Pixels en bytes

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Pixels en bytes

Bericht door oktagon » 11 nov 2014, 13:53

Sinds ik een nieuwere PC kocht,ben ik aandacht gaan schenken aan het begrip pixels en de hoeveelheid,dichtheid ervan op de beeldschermen.Als ik me niet vergis wordt er gesproken over 10-300 per vierkante inch,dat zou neerkomen op 1,6 tot 48 pixels per cm^2.

Ik kan er niet achter komen,wat de diverse merken voor aantallen pixels aangeven en schijnen ook te kunnen manipuleren met het maken van grotere schermen met hetzelfde aantal pixels,waardoor je een grover beeld krijgt. omdat bij een vergroting van het beeldscherm hetzelfde aantal als bij een kleinere wordt gehandhaafd en de productiekosten lager zijn.

Ik lees over tv-beeldbuizen van ca. 30.000 a 35.000 euries!

Wat zijn de begrenzingen van de afmetingen van een pixel;het schijnt een punt te zijn dat oprekbaar is ;is er een verband te leggen met bits of bytes.

Als ik wel eens op Google een beeld aan het vergroten ben,is het uiterste het verschijnen van vierkantige restvormen (pixels).

Graag uitleg als het mogelijk is;Google is ook niet te duidelijk voor mij! [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Pixels en bytes

Bericht door Vitharr » 11 nov 2014, 14:20

De afmetingen van een pixel zijn compleet variabel oktagon. Pixels kun je vergelijken met de gekleurde dotjes die vroeger een ouderwetse foto opbouwden. Kijk maar eens met een loep naar de krant bijvoorbeeld, dan zie je de 'pixels'.

In computerland bepaald de computer, en niet het beeldscherm, de 'blokkerigheid' van je beeld. Tegenwoordig noemen we Full HD scherp, met een widescreen resolutie van 1920 x 1080 pixels.

Dat betekent dat de computer een signaal naar het beeldscherm stuurt wat opgebouwd is uit 1920 horizontale kleurpuntjes, en 1080 verticale kleurpuntjes. Ter vergelijk, vroeger was 640 x 480 al heel wat.

Stel nu dat je beeldscherm het viervoudige aan pixels heeft. Dus 3840 x 2160 pixels. Dat heeft geen effect op de scherpte van een HD signaal. Eenvoudigweg omdat dat beperkt is door die 1920 x 1080.

In de praktijk zal 1 pixelsignaal van de computer dus op het beeldscherm vertaald worden naar 2 identiek gekleurde pixels naast elkaar. Als je dit idee nog wat verder uitvergroot, dan heb je dus de oorzaak voor het blokkerig zijn.

Wat de foto's betreft, neem mijn avatar als voorbeeld. Ik dacht dat het forum een beperking had van 120 x 120 pixels qua avatar. Als jij dat dus opblaast en op een HD monitor met een resolutie van 1920 x 1080 fullscreen uitvergroot, dan heeft het beeldscherm horizontaal 1920/120=16 pixels naast elkaar met identieke kleuren. Vandaar de blokkerigheid. :wink:

Het heeft overigens ook wel iets te maken met de bytes. Dat is immers de taal van de computer. Op een zwart wit scherm heb je qua pixel slechts 2 mogelijkheden. De pixel kan aan staan, en dus wit zijn, of uit staan en zwart zijn. Binair is dit 0 of 1 en dus vergt 1 pixel in zo'n systeem 1 bit.

Maar tegenwoordig kan 1 pixel een enorme hoeveelheid kleuren zijn. En dus vergt de definitie van 1 pixel meerdere bits, mogelijk zelfs meerdere bytes. (1 byte is een serie van 8 bits)

De beperking zit dan in de communicatie tussen computer en scherm. Die communicatie vind plaats in een bepaald tempo, genaamd 'bitrate'. Die bitrate geeft aan hoeveel bits je per tijdseenheid kunt versturen.

Omdat die bitrate niet oneindig hoog ligt volgt hier dus ook een beperking uit voor je schermresolutie. Het is mogelijk om bijvoorbeeld een resolutie van 8 miljard pixels aan te sturen, wat een ongekende scherpte op zou leveren, maar het duurt dan zo lang voor de data van 1 beeld is verzonden dat je een schokkerig beeld zou krijgen als het een film betrof.

En daarom wordt een balans gezocht. Het aantal beelden per tijdseenheid (de frequentie) wordt zo gekozen dat het menselijk ook de wisselingen niet waarneemt. En op basis van de ruimte die overblijft in de bitrate volgt daar dan dus ook automatisch de maximale resolutie aan die bij die frequentie gehaald kan worden.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Pixels en bytes

Bericht door oktagon » 11 nov 2014, 17:49

Bedankt voor je uitvoerige uitleg,Vitharr,het is me bekend,dat het beeldscherm wordt geladen door de computer.

Het is een zeer knappe techniek,die werd ontwikkeld vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw;het knapste is wrs.het idee -dat werd geboren- en toen uitgewerkt met de toenmalige kennis van zaken;hierna werden er verfijningen uitgevoerd en is het een gewone verschijning in de moderne wereld.

Ondanks dus die gewone verschijning blijven er bij mij vragen staan,die mij intrigeren en door jou in dit geval worden uitgelegd.

Ik ben dus niet als de Papua,die in 1945 op een tractor werd gezet door Hollanders met Amerikanen en alleen maar gewezen werd op het stuur dat je kon draaien en enkele knoppen die in aangewezen situaties moesten worden ingedrukt en voetpedalen idem.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie