Windows update Win8 - Win8.1

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
gusteman

Windows update Win8 - Win8.1

Bericht door gusteman » 16 mar 2015, 13:57

Ik heb een vraagje over de update van Win8 naar Win8.1.

Op deze internetpagina van Microsoft staat beschreven hoe een gebruiker van Win8 de update naar Win8.1 kan laten doorgaan.

Wat mij opviel: onder puntje 2.6 staat het volgende te lezen
Schakel je antivirusprogramma tijdelijk uit. Bepaalde antivirussoftware kan de installatie onderbreken. Vergeet na de installatie van Windows 8.1 of Windows RT 8.1 niet om je antivirusprogramma weer in te schakelen.
Mijn vraagje dus is: Heeft hier iemand reeds de update uitgevoerd zonder het antivirusprogramma uit te schakelen en daarbij problemen ondervonden?
Bij mijn echtgenote breekt de installatie telkens weer af nadat die op ongeveer 75% is geraakt, waarna een melding komt dat het oude (Win8) programma opnieuw werd geïnstalleerd.

Nu mag, voor wat mij betreft, Microsoft nog duizend keer aanbevelen om het antivirusprogramma uit te schakelen tijdens het downloaden van een update, dit zal niet gebeuren. Wat denken ze wel?

Ik bedoel maar: Microsoft heeft het op die pagina over "bepaalde" antivirussoftware. Dus weten ze over welke software het gaat en dat er ook software is die niet voor problemen zorgt. Als ze dit dan toch zo goed weten dan kunnen ze er toch ook bij vermelden welke software voor problemen zorgt, zodat je een antivirusprogramma kan gebruiken dat niet voor problemen zorgt.
Maar een programma downloaden en installeren zonder bescherming tegen malware?
Ga dat maar eens uitleggen aan je bank wanneer zich problemen voordoen: "ja meneer, ik heb software gedownload en geïnstalleerd en vooraf de antivirussoftware uitgeschakeld, want dat hadden ze zo gevraagd".
Dan sta je nergens meer, lees maar eens aandachtig de gebruiksovereenkomst van internetbankieren bij je bank.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Windows update Win8 - Win8.1

Bericht door Witte wel » 16 mar 2015, 19:22

Het komt vaker voor dat bij een installatie de virusscanner de installatie tegen houdt. En nu niet gelijk in de paniek schieten want sommige installatie files, zoals een auto.exe, kunnen gezien worden als een virus want vele virussen zijn auto.exe files. Datzelfde geldt voor installers. En de Microsoft site zal zeker geen malware installeren ben ik van overtuigd.
Dus gewoon je anti virus even uit zetten en na de installatie weer aan zetten.
Doe daarna even een scan als je overtuigd wilt zijn geen ongewenste files binnen gekregen te hebben en klaar is Kees.
Ik heb voorheen eens een computer gehad een ruim een jaar niet eens een virusscanner erop geinstalleerd. Resultaat was niet één virus of malware. Gewoon gebruikt en niets aan de hand.
Fishing overigens, daar zijn de banken voor verzekert en de client dus ook.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Windows update Win8 - Win8.1

Bericht door gusteman » 16 mar 2015, 20:28

Witte wel schreef: En nu niet gelijk in de paniek schieten want sommige installatie files, zoals een auto.exe, kunnen gezien worden als een virus want vele virussen zijn auto.exe files. Datzelfde geldt voor installers.
Bij mij geen enkele vorm van paniek hoor, ik werk met Linux. Het is de laptop van mijn echtgenote waarover het gaat.
Witte wel schreef:En de Microsoft site zal zeker geen malware installeren ben ik van overtuigd.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Na de onthullingen van Snowden heeft Microsoft (trouwens niet als enige) toegegeven dat hen door de NSA gevraagd is om in Windows software in te bouwen die het werk van de NSA zou vergemakkelijken. Met andere woorden: spyware.
En voor zover ik (met mijn beperkte kennis) weet heeft Microsoft nog altijd geen duidelijk antwoord gegeven op de vraag of zij al dan niet dergelijke software hebben ingebouwd in Windows.
Komt dus niet op mijn PC.

Ook Linus Thorvals is benaderd door de NSA met de vraag om hun software in te bouwen in de Linux kernels. Thorvals heeft hen gewoon wandelen gestuurd en dit ook in een persconferentie duidelijk gemaakt.

Ook Apple en Intel werden benaderd door de NSA en ook bij die firma's is nog steeds niet formeel ontkend dat zij NSA software zouden hebben ingebouwd.

Met andere woorden: behalve de Linux kernel weet je van geen enkele software of ze ingebouwde spyware bevat.

Jij schrijft wel dat je overtuigd bent dat Microsoft geen ingebedde software mee geeft, persoonlijk heb ik daar mijn twijfels over.

Maar goed, daarmee heb ik nog geen antwoord op mijn vraag of er nog mensen zijn die problemen hebben gehad met een update die keer op keer plotseling afbreekt.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Windows update Win8 - Win8.1

Bericht door Witte wel » 16 mar 2015, 23:29

gusteman schreef:Maar goed, daarmee heb ik nog geen antwoord op mijn vraag of er nog mensen zijn die problemen hebben gehad met een update die keer op keer plotseling afbreekt.
Hehe, :grin: , daar heb ook wel je gelijk in.
Ik maak mij niet zo druk over dergelijke zaken. Wat moet wie nu met mijn bankgegevens. Degene die dat wil weten komt dat toch wel te weten.
Zolang ik nog regelmatig gebeld wordt, zowel mobiel als ook vaste lijn, door een of andere Hassan die mij bij naam kent en weet dat ik een Toyota Hiace rijd en vraagt of ik die aan hem wil verkopen dan is het mij duidelijk dat als men iets wil weten over een bepaalde persoon zij dit toch wel te weten komen.
Maar goed, ik heb al 8.1 geïnstalleerd staan dus ken het probleem niet bij deze upgrade.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

carbon

Re: Windows update Win8 - Win8.1

Bericht door carbon » 17 mar 2015, 18:44

Waarom neem je geen Linux? :uhhhm:

gusteman

Re: Windows update Win8 - Win8.1

Bericht door gusteman » 18 mar 2015, 08:27

carbon schreef:Waarom neem je geen Linux? :uhhhm:
De echtgenote heeft Win8 op de laptop. Als leerkracht kan ze niet anders omdat op school alles onder Windows draait, ook de officiële websites van het Ministerie gebruiken enkel Windows en daar moet ze elke dag inloggen.
En niet voor alle programma's op overheidsservers bestaan al oplossingen als je met Linux werkt.

Zelf werk ik al sinds begin 2007 uitsluitend met Linux op de vaste PC.
Ik heb drie harde schijven (160G, 250G en 1Tb) met twee partities voor data-opslag (één van 70G en één van 500G) één Mint15, één Mint16, één Mint17, één Ubuntu 10.04, één Ubuntu 12.04, één Xubuntu 12.04 en één Ubuntu 14.04.
Allemaal hebben ze hun eigen pro's en contra's. Zo gebruik ik Ubuntu 10.04 om met Bluetooth te werken daar ik heb vastgesteld dat sedert ik een draadloze router gebruik Bluetooth op de andere OS'en blijft wegvallen, en niet op 10.04. Vraag me niet waarom, ik ben geen techneut.
Mint15 wordt hier binnenkort vervangen door Ubuntu 15.04, eventueel de XFCE variant, alhoewel die misschien ook al wat te zwaar zou kunnen worden. Ik moet het nu nog doen met een Pentium4 van 2,4Ghz en 2Gb RAM waardoor ik al wat aan snelheid moet inboeten bij de recente versies.

Plaats reactie