Experimenteren met server beveiliging

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
gusteman

Re: Experimenteren met server beveiliging

Bericht door gusteman » 08 okt 2015, 16:27

Gisteren werd ik nogmaals geconfronteerd met een "409 forbidden".
Mijn bericht raakte dus niet voorbij de server beveiliging.

Opvallend was deze keer wel dat die "beveiliging" het gevolg was van het feit dat ik in mijn bericht verwijzingen had geplaatst naar de V o l k s k r a n t.
Zonder die verwijzingen ging het bericht foutloos door de server heen.

Dat zette mij er toe aan om wat te gaan rond snorren op internet wat uiteindelijk leidde tot een beetje experimenteren, proefondervindelijk bewijs opmaken dus.

Wat heb ik vastgesteld?

Wanneer je een webpagina van de bewuste krant wil bekijken moet je vooraf akkoord gaan met het gebruik van cookies door die website.
Ok, geen enkel probleem daarmee.
Wat gebeurt er nu echter wanneer ik een stukje tekst op die webpagina ga selecteren?
De website gaat er van uit dat het mijn bedoeling is die tekst te kopiëren en dan komt er automatisch een extra cookie op mijn PC terecht. Dat stukje software geeft aan de server te kennen dat ik onrechtmatig ((want ik heb immers geen schriftelijke toelating tot gebruik van auteursrechtelijk beschermd werk aangevraagd en/of verkregen) dat mijn bericht illegale inhoud bevat.
Waarop de server het bericht gaat terug werpen.

Er bestaat een manier om daar onderuit te komen; die is wel vrij omslachtig maar gaat dus als volgt:

1) je opent de webpagina (op dat ogenblik wordt die pagina opgeslagen in het RAM geheugen van je PC);
2) je sluit je internetverbinding af, of kiest voor OFF-LINE werken in je browser of je sluit gewoon de webpagina van de krant; vanaf dat ogenblik weet de website niet wat je uitspookt met de teksten op die pagina;
3) je gaat naar je browserinstellingen en verwijdert alle cookies van de bewuste webpagina;
4) je opent een nieuw tekstverwerkingsbestand, selecteert op de webpagina van de krant het tekstgedeelte wat je wil gebruiken en plaatst het in je tekstverwerkingsbestand;
5) je gaat terug ON-LINE, opent op het forum een berichtvenster en plaatst de gekopieerde tekst.
Als alles goed gaat zou je nu moeten kunnen je bericht plaatsen zonder dat de server tussenbeide komt.

Lukt het nog niet dan betekent dit dat de server is voorbereid om uit de bewuste krant gekopieerde teksten te weigeren.
Dit houdt in dat de provider een overeenkomst heeft met die krant en er een "search bot" geïnstalleerd is die alle internetverkeer wat via die server verloopt controleert op teksten of gedeelten daarvan die in de krant gepubliceerd werden en auteursrechtelijk beschermd zijn.

In dat geval rest nog één oplossing: zoals reeds voorheen hier besproken ga je wat "rommelen" met de tekst, met titels en verwijzingen. Zolang de "search bot" geen tot de laatste letter identieke tekstgedeelten bespeurt wordt er niks geblokkeerd.

Er bestaan nog andere manieren om te voorkomen dat je bericht wordt geweigerd: ofwel plaats je gewoonweg niks wat afkomstig is vanaf een webpagina of je vraagt aan de krant schriftelijk de toestemming om tekstgedeelten te gebruiken voor studiedoeleinden.

Plaats reactie