phising

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

phising

Bericht door Maxi » 23 jul 2014, 21:14

Ik krijg nu en dan al eens mails binnen van banken. Die verwijder ik meteen. Duidelijk een vorm van Phishing. Ik geef nooit bank gegevens of eendere welke gegevens door. Toch Zeker niet als dat aan mij gevraagd word.

Toch heb ik me even laten vangen in één mail. Het was gewoon een enquete van een site waar ik geregistreerd ben. Ik kreeg gewoon een paar standaard vragen. Zoal bv. over mijn tevredenheid van de service, of hoe waarschijnlijk ik de site zou aanraden aan vrienden, enz... Bij elke vraag moest ik gewoon een vakje aanvinken van 1 tot 10. tot op een moment dat mijn internet (toevallig of niet) even uitviel.

Blijkbaar ging het over een phising mail. Buiten een paar vakjes die ik heb aangevinkt op wat algemene niet persoonlijke vragen, heb ik zeker geen persoonlijke info doorgespeeld.


Moet ik mij hier zorgen over maken? Dat ik gehacked ben ofzo?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: phising

Bericht door univers » 24 jul 2014, 08:14

Je moet helemaal nergens op reageren.
hoe vaak worden de mensen niet gewaarschuwd via de media voor dit soort praktijken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: phising

Bericht door Fenna » 24 jul 2014, 08:26

Ligt er aan, als zij persoonlijke gegevens van de site van jou hebben, kunnen ze misschien met de door jou aangevinkte gegevens wel wat.???

Mijn moeder hebben ze eens op haar mobiel gebeld.
De stem van de beller klonk buitenlands en vroeg dan wel geen bank gegevens of andere persoonlijke zaken, maar na een een minuut of twee begon de beller te lachen en zei tegen iemand op de achtergrond "we hebben genoeg, dus we kunnen stoppen", terwijl ze niets belangrijks had gemeld.
Ze heeft het voorval bij de politie gemeld en we hebben er is verder niets van gemerkt.
Twee dagen later gebeurd het bij een tante van mij via een vaste telefoonlijn en proberen ze WEL bankgegevens te krijgen, maar toen mijn tante begon tegen te sputteren werd er tegen haar gescholden en heeft m'n tante opgehangen.

Ps. even over phising mails.
Ik heb een aantal malen ook mails ontvangen welke zgn. van mijn bank kwam.
Ze waren allemaal in de trant van "als je nu geen bank gegevens aan ons geeft dan wordt over drie dagen je account afgesloten.
Ik heb de mail niet geopend, maar mijn bank gebeld en deze hebben mij een speciaal e-mail adres gegeven waar ik de verdachte mail naar toe kon sturen, de bank zou dan proberen die gasten te traceren en aan te melden oid.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: phising

Bericht door Maxi » 24 jul 2014, 12:35

laatste die ik ik nog kreeg was van bpost, dat k mijn online account moet verlengen. Natuurlijk direct verwijderd.
Nu ja Universe ik weet ook wel dat ik nergens moet op regageren. Maar deze email zag er het zelfde uit als als die 5 andere gekregen heb deze week. Zelfde emails, logos's etc... geen fouten in spelling. Nooit problemen gehad :-| . ach ja we zullen wel zien zeker...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: phising

Bericht door Tammy » 29 jul 2014, 05:31

Ook ik krijg telefoontjes en 1 keer opgenomen van onbekend nummer.
Een man met wat ik denk een Pakistaans accent vroeg in gebrekkig Engels dat ik een melding had gemaakt dat er iets mis was met mijn computer ? :shock:
Ik zei nee en meteen opgehangen.
Mijn man ook rare telefoontjes gehad, wij nemen nu niet meer op als het nummer ons niet bekend is.

Stond in krant tijd geleden hier ook iets over.
Dus niet meer opnemen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie