Feit of fabel

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Feit of fabel

Bericht door taigitu » 07 jun 2016, 10:17

Feit of fabel?
De CIA heeft in de jaren zestig geprobeerd de Russen af te luisteren door een levende
kat om te bouwen tot wandelend afluisterapparaat. Het experiment mislukte toen de kat
bij de eerste opdracht binnen een paar minuten werd doodgereden door een taxi.


Waar of niet waar?

Acoustic Kitty werd het project genoemd. Vijf jaar ontwikkeling en meer dan 20 miljoen
dollar werden aan het project besteed voor de kat voor het eerst werd ingezet.

De bedoeling was dat de kat onopvallend bij parkbankjes en andere populaire
ontmoetingsplekken van spionnen gebruikt zou kunnen worden om de Sovjets af te luisteren.

Een voormalige CIA-agent die betrokken was bij het project vertelde eind jaren negentig tegen een Britse krant:
"We reden met een bestelbusje naar het park en zetten de kat buiten.
Binnen een minuut kwam er een taxi aan die over de kat heen reed.
Daar zaten we dan in ons busje met al onze geavanceerde apparatuur.
En de kat was dood."

feit-of-fabel.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Feit of fabel

Bericht door taigitu » 07 jun 2016, 10:19

Feit of fabel?
Door middel van een experiment waarbij magnetische velden gemanipuleerd werden, heeft de Amerikaanse marine geprobeerd een schip onzichtbaar te maken. Dit 'Philadelphia-experiment' leidde tot vreemde effecten zoals de verdwijning van bemanningsleden en zelfs teleportatie van het schip.


Waar of niet waar?
Bij het experiment verdween het schip enkele malen maar verscheen telkens weer, schijnbaar onbeschadigd.

Maar voor de bemanning liep het minder goed af: enkelen van hen verdwenen spoorloos, anderen vlogen spontaan in brand en een stuk of vijf matrozen waren zelfs 'samengesmolten' met het dek van het schip.

Bijna alle bemanningsleden hadden hierna ernstige psychische problemen. In de loop van de volgende maanden zouden sommigen van hen in het niets verdwenen zijn of alsnog spontaan in brand zijn gevlogen. De geschokte marineleiding stopte onmiddellijk verdere testen.

Al sinds de Tweede Wereldoorlog zingt het gerucht over het Philadelphia-experiment rond als 'waargebeurd verhaal'. De US-Navy meldt dat het hele verhaal een opgeklopte mythe is.

feit-of-fabel.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Feit of fabel

Bericht door taigitu » 07 jun 2016, 10:21


Feit of fabel?
De Verenigde Staten hebben eind vorige eeuw serieus overwogen een 'homobom' te ontwikkelen. Door een chemische stof uit te strooien over de vijand, zouden vijandelijke soldaten zich onmiddellijk op elkaar storten en wel wat anders te doen hebben dan vechten.


Waar of niet waar?
Voor zover bekend is de bom nooit gemaakt, maar in 1994 is door het US Air Force Wright Laboratory een voorstel aan het Pentagon gestuurd om een dergelijke bom inderdaad te ontwikkelen.

Het projectvoorstel bevatte een begroting van meer dan zeven miljoen dollar voor zes jaar ontwikkelingstijd.

Via de Wet Openbaarheid Bestuur kwamen Amerikaanse activisten achter het bestaan van het idee. Na publicatie ontkende het Pentagon stellig dat ze het voorstel ooit serieus in overweging hadden genomen.

Nadat uit aanvullende documenten van het Pentagon bleek dat er in 2000 en 2001 nog over het idee van een homobom werd gesproken, gaf het ministerie van Defensie toe dat ze hadden overwogen om geld in de ontwikkeling van dit chemische wapen te steken, maar dat ze het hadden laten varen.

feit-of-fabel.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Feit of fabel

Bericht door Osiris » 07 jun 2016, 19:03

taigitu schreef:
Feit of fabel?
Door middel van een experiment waarbij magnetische velden gemanipuleerd werden, heeft de Amerikaanse marine geprobeerd een schip onzichtbaar te maken. Dit 'Philadelphia-experiment' leidde tot vreemde effecten zoals de verdwijning van bemanningsleden en zelfs teleportatie van het schip.


Waar of niet waar?
Bij het experiment verdween het schip enkele malen maar verscheen telkens weer, schijnbaar onbeschadigd.

Maar voor de bemanning liep het minder goed af: enkelen van hen verdwenen spoorloos, anderen vlogen spontaan in brand en een stuk of vijf matrozen waren zelfs 'samengesmolten' met het dek van het schip.

Bijna alle bemanningsleden hadden hierna ernstige psychische problemen. In de loop van de volgende maanden zouden sommigen van hen in het niets verdwenen zijn of alsnog spontaan in brand zijn gevlogen. De geschokte marineleiding stopte onmiddellijk verdere testen.

