550 User Unknown mysterie

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

550 User Unknown mysterie

Bericht door Vitharr » 07 apr 2014, 14:35

Ik heb nog een interessant probleem in de aanbieding voor de echte computerfanaat. Ik wordt er helemaal gestoord van. :mrgreen:

Ik ben een webshop aan het opzetten, maar werd bij de 'orders' mailaccount ineens getrakteerd op de 550 User Unknown melding. Volgens mijn host ligt dit aan het verzendende domein, maar ik ben daar niet zo zeker van.

Eerst heb ik ingelogd op de webmail om zeker te weten dat de account ook echt bestaat. Vanuit de webmail verstuurde ik met de orders account een mail naar mijn normale mailadres (op een ander domein). Die kwam prima aan. Wanneer ik echter op dat bericht een reply wilde sturen, kreeg ik direct de '550 User Unknown' foutmelding.

Om een outlook probleem uit te sluiten, pakte ik een andere PC, met een andere mailaccount (wel binnen hetzelfde domein als mijn normale adres). Dit gaf exact hetzelfde gedrag.

Toen ben ik vanaf mijn eigen PC mails gaan versturen met alle e-mail adressen/domeinen die ik heb. Sommige domeinen leveren zonder problemen af, de rest geeft de '550 User Unknown' fout.

Na een hoop getest vond ik het volgende uit:
- Als 1 mailadres bij een domein faalt in verzenden, falen alle andere ook.
- Bij de externe domeinen faalt het verzenden zowel via de PC (outlook) als via de webmail
- Van de 7 mailaccounts op mijn nieuwe domein betreft deze storing consequent 3 accounts + alles wat ik vanaf het moment van constatering aanmaak.
- Dezelfde storing doet zich voor als ik via de PC 'orders' probeer te mailen, met een werkend e-mailadres van hetzelfde domein.
- Probeer ik het punt hierboven via webmail, dan werkt het weer wel.
- Welk adres ik heden ook aanmaak op dat nieuwe domein, ze leveren allemaal dezelfde storing op.

Mijn conclusie was dus dat het probleem betrekking heeft op mijn nieuwe domein. Volgens mijn host ligt het echter aan de afzender. De kans dat we hier uit gaan komen is dus minimaal helaas. En een webshop waarvan de orders account beperkt bereikbaar is, is niet zo handig.

Iemand enig idee in welke richting ik dit zou moeten zoeken? Ik heb er zelf absoluut geen verstand van. En deze is wel bijzonder sterk..
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 550 User Unknown mysterie

Bericht door taigitu » 07 apr 2014, 16:42

Een optie van één van mijn zoons......
14:59:51: mijn beste gok: Het 'From:' email adres waarmee hij probeert te verzenden valt niet binnen het domein van de SMTP server
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 550 User Unknown mysterie

Bericht door Vitharr » 07 apr 2014, 18:12

taigitu schreef:Een optie van één van mijn zoons......
14:59:51: mijn beste gok: Het 'From:' email adres waarmee hij probeert te verzenden valt niet binnen het domein van de SMTP server
Taigitu, je verslaat hier elke helpdesk mee!

Jouw reactie heeft me op het goede spoor gebracht. Mocht het je zoon interesseren, hier de wel heel bijzondere oorzaak;

2 jaar geleden is de domeinnaam waar ik het probleem mee had bij die host verlopen en ingepikt door een zogenaamde 'squatter'. Om die reden wilde ik verhuizen, maar daar kwam iets tussendoor.

Eind vorig jaar kwam de domeinnaam weer vrij, en heb ik bij een andere provider een nieuw hostingpakket afgesloten. Ik zit nu in de opzegperiode bij mijn oude host.

Wat er mis ging is dat de oude host de records van het 'gesquatte' domein nooit heeft verwijderd, maar voor het gemak de instellingen die dat zichtbaar maken voor mij wel uitgeschakeld had.

Er vond dus communicatie plaats met een voor mij onzichtbare mailserver. En daarom kon ik alleen mailadressen bereiken die op het oude domein hadden bestaan.

Taigitu en zoon, dank jullie wel voor de service!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 550 User Unknown mysterie

Bericht door taigitu » 07 apr 2014, 18:27

Vitharr schreef: Taigitu en zoon, dank jullie wel voor de service!
Helemaal goed, ik geef het aan hem door.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie