Invloed van je achternaam

Voor alle andere reportages.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Invloed van je achternaam

Bericht door taigitu » 02 mar 2016, 11:15

Invloed van je achternaam

De invloed van je achternaam op succes hebben in het leven, volgens recent onderzoek heeft het invloed of je naam vooraan of achteraan in het alfabet staat.

Achternaam in het alfabet
Begint je achternaam met een A dan heb je meer kans op succes in het leven dan als je achternaam met een Z begint. Neem bijvoorbeeld een willekeurige lijst van de 10 rijkste mensen in de wereld over de afgelopen vijftien jaar. In alle lijsten zijn er meer achternamen die beginnen met een letter uit het eerste deel van het alfabet. Lijst van Forbes van rijkste mensen in een willekeurig jaar: 1) Carlos Slim Helu, 2) Bill Gates, 3) Warren Buffet, 4) Bernard Arnault, 5) Larry Ellison, 6) Lakshmi Mittal, 7) Amancio Ortega, 8) Eike Batista, 9) Mukesh Ambani, 10) Christy Walton.

Zeven achternamen in deze lijst hebben een beginletter uit het eerste deel van het alfabet en drie achternamen uit het tweede deel van het alfabet. Ook als je kijkt naar de achternamen van regeringshoofden of naar de 44 achternamen van alle Amerikaanse presidenten. Dan zie je dat circa 2/3 van de achternamen een beginletter uit het eerste deel van ons alfabet hebben en 1/3 een achternaam uit het tweede deel van het alfabet.

Invloed van achternaam in het alfabet
De auteurs Kurt A. Carlson (Georgetown Universiteit) en Jacqueline M. Conard (Belmont Universiteit) hebben onderzoek gedaan naar achternaam invloeden. Het onderzoek is terug te vinden in de: “Journal of Consumer Research”. Volgens het onderzoek bepaalt de eerste letter van onze achternaam in onze jeugd veel van ons gedrag als volwassene. Het heeft geen invloed als je trouwt met een achternaam op een andere plaats in het alfabet, de invloed komt uit onze achternaam uit onze jeugd.

Die invloed sluipt er langzaam in, de discriminatie op achternaam begint bijvoorbeeld al op de lagere school, waar de kinderen stelselmatig op alfabetische volgorde worden genoemd. Hier vloeit vaak uit voort dat de A t/m M kinderen op achternaam, eerder een beurt krijgen, eerder naar voren worden geroepen, eerder aan het woord komen en eerder een diploma ontvangen op een diploma-uitreiking.

Later in je leven is het niet ongebruikelijk dat sollicitatiebrieven op achternaam worden gelegd, dat sprekers op een symposium in volgorde van hun achternaam aan de beurt komen of dat schrijvers of auteurs bij een screening eerder hun presentatie kunnen doen als ze met hun achternaam in het begin van het alfabet staan. De toehoorders zijn tegen de tijd dat de N t/m Z achternamen aan de beurt zijn, al moe en hebben minder belangstelling. De kans dat de A t/m M achternamen eerder worden aangenomen of een prijs krijgen is hierdoor hoger.

Tijdsafhankelijke respons achternaam
Kinderen en later volwassenen krijgen hierdoor een tijdsafhankelijke respons. De mensen met een beginletter uit het eerste deel van het alfabet zijn er vanaf kind volledig aan gewend om eerst genoemd te worden en de rest is er aan gewend om later genoemd te worden.

Deze tijdsafhankelijke respons heeft ook effect als zich een buitenkansje voordoet, zoals bv bij een goede aanbieding van een product of de eerste uitgave van een nieuw product is aangetoond dat mensen met een naam achterin het alfabet als eerste in de rij gaan staan. Vaak staan ze uren en uren in de rij, terwijl de achternamen uit het begin van het alfabet gewoon een paar dagen wachten en hierdoor niet in de rij hoeven te staan. Hiermee is het laatste-naam-effect uit je jeugd onbewust niet alleen van invloed op je koopgedrag maar waarschijnlijk op je hele gedrag, de angst om achtergesteld te worden, later aan de beurt te komen of het gevoel van geen of minder kansen in het leven te krijgen.

https://tallsay.com/page/4294975663/inv ... achternaam
Ik ken de numerologie in de relatie van je geboortenaam.
Echter dat de plaats van de eerste letter van je achternaam in het alfabet is een nieuwe.
Maar het is leuk om hier eens over na te denken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Invloed van je achternaam