Al sinds de Tweede Wereldoorlog zingt het gerucht over het Philadelphia-experiment rond als 'waargebeurd verhaal'. De US-Navy meldt dat het hele verhaal een opgeklopte mythe is.

feit-of-fabel.nl
Tja wie zal het zeggen...
Ikzelf neig naar ( deels ) waar.
Wat ik er van weet is dat er met Mer-Ka-Ba- energieen geexperimenteerd zou zijn.
Wat o.a. de oude Egyptische esoterie beschrijft als 'voertuig om door tijd en ruimte te reizen '.

De 3-D tegengesteld roterende mannelijke en vrouwelijke, in elkaar gedraaide,piramides zouden dit bewerkstelligen ( in 2-D vormt dit de joodse Davidster ); elk levend organisme heeft beschikking over zo'n Mer-Ka-Ba, echter zal de ziel/bewustzijn ( Ba ) en de levenskracht ( Ka ) in zo'n zuiver mogelijke toestand moeten verkeren met zuivere intenties,om het te kunnen hanteren.
Verdere gebruiksaanwijzing zou ook wel handig zijn, maar niet voor handen ??

Een oorlogsschip 'verplaatsen door tijd en ruimte' om strategisch voordeel te behalen,lijkt me alles behalve een zuiver geval van, met die energie omgaan.
En zou de reden geweest kunnen zijn van het desastreuze gevolg.

Dat er in het geheim meer van dit soort experimenten zijn (en nog worden ) uitgevoerd,zal me niks verbazen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: Feit of fabel

Bericht door gusteman » 07 jun 2016, 19:42

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er iets schort aan het bewust zijn van sommige forumleden.
Dit onderdeel van het forum is eigenlijk bedoeld als mediatheek, een soort bibliotheek met naslagwerken ..... dus niet als discussieplatform of keuvelhoekje.

Verder valt mij ook op dat binnen het onderdeel wetenschap argumenten worden aangevoerd die in de verste verte niks met wetenschap te maken hebben, zelfs met moeite (en dan nog enkel mits een behoorlijke dosis goede wil) onder de noemer pseudowetenschap kunnen worden geplaatst.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Feit of fabel

Bericht door Osiris » 07 jun 2016, 20:07

Ach ja, de topicstarter heeft het hier nu eenmaal geplaatst en ik reageerde er maar weer eens impulsief op om een eigen stukje toe te voegen, aangezien er waarschijnlijk ( in mijn optiek ) wetenschappelijk gerotzooid is met zuiver esoterische waarden.
Misschien i.d.d. hier niet op zijn plek.

Sorry, dat ik weer jouw streng afgebakend terrein betreed :mrgreen:
Zou bijna gaan denken dat je dit forumgedeelte bepaald :mrgreen:


Greetz, and no more pseudo postings here from me :wink: ...
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Feit of fabel

Bericht door taigitu » 08 jun 2016, 07:15

gusteman schreef:Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er iets schort aan het bewust zijn van sommige forumleden.
Dit onderdeel van het forum is eigenlijk bedoeld als mediatheek, een soort bibliotheek met naslagwerken ..... dus niet als discussieplatform of keuvelhoekje.

Verder valt mij ook op dat binnen het onderdeel wetenschap argumenten worden aangevoerd die in de verste verte niks met wetenschap te maken hebben, zelfs met moeite (en dan nog enkel mits een behoorlijke dosis goede wil) onder de noemer pseudowetenschap kunnen worden geplaatst.
Een mediatheek is een soort van bieb met naslagwerken ed.
En als je naar een bieb gaat met zo'n afdeling zal daar door de aanwezigen die iets
opzoeken of wat dan ook, kan het ook gebeuren dat ze onderling een praatje maken
over hun interesses.
En aangezien dit een forum is en geen bieb, men dus niet fysiek kan keuvelen zal het
hier schriftelijk voorkomen? Hoeft toch geen probleem zijn, lijkt mij.

Maar heel frappant vindt ik wel dat je 'je niet kan ontdoen aan de indruk dat er iets
schort aan het bewustzijn van sommige forumleden'
, wanneer er in dit topic een
reactie wordt geplaatst.
Ik denk dat je wat zelfonderzoek moet doen want wat je nu over iemands bewustzijn
aan te merken hebt, je met deze reactie eerder jezelf beschrijft.
Je plaatst zelf hier een reactie om dat je iets op een ander aan te merken hebt.......
maar gaat volkomen voorbij aan het feit dat je zelf in een ander topic in de
mediatiek/wetenschap zonder probleem een reactie geplaatst hebt..... ?
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 77&t=15042
Dat lijkt mij toch behoorlijk dubbel.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Feit of fabel

Bericht door gusteman » 08 jun 2016, 10:04

Mijn reacties zijn te vinden onder Standpunten en interpretaties.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Feit of fabel

Bericht door taigitu » 09 jun 2016, 21:09

Feit of fabel?
Na een injectie met een waarheidsserum, kun je niets anders doen dan de waarheid spreken.

