25 jaar Photoshop: tops, flops en manipulaties

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

25 jaar Photoshop: tops, flops en manipulaties

Bericht door Tammy » 20 feb 2015, 03:47

Afbeelding

Photoshop is jarig. Precies 25 jaar geleden kwam het computerprogramma om foto's mee te bewerken op de markt en inmiddels is het niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Technisch is bijna alles mogelijk, maar of alle bewerkingen ook gewenst zijn? Tijd voor een overzicht met tops en flops.

Mooier maken.

In de eerste versie van Photoshop was natuurlijk minder mogelijk dan in de recentere versies. Sterker nog, de Amerikaanse student Thomas Knoll maakte het programma in 1987 alleen om plaatjes helderder te kunnen maken op zijn Apple Macintosh met zwart-witscherm. Toen heette het programma nog Display. Knoll werkte daarna samen met zijn broer verder aan het programma en op 19 februari 1990, 25 jaar geleden, werd de eerste officiele versie van Photoshop geboren.


Sindsdien is het hard gegaan, en nu is vrijwel alles mogelijk. Iets meer contrast, wat meer belichting, een toefje meer rood en voordat je het weet is je 'matige' foto helemaal opgekalefaterd naar hoe je het voor je zag. Met de nodige vaardigheden kan je zelfs een oude foto van zolder weer helemaal 'nieuw' maken, zoals je in de mooie timelapse hieronder kan zien.


Ook in de modellenwereld is het retoucheren van foto's dagelijkse kost, en soms tot in het extreme. Die prachtige modellen met perfecte huid blijken in de werkelijkheid toch ook gewone mensen te zijn met af en toe een puistje en een vetkwabje hier en daar.


Maar het eindresultaat is lang niet altijd zo goed. Soms had de editor van dienst beter een extra kopje koffie kunnen nemen, want er worden regelmatig pijnlijk fouten gemaakt bij het bewerken. Zo heeft topmodel Alexandra Tomlinson zeker dunne benen, maar zo dun ?


Afbeelding


Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 25 jaar Photoshop: tops, flops en manipulaties

Bericht door Tammy » 20 feb 2015, 04:02

Dat laatste plaatje is echt om te gillen. [joker]
Maar aan de anderen kant spiegelen jonge meisjes zich wel aan dat soort modellen als hun voorbeeld om er zo idioot dun eruit te willen zien.
Met alle gevolgen van dien.

Maar Photoshop kan ook leuk zijn denk ik.
Ik heb het nooit gedaan, ik hou van de gewone foto`s zeg maar.
Vind ik veel leuker, laat de rest van de wereld maar Photoshoppen. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 25 jaar Photoshop: tops, flops en manipulaties

Bericht door Gast1 » 20 feb 2015, 08:23

Je bevind je weer precies op mijn (gevoels- en denk)lijn Tammy. :wink:
Gisteren was dit een onderdeel bij 'Jinek' ...

Het is niet alleen, dat we afbeeldingen fotoshoppen, maar dat doen we ook met 'onze' complete wereld.
De werkelijkheid is meer en meer een nepwereld geworden.
Een gefotoshopte wereld ... [doh]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 25 jaar Photoshop: tops, flops en manipulaties

Bericht door univers » 20 feb 2015, 09:58

Zo komen foto's die geloofwaardig zijn, door Photoshopom om zeep geholpen worden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 25 jaar Photoshop: tops, flops en manipulaties

Bericht door Tammy » 21 feb 2015, 02:58

Ja Gast1 en Univers, ik snap wat jullie bedoelen.
Wat is er veel veranderd sinds de komst van Internet.
En zo snel ook.
Als je kijkt naar de laatste 30 jaar is het een gigantische grote vlucht geweest.

Mensen lopen te staren buiten op hun mobieltjes de hele tijd.
Foto`s worden gecorrigeerd om ze "mooier" te maken enz.
En dat allemaal in amper 25 jaar tijd, gezien het bestaan van de mensheid een seconde eigenlijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie