Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80668
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door Tammy » 08 sep 2013, 06:56

Afbeelding


LEIDEN - Ruim duizend persoonlijke brieven van 'gewone' Nederlanders uit de 17e en 18e eeuw zijn voortaan makkelijk te lezen. Het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) heeft ze op internet gezet, meldde de organisatie vrijdag.


De database Brieven als Buit is een unicum: bijna alle andere brieven die uit die tijd bewaard zijn gebleven, zijn namelijk afkomstig van geletterden die keurig volgens de schrijfnorm schreven. De schrijvers van deze post hadden daar echter weinig boodschap aan.

De brieven komen uit het Britse nationaal archief en zijn afkomstig van gekaapte Nederlandse schepen uit die tijd. Het is correspondentie tussen Nederlanders uit alle lagen van de bevolking en hun familie, vrienden en kennissen in het buitenland. Onderzoekster Marijke van der Wal van de Universiteit Leiden verbaasde zich over de vele variaties in de gebruikte taal. „In die tijd bestonden nog geen vaste taalregels, maar wel bepaalde conventies. Die werden door bijvoorbeeld belangrijke ambtenaren en literaire figuren gebruikt. In deze brieven werden echter heel veel verschilende spellingsvormen, woordconstructies en verschillende uitspraken gebruikt.”

Zo werd het woord 'kapitein' op wel honderd manieren geschreven: onder meer als 'captijen', 'kappeten' en 'katyn'. Het woord 'bootsman' werd verbasterd tot bijvoorbeeld 'bosman' of 'boosman'. Omdat veel Nederlanders hun woorden spelden zoals ze die ook uitspraken, bieden de brieven ook meer duidelijkheid over het mondelinge taalgebruik in die tijd.

De database is voor iedereen beschikbaar op Brievenalsbuit.inl.nl. Om de post makkelijker te doorzoeken op bepaalde onderwerpen, is ook de hedendaagse spellingswijze in de zoekmachine verwerkt. Ook namen en leeftijden en de relatie tussen briefschrijver en -ontvanger staan vermeld.


Bron: De Telegraaf.


<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Voor de taal liefhebbers hier. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door univers » 08 sep 2013, 07:22

Ik vind het tegenwoordig moei;ijk genoeg.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80668
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door Tammy » 08 sep 2013, 07:27

Als je die verschrikkelijke afkortingen bedoeld geef ik je gelijk.
Ik heb daar werkelijk zo`n hekel aan.

Bijvoorbeeld:

wrs=waarschijnlijk.
Kan dat niet verdorie gewoon voluit geschreven worden?
En zo zijn er nog veel meer woorden, word doodmoe van dat raden wat een woord betekend.
Maar zal wel aan mijn leeftijd liggen he ? :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

carbon

Re: Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door carbon » 18 sep 2013, 15:46

Tammy schreef:Als je die verschrikkelijke afkortingen bedoeld geef ik je gelijk.
Ik heb daar werkelijk zo`n hekel aan.

Bijvoorbeeld:

wrs=waarschijnlijk.
Heerlijk echt, Nederlands is een ... taal, je blijft typen op het toetsenbord voor dat er ook maar 1 woord staat, dus is wrs de beste uitvinding ooit!

Dus turbo taal heeft wat mij betreft de toekomst :nice:

tofu_kronos

Re: Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door tofu_kronos » 18 sep 2013, 18:06

Over afkortingen gesproken, in sommige wetenschappelijke kringen heb ik laatst gemerkt. Dat mensen woorden en zinnen vormen met behulp van de afkortingen uit de periodieke tabel. Das best moeilijk.

Cees

Re: Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door Cees » 18 sep 2013, 18:32

Klnkrs kwt?

Wr k k zk p mn ttsnbrd; gn klnkr t bknnn. Wr zn z gblvn? Msschn p vknt, mr dt hddn z dn k wl ns mgn mldn! H kn k n n clmn schrvn zndr klnkrs? Tch hft n ndrzk ngwzn dt mnsn tkstn knnn lzn zndr klnkrs. k hp ht mr, ndrs schrf k dt vrhl ds vr nks. Ht zl wl n krt clmn wrdn, bn k bng. n d ndr knt k wl ns gd. k hr vk, dt mn clmns vl t lng zn.
k kn mtn n prp dn: wtn jll wr mn klnkrs gblvn zn? Ht s tch prttgr lzn ls z r gwn stn.
k ms mn klnkrs. k wl z trg.

Vnmrgn, tn k wkkr wrd, wrn z r ng llml. N zn z wg.
, d bl gt. vn kkn w dr s.
J , z zn r wr! k zl z vlg tssn d wrdn vgn! Srr vr ht ngmk!

tofu_kronos

Re: Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door tofu_kronos » 18 sep 2013, 18:35

Cees schreef:Klnkrs kwt?

Wr k k zk p mn ttsnbrd; gn klnkr t bknnn. Wr zn z gblvn? Msschn p vknt, mr dt hddn z dn k wl ns mgn mldn! H kn k n n clmn schrvn zndr klnkrs? Tch hft n ndrzk ngwzn dt mnsn tkstn knnn lzn zndr klnkrs. k hp ht mr, ndrs schrf k dt vrhl ds vr nks. Ht zl wl n krt clmn wrdn, bn k bng. n d ndr knt k wl ns gd. k hr vk, dt mn clmns vl t lng zn.
k kn mtn n prp dn: wtn jll wr mn klnkrs gblvn zn? Ht s tch prttgr lzn ls z r gwn stn.
k ms mn klnkrs. k wl z trg.

Vnmrgn, tn k wkkr wrd, wrn z r ng llml. N zn z wg.
, d bl gt. vn kkn w dr s.
J , z zn r wr! k zl z vlg tssn d wrdn vgn! Srr vr ht ngmk!

Op een normaal tempo gelezen heb ik niet eens klinkers nodig.

Cees

Re: Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door Cees » 18 sep 2013, 18:37

Nou soms moet ik het even opnieuw lezen hoor.
Ben ik het woord even zoek.... O ja .. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ruim 1000 brieven uit 17e en 18e eeuw online

Bericht door univers » 18 sep 2013, 22:56

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie