PC stroom verbruik vragen

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Cardassian
Student
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:32

PC stroom verbruik vragen

Bericht door Cardassian » 21 sep 2014, 12:30

Ik ben een tijdje wekeloos geweest en ik heb daarbij heel wat stroom thuis gebruikt vanwege de volgende redenen;

1) regelmatig een oven gebruiken ipv gasfornuis,
2) regelmatig een waterkoker gebruiken voor thee ipv een pan water koken,
3) 2 tot 3 films, 4 serie afleveringen per dag kijken op een Playstation 3. (Voor diegene die het niet weten, een PS3 gebruikt ruim 8 x zoveel stroom als een gewone dvd speler en die heb ik niet.)
4) Niet volle was te wassen in de wasmachine buiten het goedkopere weekend.
5) een PC die ruim 12 uur per dag aan staat.

Ondertussen is het gelukt om punten 1, 2, 3 en 4 aan te passen, maar enige vragen over de PC blijven nog hangen. En meer op "wat als ...op een lange termijn". Ondertussen ben ik ook niet werkeloos meer, maar toch wil ik het e.e.a. weten, en hopen dat het op jaar basis veel geld gaat schelen. Ik heb trouwens een game/media PC, en daar stap ik niet van af. Die optie is er dus niet. Ik game ruim een uur per werkdag, em ruim 3 per weekend dag. Dat minderen gaat moeilijk. Waar het mij omgaat zijn of de kleinere details geld kunnen schelen;

- Mijn PC heeft 2 beeldschermen (breder buroblad) en beeldscherm 2 (19Volt) gaat alleen uit tijdens het uurtje gamen. Scheelt het echt veel op jaarbasis?
- Betekent meer geheugen ook autmatisch meer stroom en kosten? (Terwijl ik dit typ heb ik Chrome en VLC player aanstaan, gebruik geheugen is nu 30%. Als ik game iets hoger.)
- Internet gebruik: Kost 5 grote bestanden tegelijk downloaden meer stroom i.t.t. 1 bestand?
- Voorheen downloade ik weleens 3 B-films per dag die ik na 20 / 30 minuten kijken niet meer uit kon staan en weer weggooide. Doe ik nu niet meer en dat scheelt 2 GB per dag. Scheelt dat ook stroom bijvoorbeeld?

Waar ik totslot ook nog over na heb zitten denken is dat als ik bijvoorbeeld van PS3 (1 uur/per dag ) overschakel naar PS2 dan kan dat op jaarbasis 50 tot 100 eu schelen. Maar als ik 2 paar mooie schoenen* NIET koop, dan scheelt dat mij ook 100 eu per jaar. (Of alleen maar spa drinken tijdens uitgaan, ipv luxer bier/andere drank.) Hoe zinvol / nutteloos is dan het overschakelen? (* Uitgaande van mooie schoenen die ik niet noodzakelijk nodig heb.)

Of wat scheelt het in kosten als ik op een dieet ga, zonder warme voeding? Maar zo wijk ik teveel af van de \harde kern van mijn vragen. Dus hierbij wilde ik het laten.

gouwepeer

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door gouwepeer » 21 sep 2014, 15:03

Downloaden van bestanden en meer ram geheugen zal niet echt veel extra stroomverbruik opleveren. Een hoger cpu belasting weer wel. Daarom zijn gamecomputers ook met een zwaardere voeding uitgerust (de grafische kaart lust soms ook wel wat stroom)
Gooi alle gloei- en spaarlampen weg en vervang deze door led-verlichting, een eenmalige (grote) uitgave die zichzelf weer terug verdient. Je kan natuurlijk ook kaarsjes branden :wink:
Maak een moestuin en ga zelf groenten verbouwen i.p.v. deze in de winkel te kopen. Een bosje brandnetels in een vaas is ook weer een stuk goedkoper dan een dure bos bloemen :mrgreen:

Hoe ver wil je zelf gaan met besparen? Met subsidie zonnepanelen op dak aan laten leggen kan ook een forse besparing op je stroomrekening opleveren. Verzekeringen vergelijken loont ook vaak de moeite.
Ganzenbord spelen is ook goedkoper dan op de computer gamen, en je hebt dan gewoon full-hd en 3d :-P

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door The Grey » 21 sep 2014, 17:18

gouwepeer schreef: Gooi alle gloei- en spaarlampen weg en vervang deze door led-verlichting, een eenmalige (grote) uitgave die zichzelf weer terug verdient. Je kan natuurlijk ook kaarsjes branden :wink:
Toevallig dat mijn stageopdracht hierover gaat :mrgreen:
LED lampen zijn idd wel een goeie bespaarder, echter is het het niet waard om spaarlampen ervoor te vervangen. LED lampen hebben maar een iets beter rendement dan spaarlampen (scheelt grofweg 2W), en de besparen weegt niet op tegen de aanschafprijs.
Hou er wel rekening mee dat als het koud is, je verwarming moet bijspringen (als je veel gloeilampen had). Je raakt immers een bron van hitte kwijt!
Verder kan je bij de action goedkope LED lampen kopen, de wellicht iets minder zuinig zijn (en veel harmonische het net in brengen) maar dat maakt niet heel veel uit! (zolang niet iedereen het doet :mrgreen: ).
beeldscherm 2 (19Volt)
Bedoel je niet 19W?

Wat betreft het downloaden en het geheugen gebruik. Ja. Het verbruikt meer stroom, je computer is immers harder aan het werken dan als hij niks zou doen. Echter is dit bij lichte taken zoals downloaden en wat programma's open laten staan totaal niet noemenswaardig (geheugengebruik zelf kost niet meer stroom, iets anders/nieuws in je geheugen zetten wel).

Overigens heb ik mijn twijfels over je PS3 berekening.
Na een snelle google speurtocht heb ik gevonden dat een PS3 op haar top ongeveer 180-190 W trekt. Laten we voor het gemak 200W zeggen.
200(Watt)*1(uur per dag)*365(dagen per jaar) = 73000 Watt uur.
Dat is 73 kWh (KiloWatt uur/hour).
Een kilowatt uur bij Essent kost 22,22 cent. Dus 73 * 22.22 = 16,22 euro. Het kost dus 16,22 euro om je PS3 iedere dag 1 uurtje te laten draaien.
Waar je die besparing van 50-100 euro vandaan haalt zou ik niet weten...
Een PS2 verbruikt 30 W, dus dat zou je (30/180)*16,22 = 2,70 kosten. Dus je zou grofweg 13,50 besparen op je stroomrekening.
Vind ik het persoonlijk niet waard....
Je kan beter kijken naar een zuinigere TV (ik weet niet wat je nu hebt staan, mocht je hiervoor kiezen. Neem dan gelijk een smart TV of een TV met USB afspeel capaciteiten. Dan kan je gewoon een stick in je TV stoppen!).

De twee bronnen voor energieverbruik:
http://tweakers.net/nieuws/43122/energi ... leken.html
http://tweakers.net/nieuws/46446/energi ... leken.html

Als je overigens met weinig stroom wil gamen, koop een Wii :mrgreen:

Wat wel een goeie tip is, zet als je niet aan het gamen bent je dedicated grafische kaart uit. Als je een filmpje kijkt kan 9/10 keer je intergrated gpu het makkelijk hebben, terwijl hij minder stroom trekt!
-

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door Vitharr » 21 sep 2014, 18:08

The Grey schreef:Hou er wel rekening mee dat als het koud is, je verwarming moet bijspringen (als je veel gloeilampen had). Je raakt immers een bron van hitte kwijt!
Scherp! Je let goed op, op school zie ik. :mrgreen:

Maar serieus, oog voor detail, daar hou ik van. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

gouwepeer

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door gouwepeer » 21 sep 2014, 18:16

The Grey schreef:Je raakt immers een bron van hitte kwijt!
Een paar extra truien aan en je hebt een besparende oplossing voor dit probleem :mrgreen:

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door The Grey » 21 sep 2014, 18:52

gouwepeer schreef:
The Grey schreef:Je raakt immers een bron van hitte kwijt!
Een paar extra truien aan en je hebt een besparende oplossing voor dit probleem :mrgreen:
Die logica kan je dan ook toepassen op je CV, en deze gewoon uitlaten :mrgreen:
Vitharr schreef:Scherp! Je let goed op, op school zie ik. :mrgreen:

Maar serieus, oog voor detail, daar hou ik van. ;P!
Ik kan het niet helemaal aan mezelf toewijden, ik heb er een paar onderzoeken over gelezen :mrgreen:
Wat wel heel interessant is, is het nut van gloeilampen te bekijken. Geografisch gezien kan het dus heel nuttig zijn. Als de energieopwekking met een hoge efficiëntie gebeurt en de verwarming eigenlijk altijd aan staat, dan is een gloeilamp nog niet zo'n slecht idee!
(ik denk dan aan Scandinavië)

Leuk weetje ernaast, om het gloeilampverbod te omzeilen wordt een gloeilamp nu gewoon verwarmingselement genoemd :mrgreen:

En nee, I shit you not!
-

gouwepeer

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door gouwepeer » 21 sep 2014, 22:55

Volgens mij zijn halogeenlampen nog wel toegestaan, als vervanger van de gloeilamp. Deze geven ook nog genoeg warmte af. Met de thermostaat van de cv op 15°C is het nog goed vol te houden. Wat ook scheelt in de energie rekening is het watertemperatuur van de cv lager in te stellen.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door The Grey » 22 sep 2014, 17:45

Dat weet ik zo 123 niet uit mn hoofd. Ze worden wel uitgefaseerd!
Maarja, plak er een nieuw label op en blijkbaar kan je ze zo importeren!

De EU had dit niet moeten forceren, maar de markt lekker haar werk laten doen.
Inmiddels koopt iedereen toch wel LED verlichting, zo duur is het inmiddels niet meer
-

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door univers » 22 sep 2014, 18:10

Zo iets, midden in de kamer.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Cardassian
Student
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:32

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door Cardassian » 22 sep 2014, 21:32

The Grey schreef: Wat wel een goeie tip is, zet als je niet aan het gamen bent je dedicated grafische kaart uit. Als je een filmpje kijkt kan 9/10 keer je intergrated gpu het makkelijk hebben, terwijl hij minder stroom trekt!
Fantastisch!

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: PC stroom verbruik vragen

Bericht door The Grey » 24 sep 2014, 17:50

Cardassian schreef:
The Grey schreef: Wat wel een goeie tip is, zet als je niet aan het gamen bent je dedicated grafische kaart uit. Als je een filmpje kijkt kan 9/10 keer je intergrated gpu het makkelijk hebben, terwijl hij minder stroom trekt!
Fantastisch!
:mrgreen:
Mijn laptop heeft hier zelfs een knopje voor (welke ik niet gebruik, omdat het voor mij weinig besparing oplevert).
Als je even googlet dan kan je daar waarschijnlijk zelf een programmatje voor vinden die dat perfect voor je regelt, nog minder moeite! :mrgreen:

Wat je ook nog zou kunnen doen is je processor gaan underclocken. Dan verlaag je de clockfrequentie van je processor.
Dit is echter al een stukje ingewikkelder, en ik zou niet weten hoeveel energie je ermee bespaart... ;)
-

Plaats reactie