Bericht door herman50 » 02 mar 2016, 13:11

heb ik een nieuwe nadenker... in 1800 was de /mijn familienaam van der Kruys , nu is dat Verkruissen ,,wat er niet gebeurd in zeg 200jaar :uhhhm:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Invloed van je achternaam

Bericht door taigitu » 02 mar 2016, 14:19

herman50 schreef:heb ik een nieuwe nadenker... in 1800 was de /mijn familienaam van der Kruys , nu is dat Verkruissen ,,wat er niet gebeurd in zeg 200jaar :uhhhm:
Nee, hoef ik niet over na te denken.
et is nu Kruys, daaronder sta je in de papieren bij gemeente en het rijk, toch?
Het gaat om de achternaam waarmee jij zelf door het leven gaat, geregistreerd staat.
Want het gaat om de wisselwerking tussen de eerste letter van je achternaam en waar je
in de rij van letters in het alfabet staat. Dus wanneer de letter 'K' aan de beurt is dan is
'A tot en met J', vóór jou aan de beurt geweest. Die volgorde kan zowel voor je werken
als tegen je, ligt er aan waarvoor je 'in de rij staat'........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Invloed van je achternaam

Bericht door herman50 » 03 mar 2016, 07:07

helaas, in alle bestanden sta ik geregistreerd als zijnde een ...... Verkruissen,,,, :rolleys:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Invloed van je achternaam

Bericht door taigitu » 03 mar 2016, 08:49

herman50 schreef:helaas, in alle bestanden sta ik geregistreerd als zijnde een ...... Verkruissen,,,, :rolleys:
Sorry, ik heb niet goed opgelet en het omgedraaid.
In mijn familienaam is ooit een fout gemaakt bij de geboorteaangifte.
Een broer van mijn vader heeft één letter minder in zijn achternaam.... Dat werd niet
gecorrigeerd. In de tijd van Napoleon ontstonden de achternamen en die linkte meestal
naar het beroep e.d. die iemand had. Misschien hadden ze teveel mensen die Kruys als
achternaam hadden? Hebben ze het daarom veranderd want het verschil is best groot.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Invloed van je achternaam

Bericht door Paulus » 04 mar 2016, 00:49

En nu maar hopen dat dit ook op zal gaan bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Dan wint Clinton tenminste.
Ik moet er niet aan denken dat die engerd van een Trump aan de macht zou komen. :knots:
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Invloed van je achternaam

Bericht door taigitu » 04 mar 2016, 09:46

Ja, dat hoop ik ook. Er is al genoeg chaos op de wereld zonder dat
zo'n ongeleid projectiel als Trump zijn 'visie' toevoegt.
Maar zijn eigen partij valt hem nu aan, dus misschien kunnen die hem aan de zijlijn zetten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Invloed van je achternaam

Bericht door Gast1 » 04 mar 2016, 12:05

taigitu schreef:Ja, dat hoop ik ook. Er is al genoeg chaos op de wereld zonder dat
zo'n ongeleid projectiel als Trump zijn 'visie' toevoegt.
Maar zijn eigen partij valt hem nu aan, dus misschien kunnen die hem aan de zijlijn zetten.
Klopt:
Marco Rubio en Ted Cruz hebben tijdens het Republikeinse debat in Detroit opnieuw hun rivaal Donald Trump hard aangevallen.
Het ging vooral over Trumps gebrek aan inhoud en zijn wisselende standpunten over kwesties als immigratie.
De zakenman kwam tijdens het debat ook zwaar onder vuur te liggen vanwege de controverse rond de voormalige 'onroerendgoedopleiding' Trump University.
Maar helaas ...
Een opvallend moment tijdens het debat was verder dat alle kandidaten stelden Donald Trump te steunen in zijn strijd om het presidentschap als hij namens de Republikeinse partij mag deelnemen aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
bron

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Invloed van je achternaam

Bericht door herman50 » 04 mar 2016, 13:23

in de 30er en 40 jaren was er ook zo´n figuur die het ´volk´ op zweepte , iedereen liep met hem weg,, standpunten verschillen nu ook weer niet veel , maar we weten wel wat er toen is gebeurd ... hopelijk gebeurt dat géén 2e keer , maar wie ben ik .... :peace:
alles van waarde is weerloos

Plaats reactie