Waar of niet waar?
Het is een populair gegeven in veel films: een gevangene zit vastgebonden op een stoel. Een (meestal) Russisch of Duits sprekende wetenschapper brengt een injectienaald in in de arm van de gevangene.

Deze begint prompt met het verklappen van geheimen die hij zelfs na de meest vreselijke martelingen niet verteld zou hebben.

Leuk voor in een film, maar is het ook waar? Nou nee. Waarheidsserums bestaan. Jarenlang hebben de wereldmachten lopen experimenteren met allerlei cocktails van chemische stoffen om gevangenen te dwingen de waarheid te spreken. Met natriumthiopental bijvoorbeeld. En pentothal. Of amobarbital. Of een combinatie daarvan.

Er is alleen een probleem: het werkt niet. Er is voor zover bekend in geen enkel land een waarheidsserum gevonden dat betrouwbaar genoeg is. Vandaar dat de meeste landen het gewoon houden op ouderwets martelen en waterboarden om betrouwbare inlichtingen te krijgen.

feit-of-fabel.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Feit of fabel

Bericht door Gast1 » 10 jun 2016, 09:25

Feit:
Wat ook als waarheid of fabel in duizend boeken aan jou verschijnt, dat alles is een toren van Babel, indien de liefde het niet verenigt.
Johann Wolfgang von Goethe
Duits schrijver en dichter 1749-1832

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Feit of fabel

Bericht door taigitu » 10 jun 2016, 11:15

Feit of fabel?
Killer-bees die in de jaren vijftig ontsnapten uit een laboratorium in het Braziliaanse Amazonegebeid hebben inmiddels duizenden doden op hun geweten.


Waar of niet waar?
De Killer-bee bestaat echt.
Anders dan de vredelievende Europese honingbij, is een killer-bee extreem agressief. Een voorbijrijdende vrachtauto, de adem van een hond, zwaailichten of iemand in een rood T-shirt kan een killer-bee al erg uit zijn hum brengen.

Killer-bees ontsnapten inderdaad in de jaren vijftig uit een laboratorium in het Braziliaanse regenwoud. Daar werd ge-experimenteerd met bijen die meer honing verzamelden dan 'gewone' bijen.

Nadat een medewerker per abuis zo'n 30 bijenvolken liet ontsnappen, zijn de killer-bees bezig aan een gestage opmars. Ze rukken per jaar meer dan 300 kilometer op en verdrijven alle normale bijenvolken die ze tegenkomen. Inmiddels zijn de killer-bees opgerukt tot voorbij Las Vegas.

Wanneer een killer-bee wordt doodgeslagen, verspreidt hij een zoete geur. Andere killer-bees ruiken deze geur op grote afstand en storten zich massaal op degene die de zoete geur bij zich draagt: in veel gevallen iemand die een bij heeft doodgeslagen.

Waar normale bijen hun doelwit hoogstens zo'n zestig meter achtervolgen, achtervolgen killer-bees hun slachtoffer wel meer dan 500 meter. Er zijn gevallen bekend waarbij slachtoffers door meer dan 8.000 bijensteken om het leven kwamen. Alleen al in Venezuela werden in een jaar tijd meer dan 100 mensen door killer-bees gedood.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Feit of fabel

Bericht door taigitu » 10 jun 2016, 11:19

Feit of fabel?
Hoe graag de Bond tegen het Vloeken het ook graag anders zou zien: vloeken heeft zin!

Afbeelding

Waar of niet waar?
Nou en of.
Er zijn veel onderzoeken geweest waarin is gekeken wat het effect is van vloeken.

Uit al die onderzoeken komt naar voren dat vloeken bevrijdend werkt en een heilzame werking heeft op het lichaam van degene die vloekt.

Vloeken heeft bijvoorbeeld een pijnstillende werking. Iemand die vloekt, kan zijn hand langer in ijskoud water houden dan iemand die niet vloekt. Bovendien wordt de situatie ook als minder pijnlijk ervaren.

Volgens psychologen toont dit aan dat vloeken een primaire emotionele reactie is, die dus erg nuttig is. Een nadeel: wanneer je vaak vloekt gaat de pijnstillende werking langzaam verloren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Feit of fabel

Bericht door Gast1 » 10 jun 2016, 11:35

Uit al die onderzoeken komt naar voren dat vloeken bevrijdend werkt en een heilzame werking heeft op het lichaam van degene die vloekt.
Hahahahahaha ...

Plaats reactie