Grote inslag veroorzaakt langdurige vulkanische activiteit

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Grote inslag veroorzaakt langdurige vulkanische activiteit

Bericht door univers » 05 mei 2017, 11:52

Wanneer een forse planetoïde zich in het aardoppervlak boort, ontstaat een dito krater. Maar volgens een internationaal team van aardwetenschappers, onder Ierse leiding, blijft het daar soms niet bij. Uit onderzoek blijkt dat zo’n grote inslag soms wordt gevolgd door een langdurige periode van intense vulkanische activiteit. De aardwetenschappers hebben gesteenten onderzocht die zijn aangetroffen in een van de grootste inslagbekkens op aarde: die bij Sudbury (Canada). Daar is 1,85 miljard jaar geleden een minstens tien kilometer groot object ingeslagen. Het daarbij gevormde bekken vulde zich in eerste instantie met gesteente dat bij de inslag is gesmolten en later met een mengelmoes aan stenen die rijk zijn aan kleine vulkanische deeltjes. Uit het onderzoek blijkt dat de samenstelling van die vulkanische deeltjes mettertijd veranderde. Kort na de inslag was het vulkanisme waarbij zij zijn gevormd een direct gevolg van de smelting van de aardkorst. Later lijkt het vulkanisme echter te zijn gevoed door magma dat van grotere diepten kwam. En dat proces ging nog tot lang na de eigenlijke inslag door. Volgens de wetenschappers betekent dit dat grote inslagen meer impact hebben gehad op de jonge aarde dan tot nu werd aangenomen. Ze hadden niet alleen desastreuze gevolgen voor het aardoppervlak, maar brachten mogelijk ook veel materiaal uit het inwendige van de planeet naar boven. (EE)

Afbeelding

Het gebied rond het langwerpige (moeilijk herkenbare) inslagbekken bij Sudbury, dat ongeveer diagonaal over de foto loopt. Rechtsboven is een jongere inslagkrater te zien, volgelopen met water. (NASA WorldWind)

http://www.tcd.ie/news_events/articles/ ... earth/7803
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Grote inslag veroorzaakt langdurige vulkanische activiteit

Bericht door oktagon » 07 mei 2017, 21:18

Ik vraag me af of de inslag van een meteoor( of -riet),zo'n invloed heeft gehad op onze aard-ontwikkeling als de deskundigen veronderstellen.

Hoever was die ontwikkeling wel,wanneer eindigde de vloeibare toestand aan de oppervlakte en vormden zich een variatie aan gesteenten en metalen of gemengde elementen;
wanneer was de zaak dermate afgekoeld,dat er ijstijden startten door grote afkoeling over delen van de Aarde of over de complete Aarde.

De laatste ijstijd was van 60.000 tot 10.000 jaren geleden.mogelijk geeft You Tube nadere info en kan ik nu hier aanvullen!

En daar komt YT met : https://www.youtube.com/watch?v=NDVT-H4ZChs ;en deze : https://www.youtube.com/watch?v=wbO8S2lGeK4 ; als ik hier naar kijk, komen er

al ijstijden in het Cambrium en Perm voor;hoe kan dat verklaard worden met al die aanwezige hitte van der Aarde in wording.Toen de continenten noig "volop"in beweging was,
kan ik me niet voorstellen,dat er al water aanwezig was door de grote hitte van het gehele aardoppervlak,hooguit veel water in dampvorm;ijstijden toen al?

Wanneer bijv. begonnen de div. tijdperken ; de gehele oceaankorst zou zich volgens deskundigen de laatste 200 miljoen jaren hebben gevormd,dus 1,2 miljard na de inslag in de vloeibare het aardmassa.
Het pre-Cambrium begon ca. 570 miljoen jaar geleden,gevolg door 3 ...ozozicums,incl.ons heden (tertiair tijdvak).

De continentale korst bevat gesteenten,die 3,5miljard jaren oud is,dus zal er ook een groot deel zijn geweest,dat een zachtere consistentie had en bij een inslag op die plek ook nog de samenstelling van het gesteente aldaar, veranderd zal hebben. [think]

Waaraan zal men dus herkennen,dat Aardeigen is en wat werd ingevoerd niet op Aardeigen geleek; alles was afkomstig van de Big Boom!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie