue mee aan te steken (=toepassing). Dat lukt natuurlijk niet, maar ligt dat aan de zaklamp of aan hetgeen je er mee probeert te doen? :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door taigitu » 14 mei 2016, 11:52

Afbeelding

Afbeelding





...............
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Vitharr » 14 mei 2016, 11:55

15 :mrgreen:

Edit: Of nee, wacht, het is een instinker.

4=15
3=12

Ja, daar doe ik het voor. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door taigitu » 14 mei 2016, 12:40

Vitharr schreef:15 :mrgreen:

Edit: Of nee, wacht, het is een instinker.

4=15
3=12

Ja, daar doe ik het voor. :wink:
Het is 15.
Ik had mijn antwoord (in puntjes -15-) onderaan al neergezet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Vitharr » 14 mei 2016, 13:32

taigitu schreef:
Vitharr schreef:15 :mrgreen:

Edit: Of nee, wacht, het is een instinker.

4=15
3=12

Ja, daar doe ik het voor. :wink:
Het is 15.
Ik had mijn antwoord (in puntjes -15-) onderaan al neergezet.
Ik wil niet dwars zijn maar eigenlijk kan dat niet. Als het antwoord 15 is, dan zou het een zogenaamde 'trendbreker' betreffen, en die is niet te voorspellen waardoor niet duidelijk kan zijn dat het 15 is. :wink:

Iets gedetailleerder dan:
56=8(staat er voor)x7(staat er onder)
42=7(staat er voor)x6(staat er onder)
30=6(staat er voor)x5(staat er onder)

Maar dan:
20=5(staat er voor)x4(staat er NIET onder)

En de vraag is 3=?

20 is geen 5x3. Qua patroonherkenning gaf ik dus het antwoord 15. Daarna besefte ik de gebroken trend (we slaan 4 over) en kwam dus met mijn nieuwe antwoord.

Als het antwoord dus 15 is, dan komt dat uit de lucht vallen. Als je consequent de onder elkaar staande getallen vermenigvuldigt dan zit je met 3x5=20 en daaruit zou volgen dat je 3= niet kunt beantwoorden.

In gedachten hoort er dus echt nog 4=15 tussen, waarna 3=6 volgt (immers 2x3)

3=15 is dan ook geen antwoord, maar een ontknoping. *1*

Ben wel benieuwd wat je kinderen hierover te zeggen hebben?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door taigitu » 14 mei 2016, 13:49

Vitharr schreef:
Ben wel benieuwd wat je kinderen hierover te zeggen hebben?
Ik zal het ze voorleggen...... u hoort nog van ons.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door taigitu » 14 mei 2016, 14:00

Een antwoord van een zoon:
8x7=56
7x6=42
6x5=30
5x4=20
4x3=12
3x2=6

en eveneens 15


Ik ga kijken waar ik het plaatje vandaan haalde of er een antwoord is.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door taigitu » 14 mei 2016, 14:17

Het antwoord is te lezen op de onderstaande link..........

http://www.theproblemsite.com/ask/2016/ ... are-genius
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Vitharr » 14 mei 2016, 14:48

taigitu schreef:Het antwoord is te lezen op de onderstaande link..........

http://www.theproblemsite.com/ask/2016/ ... are-genius
:rolfl: Geweldig antwoord, dank je Taigitu. ;P!

Wat in de link beargumenteerd wordt is 100% waar en ik ben daar zelfs overheen gestapt. 3= inderdaad 3. Maar dat is het antwoord van de wiskundige. En in wiskunde heeft het = teken een vaste betekenis waardoor het 3=3 moet zijn en de andere voorbeelden in de meme fout geschreven staan.

Ik ben echter een patroonzoeker en heb de regels voor het = teken genegeerd. Het patroondenkantwoord is dan ook 15. Maar vervolgens viel me die trendbreuk op en ben ik het gaan lezen zoals ik eerder toelichtte. Dan staat het nog wel verkeerd genoteerd maar tijdens het lezen viel me dat niet op omdat ik immers las; 7x8=56 en dat is een correcte formulering. Ook wiskundig. En zo kwam ik aan mijn laatste antwoord.

Ik vond het geweldig leuk om te zien hoe in de link de functienotering werd gebruikt. Dat is 1 van mijn hobby's geweest in de periode die ik in het klachtentopic beschreef. En dan kom je op een heel andere manier toch uit op hetzelfde als ik deed met mijn laatste antwoord.

f(x)=x2-x ;P! I love this. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Tammy » 16 mei 2016, 04:50

Vitharr schreef:
Wat wel kan veranderen is de geldigheid, of het toepassingsgebied, waarbinnen Einsteins werk geldig is. Stel dat iets wat we nog niet kennen er voor zorgt dat 500 lichtjaar verderop licht ineens 2 keer zo snel kan, dan is Einsteins werk daar niet meer geldig. Het moet dan uitgebreid worden met iets. Maar dan nog is Einsteins werk niet fout.

Het is een lastig, maar wel belangrijk verschil. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb gelegd?
Ja heel duidelijk Vitharr. ;P!
Hier kan ik wat mee.
Dank je. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door gusteman » 05 jun 2016, 00:28

taigitu schreef:Het antwoord is te lezen op de onderstaande link..........
Het antwoord in die link bepaalt dat er geen oplossing zou zijn.
En toch is er een oplossing.
Of het raadsel echt door Einstein werd voorgesteld weet ik niet, maar ik hoop van niet, want dan is er niemand meer die kan ontkennen of bevestigen wat ik er van maak.

Maar kom, zoals ik het beredeneer kom ik (net zoals een zoon van taigitu trouwens) uit op 6, en wel omwille van

8 = 56 : 7
7 = 42 : 6
6 = 30 : 5
5 = 20 : 4
4 = 12 : 3
3 = 6 : 2

Simpelweg een kwestie van logica dus. :wink: :wink:

Nota: 4 = 12 heb ik een ander kleurtje gegeven aangezien dit niet in de opgave was mee gegeven.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Einstein01 » 05 jun 2016, 10:59

http://www.nasa.gov/feature/goddard/201 ... n-expected

Die Big-bang theorie moet de prullenbak in, het universum is anders ontstaan...
Dit komt door de éénzijdige denkwijze over energie.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Vitharr » 06 jun 2016, 06:31

Einstein01 schreef:http://www.nasa.gov/feature/goddard/201 ... n-expected

Die Big-bang theorie moet de prullenbak in, het universum is anders ontstaan...
Dit komt door de éénzijdige denkwijze over energie.
Heeft dat met uitdijing te maken dan?

Maar je maakt me nieuwsgierig. Ik constateer beroepsmatig dagelijks dat E=mc2 de juiste resultaten produceert. Best knap om met iets onjuists consequent de juiste uitkomst te voorspellen.

Wat zet jij hier tegenover dat wel juist is en tevens dezelfde resultaten oplevert dan?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Einstein01 » 07 jun 2016, 18:24

Vitharr schreef:
Einstein01 schreef:http://www.nasa.gov/feature/goddard/201 ... n-expected

Die Big-bang theorie moet de prullenbak in, het universum is anders ontstaan...
Dit komt door de éénzijdige denkwijze over energie.
Vitharr schreef:Heeft dat met uitdijing te maken dan?
Wat bedoel je beste Vitharr?
Het artikel? Energie? De Big-bang?
Vitharr schreef:Maar je maakt me nieuwsgierig. Ik constateer beroepsmatig dagelijks dat E=mc2 de juiste resultaten produceert. Best knap om met iets onjuists consequent de juiste uitkomst te voorspellen.
Ik zeg ook niet dat dat niet klopt maar als het heelal daadwerkelijk sneller groeit (volgens het artikel) dan betekent dit mogelijk dat de relativiteitstheorie van Albert Einstein incompleet is (of mogelijk (delen) onjuist geïnterpreteerd).
Met de zwaartekrachttheorie behalen ze ook juiste resultaten maar dat wil nog niet zeggen dat het met de werkelijkheid klopt. Hoe interpreteer je de werkelijkheid?
Als er een voorwerp naar de aarde toevalt, wil dit nog niet zeggen dat de aarde aan het voorwerp trekt, dit interpreteren we zo maar of het echt waar is?
We zien ook dat sterrenstelsels zich van elkaar af bewegen, is hiermee bewezen dat het heelal uitdijt?
Hetzelfde als ik 100 luchtballonnen oplaat en deze bewegen van elkaar af, wil dat nog niet zeggen dat ons luchtruim uitdijt.

Het artikel spreekt over dat “we zo weinig weten over de donkere delen van het heelal” (de delen die geen licht uitstralen)
Hier weten we weinig van omdat het nooit bestaan heeft, het is ontstaan (volgens de theorie).
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

gouwepeer

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door gouwepeer » 07 jun 2016, 22:15

Einstein01 schreef: We zien ook dat sterrenstelsels zich van elkaar af bewegen, is hiermee bewezen dat het heelal uitdijt?
Hetzelfde als ik 100 luchtballonnen oplaat en deze bewegen van elkaar af, wil dat nog niet zeggen dat ons luchtruim uitdijt.
In het geval van die luchtballonnen: We zullen bij deze gewoon hun eigen kleur waar blijven nemen.
In het geval van de sterrenstelsels: We zien hierbij een duidelijke roodverschuiving in het kleurenspectrum.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ook op 13 miljard lichtjaar afstand heeft Einstein gelijk

Bericht door Vitharr » 08 jun 2016, 09:58

Einstein01 schreef: Ik zeg ook niet dat dat niet klopt maar als het heelal daadwerkelijk sneller groeit (volgens het artikel) dan betekent dit mogelijk dat de relativiteitstheorie van Albert Einstein incompleet is (of mogelijk (delen) onjuist geïnterpreteerd).
Met de zwaartekrachttheorie behalen ze ook juiste resultaten maar dat wil nog niet zeggen dat het met de werkelijkheid klopt. Hoe interpreteer je de werkelijkheid?
Als er een voorwerp naar de aarde toevalt, wil dit nog niet zeggen dat de aarde aan het voorwerp trekt, dit interpreteren we zo maar of het echt waar is?
We zien ook dat sterrenstelsels zich van elkaar af bewegen, is hiermee bewezen dat het heelal uitdijt?
Hetzelfde als ik 100 luchtballonnen oplaat en deze bewegen van elkaar af, wil dat nog niet zeggen dat ons luchtruim uitdijt.
Ach so. Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Dat dacht ik ooit ook, maar er zitten een paar kleine denkfouten in ontdekte ik later. We interpreteren zelf vaak de kanalen die ons informeren niet goed namelijk.

Het voorbeeld wat je aanhaalt is daar een prima illustratie van. Wetenschap beschrijft, maar verklaart eigenlijk niet. Einsteins werk is theoretisch en om de geldigheid daarvan te bepalen worden deze theorieën getoetst aan de werkelijkheid. (niet waarheid!)

Nu had Einsteins relativiteitstheorie een uitkomst die Einstein niet wilde aannemen als juist. Volgens de relativiteitstheorie zou het universum uit moeten dijen terwijl in die tijd nog gedacht werd dat het een steady state had. Einstein dacht dus dat zijn theorie onjuist was en introduceerde in eerste instantie de kosmologische constante om een steady state als uitkomst te krijgen.

Men dacht toen een model te hebben wat de werkelijkheid beschreef, maar toen de waarnemingen (met name de roodverschuiving) aangaven dat het steady state beeld niet klopte met de werkelijkheid en uitdijing een feit bleek te zijn bleek ook de relativiteitstheorie zonder kosmologische constante prima te werken en zo werd hij aangenomen.

Inmiddels is deze theorie succesvol toegepast in diverse technieken en zolang de theorie de werkelijkheid correct blijft voorspellen blijft zij geldig.

Maar nu het lastige deel. De moeilijkheid met bijvoorbeeld de relativiteitstheorie zit hem in de uitersten. De relativiteitstheorie voorspelt singulariteiten voor bijvoorbeeld de Big Bang en zwarte gaten. Die zijn in principe strijdig met de natuurwetten. Maar zelfs als ze niet bestaan dan nog is de theorie op zich niet fout, maar kent zij een beperkte geldigheid.

En dat geldt eigenlijk voor de meeste theorieën. Een eenvoudig voorbeeld betreft de eenparig versnelde beweging die je in formulevorm uitdrukt als:

v(snelheid)=a(versnelling)x t(tijd)

Of je het er mee eens bent of niet laten we even terzijde, maar de wetenschap erkent dat de lichtsnelheid in vacuüm de maximale snelheid in dit universum zou zijn. De formule v=a x t kent echter geen begrenzing in die vorm. De uitkomst kan dus vele malen groter zijn dan c. Toch is deze formule niet fout, maar beperkt geldig. (en daarom maken ze de ingewikkeldere formules ook.)

Maar het leuke hier is dus dat de theorie uitdijing voorspelde terwijl die nog niet waargenomen was. En omdat uitdijing niet in het toen geldige paradigma paste werd de theorie in eerste instantie aangepast aan de toen geldende werkelijkheid.

De theorie is zo vaak getoetst en bewezen dat de juistheid er van redelijk vastligt. Dat geldt uiteraard niet voor alle toepassingen. En daar schuilt het essentiële verschil.

Wanneer, zoals nu lijkt, de feiten afwijken van de voorspellingen dan is dat een aanwijzing dat een nog onbekende factor een rol speelt. En vervolgens dient men die factor te ontrafelen. En dan krijg je het volgende:
Einstein01 schreef:Het artikel spreekt over dat “we zo weinig weten over de donkere delen van het heelal” (de delen die geen licht uitstralen)
Hier weten we weinig van omdat het nooit bestaan heeft, het is ontstaan (volgens de theorie).
Vergeef me het woord maar dit is de gebruikelijke MSM mindfuck die je op het verkeerde been zet. Het 'donker' in 'donkere' materie, 'donkere' energie etc geeft een hiaat in onze kennis aan. Bij donkere materie zagen we bijvoorbeeld dat bewegingen te snel gingen om met de aanwezige (zichtbare) materie verklaard te worden. De formules lieten zien dat er meer massa moet zijn, maar die kon niet waargenomen worden en dus noemde men haar 'donker'.

Je merkt volkomen terecht op dat daar diverse verklaringen voor kunnen zijn. Zo stelde ik zelf dat ik vermoedde dat de snellere beweging van afgeplatte sterrenstelsels niet door exotische materie, maar door gewone baryonische materie veroorzaakt werd, we hadden die alleen nog niet waargenomen. En zowaar, enkele jaren geleden ontdekte men bizarre hoeveelheden materie die voorheen niet opgemerkt werden door de ontoereikende waarnemingsinstrumenten.

Maar ook hier weer bleek de theorie te kloppen, en zat de waarneming fout. De wetenschap maakt dus zeker fouten, maar verbetert die ook zoals uit deze gevallen blijkt. En de theorie voorspelt juiste resultaten maar kan niet overal toepasbaar zijn. Wanneer dat verzuimd word te respecteren zal de toepassing fout zijn, en niet de onderliggende theorie. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie